Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere hatt innlegg om min eks, som jobber ekstremt mye svart i tillegg til å motta sykepenger og nå aap. Jeg har også varslet både nav og Skatteetaten, og det er en stund siden. Jeg får minimal i bidrag pga hans lave (oppgitte) inntekt, og han skylder ganske mye. Bidraget utbetales gjennom nav, og nav innkreving trekker fra hans trygd siden han ikke selv betaler. 

Saken nå, er jo at jeg ikke engang får det fastsatte bidraget hver mnd, mens han kjøper stadig nye og dyre ting. Sånt som PlayStation, tredemølle, telefoner, iPad, reiser (ikke akkurat nå så klart), dyre klær, take away stadig vekk osv. Sånt som andre sparer lenge til. Og jeg vet han ikke har spart til dette over tid, for det han har høy gjeld (og får heller ikke lån eller kreditter). Altså svarte penger etter svart jobbing....

Men hva kan jeg gjøre?

Og ja, dere kan godt si jeg er bitter, -men  synes derre er fryktelig irriterende og frustrerende. 

Anonymkode: 0dcc8...541

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan de vel finne ut av, når folk med lav inntekt lever som rikfolk så er det noe som ikke stemmer.

Forstår at det er irriterende!

Anonymkode: 174b2...8fa

Skrevet

du er bitter ja, Get over it

Anonymkode: c6a2d...d94

Skrevet

Ei venninne opplevde det samme. Han gikk fra henne og barna pga han var forelsket i hennes venninne. I 10 år jobbet han svart og levde fint. I mens hun hadde så vidt nok til mat til barna noen ganger. Men i fjor tok hun han tilbake. Akkurat det er uforståelig for meg. 

Anonymkode: e3807...65c

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette kan de vel finne ut av, når folk med lav inntekt lever som rikfolk så er det noe som ikke stemmer.

Forstår at det er irriterende!

Ja, men da må jo de «rette» folkene se det. Evt sjekke osv. Har jo meldt fra, men vet ikke hva som skjer videre. Om det skjer noe. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

du er bitter ja, Get over it

Anonymkode: c6a2d...d94

Ja, på en måte bitter. Pga han har vært drittsekk. Og pga han kjøper og kjøper. Betaler ikke regninger. Dårlig eksempel for barna. De må ikke tro det er greit å leve sånn. Nå skal det sies, at det var jeg som til slutt gikk. Pga jeg ikke orker mer av hans løgner, ulovligheter og økonomisk rot. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men da må jo de «rette» folkene se det. Evt sjekke osv. Har jo meldt fra, men vet ikke hva som skjer videre. Om det skjer noe. 

Ja, men da hadde jeg purret det opp. Du har jo sagt ifra til rette folka. 

Skrevet

Husker det du tidligere har skrevet. Jobber han svart for et firma, eller jobber han selvstendig?

Hvis han jobber for et firma, eller om han låner lokaler av et firma, da ville jeg lagt inn et dobbelt tips. Ett nytt tips på ham, at han har et forbruk som ikke stemmer overens, og at du VET at han jobber svart tross sykepenger og nå aap, og hvor han jobber. Tips nr. to ville jeg la gått på det aktuelle firmaet, at de har folk til å jobbe svart, leier/låner lokaler til en som jobber svart. Da tenker jeg det er dobbel sjanse for at det blir tatt tak i.

Og så ville jeg purret på Nav og vist til det at han jobber svart, har stønader og et høyt privat forbruk av sine svarte penger.

Anonymkode: 530d9...13e

Skrevet

Sånn som han holder på har han nok kun gjeld med det forbruket. Bruker sikkert kreditt..Svarte penger eller ei. Du får vel ringe politiet også høre om de jobber med skattetaten eller NAV kontroll i slike saker. For alt du vet har de en kontrollsak på han , men det får ikke du vite i såfall. 

Nav bidragsavdelingen får ikke gjort noe med at han jobber svart. Er jo da ikke registrert. Så hjelper ikke å gnåle til dem dessverre.

