Gå til innhold

Ang barnetrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på neste ukes Luksusfellen, og reagerer på er par utsagn fra ekspertene ang barnetrygd. Deltageren ønsker å ha barna 50% framover, og da sier økonomen: «når du får barna 50%, kommer du også til å få 50% av barnetrygden. Da kan du også søke om utvidet barnetrygd, og få enda ca 1000kr ekstra i mnd». 

Dette stemmer jo bare delvis. For at han skal få 1/2 barnetrygden, må barna ha delt bosted hos foreldrene. Det får de ikke automatisk selv om de bor 50/50. For at han skal få utvidet barnetrygd, må barna enten ha delt bosted (da får én av foreldrene Utv.bt), eller minst ett av barna må  ha fast bosted hos han. 

Om hans eks gjør som meg, så får han ikke dette. Her har begge barna fast bosted hos meg. Men de har samvær med far 50%. Jeg får barnetrygd for begge + utvidet barnetrygd. Men så betaler jeg også alle utgifter knyttet til barna og deres aktiviteter. Grunnen til dette, er nettopp at min eks hadde/har store økonomiske problemet, betalingsanmerkninger, inkassosaker, åpner ikke brev, åpner ikke digital post osv. Så for å unngå at regninger knyttet til barna går til inkasso, er dette en nødvendighet. I tillegg leier ham bolig, - noe som kan være litt usikkert, mens jeg har kjøpt hus, og har et permanent bosted. Dermed ville jeg at begge skulle ha fast bosted hos meg, for deres trygghet. 

Anonymkode: 0334f...af6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De jeg kjenner som har barna 50% har hvert sitt barn boende fast og 50% samvær på begge barna. Da får så vidt jeg vet begge utvidet barnetrygd fot det barnet spm bor der.

Anonymkode: 3305c...916

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De jeg kjenner som har barna 50% har hvert sitt barn boende fast og 50% samvær på begge barna. Da får så vidt jeg vet begge utvidet barnetrygd fot det barnet spm bor der.

Anonymkode: 3305c...916

Ja det er en mulighet. Men det er ikke noen automatikk i at man skal ha det sånn. 

Anonymkode: 0334f...af6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...