Gå til innhold

Flytte når man har delt omsorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i en mindre kommune der det er lite jobb å få. Kan ikke pendle så langt pga barna. 

Jeg har delt omsorg for barna med eksmannen som ikke er helt enkel å samarbeide med.. kan han nekte meg å flytte ut av kommunen når jeg må for å få jobb? 

Han kan ikke ha hovedomsorg for barna i og med at han ikke klarer å føle de opp godt nok.

Anonymkode: e05ee...c36

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bor i en mindre kommune der det er lite jobb å få. Kan ikke pendle så langt pga barna. 

Jeg har delt omsorg for barna med eksmannen som ikke er helt enkel å samarbeide med.. kan han nekte meg å flytte ut av kommunen når jeg må for å få jobb? 

Han kan ikke ha hovedomsorg for barna i og med at han ikke klarer å føle de opp godt nok.

Nei, nekte kan han ikke. Men du må varsle 6 uker før du flytter.

Anonymkode: 7eadc...fea

Skrevet

Og du må jo bidra i å legge til rette for samvær. 

Anonymkode: 7eadc...fea

Skrevet

Samvær er en selvfølge for meg så det er ikke noe problem. Det er kun pga jobbsituasjon dette er aktuelt for meg. 

Skrevet

Han kan ikke nekte, men du har plikt til å informere en viss tid i forkant. Noen andre her har skrevet 6 uker, så det er sikkert riktig. Jeg ville ha informert skriftlig på sms eller mail, og helst fått en eller annen bekreftelse på at informasjonen er lest/mottatt siden samarbeidet ikke er optimalt (Automatisk lesebekreftelse eller svar).

Skrevet

Det må jo være i farens interesse at du er i jobb og ikke arbeidsledig på sosialhjelp. Han slipper da å betale så mye i bidrag, og du kan bidra med til å kjøpe klær og utstyr til barna, gi dem bedre mat osv. Det er krav til 6 ukers varsel, og han kan ikke nekte med mindre han anlegger søksmål og vinner frem.

Anonymkode: dd9e3...5f1

Skrevet

Du må informerte skriftlig (helst datostemplet brev). Tidligere var det 6 uker, usikker på om det er mer nå. 

Dersom far setter seg på bakbeina ift flyttingen og går rettens vei så kan du ikke flytte før rettsaken. Fikk jeg beskjed om av min advokat da jeg skulle flytte. Det var snakk om under 2 timer unna for min del. 

Anonymkode: a3026...3fd

Skrevet

Varslingsfristen er nå 12 uker, altså 3mnd. 

Anonymkode: a3026...3fd

Skrevet

Nei han kan ikke nekte deg å flytte.

Han kan nekte deg å ta med barna, nekte at de bytter skole osv og det han da må gjøre er å gå rettens vei for selv å få hovedomsorgen. Vet ikke om han er helt der?

Anonymkode: 2529a...4db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...