Gå til innhold

Er tannlege helseinstitusjon?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet på 8år skal til tannlegespesialist og er engstelig. Tannlegesenteret/sekretæren sier at ingen får ha med følge inn, jeg må vente på gaten utenfor. Dette er jo pga korona, før fikk vi følge. Jeg bruker munnbind konsekvent, har ingen symptomer, ikke vært syk, og ble tilogmed testet profylaktisk i forb med jobb på fredag. 

Ref loven så har barn særskilte rettigheter når det kommer til å ha med følge i "helseinstitusjoner", men gjelder dette tannlege? Tro det eller ei, jeg er ikke helikopter mamma, men han får alltid tårer i øynene og er redd hos tannlegen og vil gjerne at jeg skal være der inne med han nå også. 

 

Anonymkode: 7bcba...43e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det pga regulering? Her får vi beskjed om at vi ikke skal følge med mindre det er høyst nødvendig. Så må jo det være opp til de foresatte å avgjøre, tenker jeg...

Anonymkode: 35812...947

Skrevet

Hm, 11-åringen min var hos reguleringstannlege for første gang forrige uke, og det var en selvfølge at jeg fikk være med inn... Eller, ikke på røntgenrommet da, de tok masse bilder av hodet osv og der fikk jeg ikke være med, men inn til tannlegen ble jeg med.

Et barn klarer jo ikke ta imot informasjon skikkelig så en voksen må jo være med for å få info om hva som skjer.

Anonymkode: 8b8ed...0dc

Skrevet

En 8 åring skal ikke gå til tannlege alene. Verken vanlig tannlege eller reguleringstannlege.


Jeg hadde bare møtt opp, hatt med munnbind og holdt avstand. Hadde de nektet så hadde jeg tatt ungen med igjen og bedt om ny time senere.

Anonymkode: 685d7...1cb

Skrevet

Klart du må få være med en 8-åring til tannlegen! Dersom det er hos spesialist så er det jo en god grunn til at han skal dit, og da må en voksen være med for å få med seg beskjeder osv. Hadde avbestilt timen dersom de fortsatt nekter, og prøvd å få time hos en annen tannlege. 

Anonymkode: bf0ec...99b

Skrevet

Takk for svar. 

Ja, det er reguleringstannlege, og han har vært der før. Men som et par nevner så har jeg et par spørsmål, og håper på litt info, for det er snakk om et par tenner som skal trekkes (ikke nå, men neste gang der) - Og han kan ikke spørre om det selv. Kan ikke akkurat sende med han lapp inn heller 😏

Nei, gjør som nevnes av dere, møter opp med munnbind. Men ønsker ikke å gå helt "karen" der inne heller, spesielt ikke foran ungen. 

Anonymkode: 7bcba...43e

Skrevet

Hadde jeg fått beskjed om at min åtteåring måtte gå alene til tannlegen, ville jeg ha avlyst timen. Det er da måte på hysteri og restriksjoner. Barn skal skjermes mot sånn behandling.

Anonymkode: 2c4b2...ff2

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hadde jeg fått beskjed om at min åtteåring måtte gå alene til tannlegen, ville jeg ha avlyst timen. Det er da måte på hysteri og restriksjoner. Barn skal skjermes mot sånn behandling.

Anonymkode: 2c4b2...ff2

Fikk det på sms nå, samme dag som timen 😏 Jeg er pro nedstengning og munnbind påbud, men enig med deg i at blir jeg stoppet nå blir det for drøyt. 

Anonymkode: 7bcba...43e

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk det på sms nå, samme dag som timen 😏 Jeg er pro nedstengning og munnbind påbud, men enig med deg i at blir jeg stoppet nå blir det for drøyt. 

Anonymkode: 7bcba...43e

Hva blir neste, liksom? Skal nyfødte barn og mor ikke ligge på samme rom helt til de drar hjem, sånn i tilfelle en av dem er smittet? Skal foreldre og barn holdes avskilt i sitt eget hjem, sånn siden de fleste smittetilfeller skjer i hjemmet? Folk har gått av hengslene.

Anonymkode: 2c4b2...ff2

Skrevet

Det var tilogmed skilt om at foreldre måtte vente utenfor, når vi kom dit. Men jeg gikk til skranken, sa han var nervøs, 8år og jeg hadde spørsmål ang videre behandling. Fikk da komme inn, siden jeg også hadde munnbind. 

Men det hjalp å høre her at jeg ikke var helt på jordet overbeskyttende 🙂

Anonymkode: 7bcba...43e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var tilogmed skilt om at foreldre måtte vente utenfor, når vi kom dit. Men jeg gikk til skranken, sa han var nervøs, 8år og jeg hadde spørsmål ang videre behandling. Fikk da komme inn, siden jeg også hadde munnbind. 

Men det hjalp å høre her at jeg ikke var helt på jordet overbeskyttende 🙂

Anonymkode: 7bcba...43e

Det er jo helt på trynet at små barn må gå alene til et så skummelt sted som tannlege. Til og med mange voksne gruer seg skikkelig til tannlegetur og har tannlegeskrekk, så forventes det at små barn skal gå alene. Greit at vi skal beskytte eldre fra å bli syke og dø, men å kaste barna under toget for å oppnå det er ikke akkurat en veldig god ide. Slik praksis vil jo føre til at man utsetter tannlegekontroll og -behandlinger og får dårligere tenner. 

Anonymkode: 2c4b2...ff2

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var tilogmed skilt om at foreldre måtte vente utenfor, når vi kom dit. Men jeg gikk til skranken, sa han var nervøs, 8år og jeg hadde spørsmål ang videre behandling. Fikk da komme inn, siden jeg også hadde munnbind. 

Men det hjalp å høre her at jeg ikke var helt på jordet overbeskyttende 🙂

Anonymkode: 7bcba...43e

Det gjorde du helt rett i, og de gjorde helt rett i å slippe deg inn.

Det er forskjell på en 13-åring som har hatt regulering i snart to år og bare skal stramme litt, og en 8-åring som ikke har fått på regulering enda og er litt engstelig for hva som skal skje fremover altså.

Jeg har et eldre barn som har hatt regulering og han gikk alene flere ganger når reguleringen var på og han jevnlig gikk for å stramme, men jeg ville aldri sendt en 8-åring alene til tannlegen.

De burde absolutt forandre ordlyden på det skiltet litt.

Anonymkode: 8b8ed...0dc

Skrevet

De fleste hos reguleringstannlegen er eldre enn 8 år og gamle nok til å være der inne alene, så det er nok derfor de har formulert det sånn. Det har de hos tannlegen vi bruker også, men det var likevel ikke noe problem at jeg kom inn for å få med meg viktig informasjon når 12- åringen fikk på reguleringen før sommeren, selv om han var stor nok til å være der det meste av tiden alene. 

Anonymkode: 30473...469

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...