Gå til innhold

Min far begynner å bli dement

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og han har bare meg. Jeg synes det er litt vanskelig å forholde seg til det. Han er ikke den han en gang var, og forholdet vårt har endret seg. Det føles nytteløst å fortelle ting og involvere han i livet mitt, for han er ikke så veldig interessert. Like etter er det glemt uansett. Jeg må passe på ham som et barn, og han får mange rare innfall og ideer. Han har i tillegg blitt litt paranoid.

Noen som har kjennskap til demens, som har tips til hva jeg kan gjøre? Hvor begynner man? Jeg «sladret» til legen hans i vinter som var, men det har ikke skjedd så mye såvidt jeg vet.

Anonymkode: 2c843...dde

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og han har bare meg. Jeg synes det er litt vanskelig å forholde seg til det. Han er ikke den han en gang var, og forholdet vårt har endret seg. Det føles nytteløst å fortelle ting og involvere han i livet mitt, for han er ikke så veldig interessert. Like etter er det glemt uansett. Jeg må passe på ham som et barn, og han får mange rare innfall og ideer. Han har i tillegg blitt litt paranoid.

Noen som har kjennskap til demens, som har tips til hva jeg kan gjøre? Hvor begynner man? Jeg «sladret» til legen hans i vinter som var, men det har ikke skjedd så mye såvidt jeg vet.

Demens er en vanskelig sykdom også for pårørende.

Du må insistere på at legen tar tak. Dersom din far ikke har sykdomsinnsikt så kan det være vanskelig å få han med på laget - men det aller beste er jo om du kan komme til en enighet med han om at dere sammen går til lege. Ønsker han ikke det bør du melde bekymring til lege.

Alt etter hvor du bor finnes det tilbud til den som har demens og familie. Aktivitetstilbud for den som har demens - hvor det er mulig å møte helsepersonell og også komme i et sosialt fellesskap med andre som har demens. For pårørende finnes det veiledning og pårørendeskole med undervisning og samtalegrupper. Det finnes også særlige tilbud nasjonalt, og i noen tilfeller lokalt,  for dem som er rammet i ung alder. Det er også tilbud om samtalegrupper for personer med demens, men det kan være en utfordring om han ikke har innsikt i sykdom.

Mange ressurser utløses ved demensdiagnose. Da vil han også få medisinering - derfor må lege involveres. Du kan se på Hukommelsesklinikken på Ullevål om det er et alternativ for utredning. 

Anbefaler deg også å se på Nasjonalforeningen for folkehelsen, Aldring og helse, og å ta kontakt med kommunen for å høre om de har demenskoordinator/demensteam.

Noen kommuner har åpne tilbud for familier rammet av demens hvor dere kan få nåde veiledning og aktivitetstilbud uten diagnose. Slike tilbud som retter seg mot demens i tidlig fase gir gode opplevelser og opplevelse av normalitet som kan bidra til at den som er syk blir fortrolig ned sin situasjon. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 25ba2...c9b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Demens er en vanskelig sykdom også for pårørende.

Du må insistere på at legen tar tak. Dersom din far ikke har sykdomsinnsikt så kan det være vanskelig å få han med på laget - men det aller beste er jo om du kan komme til en enighet med han om at dere sammen går til lege. Ønsker han ikke det bør du melde bekymring til lege.

Alt etter hvor du bor finnes det tilbud til den som har demens og familie. Aktivitetstilbud for den som har demens - hvor det er mulig å møte helsepersonell og også komme i et sosialt fellesskap med andre som har demens. For pårørende finnes det veiledning og pårørendeskole med undervisning og samtalegrupper. Det finnes også særlige tilbud nasjonalt, og i noen tilfeller lokalt,  for dem som er rammet i ung alder. Det er også tilbud om samtalegrupper for personer med demens, men det kan være en utfordring om han ikke har innsikt i sykdom.

Mange ressurser utløses ved demensdiagnose. Da vil han også få medisinering - derfor må lege involveres. Du kan se på Hukommelsesklinikken på Ullevål om det er et alternativ for utredning. 

Anbefaler deg også å se på Nasjonalforeningen for folkehelsen, Aldring og helse, og å ta kontakt med kommunen for å høre om de har demenskoordinator/demensteam.

Noen kommuner har åpne tilbud for familier rammet av demens hvor dere kan få nåde veiledning og aktivitetstilbud uten diagnose. Slike tilbud som retter seg mot demens i tidlig fase gir gode opplevelser og opplevelse av normalitet som kan bidra til at den som er syk blir fortrolig ned sin situasjon. 

Lykke til ❤️

Ikke *nåde* veiledning, men *både* veiledning

Skrevet

Tusen takk for fint og nyttig svar! 
❤️ 

Hi

Skrevet

Du må ringe legen hans å fortelle. Du må fortelle legen hva du ser og opplever, hva du hjelper din far med, og hva du evt. Ikk3 kan forsette å hjelpe med. 

Det finnes også (vanligvis) ett hukommelsesteam i din kommune. Det er lavterskeltilbud som du kan ringe og snakke med. De kommer hjem til han og undersøker, samtidig som de har kontakt med både fastlege og hjelpemiddelsentralen. 

Lykke til!

Anonymkode: 392d5...0cb

Skrevet

Min pappa ble diagnostisert med demens for ca 1,5 år siden, og det har gått fort nedover dessverre. Nå har han fast plass på sykehjem og er stort sett i sin egen verden. Han har en type demens som gjør at han (i hvert fall foreløpig) ikke har hatt problemer med å huske hvem jeg er osv.

jeg kjenner meg så godt igjen i det du sier om at han ikke er den han pleide og at forholdet har endret seg. Det er en brutal diagnose for de pårørende i den forstand at man mister dem to ganger. 

Først av alt må han få hjelp av helsevesenet. Fastlegen må ta tak, og henvise han videre slik at han kan diagnostiseres ordentlig. Enig i kommentaren over at det beste er om dere to feks kan gå til lege sammen. 
min pappa ville ikke det, men vi «sladret» til legen i forkant av legetimen, og sendte også med han en liste med punkter han skulle nevne.

videre er det mye du kan vurdere, men jeg vil anbefale at du fokuserer på å få snøballen til å rulle med tanke på lege og diagnostisering. Da vil mye skje litt av seg selv.. demenskoordinator i kommunen skal ta kontakt osv.

føler meg deg! Dette er en kjempekrevende situasjon! ❤️

Anonymkode: 5d80b...e8c

Skrevet

Jeg startet med et legebesøk for min mormor, hun viste tegn og det er en sel av det i familien. En sjekk for å se om hun mangler vitaminer. Litt for å lure henne med meg, men også fordi det kam være så enkelt. Vitaminmangel kan gi symptomer som ligner på demens/Alzheimers. 

Det var desverre ikke det, men da va ivertfall systemet i gang. Desverre har jeg måtte mase mye. 

I kommunen vår har vi noe som heter hukommelsesteamet. Fantastiske folk❤ en plass man kan ta kontakt uten henvisning og kun med en mistanke. De gir råd og veiledning, hjelper med å sette folk i kontakt med de rette personene og få i gang hjelp, hjemmesykepleier og hjemmehjelp. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten dem. Her finner vi kontaktinformasjon på kommunens hjemmeside, så da finnes det sikkert på din kommunes siden også. Lykke til, ikke vær redd for å kreve hjelp og ikke la kommunen lempe for mye ansvar over på pårørende. Det prøvde de her og jeg er så glad for at jeg har vært flil til å si nei. Det jeg gjør som barnebarn og verge er mer enn nok for meg. 

Anonymkode: 2cf17...ac5

Skrevet

Det er lurt å ta tak allerede nå, da medisiner i noen tilfeller kan bremse utviklingen av sykdommen.

Anonymkode: 0209a...08e

Skrevet

Takk for alle svar! Veldig nyttig for meg som er helt ny med dette. Demensteamet skal komme på besøk før jul. Hva kan man egentlig få av hjelpemidler etc?

Hi

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar! Veldig nyttig for meg som er helt ny med dette. Demensteamet skal komme på besøk før jul. Hva kan man egentlig få av hjelpemidler etc?

Hi

Mormor fikk vasking to timer annenhver uke, tilsyn i hjemmet 3 ganger per dag, medisin utlevering en gang om dagen, plass på dagsenter 3 dager i uken og tilkjørt middag de dagene hun ikke var på dagsenteret. Hun fikk også støttekontakt. Dette var forsterket mens hun enda bodde hjemme, men ble noe redusert da hum fikk plass på omsoegsbolig der de har tilsyn hele døgnet, men de lever sine egne liv. Ingen som bestemmer over dem, de ansatte skal bare passe på at beboerne har det bra. 

Mormor er helt frisk fysisk, utenom demens medisin tar hun kun vitaminer. 

Anonymkode: 2cf17...ac5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...