Gå til innhold

Hvorfor må bup gi ungdommen vår Ritalin?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tenåring som nylig fikk diagnosen adhd. Hun greier seg fint sosialt. Har store konsentrasjonsvansker, så det faglige på skolen er en utfordring. Alt bup tilbyr henne er Ritalin, i ulike doser. Bivirkningene er så store, i vår droppet hun nesten ut av skolen. Hun mister nattesøvnen helt, går rundt som en zombie. Hun ble også deprimert. Hva gjør legen? Jo, forandrer dosen!! Hun får ingen form for veiledning. Ingen form for hjelp i forhold til læringsstrategier. Alt hun får er piller...

Hun er også over 16 år. Vi har bedt om veiledning fra Familievernkontoret, bup og ppt. Ingen kan hjelpe oss pga alder til ungdommen. Er det noen som har gode råd og tips? 

Anonymkode: b5841...e5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her høyres det ut som de får for dårleg oppfølging. Vår gut starta og med ritalin, fordi det visst er det enklaste å starte opp med ang dosar og kort virketid. Det blei mykje opp og nedturar, så han skifta ganske raskt over til eit anna preparat med lengre virketid (conserta).  Det har sine biverknader med nedtur om kvelden og han må ta melatonin for å få sove, men ting har betra seg betrakteleg i forhold til skulearbeid.

Anonymkode: 3aca8...64a

Skrevet

Det finnes mange flere merker medisin hun kan prøve. Si i fra at dere vil prøve enn annen.

Anonymkode: 68241...0f0

Skrevet

Shit. Dette er hvorfor jeg er redd for å søke hjelp i det psykiatriske. 

Anonymkode: 0298f...66a

Skrevet

Det finnes bedre medikamenter en Ritalin. Jenta vår fikk tilslutt gå over til Elvanse etter å ha testet metylfenidater i lang tid og det er en stor forskjell. Elvanse gir jevn og god virkning over lang tid i forhold til Ritalin som gjorde jenta vår veldig opp og ned i humør og energi. Hun klarer seg på en veldig lav dose Elvanse og har derfor lite bivirkninger. Vår erfaring er også at det er vanskelig å få annen hjelp og veiledning enn piller dessverre. 

Anonymkode: 06688...a0b

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en tenåring som nylig fikk diagnosen adhd. Hun greier seg fint sosialt. Har store konsentrasjonsvansker, så det faglige på skolen er en utfordring. Alt bup tilbyr henne er Ritalin, i ulike doser. Bivirkningene er så store, i vår droppet hun nesten ut av skolen. Hun mister nattesøvnen helt, går rundt som en zombie. Hun ble også deprimert. Hva gjør legen? Jo, forandrer dosen!! Hun får ingen form for veiledning. Ingen form for hjelp i forhold til læringsstrategier. Alt hun får er piller...

Hun er også over 16 år. Vi har bedt om veiledning fra Familievernkontoret, bup og ppt. Ingen kan hjelpe oss pga alder til ungdommen. Er det noen som har gode råd og tips? 

Vi opplevde samme bivirkning her, i tillegg fikk han nattskrekk. Helt forferdelig når han lå i senga og hylte uten at vi fikk kontakt med han.

I motsetning til dere opplevde vi at legen tok våre tilbakemeldinger på alvor, vi stoppet med Ritalin og fikk full støtte. Oppfølging fikk vi gjennom spesialist via egen avdeling med spisskompetanse. Testet også conerta, fikk samme reaksjon av den. 

Har ikke så mange tips, annet enn de klassiske «hvordan lære å leve med adhd». Forutsigbarhet er det viktigste. Lære å bruke telefon som hjelpemiddel (kalender, keep osv). Et tips er å snakke med skolen om hun feks kan knipse bilde av tavlen hvis de skriver opp viktige beskjeder. Vi opplever at frustrasjonen øker med mye muntlige beskjeder, samarbeid med skolen slik at dere har oversikt kan hjelpe mye.

Anonymkode: ecd7c...6c7

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hjelp til skole, læringsstrategier, veiledning osv er PPT og skolen sitt ansvar. Veiledning av foreldre og ungdom ved større skjer som regel i førstelinjetjenesten, dvs kommunen

BUP har ansvaret for det medisinske, altså hvis hun trenger terapi, psykologbehandling osv. BUP har også ansvar for medisinering dersom dette ikke er avklart at det kan legges til fastlege. Ritalin er ofte førstevalget ved medisiner, men det er ikke gitt at man finner riktig dose med en gang. det må ofte prøves og justeres. dersom det ikke fungerer, finnes det andre medisiner - som flere her har påpekt. Men vær obs på at også disse kan gi bivirkninger. Medisinering ved ADHD er ingen quick-fix.

