Gå til innhold

Stor aldersforskjell mellom barn. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil dele sine erfaringer med stor aldersforskjell, snakker 12-13 år. Kjedelig å starte helt på nytt? Angret du? Hvordan er forholdet mellom søsken når forskjellen er så stor? 

Anonymkode: 3eb53...3a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine er 5, 7, 15 og 18 år. 
Kjempeglad det ble slik, var så godt å ha «friår»/permisjon i den tiden jeg hadde det, god tid med de største, uten stress. 
Største har veldig godt forhold med de små, 15 åringen er mer opptatt av seg selv, men de har godt forhold selv om de ikke er så mye ilag. 
Veldig godt med litt hjelp fra de største, de bidrar til en viss grad, spesielt når de minste var små, så kunne jeg gå å dusje mens de fulgte med. 
Kjenner nå at det er godt at de minste begynner å vokse til da 😅

Anonymkode: 72a50...a09

Skrevet

Vi har fem år mellom våre  og det er perfekt, god tid til begge og eldste har ikke  følt seg truet av den som kommer etter.

Men ikke helt det du spurte om.

Anonymkode: 791f2...c6b

Skrevet

Førstemann var 12,5 da tvillingene kom. Godt med hjelp fra eldste da det kom to stk på en gang. Stas med storebror, blir som en ekstra voksen nå når tvillingene er 10 år og eldste 22.

Anonymkode: 8de44...9de

Skrevet

17 år mellom eldste og yngste. (Har fire.) Helt topp med den aldersforskjellen. Klart, de får ikke et typisk søskenforhold men alle er forelska i lillesøster og de tre eldste søsknene utgjør tre ekstra sett med hender som gladelig bidrar.

Anonymkode: 59e6b...df2

Skrevet

Jeg er 15 år eldre enn søsteren min. 

Som ung var det bare stas, ble jo som en liten ekstramamma. Jeg passer henne bare når jeg ønsket selv da, så det var veldig lystbetont 

Jeg fikk førerkort og hentet i barnehagen av og til, det synes hun var kjempestas, ingen av de andre barna hadde jo storesøster i bil 🙂

Men jeg flyttet jo hjemmefra når hun var 4-5  år, så man kan ikke si vi vokste opp sammen. 

Jeg er eldst og hun yngst av 3 søsken og ulempen for min del var at når jeg fikk barn var foreldrene mine slitne av barn og kunne endelig gjøre ting uten barnevakt selv,  så mine barn har ikke fått så nært forhold til sine besteforeldre som jeg hadde til mine. Mamma så for seg at hun skulle bli en bollebakende superbestemor, men hun orket aldri følge opp og har vært lite sammen med mine barn.

Anonymkode: e2537...92d

Skrevet

Ønsket meg en attpåklatt, men hadde blitt tre enebarn (stor aldersforskjell mellom de to første også), så slo fra meg tanken og er glad for det i dag når barna nå er store og klarer seg selv 🙂 Tanken på et foreldremøte eller en dugnad til 🤪

Anonymkode: f77fe...f9b

Skrevet

Jeg har fire søsken, der en er nær meg i alder og resten langt etter. Som voksen er mitt nærmeste søskenforhold til broren som er 11 år yngre, selv om vi bare delte hjem i fem år som barn. 

Anonymkode: 595e7...c3b

Skrevet

Eldstemann var 11 da minste kom. Han har vært og er en fantastisk omsorgsfull storebror som lillesøster forguder. Mellomste har ikke vært så interessert, men det er en annen historie.  Det var helt greit å "starte på nytt" og veldig deilig å være rutinert småbarnsmor med god tid. Men man går litt i spagat iblant når behovene er svært ulike. 

Anonymkode: 257e3...ebc

Skrevet
On 11/21/2020 at 5:31 PM, Anonym bruker said:

Noen som vil dele sine erfaringer med stor aldersforskjell, snakker 12-13 år. Kjedelig å starte helt på nytt? Angret du? Hvordan er forholdet mellom søsken når forskjellen er så stor? 

Anonymkode: 3eb53...3a8

våre barn var 13,15 og 17 når minstebror kom, det var litt flaut med engang, men nå minstebror var 5-6mnd kom de mer på banen, nå er minstebror 6 og er veldig opptatt av storebrødrene og det er gjenside , de digger broren sin, og nå blir han onkel i Januar :) Vi var 44 og 47 når minsten kom, var ikke planlagt,men ville ikke ta abort

Anonymkode: d71b4...3a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...