Gå til innhold

10 år og mensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å få mensen så tidlig? Jeg fikk den da jeg var 14 år og var ikke sist i klassen. 10 år er bare barnet. Hun har ikke fått pupper eller noe. Nesten litt trist for at hun så ung må begynne å styre med mensen 😌 

Anonymkode: ea1e6...5f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var selv 10 og et halvt år. Det gikk helt fint. Mamma fant det ikke ut før noen år senere, og ovenfor venninner så var det liksom ikke noe vi snakket mye om - Bare ordnet det liksom. 

Tror puberteten kommer tidligere nå en den gang for nå 30år siden. Hører om flere som får det rundt 11års alder. Blant mine venner var nok jeg blant de første, og noen ikke før de var 17 

Definisjonen på "tidlig pubertet" (medisinsk) er før 8års alder. 

Anonymkode: b1e26...2ae

Skrevet

Det er noen som får det så tidlig, men det er ikke normalen 

Har to jenter på 11 og 13 år og mitt inntrykk er at de fleste får det i 12 års alderen men det er alltid noen som er først og noen som er sist.

13 åringen min er den eneste i venninnegjengen på 5 jenter som ikke har fått enda. 

Anonymkode: 20227...420

Skrevet

Min tiåring fikk også mensen for et par måneder siden. Ikke artig, men det er jo ikke så mye å gjøre med det heller.

Anonymkode: 6c849...0cf

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det vanlig å få mensen så tidlig? Jeg fikk den da jeg var 14 år og var ikke sist i klassen. 10 år er bare barnet. Hun har ikke fått pupper eller noe. Nesten litt trist for at hun så ung må begynne å styre med mensen 😌 

Anonymkode: ea1e6...5f6

Det er normalt. Datteren vår fikk også mensen da. I dag er hun 12 år, har store pupper og kraftig kjønnshår. 

Anonymkode: 99010...1ac

Skrevet

Jeg var 10år når jeg fikk det selv. Hadde vel ikke fått antydning til pupper før den kom engang. Husker jeg var irritert over at vi fikk undervisning om dette flere år etter jeg hadde fått mensen for første gang. For min egen del hadde det ikke noe å si, for jeg tenkte ikke noe mer enn; jaja, da fikk jeg mensen og forsynte keg med ting jeg trengte i skapet. Jeg hadde jo fått all informasjomen jeg trengte fra mamma, hun var nemlig veldig klar på at sine unger skulle få vite om dette lenge før de fikk mensen. Hun fikk ikke det og fikk sjokk når den kom. Hun hadde aldri en lang forklaring på det, enkelt og greit at mensen er noe jenter får, alle får det, helt naturlig, en blør og her har vi alt som trengs. Prøvd deg frem med hva du vil ha eller spør 

Mine unger var vel nesten 12 og 14 når de fikk.bryster og former fikk de først. Hun som fikk det sist ventet på den i mange år, hun var irriterrt over at den aldri kom for menssmerter hadde hun hatt i lang tid. 

Anonymkode: 3c747...1cd

Skrevet

Jeg fikk da jeg var 10 år. Gikk greit det. 

Skrevet

Jeg fikk selv mensen like før jeg fylte 14. Mine tre jenter har vært 11 1/2 (de to eldste), og nettopp fylt 10 (den yngste).  Virker som om jenter får mensen tidligere nå enn for en del år siden. 

Anonymkode: 6af7e...20e

Skrevet

Jeg fikk mensen når jeg var 10. Hadde pupper og alt da, når jeg var 13 var det mange som trodde jeg var 18.

Min 13-åring har ikke fått mensen, og heller ikke 10-åring min heldigvis ☺️ Men det er nok ikke langt unna for eldste. Hun har drevet å utviklet pupper i over ett år nå.. hår har hun også,

Når jeg var yngre ble vi fortalt at mensen var vanlig å få mellom 13-17 år. Og noen ville være eldre også uten at var unormalt. Nå lærer de at de aller fleste får det det mellom 13-15 år..

Anonymkode: 3f45a...ce8

Skrevet

Off så trist. 10 år? Trist utvikling at jenter får mensen tidligere og tidligere. Lurer på hva årsaken er? 

Anonymkode: 21bbc...b69

Skrevet

Jeg fikk den også når jeg var 10år.

Anonymkode: 9a468...ec9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...