Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Angående barnehage/helsesøster. Barnet mitt har gått i barnehagen det gjelder i 2 mnd. Barnet spiser lite i barnehagen og det har vært et evig mas fra barnehagen angående når barnet skulle på kontroll hos helsesøster, nå har vi vært på kontroll og barnet ble målt og veid og ellers sjekket av lege osv. Alt i orden og barnet ligger fint på kurven, jeg forklarte helsesøster om bekymringene til barnehagen at barnet spiser lite til lunsj..men at fruktmåltidet er svært populært. Og barnet spiser veldig godt hjemme etter barnehagen. Helsesøster sa hun ikke var bekymret så lenge barnet spiser bra hjemme, det skulle jeg bare hilse og si til barnehagen..helsesøster spurte om hun kunne ringe barnehagen men ikke før om 6 mnd bare for å spørre litt om språkutviklingen siden barnet er flerspråklig. Og ikke før om 6 mnd fordi barnet har gått så kort tid der. Så fikk jeg jo ikke overraskende spørsmål fra barnehagen hvordan kontrollen gikk og jeg sa akkurat det helsesøster sa til meg. Og da sporte ped lederen om hun kunne ringe til helsesøster...så jeg gjentok at helsesøster skulle ringe dem men ikke enda. Ped lederen ble da veldig pågående om at dem ønsker å ringe helsesøster nå og om jeg kunne fylle ut tillatelses skjema slik at dem kan ringe helsesøster!? Jeg ble litt satt ut..begynte å tenke når jeg kom hjem at dette virker da ikke helt normalt?? Føler dem går over hodet mitt med noe her..dem har forøvrig ikke nevnt 1 eneste ord om språk eller annet til meg. Det eneste dem har maset om er at barnet ikke spiser til lunsj. Bare til frukt Anonymkode: 717cf...b87
Nille 76 Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 Hvis du har gjort det du skal som forelder så la dem ringe hs da? De vil jo bare hjelpe barnet ditt? At du får pigger ut her tyder jo på at du skjuler noe?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 12 minutter siden, Nille 76 skrev: Hvis du har gjort det du skal som forelder så la dem ringe hs da? De vil jo bare hjelpe barnet ditt? At du får pigger ut her tyder jo på at du skjuler noe? Wow..nei jeg skjuler ingenting. Jeg bare synes ikke det er helt greit at barnehagen skal ha fritt innsyn i mitt barn journal! Hadde det vært en bekymring som jeg visste om som ikke omhandler lunsj vanene til barnet mitt så hadde jeg ikke reagert. Altså hadde barnehagen foreksempel fortalt meg at vi er bekymret for språkutviklingen til barnet ditt og ønsker å ringe helsesøster angående det.. ingen problem at jeg gir samtykke til det da! Men her har jeg ikke fått noen forklaring på hvorfor dem skal ringe dit når jeg allerede har gitt tillatelse til helsesøster å ringe dem, noe hun sa hun skulle gjøre om 6 mnd ca.. helt merkelig det der...å igjenn jeg skjuler ingenting..men synes det er rart at det skal bes om samtykke til innsyn hos helsesøster under omstendighetene Anonymkode: 717cf...b87
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 Jeg forstår deg. Tror nok jeg ville ha spurt bhg hva det er som gjør at de ønsker å snakke med hs, og tatt det derfra. Anonymkode: 776ba...23f
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 Det er vel ikke helt vanlig det der. Små barn kommer jo i alle størrelser. Høres ut som om barnehagen mistenker noe annet.. Anonymkode: cca26...a0b
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Wow..nei jeg skjuler ingenting. Jeg bare synes ikke det er helt greit at barnehagen skal ha fritt innsyn i mitt barn journal! Hadde det vært en bekymring som jeg visste om som ikke omhandler lunsj vanene til barnet mitt så hadde jeg ikke reagert. Altså hadde barnehagen foreksempel fortalt meg at vi er bekymret for språkutviklingen til barnet ditt og ønsker å ringe helsesøster angående det.. ingen problem at jeg gir samtykke til det da! Men her har jeg ikke fått noen forklaring på hvorfor dem skal ringe dit når jeg allerede har gitt tillatelse til helsesøster å ringe dem, noe hun sa hun skulle gjøre om 6 mnd ca.. helt merkelig det der...å igjenn jeg skjuler ingenting..men synes det er rart at det skal bes om samtykke til innsyn hos helsesøster under omstendighetene Anonymkode: 717cf...b87 Fritt innsyn i journal? Det er da ikke det det er snakk om her?? Måten du skriver på og går i fult forsvar på er jo litt suspekt. Jeg hadde ikke nølt med å la bhg hjelpe barnet og evt kontakte hs. Virker jo som du ikke akkurat er åpen med dem. Anonymkode: 9e073...bb4
