Gå til innhold

Hvordan praktiserte dere pappaperm hjemme hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobba du eller var du hjemme?. Hva gjorde du i de forskjellige tilfellene? 

Hva gjorde far? Tok han natt, eller tok han barnet fra arbeidstiden din også kom du hjem og tok over? Eller? 

Hva er riktig ang pappapermen? Hva tenker du? 

Anonymkode: 181f5...4b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var hjemme 7 mnd, far 5. jeg tok alle nettene og alt annet. Eneste jeg ikke gjorde var å ha barnet de timene jeg jobbet i 5 mnd. Det gjorde moren hans

Anonymkode: bb6cb...e86

Skrevet

Jobba selvfølgelig. Babyene rakk å bli 8 mnd og sov om natten før pappapermen begynte. Utenom arbeidstid delte vi på, slik som under mammaperm 

Anonymkode: b7539...32f

Skrevet

Selfølgelig jobba jeg når han var i pappaperm. Han tok barnet på natt da jeg var tilbake på jobb. På ettermiddagen og kvelden delte vi på ansvaret og oppgavene, akkurat som da jeg var i mammaperm. Jeg var i perm 8 mnd, han 3 måneder. Med siste ammet jeg litt på natt etter jeg hadde begynt å jobbe, så jeg tok litt netter da, men han tok over da jeg hadde ammet ferdig hvis barnet ikke falt til ro med en gang. 

Anonymkode: 95fd5...1ac

Skrevet

Jeg var hjemme til barna var 8,5 mnd. Så begynte jeg å jobb fullt, men med 0,5-1 time ammeperm per dag. Jeg ammet en gang per natt med eldste en stund, ellers tok far barna barna om natta når han hadde permisjon. Vi tok en natt/morgen hver I helgene. 

Anonymkode: 51ef3...278

Skrevet

Jeg hadde perm frem til barnet var ca 8,5 mnd, så startet pappan i 50% perm. Jeg jobber i 50% av min stilling, og ekstra om det lar seg gjøre, dvs hvis vi f.eks får barnevakt, noe vi ofte får. Vesla sover natta gjennom, men om det skulle være noe som er det den som ikke skal på jobb som tar det. Hjemme deler vi på alt av oppgaver når det kommer til både barn (har flere) og husarbeid. 
Vi måtte gjøre det slik med perm pga sen bhg-oppstart. 

Anonymkode: ec9e4...ab6

Skrevet

Jeg tok ulønnet permisjon og far tok ikke ut sin. Fars arbeidsplass betalte for det så vi ikke tapte penger. Vet om mange som gjør det slik 

Anonymkode: d5952...8c1

Skrevet

Han hadde pappapermisjon fra barnet var 4-7 måneder. Jeg jobbet da. Han tok barnet på nettene og på dagtid. 

Anonymkode: aa191...bc6

Skrevet
42 minutes ago, Anonym bruker said:

Jobba du eller var du hjemme?. Hva gjorde du i de forskjellige tilfellene? 

Hva gjorde far? Tok han natt, eller tok han barnet fra arbeidstiden din også kom du hjem og tok over? Eller? 

Hva er riktig ang pappapermen? Hva tenker du? 

6mnd hver :)

Anonymkode: 363d3...6b8

Skrevet

Her er mannen selvstendig næringsdrivende, så å være hjemme i flere måneder hadde vært uaktuelt, da hadde han mistet for mange av kundene sine.

Så med begge våre barn, som er født i januar og februar, hadde han fedrekvoten som tidskonto.

Han var hjemme to dager i uka og de to dagene jobbet jeg, også hadde jeg ulønnet permisjon de tre dagene han jobbet.

Ungene kunne på den måten være hjemme til barnehagestart i august, veldig fint synes vi.

Jeg har nattammet i 14-15 mnd med begge to, men det har ikke vært noe mer nattevåk enn at de har våknet en gang mellom kl ett og tre på natten, ammet litt også sovet videre. Så de ammingene har jeg tatt så lenge jeg har ammet, og fra ammeslutt har de sovet rundt og det har ikke vært noe behov for å "ta natten".

Etter arbeidstid har vi alltid vært to foreldre, ingen som har "tatt over" som du sier, vi har vært to om å følge opp ungene på ettermiddag, kveld og helg. 

Anonymkode: 943e4...5f2

Skrevet

Permisjon til 8 måneder. Jobbet deltid frem til barnet var ca 1 år, da overtok far permisjon. Hjemme med første, han med andre i ulønnet perm/deltid til barnehagestart

Anonymkode: 46021...0ab

Skrevet

Jeg tok begge gangene de første 8 ukene. Deretter overtok mannen mens jeg gikk tilbake i jobb 100%. Jeg er bonde og kan svært vanskelig ta permisjon om sommeren. Mannen tok med barna dit jeg var for amming. Da høsten kom og ting roet seg på jobb overtok jeg permisjonen igjen.

Det er mye lettere å ha permisjon med en unge på 8 måneder enn en på 3 måneder. Nettene delte vi ganske likt hele tiden.

Anonymkode: dae96...3fd

Skrevet

Mannen jobber offshore så da hadde jeg ulønnet permisjon i pappapermperioden. Han var jo borte to uker og hjemme fire så han tok sin del og vel så det. 

En fin og rolig tid. 

Anonymkode: 44550...628

Skrevet

Skal tilbake til jobb når baby er 7 mnd. Skal jobbe fullt. Tipper vi gjør omtrent det samme som vi gjør nå, hvor vi deler på nettene avhengig av hvem som er trøttest og trenger mest søvn. Han tar allerede mye av natta, og blir nok enda mer når jeg jobber.

Når jeg kommer hjem fra jobb er det en selvfølge at vi bidrar begge to! Den ene har utejobb, den andre har babyjobb. Men antageligvis blir det slik som nå - at den som ikke har vært med baby tar over litt slik at den andre får litt pust i bakken, og så deler vi litt og er litt sammen alle sammen frem til leggetid.

Vi var helt enige om at vi er fleksible og organiserer oss sånn at alle sammen og Familien AS har det best mulig. Ingen skal slite seg ut mens den andre har det superchill.

Anonymkode: 69584...967

Skrevet

Hvordan fungerer det hos dere om mannen vil etter endt jobbdag hos deg ut med kompiser, pusse opp eller annet? At jobben med baby er over da jobbdagen hans er over. 

Skrevet

Når jeg var hjemme i perm så tok jeg nettene.  Når han var hjemme så dro jeg på jobb og han tok nettene . Så tok vi en dag hver i helga.  Den som var hjemme i perm laga middag hver dag og tok seg av handling og sånt.  

Anonymkode: bd227...6fd

Skrevet

Vi delte 50-50%.

Natt tok ofte jeg om det var amming, Etter ammeslutt tok han det oftere.

Anonymkode: c3c1d...830

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan fungerer det hos dere om mannen vil etter endt jobbdag hos deg ut med kompiser, pusse opp eller annet? At jobben med baby er over da jobbdagen hans er over. 

Det er ikke noe problem at han trenger andre impulser enn "gakk gakk" og baby altså, det går jo begge veier. Av og til vil han trene, møte venner, pusse opp eller rydde boden i kjelleren, den som er ute i jobb får jo andre impulser på jobb og har savnet babyen hjemme....

Så lenge begge gir og tar, begge tar sin turn osv så man man unne hverandre litt fri også.

Anonymkode: 943e4...5f2

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vil jo jeg være mest mulig sammen med baby og syns selvsagt at det er greit at han får lufte hodet litt utenfor babyboblen. Men vi vil jo også være sammen som en familie, så han har jo ikke planer hver ettermiddag  

Er baby kun en jobb som må fordeles etter strenge regler?

Anonymkode: 44550...628

Skrevet

I vårt tilfelle går jeg hjemme pga corona. Han har pappaperm to dager i uken. Hele min permisjon har han vært opptatt på dag, kveld og ikke tatt på natt, pga bygging av hus. 

Han ville også bruke pappapermen, de to dagene i uka på å bygge. Da satte jeg ned foten. Derfor jeg lurer på hva som er vanlig. Jeg tar nettene fortsatt også. 

Skrevet

Jeg var hjemme til ca 9 mnder med begge, så var mannen hjemme i 3 mnder, mens jeg var på jobb. Var flaskebarn og sov natta gjennom fra 5-6 mnder så hadde lite nattevåk. Fikk barn i midten av 30-årene så ble et ganske A4 liv med hus og barn i fokus men også viktig å gi tid og rom til sosiale ting, trening mm innimellom. Raushet begge veier er en nøkkel, ikke være så opptatt av 50/50 men også melde behov - huske at partner ikke kan lese tankene dine. 

Anonymkode: 90c9f...869

Skrevet

Vi bodde i Sverige første gang, så svenske permisjonsregler gjorde at jeg kunne ta alle dagene (far gikk på skole), og tok da ut 3 dager i uka slik at jeg kunne være hjemme ett år men med mindre betalt pr. dag. Jeg begynte å jobbe da hun begynte i bhg 50%, og da tok far sine dager de dagene hun ikke var i bhg. Jeg tok natt fram til ammeslutt ved ca. 4 mnd. På ettermiddagene når begge var hjemme delte vi på alt. 

Med andremann mistet jeg jobben rett før jeg skulle ut i permisjon. Hvis jeg husker rett var jeg hjemme i ett år, selv om permisjonen egentlig var ferdig tidligere, fordi jeg ikke hadde jobb å gå tilbake til, og jeg skulle starte skole etter sommeren. Far utsatte derfor sin permisjon og gjorde på samme måte som første, så det ble 50% barnehage fram til hun var 1,5 år (tror jeg). Lenge siden, så jeg husker ikke nøyaktig 😅 Jeg tok natt fram til ammeslutt ved 9 mnd, og på ettermiddagene delte vi på alt. 

Anonymkode: c54b3...e77

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da snakker man om det. Passer det inn i Familien AS? Får jeg tilsvarende tid? Skjønner godt at han trenger litt pause, det gjør jeg og det. Har vært dager hvor han omtrent blir møtt i døra av meg og baby, og jeg rett ut fordi baby har sutret non stop og jeg holder på å bli sprø... At han vil pusse opp kommer jo begge til gode, men igjen, hvis den ene parten holder på å klikke av en eller annen grunn må man jo ta hensyn ti det. Gi og ta.

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I vårt tilfelle går jeg hjemme pga corona. Han har pappaperm to dager i uken. Hele min permisjon har han vært opptatt på dag, kveld og ikke tatt på natt, pga bygging av hus. 

Han ville også bruke pappapermen, de to dagene i uka på å bygge. Da satte jeg ned foten. Derfor jeg lurer på hva som er vanlig. Jeg tar nettene fortsatt også. 

Jeg hadde satt ned foten for lenge siden. Vi har fått barn for å være en familie, ikke for at jeg skal sitte med alt alene. Det hadde vært en selvfølge at permdagene går til baby! Det hadde også vært en selvfølge at han bidro på natt, men også at han tilbragte kvelder hjemme. 

Anonymkode: 69584...967

Skrevet

Jeg var hjemme 8 mnd, han 6 mnd. Vi delte nattevåk. (Det var minimalt siden ungen ikke nattammet lengre) Han tar klesvask og jeg middag, da som nå

Anonymkode: 81e74...865

Skrevet

Vi hadde følgende fordeling: 50/50, 30/70, 70/30. 

Jeg jobbet når han var hjemme - og omvendt. Den som har jobbet har også levert og hentet i barnehage. 

Ettermiddag og kveld her vi delt helt tilfeldig. Vi har gjort det neste sammen. Ingen har egentlig hatt «pause». Natt har vi delt etter hvem som har vært trøttest. Bortsett fra amming på natt har nok far tatt flest økter. Han sover tyngst men også den som sover lettest igjen etter å ga vært oppe. Jeg sover lett og har vanskelig med å sovne igjen etter nattevåk. 

Anonymkode: d4b8f...aac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...