Gå til innhold

Ny jobb og klump i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte i ny jobb for ca. 2 uker siden, men i dag fikk sjefen meg til å gråte på jobb og jeg har ikke lyst å gå tilbake dit. Siden jeg ikke fikk pc før nå mandag har jeg hjulpet til med andre ting i tiden jeg har vært der. Fikk pc på mandag  og sjefen stiller seg totalt uforstående til at jeg ikke er oppe og går. Dette er en bransje som er totalt forskjellig fra der jeg kommer fra. I dag klikket hn totalt på meg siden jeg ikke var i full gang. Jeg sa som det var, at jeg har ikke lært systemet og må finne ut av ting. Får null opplæring og alt er kaos der pga sjefen har hatt for mye å gjøre. Hn sa i dag at hvis jeg ikke kunne gjøre jobben så trengte hn meg ikke. Vedkommende nekter å høre da jeg prøver å si at alt er nytt og jeg fikk pc på mandag. Jeg skulle svare på en mld på vei fra lunsj (hadde 10 min igjen av lunsjen) og fikk da beskjed om å legge bort telefonen og konsentre meg om det jeg skulle gjøre. Jeg vet jeg er flink, men er vel ingen som er oppe og går 100% etter to dager i en ny stilling? Hn var skikkelig ufordragelig og jeg har aldri blitt behandlet slik før. Har også jobbet som leder å vet litt om hvordan en bør behandle nyansatte for å trygge de i bedriften og stillingen. 
Uff...måtte bare få det ut. 

Anonymkode: cc7f3...800

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke greit ut. Snakk med tillitsvalgt? Evt avtal ett møte med sjefen

Anonymkode: 8f0c7...08c

Skrevet

Hvis det finnes en leder over din, vurder å gå til den.

Jeg ville først ha forberedt meg på morgendagen, og bedt om et lite møte med leder. Der ville jeg gjort det veldig klart at det er leder som er anvarlig for at du får den opplæringen du trenger på et system som de har visst er helt ukjent for deg, og at hvis leder selv ikke har tid til opplæring - som man normalt må regne med for alle nyansatte - så må leder delegere ansvaret til andre. Jeg ville sagt fra at jeg kan forstå frustrasjon over at ting går senere i starten, men at man må regne med at ting tar litt mer tid for en helt fersk nyansatt, og at denne vil trenge tid til å lære nye systemer, og at jeg derfor ikke aksepterer den usaklige kritikken leder kom med i dag. Og så be om en tydelig plan for opplæringen som leder er ansvarlig for.

I morgen ville jeg også ha kontaktet fagforbundet, om du er medlem, for leders behandling av deg er helt uakseptabel.

Om leder la seg flat og unnskyldte, da hadde det vært greit. Men tror jeg hadde sett meg om etter en ny jobb i det stille.

Ikke la dette knekke deg, det er ikke du som har gjort noe galt. Bli heller litt sint og bruk energien i det sinnet konstruktivt, hvor du sier saklig fra og setter grenser. Om leder også da klikker, gå rett til leder over.

Anonymkode: 66fb9...42b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det finnes en leder over din, vurder å gå til den.

Jeg ville først ha forberedt meg på morgendagen, og bedt om et lite møte med leder. Der ville jeg gjort det veldig klart at det er leder som er anvarlig for at du får den opplæringen du trenger på et system som de har visst er helt ukjent for deg, og at hvis leder selv ikke har tid til opplæring - som man normalt må regne med for alle nyansatte - så må leder delegere ansvaret til andre. Jeg ville sagt fra at jeg kan forstå frustrasjon over at ting går senere i starten, men at man må regne med at ting tar litt mer tid for en helt fersk nyansatt, og at denne vil trenge tid til å lære nye systemer, og at jeg derfor ikke aksepterer den usaklige kritikken leder kom med i dag. Og så be om en tydelig plan for opplæringen som leder er ansvarlig for.

I morgen ville jeg også ha kontaktet fagforbundet, om du er medlem, for leders behandling av deg er helt uakseptabel.

Om leder la seg flat og unnskyldte, da hadde det vært greit. Men tror jeg hadde sett meg om etter en ny jobb i det stille.

Ikke la dette knekke deg, det er ikke du som har gjort noe galt. Bli heller litt sint og bruk energien i det sinnet konstruktivt, hvor du sier saklig fra og setter grenser. Om leder også da klikker, gå rett til leder over.

Takk for svar! 
Det er dessverre ingen leder over hn, liten, privat bedrift. 
Jeg kommer helt klart til å søke noe annet. 
Jeg har heller ikke fått noen arbeidskontrakt, selv om jeg har etterlyst det to ganger. Hn kommer aldri til å ha noen opplæringsplan, hn mener jeg skal bare fikse dette og være oppe og gå med en gang. 
Dette er så utrolig kjedelig da jobben i seg selv virker spennende, arbeidstidene og lønn er bra. Men, vet ikke hvordan jeg skal få dette i gang helt alene da bransjen er helt ny for meg. 

