Anonym bruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Det er vel en form for angst, kanskje.. Men greia er at jeg har en form for tourettes "i hjernen". Midt i møter eller liknende begynner hjernen min å tenke på ting, ting som absolutt ikke bør sies høyt (voldelig eller seksuell karakter). Dette er nok ikke så uvanlig, men.. Jeg begynner å tvile på meg selv, at jeg kanskje har sagt ting høyt 🤐 Selv om jeg vet at jeg ikke har sagt det høyt, så begynner hjernen igjen å fortelle meg at "kanskje du sa det høyt". Litt sånn paranoid. Jeg skulle ønske at disse hjerne-ticsene ga seg, spesielt siden de gjør at jeg ofte detter ut av samtaler. Jeg blir også ganske flau over disse tankene... Dette skjer ikke når jeg er i trygge omgivelser som med familie og gode venner. Er det "bare" angst? Og hva kan jeg gjøre med det? Anonymkode: 6e7fc...2e9
Anonym bruker Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Kan det være tvangstanker? Altså tanker som kommer ufrivillig/automatisk? En form for angst er nok involvert. Jeg ville kontaktet psykolog for en utredning. Det kan også hende at du bare er litt «ally mcbeal». Rare tanker har vi alle sammen- uten at vi sier det høyt. Men for sikkerhetsskyld ville jeg ha testet meg. Spesielt dersom du har uforløste tanker/følelser fra tidligere traumer. Anonymkode: c3ff6...733
Anonym bruker Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 Det er tvangstanker/OCD. Jeg har selv slitt med slike tanker i perioder, mest da jeg var i starten av 20-årene. Kunne få tanker om å rope ut obskøne ord i forelesningen, eller tanker av seksuell karakter som var høyst uønsket fra min side. Anonymkode: 0a143...106
Anonym bruker Skrevet 15. november 2020 #4 Skrevet 15. november 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er vel en form for angst, kanskje.. Men greia er at jeg har en form for tourettes "i hjernen". Midt i møter eller liknende begynner hjernen min å tenke på ting, ting som absolutt ikke bør sies høyt (voldelig eller seksuell karakter). Dette er nok ikke så uvanlig, men.. Jeg begynner å tvile på meg selv, at jeg kanskje har sagt ting høyt 🤐 Selv om jeg vet at jeg ikke har sagt det høyt, så begynner hjernen igjen å fortelle meg at "kanskje du sa det høyt". Litt sånn paranoid. Jeg skulle ønske at disse hjerne-ticsene ga seg, spesielt siden de gjør at jeg ofte detter ut av samtaler. Jeg blir også ganske flau over disse tankene... Dette skjer ikke når jeg er i trygge omgivelser som med familie og gode venner. Er det "bare" angst? Og hva kan jeg gjøre med det? Anonymkode: 6e7fc...2e9 Du har tvangstanker. Dette er ikke tourettes, men knyttet til diagnosen OCD. Anonymkode: 8a626...2f0
Anonym bruker Skrevet 15. november 2020 #5 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du har tvangstanker. Dette er ikke tourettes, men knyttet til diagnosen OCD. Anonymkode: 8a626...2f0 Og ikke vær redd for at du kommer til å si det høyt, det vil ikke skje. Anonymkode: 8a626...2f0
Anonym bruker Skrevet 15. november 2020 #6 Skrevet 15. november 2020 Jeg hadde det sånn i en periode i livet jeg var ekstra sliten. Men det gikk på frykt for å skade noen. Husker en gang jeg var midt i en nedbemanning, utrolig tappet for energi, og sjefen kom ikke på jobb. Jeg ble livredd for at jeg hadde vært hjemme hos henne og skadet henne på natta uten å vite det. Helt sykt. Visste jo ikke hvor hun bodde en gang. Så for meg at politiet skulle komme på jobb og hente meg. Jeg har det ikke sånn nå. Men har hatt noen runder hvor jeg har blitt veldig engstelig over å være superspreder etter å ha vært på et arrangement. Covid-19 og offentlig shaming av smittede er ikke bra for folk med slike tendenser.. Og jeg kan tvile på meg selv hvis jeg lager mat til mange folk.. livredd for å påføre andre sykdom/død Anonymkode: 5360f...367
Anonym bruker Skrevet 15. november 2020 #7 Skrevet 15. november 2020 Tvangstanker. Om det blit plagsomt/verre bør du søke hjelp. Anonymkode: 80971...1bb
Anonym bruker Skrevet 15. november 2020 #8 Skrevet 15. november 2020 Oi, herregud! Tusen takk for hjelp! Dette var veldig oppklarende. Disse tankene kommer når jeg er sliten. Dess mer sliten, dess flere slike tanker.Så det dere sier gir absolutt mening. Og takk for at dere deler liknende tanker, da føler jeg meg ikke så rar lenger 🤭 Dette er virkelig plagsomme tanker. Og de blander seg selvsagt inn i drømmer, slik at jeg etter hvert sliter med å skille mellom drøm og virkelighet ("tenk om det ikke var en drøm...") Og ja, jeg bør kanskje oppsøke lege og få en ordentlig utredning.. HI Anonymkode: 6e7fc...2e9
Anonym bruker Skrevet 15. november 2020 #9 Skrevet 15. november 2020 Om du er usikker og det er vanskelig å skille mellom hva som er virkelig og ikke ville jeg undersøkt muligheten for at du kan ha en form for psykose. Mange tror at dette er svært skjelden eller alvorlige saker, men realiteten er at psykoser har ulik måte å fremtre på, det med utvisking av grenser på realitet og fiksjon er et viktig punkt. Et annet er at du hører stemmer som du ikke kontrollerer. Så du bør spørre deg selv om det er din egen stemme og dine egne meninger du hører, eller føles disse fremmed for deg selv om de er i hodet ditt? Anonymkode: fe149...3e5
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 Jeg har det også slik. Ikke slik at jeg lurer på om jeg har sagt det men jeg tenker ofte, tenk om jeg sa dette nå. Jeg har muligens adhd da. Er helt i grenseland så er ikke medisinert for det. Jeg har en rar hjerne og i perioder sliter jeg med hjernespinn som jeg kaller det. Anonymkode: 92e44...939
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #11 Skrevet 16. november 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Om du er usikker og det er vanskelig å skille mellom hva som er virkelig og ikke ville jeg undersøkt muligheten for at du kan ha en form for psykose. Mange tror at dette er svært skjelden eller alvorlige saker, men realiteten er at psykoser har ulik måte å fremtre på, det med utvisking av grenser på realitet og fiksjon er et viktig punkt. Et annet er at du hører stemmer som du ikke kontrollerer. Så du bør spørre deg selv om det er din egen stemme og dine egne meninger du hører, eller føles disse fremmed for deg selv om de er i hodet ditt? Anonymkode: fe149...3e5 Jeg har lurt på akkurat det du skriver. Men, jeg er sikker på at det er mine egne dømmende tanker. Som jeg igjen henger meg opp i. Det med at jeg refererer til tourettes, er fordi jeg ikke alltid skjønner hvor disse tankene kommer fra. Jeg kan f. eks sitte i et møte og plutselig tenke at jeg slår til en kollega 😒 Tankene kommer som tics, litt uventet. Også begynner hjernen å spinne.."tenk at jeg tenkte det, tenk at jeg tenkte det, tenk at jeg tenkte det". Jeg tenker det så mye, at jeg begynner å bli usikker på om jeg faktisk gjorde det. Jeg ser rundt meg, og skjønner at jeg ikke har gjort det.. Men, tankene er kaotiske, og blir tidvis veldig styrende. Så styrende at jeg blir usikker på hva som er hva. Det ligger nok mye skam bak. Jeg skammer meg over tankene jeg har. Og skammen forsterker "ticsene", om du forstår hva jeg mener. HI Anonymkode: 6e7fc...2e9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #12 Skrevet 16. november 