Det høres ut som dere har fått for dårlig informasjon. Det er helt riktig at barnet har større personvern i helsetjenesten når det er fylt 16 år. Men dersom hun gir tillatelse og opphever taushetsplikten kan dere fint be om ytterligere informasjon fra behandleren på BUP

Anonymkode: 08db2...158

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Shit. Dette er hvorfor jeg er redd for å søke hjelp i det psykiatriske. 

Ja, for all psykiatrisk hjelp er kliss lik... 🙄

Jeg kjenner en som fikk amputert en finger, så nå tør jeg ikke gå til legen med øreverken min. 

Anonymkode: 3624b...afa

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for all psykiatrisk hjelp er kliss lik... 🙄

Jeg kjenner en som fikk amputert en finger, så nå tør jeg ikke gå til legen med øreverken min. 

Det er ikke første gangen jeg hører om at barn medisineres med Ritalin, skjønner du. Det bare flyer seg inn i rekken. 

Skrevet

Dette høres ikke greit ut og på ingen måte gjenkjenbart fra egen erfaring som behandler i bup eller som mor til gutt med adhd. Medisiner skal aldri være førstevalget ved adhd. Opplæring og veiledning til barn og de rundt er nr 1. Vi fikk foreldrekurs over fem ganger, møte med ppt og skole og barnet fikk samtaler om egen diagnose osv. Ville bedt om time på bup, med lege for drøft av medisiner/bivirkninger og generelt oppfølgingen. Om du ikke når igjennom så KLAG! Be om å snakke med leder for bup. Legg frem saken og be om et møte. De drukner i saker på bup og her høres det ikke ut som behandleren har hodet over vannet. Få samtykke av barnet til opphevet taushetsplikt så kan du få all info som om barnet er under 16. Lykke til.

Anonymkode: 455ae...23c

Skrevet

Vi prøvde forresten medisiner. Ritalin. Elevanse og en annen variant. Barnet fikk veldig tett oppfølging og etter noen mnd var vi enige om at han hadde mer bivirkninger enn virkning så da ble han tatt av medisinene. Det var ukentlige møter med lege de første ukene.

Skrevet

Vår gutt ønsket ikke å gå på det da han ikke følte seg som seg selv, så vi respekterte hans valg. Han sliter mer med det faglige, men vi har fått iop som gjør at han får en tettere oppfølging. Det er jo helt opp til barnet og familien om medisinering er ønskelig. 

Anonymkode: a17b1...ac7

Skrevet

Takker for svar og innspill. Hovedproblemet her er at det ikke er snakk om et «barn» men en ungdom på 17 år. Derfor faller vi litt gjennom. Vi får flere varsler fra skolen angående fravær og manglende vurderinger. I forhold til skolen har vi foreldreansvar, fordi hun er under 18. Hos bup har vi ingen rettigheter, fordi hun er over 16, og dermed myndig i det systemet.

Hun ønsker å løsrive seg fra oss foreldre, noe som jo er naturlig. Derfor vil hun klare seg selv på legetimene hos bup. Samtidig angrer hun etterpå, fordi hun ikke får med seg hva som blir sagt. 

hi

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke første gangen jeg hører om at barn medisineres med Ritalin, skjønner du. Det bare flyer seg inn i rekken. 

De fleste barn med ADHD har en såpass god effekt av Ritalin eller annen medisin at det veier opp for eventuelle bivirkninger. Min på 18 år har tatt Ritalin siden han var 11 år, men han har alltid fått bestemme selv om han ønsker å ta medisin, og det gjør han. Rett og slett fordi han opplever der som positivt. Du må huske på at ADHD er nevrologisk, et reelt fysisk handikap, hvor hjernen produserer for lite dopamin til flyten mellom nerveceller i hjernen. Ritalin og tilsvarende medisin øker mengden dopamin. Det blir litt som å gi briller til et barn med dårlig syn, sånn sett. Forskjellen er selvfølgelig at Ritalin må gis på en forsvarlig måte, med tett oppfølging av lege, fordi det tross alt er en sterk medisin med bivirkninger. 

Anonymkode: 9c906...ffa

Skrevet

Her bruker barnet medikinet. Har prøvd forskjellige doser til vi endte opp på en dose barnet fungerte bra på. 

Barnet får bare medisin når det er skole. 

Anonymkode: 34104...7cd

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takker for svar og innspill. Hovedproblemet her er at det ikke er snakk om et «barn» men en ungdom på 17 år. Derfor faller vi litt gjennom. Vi får flere varsler fra skolen angående fravær og manglende vurderinger. I forhold til skolen har vi foreldreansvar, fordi hun er under 18. Hos bup har vi ingen rettigheter, fordi hun er over 16, og dermed myndig i det systemet.

Hun ønsker å løsrive seg fra oss foreldre, noe som jo er naturlig. Derfor vil hun klare seg selv på legetimene hos bup. Samtidig angrer hun etterpå, fordi hun ikke får med seg hva som blir sagt. 

hi

Legg kreftene på å motivere henne til at du kan bli med på neste time på bup. Høres ut som hun egentlig trenger hjelp og støtte der. 

Konsentrasjonsvansker av denne sorten er en funksjonsnedsettelse og det er ofte behov for mye tilrettelegging i vgs. Det burde vært en ansvarsgruppe med dere, henne, ppt for vgs og bup. Hva sier ppt da?  Har skolen henvist henne til ppt?

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men har du selv ADHD, da? 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

hi

Bup har ingenting med det faglige på skolen å gjøre. Ppt har det. I og med at hun går på VGs må dere kontakte ppt for VGs/fylkeskommunen. De kan hjelpe henne med den faglige biten dersom dere mener hun trenger det. Bup er en behandlende instans, ergo gjør de rett i dette tilfellet. Dersom dere likevel er misfornøyde må dere si ifra, be om å få bytte medisin eller be om annen oppfølging. Elevanse er en god erstatning for Ritalin, men Ritalin er den vanligste medisinen ettersom den har best effekt for tenåringer/voksne.

Anonymkode: 6fd1c...377

Skrevet

Har selv ADHD og har prøvd ritalin, men sluttet RASKT på grunn av bivirkninger. Hun skal ikke ta medisiner for andres del, så lenge hun fungerer fint uten (i alt annet enn skolesammenheng) så skal ikke samfunnet prøve å presse henne til å ta disse tablettene for å bli mer sånn som "resten av verden" IKKE øk dosen! Si at du ønsker å enten bytte type, for å sjekke (noen kan ha utbytte av det) eller at du har prøvd, men nå ønsker å avslutte behandlingen på vegne av din datter. Er hun deprimert så er dette veldig strengt. Min lege spurte meg om jeg hadde eller har vært gjennom en depresjon, jeg sa nei, og han sa "Bra, dette er vi strenge på, for når depresjon inntreffer som bivirking så ville jeg rådet deg fra det." HVEM SOM HELST kan bli deprimert av ritalin, så vil fraråde deg på det sterkeste med å fortsette. Min venninne har faktisk fått ødelagt livet sitt av leger som øker doser og ikke veileder. Hun blogger også om dette, og hvordan det enda påvirker hennes liv. Hennes mamma har prøvd datteren sitt beste, men hun har stolt for mye på legen..... Mine foreldre har alltid hatt respekt for medisin, og har aldri trappet i meg unødvendige ting, med unntak av en paracet i ny og ne. Har også vært heldig med en flink lege, som har fulgt meg opp, og hjulpet meg ut av behandling. Medisin er ikke kødd, så vil på det sterkeste anbefale deg å hjelpe henne UT av det her. Jeg sliter også med konsentrasjonen, tar ikke ritalin og det ble folk av meg også.

Her er noen tips jeg har i forbindelse med skolen og konsentrasjon: 

- Be om å få lydbok som hører til bøkene, for meg ble det enklere å øve til prøver på denne måten.

- Stressball kan hun prøve å ha i timen, for å se om det hjelper å klemme på den, for meg var det noe jeg kunne drive med mens læreren pratet, for jeg er veldig urolig og må egentlig gjøre noe hele tiden. 

Men hjelp henne ut, for hvis bivirkningene er så store allerede, så blir det ikke BEDRE av å øke dosen....

Masse lykke til ❤️ 

Anonymkode: 607a6...55e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...