Gå til innhold

Når er det helg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskuterer med mannen. 

Han sa han skulle gjøre noe i helgen. Vi har barnefri nå, og jeg spurte om ikke han kunne gjøre det nå. Da sa han at han skulle gjøre det i helgen, altså lørdag eller søndag. 

Jeg mener helgen starter etter jobb på fredag, han mener den bare er på lørdag og søndag. Hvem har rett? 

Anonymkode: 5b62a...b4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste er nok enig med deg. Men ordet helg betegner en helligdag, fridag eller flere fridager på rad. 

Ukeslutt er ofte det som betegner slutten på en ordinær arbeidsuke, sånn fredag kl.16

Anonymkode: 694c7...71b

Skrevet

Herre min barbeinte gud... Fredags kveld! 

Anonymkode: f5b38...082

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De fleste er nok enig med deg. Men ordet helg betegner en helligdag, fridag eller flere fridager på rad. 

Ukeslutt er ofte det som betegner slutten på en ordinær arbeidsuke, sånn fredag kl.16

Ukeslutt er forøvrig det samme som weekend, bortsett fra at i daglig omtale brukes weekend også om helg (lørdag og søndag) 

Skrevet

Lørdag er en hverdag, helga starter pr. definisjon kl. 17 lørdag ettermiddag, men i praksis, i vår tid, er der helg fra og med fredag kveld. 

Anonymkode: 091cf...c3a

Skrevet

Fredag etter jobb er det helg. Det hører jeg ofte kollegaer si også når de går hjem på fredager "Nå er det helg!".

Anonymkode: 82c89...cfa

Skrevet

Helg er egentlig fra etter arbeidstid på lørdag, men ettersom de færreste jobber lørdager nå så har heøe lørdagen og noen ganger litt av fredagen blitt med i betegnelsen. Jeg synes ikke fredag egentlig er helg. En fest på fredag ville jeg ikke tenkt var i helgen, men jeg jeg ville kalt en tur fra fredag kveld til søndag for en helgetur.

Anonymkode: 0f299...48f

Skrevet

Jeg definerer helga til å begynne i det jeg går ut av døra på jobb fredag etter arbeidstid.

Hvis jeg skulle gjøre noe i helga, og dette noe krevde arbeid på et eller annet vis, da ville jeg blitt direkte sur hvis mannen min hadde bedt meg begynne på det fredag ettermiddag. I det tilfellet ville "jeg skal gjøre det i helga" bety "lørdag eller søndag".

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Diskuterer med mannen. 

Han sa han skulle gjøre noe i helgen. Vi har barnefri nå, og jeg spurte om ikke han kunne gjøre det nå. Da sa han at han skulle gjøre det i helgen, altså lørdag eller søndag. 

Jeg mener helgen starter etter jobb på fredag, han mener den bare er på lørdag og søndag. Hvem har rett? 

Når noen sier "Jeg gjør det i løpet av helgen", så oppfatter jeg det som på lørdag eller søndag.

Skrevet
4 minutter siden, Merdee skrev:

Når noen sier "Jeg gjør det i løpet av helgen", så oppfatter jeg det som på lørdag eller søndag.

Hvis det er noe kjedelig betyr det "ikke mas før søndag kveld og håper det skjed noe så jeg blir nødt til å utsette det til neste uke."

Skrevet (endret)

Hvis jeg har sagt jeg skal bake brød eller rydde garasjen i helgen, så hadde jeg blitt irritert om det ble forventet at jeg skulle gjøre det fredag ettermiddag når jeg var sliten etter en lang arbeidsuke. Fredag kveld er til å hente inn krefter og kose seg litt.

Endret av Merdee
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er noe kjedelig betyr det "ikke mas før søndag kveld og håper det skjed noe så jeg blir nødt til å utsette det til neste uke."

Jeg er kanskje heldig, mannen og de jeg kjenner gjør så godt de kan om de har lovet noe.

Endret av Merdee
Skrevet

Det virker som om flere av oss er enig at helg starter på fredag etter jobb/kveld. Når den egentlig starter, det bryr vi oss ikkje om. 🤪

Han gjennomførte oppdraget i går (vaske badegulvet), og jeg forventet at det skulle bli gjort ila. perioden igår - før leggetid på søndag! Men greit å bli ferdig med det, tenkt jeg! Og det tenkte han også etter en diskusjon om når det er helg!

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det virker som om flere av oss er enig at helg starter på fredag etter jobb/kveld. Når den egentlig starter, det bryr vi oss ikkje om. 🤪

Han gjennomførte oppdraget i går (vaske badegulvet), og jeg forventet at det skulle bli gjort ila. perioden igår - før leggetid på søndag! Men greit å bli ferdig med det, tenkt jeg! Og det tenkte han også etter en diskusjon om når det er helg!

Vaske badegulvet? Noe som tar fem min var opphavet til en diskusjon?

Jøss. 

Forøvrig er det helg etter arbeidstid fredag og frem til man legger seg på søndag. 

Anonymkode: 943c7...227

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vaske badegulvet? Noe som tar fem min var opphavet til en diskusjon?

Jøss. 

Forøvrig er det helg etter arbeidstid fredag og frem til man legger seg på søndag. 

Ja, det ble en diskusjon, men ikke en krangel. Vi var blid og glad idet diskusjonen satte i gang, og vi var blid og glad da den var ferdig. 😊

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det ble en diskusjon, men ikke en krangel. Vi var blid og glad idet diskusjonen satte i gang, og vi var blid og glad da den var ferdig. 😊

Men du har altså en formening om når han skal vaske badegulvet? Det er rart. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du har altså en formening om når han skal vaske badegulvet? Det er rart. 

Det er absolutt lov å komme med forslag, noe jeg gjorde. Det betyr ikke at jeg forventet at han skulle gjøre det der og da, siden han hadde sagt han skulle gjøre det ila. helgen. Men det var altså slik diskusjonen startet. 

Selv om noen kommer med forslag, uansett hvor ubetydelige de er, eller begynner en diskusjon, betyr ikke det at fillene fyk og ekteskapet er dødt. Vi satt i nesten en time og diskuterte dette tema i går. Så det ble en stor sak, men ingen sure miner. Vi lo og hadde det gøy under hele diskusjonen. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er absolutt lov å komme med forslag, noe jeg gjorde. Det betyr ikke at jeg forventet at han skulle gjøre det der og da, siden han hadde sagt han skulle gjøre det ila. helgen. Men det var altså slik diskusjonen startet. 

Selv om noen kommer med forslag, uansett hvor ubetydelige de er, eller begynner en diskusjon, betyr ikke det at fillene fyk og ekteskapet er dødt. Vi satt i nesten en time og diskuterte dette tema i går. Så det ble en stor sak, men ingen sure miner. Vi lo og hadde det gøy under hele diskusjonen. 

Hvordan kan man

1. Diskutere når det er helg i nesten en time. 

2. Synes det er så gøy å diskutere når det er helg.

Skrevet
17 timer siden, Superdolly skrev:

Jeg definerer helga til å begynne i det jeg går ut av døra på jobb fredag etter arbeidstid.

Hvis jeg skulle gjøre noe i helga, og dette noe krevde arbeid på et eller annet vis, da ville jeg blitt direkte sur hvis mannen min hadde bedt meg begynne på det fredag ettermiddag. I det tilfellet ville "jeg skal gjøre det i helga" bety "lørdag eller søndag".

Samme her. 

Helga starter i det jeg går ut døra på jobb på fredag, da er det lave skuldre, sofa og et glass vin som venter. Ting og tang som skal gjøres eller fikses i helgen er satt til lørdag og/eller søndag ettermiddag. 

Skrevet

Lørdag morgen. 

Anonymkode: 32b1c...eb3

Skrevet

Når vi sier helgen så mener vi lørdag/søndag her. 

Anonymkode: 42e3e...000

Skrevet

Jeg mener helg er lørdag og søndag. Men det er nok fordi jeg må være tilgjengelig på jobbtelefon frem til 21.00 fredag kveld. Da blir det ikke helg før på lørdag morgen

Anonymkode: 5ed8f...7c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...