Anonymkode: 07f40...c78

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn som han holder på har han nok kun gjeld med det forbruket. Bruker sikkert kreditt..Svarte penger eller ei. Du får vel ringe politiet også høre om de jobber med skattetaten eller NAV kontroll i slike saker. For alt du vet har de en kontrollsak på han , men det får ikke du vite i såfall. 

Nav bidragsavdelingen får ikke gjort noe med at han jobber svart. Er jo da ikke registrert. Så hjelper ikke å gnåle til dem dessverre.

Jeg har snakket med nav kontroll 2 eller 3 ganger. Han bruker ikke kreditt, for det får han ikke. Har så mange betalingsanmerkninger.... Feks betaler han ikke bidrag. Det sendes ut krav til han hver mnd, men ham betaler ikke, så der har han tvangstrekk. Nav kontroll sier at for hvert krav han ikke betaler, får han ny anmerkning. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Husker det du tidligere har skrevet. Jobber han svart for et firma, eller jobber han selvstendig?

Hvis han jobber for et firma, eller om han låner lokaler av et firma, da ville jeg lagt inn et dobbelt tips. Ett nytt tips på ham, at han har et forbruk som ikke stemmer overens, og at du VET at han jobber svart tross sykepenger og nå aap, og hvor han jobber. Tips nr. to ville jeg la gått på det aktuelle firmaet, at de har folk til å jobbe svart, leier/låner lokaler til en som jobber svart. Da tenker jeg det er dobbel sjanse for at det blir tatt tak i.

Og så ville jeg purret på Nav og vist til det at han jobber svart, har stønader og et høyt privat forbruk av sine svarte penger.

Anonymkode: 530d9...13e

Han jobber ikke for et firma. Gjorde det tidligere. Da et firma en kompis drev. Tipset om det, og ser at firmaet nå er oppløst. Han har alltid hatt personlig foretak. Vet ikke om han jobber gjennom det nå, eller hvordan ham gjør det. Jobber med håndverkstjenester rundt omkring, så får ikke tipset om direkte hvor han jobber. 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har snakket med nav kontroll 2 eller 3 ganger. Han bruker ikke kreditt, for det får han ikke. Har så mange betalingsanmerkninger.... Feks betaler han ikke bidrag. Det sendes ut krav til han hver mnd, men ham betaler ikke, så der har han tvangstrekk. Nav kontroll sier at for hvert krav han ikke betaler, får han ny anmerkning. 

Ja da får du anmelde han til politiet for å jobbe svart da. Er ikke annet å gjøre. Nav kontroll kan ha opprettet sak, men svindel saker er langdryge og de gir jo ikke deg noe info.

uansett... ville ikke sitti å ventet på at en slask skulle betalt bidrag. Ville heller gjort hva jeg kunne for å få bedret min egen inntektsituasjon på sikt.

Dersom han blir tatt og straffet , så kanskje det blir snakk om fengselsstraff . By the way... Åssen vet du noe om at han ikke melder inn arbeidet. ??Du har lov å jobbe opptil 50% å motta aap. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja da får du anmelde han til politiet for å jobbe svart da. Er ikke annet å gjøre. Nav kontroll kan ha opprettet sak, men svindel saker er langdryge og de gir jo ikke deg noe info.

uansett... ville ikke sitti å ventet på at en slask skulle betalt bidrag. Ville heller gjort hva jeg kunne for å få bedret min egen inntektsituasjon på sikt.

Dersom han blir tatt og straffet , så kanskje det blir snakk om fengselsstraff . By the way... Åssen vet du noe om at han ikke melder inn arbeidet. ??Du har lov å jobbe opptil 50% å motta aap. 

Ja, spurte nav innkreving sist jeg snakket med de. De sier at hans inntekt er aap. Men visste ikke om d var lov å jobbe ved siden av. Ikke lenge siden jeg sendte inn krav om ekstra bidrag, og fa fikk jeg jo opplyst hans inntekt, som kun var aap. 

Skrevet

Du kan melde direkte til det nærmeste akrim-senteret

Anonymkode: 2c8d7...3c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...