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 Jeg har aldri hørt om dette før. Jeg ville bedt dem redegjøre for hva de ønsket å ringe helsesøster for Anonymkode: 9308f...a82
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #8 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Fritt innsyn i journal? Det er da ikke det det er snakk om her?? Måten du skriver på og går i fult forsvar på er jo litt suspekt. Jeg hadde ikke nølt med å la bhg hjelpe barnet og evt kontakte hs. Virker jo som du ikke akkurat er åpen med dem. Anonymkode: 9e073...bb4 Det var det en slektning av meg som jobber i barnevernet sa: innsyn i journal til barnet. Derfor brukte jeg det ordet! Jeg prøvde å spørre barnehagen om det var spisingen i barnehagen det gjalt men fikk et så difust svar at jeg vet ikke hva jeg skal tro! Hvis dem er bekymret for barnet mitt så må dem jo melde ifra til barnevern istedenfor! Synes bare det virker veldig rart at barnehagen skal uten noen klar årsak til meg da..innhente opplysninger fra helsekontrollen..når jeg attpåtil har gitt helsesøster samtykke til å kontakte barnehagen! Dette blir for dumt! Jeg vil ikke at noen skal ha innsyn i min legejournal så hvorfor er det så galt at jeg ikke vil at barnehagen skal ha innsyn i helsesøsters journal?? Samtykket har dem fått men jeg irriterer meg grenseløst nå på at jeg føler ikke det er rett av barnehagen! Anonymkode: 717cf...b87
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #9 Skrevet 16. november 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri hørt om dette før. Jeg ville bedt dem redegjøre for hva de ønsket å ringe helsesøster for Anonymkode: 9308f...a82 Ja jeg skal kreve et klart svar i morgen! Blir for dumt hvis dem skal gå over hodet på meg hvis det er noe dem er bekymret for! Da skal barnevernet kontaktes..jeg regner jo med at jeg har fritt innsyn i hva slags opplysninger dem ba om når dem har ringt Anonymkode: 717cf...b87
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 For en merkelig barnehage! Anonymkode: 7ad19...a38
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #11 Skrevet 16. november 2020 Takk for svar -hi Anonymkode: 717cf...b87
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #12 Skrevet 16. november 2020 Høres ut som at det er noe annet de er bekymret for, som dine evner som mor. Anonymkode: c3d1a...725
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #13 Skrevet 16. november 2020 Dette var spesielt. Det er jo ikke noe unormalt med at barn som er nye i barnehagen ikke spiser så mye den første tiden, det har jeg opplevd mange ganger. Veldig merkelig av barnehagen å henge seg så opp i det, jeg tror det er noe annet som ligger bak, at de har en dårlig følelse på et eller annet. Anonymkode: 71021...21e
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Høres ut som at det er noe annet de er bekymret for, som dine evner som mor. Anonymkode: c3d1a...725 Hmm ja da er det vel normalt å melde ifra til barnevernet og ikke til helsesøster? Anonymkode: 717cf...b87
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #15 Skrevet 16. november 2020 Det er vanlig å kontakte hs ved bekymring for barn. De vil kanskje høre om hs ser det samme som det og drøfte saken før evt. bekymringsmelding til bv. Anonymkode: 776ba...23f
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #16 Skrevet 16. november 2020 Vi får ikke innsyn i noen journaler ved å snakke med helsesykepleier altså. Vi spør om hs sin vurdering av barnet og deler våre tanker. Sammen blir vi enige om hvem som skal ha ansvar for å følge opp ulike ting. Er vi bekymret for mat og vekt, er det vanlig at hs følger opp det. Er det språk som er utfordringen, er det vi som følger opp. Det er altså for det meste en ansvarsfordelingssamtale. Jeg hadde stusset litt om foreldre hadde nektet å samtykke til kontakt med helsesykepleier. Det er jo det minst inngripende samarbeidet vi innfører i bhg. Når det er sagt, skal dere selvfølgelig få vite hva bhg ønsker å snakke med hs om. Der er det ikke ok med diffuse svar fra bhg og det skal du helt klart ta opp på en saklig måte. Anonymkode: 6a06d...665
