Gå til innhold

Splitte tvillinger, eller skal de gå i samme klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har tvillinger, går barna i samme klassen på skolen? Hvorfor/hvorfor ikke? Fikk de velge selv, eller i i det minste påvirke valget? 

Anonymkode: 0f930...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke tvillinger men ville helt klart hatt de sammen 🙂. 

Anonymkode: f82ff...71a

Skrevet

Dere slipper unna dobbelt opp med møter, bursdager osv om de går i samme. 

Anonymkode: fe30b...bd2

Skrevet

Det kommer litt an på hvor like de er og hvor sammensveiset de er. I utgangspunktet tenker jeg at det er best å dele dem for at de skal få utvikle seg selvstendig og ikke nli oppfattet som en.

Anonymkode: 35bd9...fa8

Skrevet

Vi har to tvillingpar i barnas klasser, og det ene går i samme klasse og det andre har delt seg. 

Der de går sammen har det aldri vært aktuelt å dele dem. Foreldrene anser dem som ‘ett’ og de blir aldri delt, hverken på vennebesøk eller aktiviteter. De går ok sammen selv om det er mye krangling. 

De som er delt har gjort det pga at den ene er en sterk personlighet og styrer tvillingen med hard hånd. Det er nok bra for begge å få litt avstand. 

Aegumentet om å kun forholde seg til en klasse/lærer/gjeng skjønner jeg ikke helt. Har man flere barn er man da innstilt på å følge opp alle klassene?

Anonymkode: 011e0...c9a

Skrevet

Det kommer ann på personligheten til barna.

Anonymkode: 02f3b...bea

Skrevet

Datteren min hadde en tvilling i klassen i to år, fra tredje trinn begynte han/hun i klassen til tvillingen sin. Vet ikke helt hvorfor 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 75745...1f3

Skrevet

Jeg ville delt opp om de var av samme kjønn. Blir fort for tett. Gutt-jente-tvillingpar blir mer naturlig splittet til tross for samme klasse, og det er jo noen praktiske fordeler. 

Anonymkode: 023b2...bc7

Skrevet

De går i samme klasse. skolen som valgte det. vi / de kom ikke med ønsker. går helt fint. de har ikke samme venner, leker fint med hverandre og andre. om en har besøk, kan de fint leke alle 3, eller de lar hverandre i fred. 

Skrevet

Jeg tror det er mest vanlig at de går i samme klasse,  både av praktiske grunner og på grunn av tvillingenes bånd til hverandre. Det er vanlig at tvillingene og foreldrene får delta i avgjørelsen om de skal gå sammen eller splittes. Tvillinger kan nok ha godt av litt splitting i hverdagen, men det holder vsnligvis at de kan være på forskjellige grupper i klassen, forskjellig lag i gym osv. Hos noen tvillingpar kan det være grunner til å velge å ha dem i hver sin klasse, f.eks om den ene er veldig dominerende eller om en av dem trenger å løsrive seg og bli mer selvstendig, om de ikke går godt overens eller om de er altfor avhengigw av hverandre. Av alle tvillingpar jeg har kjent til gjennom årene har det vært tre par som har gått i hver sin klasse. Det ene paret var eneggede tvillinggutter som gikk i hver sin avdeling i barnehagen og hver sin klasse, hver sin fritidsaktivitet osv kun fordi foreldrene var veldig bevisste på/opptatte av at de skulle utvikle seg som to selvstendige individer. Etter min mening ble de adskilt for mye av tiden, jeg tror de savnet hverandre mye. Det andre tvillingparet jeg kjenner til som ble splittet på skolen var et toegget par som var veldig forskjellige. Gutten har alltid vært krevende, atferdsvansker og etterhvert diagnoser, mens jenta var pliktoppfyllende, enkel å ha med å gjøre og måtte fungere som en storesøster fordi gutten krevde mye tid og tålmodighet. Foreldrene og skolen var enige i at det var til fordel for jenta at de kom i hver sin klasse slik at hun fikk egne voksne, egne venner og et sted hun kunne være seg selv uten broren. Det tredje paret jeg vet om prøvde de både hver for seg og sammen uten at jeg vet helt hva som var best for barna. Det var et toegget tvillingpar hvor barna var ekstremt avhengige av hverandre og stengte andre ute, de snakket nesten ikke med andre, snakket "tvillingspråk" seg i mellom og lekte ikke med noen andre. Det finnes også tvillingpar som er som eg sterkt team sammen og kan bli voldsomme og dominerende for de andre barna da de alltid er to som hjelper hverandre og alltid er "vi". Det kan være en fordel for tvillingene selv og for klassemiljøet at de splittes litt. Men alt i alt så tror jeg de aller fleste tvillingpar ønsker og har godt av å få være sammen i oppveksten og at det er fint å gå i samme klasse. 