Skrevet

Off, ikke bra. Begynner selv i ny jobb over jul, i samme felt, men med nye programmer, systemer osv..gruer meg, redd for å ikke komme i gang fort nok, gjøre feil. Håper min sjef er snillere. Lykke til.

Anonymkode: 853ba...1f0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Off, ikke bra. Begynner selv i ny jobb over jul, i samme felt, men med nye programmer, systemer osv..gruer meg, redd for å ikke komme i gang fort nok, gjøre feil. Håper min sjef er snillere. Lykke til.

Anonymkode: 853ba...1f0

Er nok ikke mange som sjefen jeg har vært uheldig å få får vi håpe. 
Lykke til, det går helt sikkert bra skal du se 🥰

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! 
Det er dessverre ingen leder over hn, liten, privat bedrift. 
Jeg kommer helt klart til å søke noe annet. 
Jeg har heller ikke fått noen arbeidskontrakt, selv om jeg har etterlyst det to ganger. Hn kommer aldri til å ha noen opplæringsplan, hn mener jeg skal bare fikse dette og være oppe og gå med en gang. 
Dette er så utrolig kjedelig da jobben i seg selv virker spennende, arbeidstidene og lønn er bra. Men, vet ikke hvordan jeg skal få dette i gang helt alene da bransjen er helt ny for meg. 

Er du organisert? I så fall ring dem i morgen, for det er jo ikke lov å gå uten arbeidskontrakt. Hvis ikke kan vel arbeidstilsynet trolig gi deg råd også.

Jeg tror jeg ville blitt litt tøff med leder, sagt at du ble ansatt fordi du har kvalifikasjoner og erfaring som de kan ha god nytte av, men da må også leder legge til rette slik at det er mulig for deg å komme raskest mulig inn i jobben. Gjør ikke leder dette, da må leder akseptere at det vil ta betraktelig lenger tid, og at du da forventer å ikke bli møtt med kritikk av den grunn.

Og så ville jeg ha minnet vedkommende om arbeidskontrakt igjen. Men har du en annen jobbmulighet så kanskje det er like greit å ikke være bundet ;)

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du organisert? I så fall ring dem i morgen, for det er jo ikke lov å gå uten arbeidskontrakt. Hvis ikke kan vel arbeidstilsynet trolig gi deg råd også.

Jeg tror jeg ville blitt litt tøff med leder, sagt at du ble ansatt fordi du har kvalifikasjoner og erfaring som de kan ha god nytte av, men da må også leder legge til rette slik at det er mulig for deg å komme raskest mulig inn i jobben. Gjør ikke leder dette, da må leder akseptere at det vil ta betraktelig lenger tid, og at du da forventer å ikke bli møtt med kritikk av den grunn.

Og så ville jeg ha minnet vedkommende om arbeidskontrakt igjen. Men har du en annen jobbmulighet så kanskje det er like greit å ikke være bundet ;)

Nei, er ikke organisert nå. 
Vil jo nødig lage en haug med trøbbel med en gang, da ryker jeg hvertfall ut. 
Jeg får se litt til og bedrer det seg ikke får jeg se om det er verd. Så lenge jeg ikke har kontrakt kan jeg vel gå på dagen hvis det blir for ilke. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, er ikke organisert nå. 
Vil jo nødig lage en haug med trøbbel med en gang, da ryker jeg hvertfall ut. 
Jeg får se litt til og bedrer det seg ikke får jeg se om det er verd. Så lenge jeg ikke har kontrakt kan jeg vel gå på dagen hvis det blir for ilke. 

Men går du så vil du jo også komme i 12 ukers karantene med Nav, og dermed ikke ha rett til arbeidsledighetspenger.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men går du så vil du jo også komme i 12 ukers karantene med Nav, og dermed ikke ha rett til arbeidsledighetspenger.

Ja, er det som er det store dilemmaet. 
Så blir nok til at jeg biter tennene sammen. 

Skrevet

Har googlet og lest en del nå om nyansatte og ser veldig klart nå at leders oppførsel mot meg ikke er akseptabel i det hele tatt. 
Jeg burde glede meg til å gå på jobb, ikke sitte her helt kvalm med tanken på jobb i morgen. Har sim sagt jobbet som leder selv om har aldri behandlet mine nyansatte slik, jeg gjorde det jeg kunne for at de skulle få den oppfølgningen de trengte og at de følte seg verdsatt i jobben de gjorde. 
Skjønner ikke at enkelte ledere har så høye tanket om seg selv at de tror det er greit å behandle nyansatte på denne måten.  

HI

Skrevet

Har jobben et verneombud? Det er ikke greit å drive på sånn.

Anonymkode: 4532e...16d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har jobben et verneombud? Det er ikke greit å drive på sånn.

Anonymkode: 4532e...16d

Nei, dessverre. Er en liten privat bedrift dette. 

Skrevet

Begynn å søke ny jobb med en gang. Dette kommer ikke til å bli bedre. Noen gang. 

Anonymkode: a4b14...a60

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Begynn å søke ny jobb med en gang. Dette kommer ikke til å bli bedre. Noen gang. 

Anonymkode: a4b14...a60

Ja, jeg føler med og søker om noe aktuelt dukker opp. Enig med deg, tror det skal mye til for å rette opp det dårlige inntrykket jeg har av leder, hn ødela veldig mye i går. Var klar for å gjøre en god innsats for bedriften her, men kjenner ikke like mye på entusiasmen i dag, nei. 

Skrevet

Når starten er slik, vil det mest sannsynlig ikke blir en grei arbeidsplass å jobbe på. Jeg ville søkt meg en ny jobb!

Skrevet
4 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Når starten er slik, vil det mest sannsynlig ikke blir en grei arbeidsplass å jobbe på. Jeg ville søkt meg en ny jobb!

Ja, kommer til å gjøre det. 

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har googlet og lest en del nå om nyansatte og ser veldig klart nå at leders oppførsel mot meg ikke er akseptabel i det hele tatt. 
Jeg burde glede meg til å gå på jobb, ikke sitte her helt kvalm med tanken på jobb i morgen. Har sim sagt jobbet som leder selv om har aldri behandlet mine nyansatte slik, jeg gjorde det jeg kunne for at de skulle få den oppfølgningen de trengte og at de følte seg verdsatt i jobben de gjorde. 
Skjønner ikke at enkelte ledere har så høye tanket om seg selv at de tror det er greit å behandle nyansatte på denne måten.  

HI

Oppførsel til leder er helt hårreisende. Har hatt opplæring på flere nyansatte og aldri om de får slike tilbakemeldinger hvis de trenger hjelp til noe som er ukjent i systemene. Alt skal læres, selv for den beste. 

Prøv så godt du kan å ikke glemme akkurat det du skriver her. En slik oppførsel kan, selv om du innerst inne vet, gjøre at en tviler på seg selv. Vanskelig å stå rakrygget i sånt, så husk i de situasjonene som oppstår, at du vet at du er flink. Du mester jobb når ting er på stell. Så ikke la noen få deg til å tvile på det. 

Ser du er i gang å sjekker jobbmarkedet, det tror jeg du gjør veldig lurt i. Håper det dukker opp en jobb fort, siden de ikke har skrevet kontrakt, kan du fint gå på dagen hvis du får noe annet. Hvis du har sendt henvendelse skriftlig om å få arbeidskontrakten, ta vare på den. Skulle sjefen lage problemer for deg om du slutter, kan du bare henvise til din etterspørsel som leder har valgt å ikke bevare. 

Anonymkode: 1222a...1d2

Skrevet

Han har jo sagt rett ut at han ikke vil ha deg der. Ikke har du kontrakt heller så han kan kvitte seg med deg på dagen. Begynn å se etter ny jobb

Anonymkode: f096c...5a6

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oppførsel til leder er helt hårreisende. Har hatt opplæring på flere nyansatte og aldri om de får slike tilbakemeldinger hvis de trenger hjelp til noe som er ukjent i systemene. Alt skal læres, selv for den beste. 

Prøv så godt du kan å ikke glemme akkurat det du skriver her. En slik oppførsel kan, selv om du innerst inne vet, gjøre at en tviler på seg selv. Vanskelig å stå rakrygget i sånt, så husk i de situasjonene som oppstår, at du vet at du er flink. Du mester jobb når ting er på stell. Så ikke la noen få deg til å tvile på det. 

Ser du er i gang å sjekker jobbmarkedet, det tror jeg du gjør veldig lurt i. Håper det dukker opp en jobb fort, siden de ikke har skrevet kontrakt, kan du fint gå på dagen hvis du får noe annet. Hvis du har sendt henvendelse skriftlig om å få arbeidskontrakten, ta vare på den. Skulle sjefen lage problemer for deg om du slutter, kan du bare henvise til din etterspørsel som leder har valgt å ikke bevare. 

Anonymkode: 1222a...1d2

Tusen takk for godt svar! 
Jeg ser selvfølgelig etter ny jobb, selv om sjefen tydeligvis har skjønt at hn gikk for langt i går. Hn har vært mye hyggeligere i dag og sa til og med at det kunne renne litt over innimellom. Jeg sa da fra om at jeg syntes det var veldig ufin oppførsel i går av meg som nyansatt og at hn faktisk ikke kjenner meg. 
Men, fordi om leder oppførte seg i dag så er nok ikke dette en blivende plass kjenner jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...