Gå til innhold

Orkide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvorfor billige orkideer dør fortere enn dyrere? Kjøpe en fra Ikea for ca. 100 kr som knapt varte 3 uker, mens jeg får de fra blomsterhandler å vare i nesten 4 måneder.

Anonymkode: 94636...4b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har kanskje stått med blomster lenge før du kjøpte dem?

Jeg har hatt billige orkideer (også ikea) og dyre, og hvor lenge de har stått med blomster har variert veldig, ikke avhengig av pris. Jeg bare venter, så blomstrer de igjen :)

Anonymkode: 78321...ee4

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen som vet hvorfor billige orkideer dør fortere enn dyrere? Kjøpe en fra Ikea for ca. 100 kr som knapt varte 3 uker, mens jeg får de fra blomsterhandler å vare i nesten 4 måneder.

Skudd i mørket herfra, men kanskje: du får det du betaler for. Gartnerier er faghandlere. De prøver å utvikle sterkere typer av alle planter, og bruker kunnskap for å nå det målet. IKEA er en billigbutikk.

Skrevet

Jeg har kun klart å drepe en orkidé, og den kom fra blomsterbutikk. Etter 3-4 år med vanstell klarte den ikke mer. Jeg regner orkideer nærmest som udødelige😅

Skrevet

Døde den, eller mistet den bare blomsten(e)? Mine orkideer mister blomstene, da fjerner jeg de døde og halvvisne bladene og så fortsetter jeg å stelle den på mitt inkompetente vis, og så blomstrer de plutselig igjen. Jeg har egentlig alltid trodd at orkideer var bortimot umulig å drepe.

Skrevet

Jeg har kun tatt livet av de dyre orkidene mine. De jeg har fått som avlegger og kjøpt billig på dagligvarebutikker har jeg hatt i mange år. De blomstrer om og om igjen. Nå har jeg 3 stk som nettopp har avblomstret og det vokser umiddelbart ut 2 nye grener i tillegg til at de får nye skudd på de som er avblomstret.

Jeg senker de i vann 1 gang i uken og lar de stå noen timer. Ca. Annenhver uke har jeg orkidegjødsel i vannet. Dette gjør jeg ikke hele året. Ser og føles røttene veldig tørre ut mellom vanningene, sprayer jeg med vann på røttene.

Var ikke dette du spurte om😅 men orkideer er det eneste jeg klarer å holde i live. Og fredslilja mi🥰 Er litt stolt over det.

Anonymkode: fc244...472

Skrevet

Selve stilken er blitt gul, da mistenker jeg at den er død? Vannet 1 gang i uken, kanskje for ofte? 

Hi

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selve stilken er blitt gul, da mistenker jeg at den er død? Vannet 1 gang i uken, kanskje for ofte? 

Hi

Så lenge bladene er grønne, og røttene grønnaktige, er den ikke død. Klipp av den gule stilken helt ned. Fortsett å vanne den. Eller jevnlig spraye røttene og bladene. Orkide er en snylteplante. Den vokser oppå bakken og på trær osv. Den tar til seg vann fra lufta også. Derfor røttene skal være "frie"

Anonymkode: fc244...472

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Blomsten kommer tilbake. November er en måned med lite lys, så det kan være den trenger en lampe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...