Anonymkode: 3472e...e7e

Skrevet

Har eneggede tvillinger, de går i samme klasse. De var veldig utrygge og redde for fremmede da de begynte på skolen, de trengte hverandre de første årene. Grunnen til at de var så redde var at helt fra de var bitte små kom alle fremmede helt opp i ansiktet på dem, de var jo sååååå søte og helt like, ingen respekterte at de ble redde og ikke ville ha noe med alle disse fremmede å gjøre. Holdt på å skrike til folk på kjøpesenteret, da de ikke ville la dem være i fred.

Nå er de veldig trygge på skolen, men tok noen år. De er på forskjellige grupper og har litt forskjellige venner, synes det er veldig greit når bare den ene blir invitert hjem til noen så de får litt tid uten den andre.

Anonymkode: 1e63d...9d6

Skrevet

Jeg har eneggede tvillinger og kjenner flere tvillinger, og skjønner ikke dette behovet foreldre har for at de skal se prikk like ut og aldri skilles.

Vi har bevist latt de få utvikle seg selv. latt de være ulike på håret og ulike klær for at alle skal se at det er «Ida» og «Marie» som kommer, ikke «Ida-Marie». vi har gjort det klart at de ikke kommer som to, det er helt greit å he kun en på besøk. Vi har ofte tatt en med på butikken, andre hjemme osv. akkurat som med våre to andre barn.

de startet i hver sin klasse for å slippe konkurrere med hverandre. Slippe å bli tatt under ett og fordi folk skal lære seg å bli kjent med akkurat kun den ene, ikke de to som par.

de er for øvrig verdens beste venner! Har hvert sitt rom, men velger som regel å sove på samme rom. Men de har hvert sine liv, selv om de har et sterkt tvillingbånd. De har hver sine venner, selv om de kan leke sammen, og de har hver sine opplevelser de kan få fortelle om.

vi har 4 barn der alle går i hver sin klasse og må følges opp med foreldremøte, bursdager osv. vi har ikke 2 barn+ tvillinger.

Anonymkode: 4a6aa...6a6

Skrevet

Jeg er enegget tvilling selv og aldri om vi hadde godtatt å bli skilt bare for å gjøre et poeng at vi er 2 forskjellig mennesker. Vi er hverandres støttespiller men har likevel funnet egne venner og egne interesser. Vi ble nok bedre elever og presterte bedre enn vi ville gjort hver for oss da vi hadde samme lekser, forberedte oss sammen til samme tentamen.

Jeg tenker iblant at noen er misunnelig på det unike bånd vi har. For det har vi.

Anonymkode: 92996...6f1

Skrevet

Mine eneggede går i samme klasse. Vi som bestemte det. Går kjempefint! At tvillinger skal splittes bare fordi de er tvillinger har jeg aldri skjønt. Er det en dominerende tvilling så skjønner jeg at det kan være bra å gå i hver sin klassen. Uansett, ingen fasitsvar- foreldrene bør bestemme, og høre på råd fra barnehagen som har hatt de i x antall år.

Anonymkode: 30700...8d2

Skrevet

Her kan man ikke velge da vi bare har en klasse per trinn. Av 47 elever i klassen er det hele 3 tvillingpar, ingen eneggede

Anonymkode: 6557c...bbc

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her kan man ikke velge da vi bare har en klasse per trinn. Av 47 elever i klassen er det hele 3 tvillingpar, ingen eneggede

47 elever i samme klasse?? 😳😳

Anonymkode: 97cf1...1cf

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

47 elever i samme klasse?? 😳😳

Anonymkode: 97cf1...1cf

Ikke uvanlig det. Basebasert skole 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine eneggede går i samme klasse. Vi som bestemte det. Går kjempefint! At tvillinger skal splittes bare fordi de er tvillinger har jeg aldri skjønt. Er det en dominerende tvilling så skjønner jeg at det kan være bra å gå i hver sin klassen. Uansett, ingen fasitsvar- foreldrene bør bestemme, og høre på råd fra barnehagen som har hatt de i x antall år.

Anonymkode: 30700...8d2

Så lenge folk ser forskjell og at foreldrene godtar at kun den ene tvillingen blir invitert hjem, så er det ingen problem at de går i samme klasse. Ofte forventer tvillingforeldre at begge barna skal inviteres hjem/med på ting, noe som ikke alltid passer verken for andre foreldre eller at tvillinger overtar leke pga de er to.

Anonymkode: 4a6aa...6a6

Skrevet
On 11/20/2020 at 4:02 PM, Anonym bruker said:

Dere som har tvillinger, går barna i samme klassen på skolen? Hvorfor/hvorfor ikke? Fikk de velge selv, eller i i det minste påvirke valget? 

Anonymkode: 0f930...278

her ble de ikke skilt,men de var heller ikke veldig avhening av hverandre og har forskjellige venner, de er i dag 13 og går nå i samme klasse på ungdomsskolen

Anonymkode: 4211a...c7b

Skrevet

de går ikke i samme klasse på ungdomsskolen skulle det stå

Anonymkode: 4211a...c7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...