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har det også slik. Ikke slik at jeg lurer på om jeg har sagt det men jeg tenker ofte, tenk om jeg sa dette nå. Jeg har muligens adhd da. Er helt i grenseland så er ikke medisinert for det. Jeg har en rar hjerne og i perioder sliter jeg med hjernespinn som jeg kaller det. Anonymkode: 92e44...939 Jeg har vært innom tanken om at jeg kan ha adhd. Men, så har jeg alltid vært flink på skolen, og jeg er overhode ikke impulsiv. Dette taler jo ikke for adhd, selv om adhd ikke kommer med en oppskrift over hvordan man er. Jeg er ofte ukonsentrert, men det kommer nok av disse tankene som overkjører meg. Som du sier; hjernespinn. Jeg er også urolig, og klarer ikke sitte stille lenge. Men jeg lurer på om det er fordi jeg roer meg mer med å være i bevegelse 🤔 HI Anonymkode: 6e7fc...2e9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #13 Skrevet 16. november 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har lurt på akkurat det du skriver. Men, jeg er sikker på at det er mine egne dømmende tanker. Som jeg igjen henger meg opp i. Det med at jeg refererer til tourettes, er fordi jeg ikke alltid skjønner hvor disse tankene kommer fra. Jeg kan f. eks sitte i et møte og plutselig tenke at jeg slår til en kollega 😒 Tankene kommer som tics, litt uventet. Også begynner hjernen å spinne.."tenk at jeg tenkte det, tenk at jeg tenkte det, tenk at jeg tenkte det". Jeg tenker det så mye, at jeg begynner å bli usikker på om jeg faktisk gjorde det. Jeg ser rundt meg, og skjønner at jeg ikke har gjort det.. Men, tankene er kaotiske, og blir tidvis veldig styrende. Så styrende at jeg blir usikker på hva som er hva. Det ligger nok mye skam bak. Jeg skammer meg over tankene jeg har. Og skammen forsterker "ticsene", om du forstår hva jeg mener. HI Anonymkode: 6e7fc...2e9 Høres ut som tvangstanker. Tanker om at man ikke får tankene bort, redsel for å gjøre det man tenker, at man holder på å bli gal etc.er veldig vanlig. De fleste har slike tanker, men det er når man synes de blir plagsomme/man blir skremt av dem og man vil unngå tankene at de ofte forsterkes. Unngåelse forsterker angst. De fleste steder har nå ocd-team med firedagersbehandling. Be fastlegen henvise deg til dps for hjelp om dette ikke går over eller blir verre. Anonymkode: 80971...1bb
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Høres ut som tvangstanker. Tanker om at man ikke får tankene bort, redsel for å gjøre det man tenker, at man holder på å bli gal etc.er veldig vanlig. De fleste har slike tanker, men det er når man synes de blir plagsomme/man blir skremt av dem og man vil unngå tankene at de ofte forsterkes. Unngåelse forsterker angst. De fleste steder har nå ocd-team med firedagersbehandling. Be fastlegen henvise deg til dps for hjelp om dette ikke går over eller blir verre. Anonymkode: 80971...1bb Takk for godt tips! Det skal jeg sjekke ut HI Anonymkode: 6e7fc...2e9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2020 #15 Skrevet 16. november 2020 Det du beskriver er ocd. Sjekk ut podcasten noia, episode 28 om tvangstanker. Den omhandler akkurat det du beskriver :) er en psykolog som forteller hva dette er osv. Anbefales! :) Anonymkode: 365ef...532
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #16 Skrevet 17. november 2020 På 15.11.2020 den 23.49, Anonym bruker skrev: Om du er usikker og det er vanskelig å skille mellom hva som er virkelig og ikke ville jeg undersøkt muligheten for at du kan ha en form for psykose. Mange tror at dette er svært skjelden eller alvorlige saker, men realiteten er at psykoser har ulik måte å fremtre på, det med utvisking av grenser på realitet og fiksjon er et viktig punkt. Et annet er at du hører stemmer som du ikke kontrollerer. Så du bør spørre deg selv om det er din egen stemme og dine egne meninger du hører, eller føles disse fremmed for deg selv om de er i hodet ditt? Anonymkode: fe149...3e5 Herregud. Både psykose og grensepsykose er ganske annerledes enn det HI beskriver i teksten, det hun beskriver er derimot klassiske symptomer på tvangstanker og OCD. Anonymkode: 8a626...2f0
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #17 Skrevet 17. november 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært innom tanken om at jeg kan ha adhd. Men, så har jeg alltid vært flink på skolen, og jeg er overhode ikke impulsiv. Dette taler jo ikke for adhd, selv om adhd ikke kommer med en oppskrift over hvordan man er. Jeg er ofte ukonsentrert, men det kommer nok av disse tankene som overkjører meg. Som du sier; hjernespinn. Jeg er også urolig, og klarer ikke sitte stille lenge. Men jeg lurer på om det er fordi jeg roer meg mer med å være i bevegelse 🤔 HI Anonymkode: 6e7fc...2e9 OCD ses oftere hos dem med ADHD, og at du er kronisk rastløs og ukonsentrert kan bety at du burde undersøke dette også. Høy IQ kan kamuflere ADHD, fordi de med dette klarer å fungere godt i skole og jobb når de har funnet strategier som kompenserer. Samtidig ser man ofte at de underpresterer i forhold til det som burde kunne forventes av dem med så høy IQ, nettopp pga ADHD’en og de kognitive utfordringene. Anonymkode: 8a626...2f0
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #18 Skrevet 17. november 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: OCD ses oftere hos dem med ADHD, og at du er kronisk rastløs og ukonsentrert kan bety at du burde undersøke dette også. Høy IQ kan kamuflere ADHD, fordi de med dette klarer å fungere godt i skole og jobb når de har funnet strategier som kompenserer. Samtidig ser man ofte at de underpresterer i forhold til det som burde kunne forventes av dem med så høy IQ, nettopp pga ADHD’en og de kognitive utfordringene. Anonymkode: 8a626...2f0 Interessant! Jeg var impulsiv som liten, helt til jeg ble mobbet. Strategien min ble da å gjøre meg så usynlig som mulig. Dette har jeg enda ikke klart å riste helt fra meg. Jeg liker ikke oppmerksomhet, nettopp pga frykten for å bli sett. Så har jeg skjerpet meg, men det er da disse tvangstankene har dukket opp. Sammen med familien er jeg mer rolig inni meg, men ikke fysisk. Jeg har mange ganger fått spørsmål om jeg bare kan sette meg ned ei stund, eller om jeg ikke klarer å sitte stille på en stol. Og det klarer jeg ikke. I hvert fall ikke mer enn et par minutter om gangen. Likevel, jeg klarer å ligge stille i sofaen i armkroken med mannen min, da blir jeg heeelt salig 🤭 Jeg har en ganske spesiell fortid seksuelt da, der er jeg altfor impulsiv 😬 Det høres ut som om du har greie på psykisk helse.. Så jeg håper på svar fra deg Kan legge til at dette er noe som virkelig plager meg. Jeg har vært ordentlig nede i kjelleren. Jeg har planlagt selvmord, noe det kun er legen min som vet om. Jeg har forsøkt mange forskjellige antidepressiva, men den tok fra meg den eneste store gleden jeg hadde da; orgasmer. Og jeg ønsker ikke at dette skal skje igjen. Ellers hjalp ikke antidepressiva på noen verdens ting. Så det store spørsmålet; Bør jeg utredes for OCD og/eller ADHD? HI Anonymkode: 6e7fc...2e9
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #19 Skrevet 17. november 2020 hypkonder Anonymkode: 46a23...bbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå