Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #1 Skrevet 12. november 2020 Jeg har tatt en del blodprøver hos fastlegen da jeg har følt meg uvel i det siste. Masse kviser, kvalm, sliten og føler meg «off». Logget meg inn på furst og så svarene på blodprøvene. Hormonene ser helt fint ut. Lav erythocytter og leukocytter. D-vitamin er innenfor normalområdet da den er 60 og ref området starter på 50. Er fortsatt i nedre sjikt. Verdt å ta tilskudd av vitamin D? Tar allerede tran tabletter men ser ikke ut som det gjør lagrene noe høyere. Anonymkode: f1361...dc0
Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #2 Skrevet 12. november 2020 For min kropp er 60 nmol/L D-vit. altfor lite, da blir jeg langt mer sliten, søvnproblemer, får infeksjoner lettere, kvalm, får betennelse i kroppen, tåkete hode +++. Jeg bør ligge på over 100, noe jeg sjelden greier, selv med tilskudd og mye mat med D-vit. i og tran. Men det er det jeg stadig forsøker på, for det er da jeg har det best. Bare tran og mat er ikke nok for min kropp. Men folk er forskjellige. Å ta tilskudd med D-vit. er ikke farlig, og norske minimumsverdier er uansett satt veldig lavt og vurderes satt opp til 75 (som også regnes som for lavt i enkelte land). Men få fulgt opp med nye blodprøver etter et par-tre måneder med tilskudd, da kan du justere doseringen også. Anonymkode: baeb7...591
Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #3 Skrevet 12. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: For min kropp er 60 nmol/L D-vit. altfor lite, da blir jeg langt mer sliten, søvnproblemer, får infeksjoner lettere, kvalm, får betennelse i kroppen, tåkete hode +++. Jeg bør ligge på over 100, noe jeg sjelden greier, selv med tilskudd og mye mat med D-vit. i og tran. Men det er det jeg stadig forsøker på, for det er da jeg har det best. Bare tran og mat er ikke nok for min kropp. Men folk er forskjellige. Å ta tilskudd med D-vit. er ikke farlig, og norske minimumsverdier er uansett satt veldig lavt og vurderes satt opp til 75 (som også regnes som for lavt i enkelte land). Men få fulgt opp med nye blodprøver etter et par-tre måneder med tilskudd, da kan du justere doseringen også. Anonymkode: baeb7...591 🙏🏻🙏🏻 tusen takk for at du tok deg tid til å svare utdypende og fortelle om dine erfaringer. Da tenker jeg det er greit å ta tilskudd og se om det hjelper på formen. HI Anonymkode: f1361...dc0
Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #4 Skrevet 12. november 2020 https://tidsskriftet.no/2019/04/kronikk/ikke-nodvendig-med-hoydosetilskudd-av-vitamin-d Anonymkode: 22f72...ba1
Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #5 Skrevet 12. november 2020 Jeg ville tatt tilskudd en stund, om ikke annet ihvertfall tatt tran siden de nå tror at enten D-vitamin eller omega 3 er positivt når det kommer til koronasmitte også. Man skal jo ligge mellom 50 og 200, så jeg tenker det ikke er noen fare å komme seg litt høyere altså. Jeg tar alltid D-vitamin gjennom vinteren. Anonymkode: f3f7a...be3
Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #6 Skrevet 12. november 2020 Man bør helst ligge over 80/90. 100 er bra med tanke på å forebygge sykdom og å få mer energi Anonymkode: 98baf...7ac
Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #7 Skrevet 12. november 2020 Tusen takk for alle svar! Har kjøpt meg d-vitamin kapsler nå. Tran tar jeg allerede og det er tydeligvis ikke nok. Anonymkode: f1361...dc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå