Gå til innhold

Bestemor ga baby fløtegratinerte poteter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk høre at baby fikk smake fløtegratinerte poteter på middag med far hos bestemor. 9 måneder gammel. 🤯 

Hva kan skje nå? 

Anonymkode: 6d74f...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk høre at baby fikk smake fløtegratinerte poteter på middag med far hos bestemor. 9 måneder gammel. 🤯 

Hva kan skje nå? 

Anonymkode: 6d74f...628

Tja, hva er du redd skal skje? Det var vel bare en liten smakebit? Ikke ett helt måltid? 

Anonymkode: 99a4b...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke anbefalt med melkeprodukter før baby er 12 måneder. Det var en god del poteter. Sikkert 10 skjeer med en bit på hver. 

Anonymkode: 6d74f...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke anbefalt med melkeprodukter før baby er 12 måneder. Det var en god del poteter. Sikkert 10 skjeer med en bit på hver. 

Anonymkode: 6d74f...628

Grunnen til at babyer under 12 måneder ikke skal ha kumelk protein er fordi det kan gjøre jernopptaket dårliger.
En smaksprøve er ikke farlig

Anonymkode: f0d22...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke spise rene melkeprodukter før de er 12 mnd, men fra 10 mnd kan de spise retter med melk. Bestefar her gav vår på 10 mnd en joghurt som han egentlig er for liten til. Jeg tenker at et engangstilfelle ikke er verdens undergang! Hovedårsaken for at de ikke skal ha melk enda, er vel pga høyt kalsiumnivå som hemmer jernopptaket. Mtp hvor mye leverpostei mini her spiser, tenker jeg det går helt fint 😅

 

Anonymkode: d15ab...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i nyere tid er det visst slik at barn ikke skal ha kumelk før de er 1 år. Men vet du hva? Da eldste min var baby, for 34 år siden, startet man med H-melk fra 6 måneder! Da burde morsmelk bli erstattet med kumelk fra 6 måneder! Å vet du hva som er ENDA rarere? Disse ungene overlevde jaggu! Å ikke nok med det: de fullførte skole og kom seg ut i jobb! Det skal dog sies at noen av dem holder til inne på forskjellige nettforum og stiller idiotiske spørsmål, så kanskje var det ikke helt sunt likevel?

Anonymkode: 08976...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En unge på 9 måneder kan da fint spise vanlig mat som feks poteter med ost og fløte. Ingen krise. 😊

Anonymkode: e2119...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fikk høre at baby fikk smake fløtegratinerte poteter på middag med far hos bestemor. 9 måneder gammel. 🤯 

Hva kan skje nå? 

Anonymkode: 6d74f...628

At barnet vokser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk kokt kumelk med vann og sukker i fra jeg ble født, jeg og tvillingbroren min. På flaske. 
Jeg er i dag smart OG pen! 

Anonymkode: cb269...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk kokt kumelk med vann og sukker i fra jeg ble født, jeg og tvillingbroren min. På flaske. 
Jeg er i dag smart OG pen! 

Anonymkode: cb269...b5c

Men du er nok også eldgammel 😉 Var ikke dette probat morsmelkerstatning fram til ca 1960-65, før man begynte med Colletts? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fikk høre at baby fikk smake fløtegratinerte poteter på middag med far hos bestemor. 9 måneder gammel. 🤯 

Hva kan skje nå? 

Anonymkode: 6d74f...628

Ingeting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fikk høre at baby fikk smake fløtegratinerte poteter på middag med far hos bestemor. 9 måneder gammel. 🤯 

Hva kan skje nå? 

Anonymkode: 6d74f...628

Selvfølgelig går det bra. 

Anonymkode: 85dd5...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ei venninne har vært igjennom et program for barnet sitt. Noe forskning ang mat til babyer. Den ungen har fått spist alt fra det var født. Spennede å se  etterhvert. 

Anonymkode: 85dd5...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt bra. Det er flere grunner til at barn under ett år ikke skal ha kumelk, men så sant barnet ikke har en kraftig intoleranse, går det nok helt bra om barnet får melk en gang. Det verste som kan skje med en gang er at barnet får magesmerter dersom det ikke tåler melk. Det kan jo være ille nok det, men ikke farlig og vil nok ikke gi noen alvorlige ettervirkninger. Men jeg ville nok tatt en forsiktig prat med dem og fortalt at barn ikke skal ha melk før de blir ett år, uten å kritisere og lage noe bråk ut av det. 

Anonymkode: 75390...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke anbefalt med melkeprodukter før baby er 12 måneder. Det var en god del poteter. Sikkert 10 skjeer med en bit på hver. 

Anonymkode: 6d74f...628

Det er kumelk på flaske som erstatter måltider med morsmelk eller mme som ikke er anbefalt. Mat laget med meieriprodukter er da ikke noe problem. Fra de er 4 mnd gamle kan de spise alt voksne spiser, og det er anbefalt å introdusere alle vanlige allergener fra 4 mnd pga dette reduserer risikoen for allergier senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pobie skrev:

Det er kumelk på flaske som erstatter måltider med morsmelk eller mme som ikke er anbefalt. Mat laget med meieriprodukter er da ikke noe problem. Fra de er 4 mnd gamle kan de spise alt voksne spiser, og det er anbefalt å introdusere alle vanlige allergener fra 4 mnd pga dette reduserer risikoen for allergier senere. 

Dette stemmer ikke helt. Det er flere ting så små barn på 4 mnd ikke bør få enda. F.eks honning, spinat, ruccola, nesle, rødbete, rismelk, riskaker, Biola, melk, saltrike måltider osv. Gir man MME er anbefalingen å introdusere fast føde 4 mnd. Med fullammede barn gjelder 6 mnd, men man kan begynne ved 4 mnd hvis man vil. 
https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Gravide-og-ammende/Kosthold-for-barn-0-3-aar/Naar-kan-barn-begynne-aa-drikke-melk

https://www.helsenorge.no/etter-fodsel/amming-og-mat-til-spedbarn/fast-fode-til-babyen/#mat-du-ikke-skal-gi-babyen

 

Anonymkode: d15ab...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke drikke melk før de er ett år men i mat er det ok. Barnet spiser vel middagsglass? 
Dette må være trolling tenker jeg. 

Anonymkode: 08740...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pashla skrev:

Men du er nok også eldgammel 😉 Var ikke dette probat morsmelkerstatning fram til ca 1960-65, før man begynte med Colletts? 

Født i -65 og ELDGAMMEL??? Trur jeg dauer her 🤣🤣🤣

Anonymkode: 08976...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pashla skrev:

Men du er nok også eldgammel 😉 Var ikke dette probat morsmelkerstatning fram til ca 1960-65, før man begynte med Colletts? 

Jeg er født i -77. Men på grunn av kumelken jeg fikk, ser jeg ut som om jeg er 24 år😁

Anonymkode: cb269...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er født i -77. Men på grunn av kumelken jeg fikk, ser jeg ut som om jeg er 24 år😁

Anonymkode: cb269...b5c

Åh. Dette burde flere ha visst! Jeg lærte at man måtte spise svidd brød hvis man ville ha vakre barn; men så er det helt feil? Vil du ha vakre barn, gi dem kumelk 💙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...