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #17 Skrevet 16. november 2020 Her må bhg. redegjøre for HVA de ønsker å snakke med helsesykepleier om først. Veldig uproffesjonelt å komme med diffuse hint, samtidig som de ber om samtykke til å drøfte ditt barn med andre instanser. Jeg hadde bedt om et møte med ped.leder og styrer asap og bedt dem klargjøre hva dem er bekymret for slik at dere sammen kan drøfte veien videre. Anonymkode: fe74c...88a
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #18 Skrevet 16. november 2020 Takk igjenn for svar! Jeg skal ringe spørre ped lederen i morgen om et utdypende svar på hva det er dem vil "drøfte" med helsesøster. Det er jo tross allt mitt barn det gjelder og jeg vil vite hva det er 😮 jeg fortalte jo nøyaktig hva helsesøster sa på kontrollen angående spisingen og at helsesøster skulle kontakte barnehagen for å få vite om språkutvikling om ca 6 mnd..det er pga barnet er flerspråklig og ny i barnehagen. Nei altså nå krever jeg svar og ikke bare diffuse svar som: det kan jo være greit å ringe om man lurer på noe..det var det diffuse svaret jeg fikk btw 🙄 Anonymkode: 717cf...b87
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #19 Skrevet 16. november 2020 Nei her ville jeg ikke gitt tillatelse til å ringe hs før du har fått full klarhet i hva bekymringen gjelder. Du som mener hun må ha noe å skjule fordi hun er skeptisk, selvfølgelig skal man være skeptisk når man ikke engang vet hva det gjelder! Bare fordi man ikke har noe å skjule skal man da ikke oppgi alle personvernrettigheter, eller enda verre ens barns personvern! Jeg ville nektet før de hadde tatt en grundig prat med meg og forklart bekymringen først og fremst. Så kunne jeg selv fått nulighet til å vurdere denne bekymringen først og deretter avgjøre om det er noe jeg vil la barnehagen drøfte med hs. Det er min fulle rett som forelder Anonymkode: deca5...2f6
Pobie Skrevet 16. november 2020 #20 Skrevet 16. november 2020 Jeg ville krevd å få vite hvorfor de vil prate med helsesøster. Det må da være noe spesifikt og alvorlig de er bekymret for før jeg gir instanser tillatelse til å prate med hverandre om barnet mitt uten at jeg har noe innsyn i hva det gjelder. Med mindre det er bekymring for omsorgssvikt eller barnet har diagnose er det ingen grunn til at de skal prate seg imellom (og det regner jeg med ikke er tilfelle siden barnehagen vil ha tillatelse til å kontakte helsesøster). Hvis de er alvorlig bekymret skal jo foreldrene selvfølgelig involveres, og da er det bedre med et møte med forelder og barnehageleder, evt møte mellom barnehagen og helsesøster der forelder er med.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #21 Skrevet 17. november 2020 Jeg ville sagt at de selvfølgelig skal få lov til å snakke med helsesykepleier hvis de er bekymret, men at jeg hadde satt pris på om de først ville forklart meg hva de er bekymret over ettersom det da er lettere god meg å gjøre noe med det. Da regner jeg med de ville forklart meg grunnen og jeg kunne vurdert om jeg skulle godkjenne det eller ikke. Hvis de ikke hadde forklart ordentlig hvorfor hadde jeg vurdert å snakke med helsesykepleieren om hvordan de oppfører seg og hva hun sier til det. Anonymkode: dc154...1f7
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #22 Skrevet 17. november 2020 Hvordan går det? Anonymkode: 2bb3c...39a
Gjest Skrevet 18. november 2020 #23 Skrevet 18. november 2020 På 16.11.2020 den 17.44, Nille 76 skrev: Hvis du har gjort det du skal som forelder så la dem ringe hs da? De vil jo bare hjelpe barnet ditt? At du får pigger ut her tyder jo på at du skjuler noe? I alle dager... Det var da å konkludere på sviktende grunnlag.
Gjest Skrevet 18. november 2020 #24 Skrevet 18. november 2020 På 16.11.2020 den 21.30, Anonym bruker skrev: Nei altså nå krever jeg svar og ikke bare diffuse svar som: det kan jo være greit å ringe om man lurer på noe..det var det diffuse svaret jeg fikk btw 🙄 Anonymkode: 717cf...b87 Enig, det er ikke god nok grunn. De skal ikke ringe og diskutere noens helseopplysninger, eller «lure på» noe fra barnets journal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå