Gå til innhold

Paralgin forte å bilkjøring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forstått det slik at det er 8 timer etter inntak at du kan kjøre.

Jeg tok 3 paralgin forte for 4 timer siden. 

Føler meg heilt fin no. 

-kan jeg ikke kjøre på butikken? 

Hvis jeg blir stoppet i promille kontroll, kan de da finne ut at jeg tok pf i dag tidlig??

Anonymkode: db4d5...9d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tok 3?!?? -Jeg blir helt kake av én....

Nei! Du kan IKKE kjøre bil i pillerus, selv om du føler deg «fin»! Det er ulovlig. Politiet kan kreve utvida blodprøver ved mistanke om ruskjøring, selv om det ikke vises noe på vanlig promillekontroll.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Føler meg heilt fin no. 

Hvis jeg blir stoppet i promille kontroll, kan de da finne ut at jeg tok pf i dag tidlig??

Hvis du har forstått det riktig, så kan du selvsagt ikke kjøre etter tre timer når det er åtte timer som regnes som innafor?
Dersom de finner grunn til å tro at du har inntatt rusmidler vil de teste deg, og det vil slå ut. Forutsatt at du har rett i det første du skrev, jeg husker ikke halveringstiden på PF og gidder ikke å slå det opp🙈

Skrevet

Du kødder? Nei, du kan ikke kjøre. Aldri, faktisk.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Men tenk heller litt på at du forårsake ulykker i stedet for om du kan bli tatt i kontroll. Det er derfor vi har slike lover.

Anonymkode: 9f888...eeb

Skrevet

De ser det ikke på det blåseapparatet nei, men de kan ta en blodprøve om de mistenker rus og der vil det synes.

Det er ikke så sannsynlig at det vil skje, men om du kommer i en ulykke, forårsaket av deg eller andre, blir det gjerne tatt rutinemessige blodprøver og da er du virkelig i trøbbel altså. 

Så svaret er nei, du kan ikke kjøre etter tre paralgin.

Anonymkode: 49a85...3a4

Skrevet

Før drakk jeg såpass ofte at jeg følte meg helt fin og klar etter en flaske vin på fors. Det betyr ikke at jeg var kjørbar og kunne kjøre ut på byen fordet.

Anonymkode: 38993...3be

Skrevet

Du skal ikke la være å kjøre fordi du er redd noen fersket deg. Du skal la være å kjøre fordi du vet du ikke er kjørbar. Å kjøre er ikke en rettighet. Det er et privilegium som krever ansvarlighet. 

Skrevet

Hvorfor har du tatt paralgin forte, HI? Og hvorfor har du tatt det i større dose enn normalt anbefalt? Hvor ofte tar du paralgin forte for tiden?

Anonymkode: ac530...d0b

Skrevet

3 stk ved kraftig migrene.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

3 stk ved kraftig migrene.

Du har tatt mer enn normal dose. Ved en normal, enkeltdose, regner man med at man kan kjøre etter åtte timer (men det kan være individuelt, du trenger ikke være kjørbar etter åtte timer heller). Du har tatt mer enn normal dose, så du bør vente en god del lenger.

Det at du føler deg fin betyr ikke noe. Skal du bruke slike medikamenter så må du også forholde deg til hvordan de fungerer og de reglene som gjelder.

Du bør ikke kjøre i dag!

Skrevet

På pakken stpr det 2 tabletter inntil 4 ganger pr dag.....

Skrevet

Ergo det er 8 tabletter pr dag......hva er galt med mye mindre.....????

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ergo det er 8 tabletter pr dag......hva er galt med mye mindre.....????

Dette bør du virkelig diskutere med legen din, for om du ikke forstår dette så må legen din forklare deg dette, hvordan tablettene påvirker deg, oppmerksomheten din og den faren du vil utgjøre om du kjører bil.

Inntil du har diskutert dette med legen din bør du ikke kjøre bil samme dag som du har tatt paralgin forte. Du bør også fortelle legen din at du tar mer enn anbefalt dose når du tar, hvis legen ikke har anbefalt deg å ta tre ved anfall.

Uansett skulle legen din ha sikret at du forstår faren ved å bruke dette preparatet - så bestill deg en ny legetime, og IKKE kjør bil etter at du har tatt tablettene!

Hvis du kjører når du ikke har lov til det kan du risikere å ende med å drepe deg selv eller andre fordi du i prinsipp er ruset (og nei, du har ikke nødvendigvis noen opplevelse av å være ruset selv), noe som gjør at du reagerer saktere og dermed kan forårsake alvorlige ulykker i trafikken, selv ved lave hastigheter av bilen. Ikke ta sjansen, for du kan ødelegge ditt eget liv (du kan havne i fengsel, måtte betale millionerstatning om du skader/dreper andre eller til og med "bare" skader eiendom) i tillegg til andres.

Snakk med legen din og ikke vær uansvarlig!

Skrevet
På 12.11.2020 den 11.29, Anonym bruker skrev:

Føler meg heilt fin no. 

Strøyk du i matte eller er du bare rusa? Nei, du kan ikke kjøre nå! 

Anonymkode: 3a04d...11b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...