Gå til innhold

Har noen kjipe eller gode erfaringer å dele om hormonspiral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har omsider fått bestilt time til dette nå, men blir så skeptisk når jeg leser om alle bivirkningene. Blødningsfortyrrelser, smerter i underliv/ubehag, nedsatt sexlyst, osv for å nevne noen. Når jeg leser om det, så står et bla at vi skal kunne kjenne spiralens ytre del. Og det fikk meg til å tenke på at jeg fra før sliter med smerter under samleie, fordi jeg har litt fremfall der nede og får dermed fort ubehag ved kraftige støt. Nå er jeg redd dette kan bli verre med spiral. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Ønsker å høre alle typer erfaringer før jeg bestemmer meg😌

Anonymkode: 21f2d...bd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hatt hormonspiral siden yngste ble født for ni år siden, byttet én gang. Har fungert utmerket uten bivirkninger fra første dag. Har stort sett ingen blødninger, litt spotting noen ganger i året (ikke hver mnd, kun 2-3 dager hver gang).

Regner med at neste runde kanskje blir den siste ettersom jeg er 44 år, da kan den sitte lenger enn de vanlige fem årene. Jeg blir overrasket over hvor ulikt folk reagerer, men for meg er hormonspiral absolutt den beste løsningen, mister sexlysten av p-piller og er et surrehue som glemmer å ta dem 😄

Skrevet

Har hatt hormonspiral i syv år og aldri angret et minutt. Litt blødninger i starten, og nå kjenner jeg noen ganger eggløsning og får litt slim, men svært sjelden noe blod. For meg som nærmest var arbeidsufør pga store blødninger er det helt himmelsk å slippe menstruasjonen. 

Har aldri merket noen negative bivirkninger og kjenner ingenting til den under samleie. Har også litt fremfall i livmoren, men som sagt null problem. Merket i tillegg knapt at den ble satt inn, det kan visst kjennes ubehagelig for noen.

Jeg er nå 48 år og trengte ikke skifte den etter fem år som er vanlig pga at jeg er så gammel (sukk) at det trengs mindre hormoner for å forhindre graviditet (jippi). 

Anonymkode: d196b...6c8

Skrevet

«Blødningsforstyrrelser» betyr i de fleste tilfeller «bortfall av blødning». Etter rotete blødninger de første 4 mnd med spiralen, har jeg nå ikke hatt menstruasjon på over 10 år - herlig!!!

Anonymkode: 41da5...dbd

Skrevet

Det eneste jeg angrer på med hormonspiralen er at jeg ikke satte inn den før. Har fått ett nytt liv med denne. Vekk er de kraftige blødningene og de sjuke smertene. Spotter kun litt enkelte måneder, men trenger da kun unntaksvis truseinnlegg. Kjenner ingenting til den under sex. Jeg har den som har minst størrelse. 

Anonymkode: bda35...ffe

Skrevet

Jeg planlegger også hormonspiral, mye for å få mildere mens og forhåpentligvis mindre plager, da jeg har langvarig, sterk pms og etterhvert også smerter i dagevis før mens. Blir jo litt nervøs når jeg leser om de som skriver om smerter, blødninger, depresjon, akne, altså slikt jeg allerede har slitt med og er redd for forverring av...

Dere som har satt inn spiral, gjorde dere det først og fremst som prevensjon, eller (også) for å dempe mensplager? 

Anonymkode: 8663f...00a

Skrevet

Jeg har hatt i 1,5 år og er veldig fornøyd. Ingen bivirkninger. Mye mindre mens (somregel nesten ingenting). Blødde sammenhengende de første månedene.

Anonymkode: ee425...c05

Skrevet

Jeg ble SUPERhormonell av den. Gråt og ble sint og ikke måte på. Mest lei meg da. Tok den ut etter to uker og ble heldigvis meg selv igjen samme dag

Anonymkode: e329a...932

Skrevet

Hormonspiral passet absolutt ikke for meg. Humøret mitt ble som en berg og dalbane, og til tider ble jeg deprimert og fryktelig sint. Det var helt grusomt. i tillegg fikk jeg mye mer migrene og kviser. Har store arr etter kvisene enda. Blødde konstant i 5 måneder. Tok den ut etter 9 måneder og jeg ble meg selv igjen heldigvis

Anonymkode: fceeb...ece

Skrevet

Jeg har hatt det mellom graviditeter og etter siste barn ble født. Er superfornøyd og bruker det selv om mannen er sterilisert da jeg slipper mens som en gledelig bivirkning. 

Anonymkode: ffe77...5b4

Skrevet

Hatt hormonspiral i 15 år. (Har selvfølge skiftet spiral) Er veldig fornøyd. Ingen bivirkninger.

Anonymkode: 5351a...2c3

Skrevet

Jeg merker ingenting til spiralen sånn mtp sex. 

Har ellers bare gode ting å si om den. Ja, det var et halvt år med småblødninger (og kviser første uka!), men det var allikevel INGENTING mot monsterblødningene jeg hadde fra før. Nå har jeg mensen et par-tre dager av gangen, og blør bare bittelitt. Har heller ikke redusert sexlyst.

Anonymkode: 7e5d0...e7e

Skrevet

Jeg fikk den for å dempe kraftige og langvarige blødninger. Jeg blødde i 6 uker, og det var det. Siden har jeg ikke hatt annet enn noen dråper på papiret i ny og ne. Jeg er veldig fornøyd. Den nederste delen det er snakk om å kjenne er tynne tråder. 

Skrevet

Jeg fikk småblødninger hele tiden. Håpløst å planlegge, hadde "alltid" mensen. Tok den ut etter et års tid. 

Anonymkode: f9edf...e9e

Skrevet

Hadde mensen hele tiden. Kjente at det var noe oppi der. De trådene kjentes hele tiden under sex. Var følelsesmessig helt ødelagt. Følte meg som ett nytt menneske når jeg fjernet den

Anonymkode: 2cef8...49e

Skrevet

Jeg blødde hver jævla dag i 9mnd. Tok den ut og er mensfri på 4. året på Cerazette

Anonymkode: e9e62...1f6

Skrevet

Takk for alle svar!

Her var det som jeg fryktet litt blandede erfaringer. Og fortsatt usikker på om jeg tørr selv om jeg har fått time.

Bivrkninger jeg særlig frykter er sterke smerter, nedsatt sekslyst/manglende evne til å få orgasme og økt hårvekst😳 Leser derimot ikke så mye om disse nevnte bivirkningene og lurer på om noen av dere har erfaring med det eller har hørt om noen som fikk det?

Og hvor lenge skal man gå med evt plager som blødninger, småsmerter eller annet ubehag før man anser det som unormalt og kontakter legen? 

Skrevet
På 18.11.2020 den 22.11, Anonym bruker skrev:

Jeg blødde hver jævla dag i 9mnd. Tok den ut og er mensfri på 4. året på Cerazette

Anonymkode: e9e62...1f6

Hvorfor valgte du å gå så leng emed blødninger før du gjorde noe med det?

Og har du noen bivirkninger av Cerazette eller kan de anbefales? Disse minipillene  blir nemlig det andre alternative for meg også. Problemet er at jeg har så dårlige erfaringer med p-piller fra før. Da særlig humørsvingninger, dårlig sexlyst og nedstemthet..

Skrevet

Positivt: mistet mensen (etter å ha blødd av og på i ca 6mnd etter innsetting) 

Negativt: magesmerter som lignet på svake rier(grunnen til at jeg valgte å fjerne den), humørsvingninger, kviser. Måtte fjerne den i narkose, da det ikke gikk an å fjerne den på vanlig måte. 

Anonymkode: 956d4...5e9

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor valgte du å gå så leng emed blødninger før du gjorde noe med det?

Og har du noen bivirkninger av Cerazette eller kan de anbefales? Disse minipillene  blir nemlig det andre alternative for meg også. Problemet er at jeg har så dårlige erfaringer med p-piller fra før. Da særlig humørsvingninger, dårlig sexlyst og nedstemthet..

Om du har dårlig erfaring med p-piller er nok cerazette et dårlig valg. Jeg har prøvd de og. Opplevde samtlige bivirkninger som du nevner, eneste positive var at jeg mistet mensen. 

Har du vurdert kobberspiral? 

Anonymkode: 956d4...5e9

Skrevet

Er på min tredje strake hormonspiral (11 år) , og synes det har vært helt topp. Jeg har gått fra kraftige, langtekkelig og smertefulle blødninger til null blødning. Merker ikke noe til spiralen i hverdagen. Samme humøret og samme sexlyst. Her har mannen sterilisert seg for 10 år siden, men jeg kommer uansett til å bruke hormonspiral fram til menopausen. 

Anonymkode: 2e874...ce4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...