Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Man ser de i kommentarfeltene. De hyler opp om formynderstat, diktatur, meningsmotstandere kan brenne i helvete og er man kvinne eller ikke etnisk norsk (fortrinnsvis med mørk hud) så kan man ikke ytre seg om noe før man får mobben mot seg. Hvor holder alle disse karakterene seg? De er ikke i min omgangskrets eller på min arbeidsplass. Finner man dem i byene eller på bygda? Hvor i livet har det gått dem så galt at de f.eks mener at korona er en skapt hendelse for å kontrollere jordens befolkning? Hvordan fungerer de i hverdagen når de tror at regjeringen innfører svindyre tiltak "bare fordi"? Jeg er også lei, men jeg er mest bekymret for om jordens befolkning er på vei tilbake til steinalderen, sånn mtp iq og empati. Anonymkode: 04d3e...ffe
gale damen Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 (endret) Litt av begge deler, tenker jeg. Almendannelse er ikke "in" om dagen, og har ikke vært det på mange år. Da får du svært mange mennesker som ikke behersker et minimum av hverken folkeskikk eller evne til kritisk tenking. På toppen av det har disse fri tilgang til å kommentere i alle fora de føler seg kallet, og det gjør de jo. Resultatet ser du i avisenes kommentarfelt, på dib, facebook og ellers alle andre stedet der det er fri tilgang for allmuen med tastatur. Endret 16. november 2020 av gale damen
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 Det er helt sikkert mange av dine venner som også tenker slik, men de tør ikke å si det høyt til deg fordi de ikke ønsker å krangle med deg eller ønsker ikke å bli hengt ut av deg. Folk er lei og det må du også nesten bare akseptere. Anonymkode: bc9c8...de4
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 Tomme tønner ramler mest, og gjennom Internett har de fått et talerør. Anonymkode: 8961d...7d9
Syngensang Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 Trur dei alltid har vore her, berre at no har dei fått ein plass der dei trygt kan spre eder og galle uten at det får konsekvensar.
HeiteH Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 Antallet dumme mennesker er ganske stabilt, men nå mangler de dumme i større grad folkeskikk, slik at de tror de skal si at de tenker selv om de tråkker på folk.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 Jeg tror det er sammensatt. Ser vi til USA - og vi ligger jo ikke langt bak - så har IQ for første gang i historien begynt å gå ned, og det relateres til bl.a. kosthold og livsstil. Ellers tror jeg skolen i flere år ikke var god nok til å lære ungene kildekritikk. Inntrykket mitt er at dette har blitt bedre siste få år, men det hjelper jo ikke de som ikke har lært det og heller ikke har høyere utdanning og dermed bør ha lært kritisk tenkning og kildekritikk der. Sosiale medier og de store internasjonale nettgigantene er jo drevet slik at de skreddersyr det du får opp etter hva du googler, artikler du leser i aviser osv. osv. Dette er skummelt, fordi de vrir folks tilgang på både nyheter og informasjon ellers, noe som skaper en enorm polarisering av meninger og i samfunnet. Folk dresseres til å tro at det de får opp er sannheten, mens "sannheten" er det nettselskapene har bestemt at den skal være for deg. Det er en skummel utvikling og definitivt en trussel mot demokratier rundt om i verden. Så tror jeg folk blir så vant med å se så mye idioti og galskap ytres, at de blir desensitivisert og slutter etterhvert å bry seg, samt at falske påstander får stå som sannheter og igjen spres til de som ikke er kildekritiske. Vi ser det tydelig i USA hvor halvparten av folket støtter en president som med bevisst lyver til folket mange ganger om dagen, han bryter lover, og alt godtas. Selv nå, når han truer demokratiet direkte, så kan han gjøre det fordi folket ikke er kritiske nok og har akseptert en uakseptabel oppførsel i fire år. De har sluttet å bry seg om alle de "små" løgnene, og det gjør at han stadig slipper unna med stadig større løgner. Det får ingen konsekvenser. Før internett hadde vi en korrigering av uakseptable påstander, man ble korrigert av sine nære, venner, kolleger, lokalmiljøet. Når man skriver på nett blir det avstand, man slipper å ta ansvar for egne meninger, det blir ingen korrigering av feilaktige påstander. Når de blir forsøkt korrigert på nett velger de å ignorere det, for de er ikke villige til å vurdere om det er noe i korrigeringene, og det får ingen følger for dem at de ignorerer sannheten. Det som er tragisk ironisk er jo at de som nå roper høyt om at vi nærmer oss diktatur, det er faktisk de som på sikt vil være aktivt delaktige i å skape reelle diktaturer i verden. Men de forstår det ikke selv. Anonymkode: 2ea0b...4ae
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #8 Skrevet 16. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ellers tror jeg skolen i flere år ikke var god nok til å lære ungene kildekritikk. Inntrykket mitt er at dette har blitt bedre siste få år, men det hjelper jo ikke de som ikke har lært det og heller ikke har høyere utdanning og dermed bør ha lært kritisk tenkning og kildekritikk der. Dette tror jeg er sentralt. Jeg syns det virker som om de mest forvirrede er folk på 60+ i kommentarfeltene. Anonymkode: 6dc4b...e72
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #9 Skrevet 16. november 2020 Ja, ikke vet jeg hva som er grunnen, men når man leser div kommentarfelt samt gjengen på koronaforumet så er det så man kan miste troen på menneskeheten. Det mest ironiske er jo at de stort sett er overbevist om at det er de som har skjønt det. Alle vi andre er naive sauer som ikke kan tenke selv, ikke ulikt flokken til Trump. Anonymkode: 04d3e...ffe
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette tror jeg er sentralt. Jeg syns det virker som om de mest forvirrede er folk på 60+ i kommentarfeltene. Anonymkode: 6dc4b...e72 Trenger ikke gå lenger enn til dette forumet, og spesielt koronaforumet. Her er det vel flest i gruppen 20-35, vil jeg tro, som kommer i den kategorien. Anonymkode: 2ea0b...4ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå