Gå til innhold

Hersketeknikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen er ganske forskjellige i diskusjoner. Han er en ganske rolig person, som før kunne gå å «ruge» på ting i 6 mnd. før det kom en lang remse. Jeg er ikke fult så rolig, og tar opp ting der og da for å bli ferdig med det.

Etter snart tjue år sammen, har vi nok begge justert oss litt etter hverandre. Det som irriterer meg er at mannen alltid drar «hersketeknikk kortet». Før presiserte han alltid at han ikke fikk si hva han mente. Nå er det at jeg bruker hersketeknikk. Dette irriterer meg. Jeg skriker aldri til han, lar han snakke, og vi prater alltid rolig ut når begge har fått sagt det vi vil.

Jeg mener det er en slags hersketeknikk det han gjør. Jeg kan stoppe opp og beklage at jeg blir engasjert og snakker høyere. Han tåler dårlig å bli motsagt, mens jeg mener man må tåle/gi rom for forskjellige meninger i et forhold. Så lenge man respekterer hverandre...

Anonymkode: 11a3b...a19

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og mannen er ganske forskjellige i diskusjoner. Han er en ganske rolig person, som før kunne gå å «ruge» på ting i 6 mnd. før det kom en lang remse. Jeg er ikke fult så rolig, og tar opp ting der og da for å bli ferdig med det.

Etter snart tjue år sammen, har vi nok begge justert oss litt etter hverandre. Det som irriterer meg er at mannen alltid drar «hersketeknikk kortet». Før presiserte han alltid at han ikke fikk si hva han mente. Nå er det at jeg bruker hersketeknikk. Dette irriterer meg. Jeg skriker aldri til han, lar han snakke, og vi prater alltid rolig ut når begge har fått sagt det vi vil.

Jeg mener det er en slags hersketeknikk det han gjør. Jeg kan stoppe opp og beklage at jeg blir engasjert og snakker høyere. Han tåler dårlig å bli motsagt, mens jeg mener man må tåle/gi rom for forskjellige meninger i et forhold. Så lenge man respekterer hverandre...

Jeg vil si det er en form for hersketeknikk ja. Min man er også sånn. Sykt irriterende! 

Anonymkode: c7edf...27a

Skrevet

Noen tror at det å bli motsagt er en hersketeknikk. Mannen min tror i alle fall det. Når han går tom for argumenter, roper han hersketeknikk. Det fungerer jo for så vidt, det, for da gidder jeg ikke å diskutere med han noe mer. 

Anonymkode: 6eefe...803

Skrevet

Å bli motsagt er virkelig ingen hersketeknikk. Å bli motsagt på en nedlatende måte, er derimot en hersketeknikk.

Skrevet

Er ikke nedlatende. Mener at når man har en diskusjon, må man tåle å argumentere litt frem og tilbake. HI

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke nedlatende. Mener at når man har en diskusjon, må man tåle å argumentere litt frem og tilbake. HI

Han oppfatter deg vel som nedlatende da, uten at du mener det, eller ser det selv. 

Det er mange som ubevisst fremstår som besserwissere.

Womansplaining hører jeg daglig.

Anonymkode: f6ca9...cf0

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han oppfatter deg vel som nedlatende da, uten at du mener det, eller ser det selv. 

Hva betyr egentlig womansplaining? 

Anonymkode: 6d418...1ea

Skrevet
På 21.11.2020 den 18.22, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør han ikke. Når vi snakker om det rolig etter en diskusjon, sier han aldri at jeg fremstår nedlatende. 

Skrevet

Det er vel hans måte å stoppe diskusjonen på når han har gått tom for argument. Om mannen min og jeg diskuterer noe som vi begge oppfatter som viktig og der vi er uenig så starter han med å lire av seg alle sine argument. Når han er ferdig med sin monolog så går han. Han mener da at diskusjonen er ferdig og at jeg bare drar den ut i tid.... Det er jo klart det tar lenger tid å la begge parter komme til ordet, men det er jo ingen diskusjon når det bare er en monolog fra den ene parten :) (Jeg går for øvrig etter så han slipper ikke unna med monologen sin) Nå er det ikke så ofte vi er i en slik situasjon så jeg har ikke brydd meg så mye om det. Har spurt han i fredstid og han mener faktisk at jeg har fått sagt mitt. Hans monolog er i hans hodet et motsvar til det han tenker at jeg mener. Ved disse tankene er jeg representert i diskusjonen og det holder for han :)   

Anonymkode: 54dd5...646

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...