Gå til innhold

Noen her som har/har hatt panikkangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan utarter det seg?

Anonymkode: 39bdf...0fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ARTER SEG. Det UTARTER seg forhåpentligvis ikke. Det siste betyr at det kommer ut av kontroll.

Anonymkode: 53f64...f45

Skrevet

Jeg hadde det i slutten av tenårene. Det arter seg slik at jeg fikk anfall der jeg var urolig og så hyperventilerte voldsomt. Det verste var likevel følelsen av angst, den sterke uroen i kroppen. 

Anonymkode: 1e3ab...919

Skrevet

Ja har slitt med det en del i løpet av årene.. jeg driver med katastrofe tenkinger til tider, og merker det er mer ekstremt rundt hormon forandringer. Pulsen øker og jeg blir veldig urolig i kroppen. 

Anonymkode: f4396...670

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja har slitt med det en del i løpet av årene.. jeg driver med katastrofe tenkinger til tider, og merker det er mer ekstremt rundt hormon forandringer. Pulsen øker og jeg blir veldig urolig i kroppen. 

Anonymkode: f4396...670

Men hvordan merker en forskjell på det og evt hjertefeil?

Skrevet

For meg startet det med høy puls og uregelmessig hjertebank. Jeg trakk ikke pusten raskt, men begynte å ta store innpust etter ca 30 min med urolig hjerte, pitrer i armer, ansikt, Svimmelhet og til slutt trakk musklene seg sammen. Første gang det skjedde ble jeg hentet i ambulanse med mistanke om infarkt. Neste gang det skjedde fikl jeg vival...😅

Anonymkode: 383d1...ee9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For meg startet det med høy puls og uregelmessig hjertebank. Jeg trakk ikke pusten raskt, men begynte å ta store innpust etter ca 30 min med urolig hjerte, pitrer i armer, ansikt, Svimmelhet og til slutt trakk musklene seg sammen. Første gang det skjedde ble jeg hentet i ambulanse med mistanke om infarkt. Neste gang det skjedde fikl jeg vival...😅

Jeg har hatt det to ganger siden i sommer. 
Tror det er panikkangst siden jeg er utredet med både ultralyd, ekg holterregistrering (både 24 timers og 72 timers registrering) og sykkeltest (arbeids ekg). Alt så fint ut da. 
Men dette var et år før disse anfallene begynte så de er aldri blitt fanget opp på ekg. Blir derfor litt usikker..

Anfallene har dukket opp når jeg er rolig og det ikke skjer noe rundt meg. 

Hi

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt det to ganger siden i sommer. 
Tror det er panikkangst siden jeg er utredet med både ultralyd, ekg holterregistrering (både 24 timers og 72 timers registrering) og sykkeltest (arbeids ekg). Alt så fint ut da. 
Men dette var et år før disse anfallene begynte så de er aldri blitt fanget opp på ekg. Blir derfor litt usikker..

Anfallene har dukket opp når jeg er rolig og det ikke skjer noe rundt meg. 

Hi

Samme her. :) her startet det på hytta når jeg sang kvekdssang for barna mine. I sommerferien.

jeg har vært hos 2 hjertespesialister , gått med maskin i 24 timer og tatt ultralyd av hjertet. Tok stresstest av hjertet i 2013. Ingen feil funnet. Jeg har hatt generalisert angstlidelse siden jeg var 7 år... så panikkanfall var første gang for meg i 2017. 

jeg har noe uregelmessig hjerterytme, men dette har sånn ca 42% av befolkningen... men de fleste merker det det ikke..så er det noen som kjenner det. Noen er sterkt plaget å går da på betablokkere for å temme angst.

Skrevet

Samme her. :) her startet det på hytta når jeg sang kvekdssang for barna mine. I sommerferien.

jeg har vært hos 2 hjertespesialister , gått med maskin i 24 timer og tatt ultralyd av hjertet. Tok stresstest av hjertet i 2013. Ingen feil funnet. Jeg har hatt generalisert angstlidelse siden jeg var 7 år... så panikkanfall var første gang for meg i 2017. 

jeg har noe uregelmessig hjerterytme, men dette har sånn ca 42% av befolkningen... men de fleste merker det det ikke..så er det noen som kjenner det. Noen er sterkt plaget å går da på betablokkere for å temme angst.

Jeg hadde også noen uregelmessigheter i hjerterytme, men dette var ikke noe farlig fikk jeg forklart. Men at det kunne oppleves ubehagelig.

Men kanskje jeg bare skal prøve å slå meg til ro med at det er panikkangst jeg har da 🤔

Hi

Skrevet

Jeg har slitt med panikkangst i mange år. Jeg får fullstendig panikk når det skjer. Jeg skjelver, svetter, føler jeg ikke får puste og mer. Når det skjer nå, ettersom det har skjedd siden jeg var 11 og er nå 31, så forteller jeg meg selv at jeg enda ikke har dødd og at det "bare" er angsten. Men jeg har spurt flere ganger om hvordan jeg vil skjønne om det er noe alvorlig feil eller bare angst. Eneste svaret jeg får er at det vil jeg bare skjønne. Jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg vil skjønne forskjellen, men jeg lever enda.. 

Anonymkode: 3b59e...300

Skrevet

Jeg fryser. Altså sitter stille, snakker ikke, beveger meg ikke. I tankene er jeg på flukt

Anonymkode: 67b5a...733

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde også noen uregelmessigheter i hjerterytme, men dette var ikke noe farlig fikk jeg forklart. Men at det kunne oppleves ubehagelig.

Men kanskje jeg bare skal prøve å slå meg til ro med at det er panikkangst jeg har da 🤔

Hi

Ja kardiologen jeg var hos for ultralyd sa at det bare var for meg å begynne på betablokkere hvis jeg synes d var plagsomt . Men fastlegen min ønsker ikke at jeg skal pga bivirkninger(helt ufarlige) som han mener vil forsterke angsten jeg har levd med hele livet😅😂så nå kan jeg ha skikkelig ubehagelig hjertebank i dagesvis og trøster meg med at hjerteinfarkter ikke varer i dages og ukesvis. Da klarer jeg mye mer å kontrollere frykt og legger ikke like mye merke til det.

Skrevet

Ja kardiologen jeg var hos for ultralyd sa at det bare var for meg å begynne på betablokkere hvis jeg synes d var plagsomt . Men fastlegen min ønsker ikke at jeg skal pga bivirkninger(helt ufarlige) som han mener vil forsterke angsten jeg har levd med hele livet😅😂så nå kan jeg ha skikkelig ubehagelig hjertebank i dagesvis og trøster meg med at hjerteinfarkter ikke varer i dages og ukesvis. Da klarer jeg mye mer å kontrollere frykt og legger ikke like mye merke til det.

Hjertelegen mente også at betablokkere kunne dempe disse uregelmessighetene, men siden jeg har så lav hvilepuls så var det ikke så greit å begynne med.

Hi

Skrevet

Jeg fikk mitt første panikkanfall i mai. Ble hentet med ambulanse og var sikker på jeg skulle dø. Helt forferdelig. Hadde det hver kveld de første 3 - 4 dagene etterpå på samme tidspunkt som det første anfallet startet. Da møtte jeg veggen og har vært sykemeldt siden. Hadde det endel i sommerferien og en gang hos frisøren. Har ikke hatt det i høst heldigvis bank i bordet. 

Anonymkode: bd741...aec

Skrevet

Har panikkangst og har gått til traumepsykolog og gått god hjelp. Min panikkangst grunner i mobbing og flere episoder med følelsen av total hjelpeløshet. Etter altfor mange år med undertrykkelse slo angsten ut under bilkjøring første gangen. Det var helt jævelig! Trodde jeg skulle svime av og kræsje. Jeg trodde det var reaksjoner etter en bilkræsj et par år tidligere, men psykologen gravde litt og sammen fant vi de reelle årsakene. Bilkjøring var bare den utløsende faktor. 

Katastrofetanker har jeg nesten hele tiden, men har begynt å flire og fleipe litt med det. Det gjør det enklere for både meg og de rundt meg. "Jaja, nå krisemaksimerer jeg igjen, men det er nå sånn jeg er da" også ler vi litt. 

Angsten må jeg leve med, men nå tror jeg ikke jeg skal dø under anfall lenger. Kjenner også tegnene på at et angstanfall er i anmarsj og ringer da en jeg stoler på kan få meg gjennom det. Heldigvis har jeg en stor, hjertevarme, støttende familie som alle er klare for mine krisetelefoner, både dag og natt ❤️

Anonymkode: 39f07...c53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...