Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Jeg har en datter på 17 som alltid har vært utadvendt, ærlig og direkte. Og det har jeg alltid ansett som en styrke. Igår kom hun hjem og fortalte at en lærer hadde tatt henne ut på gangen og sagt at det var flere lærere som syntes hun var ufin og spydig. Jeg vet ikke hva som har blitt sagt, men nok til at flere lærere har reagert tydeligvis. I første klasse på videregående fikk jeg tilbakemelding på at hun ble oppfattet som ufin fra enkelte av de andre elevene. Hun kommenterte andres utseende og klær. Hun er selv overvektig og har alltid hatt komplekser for det så jeg forstår ikke noe av dette. Min datter har alltid hatt litt problemer med å holde på venner, og jeg ser at dette da kanskje kan være noe av grunnen. Hvordan ta dette videre, slik at hun ikke skal miste alle vennene sine? Anonymkode: 04818...3fa
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Fint å være ærlig og direkte. Men ikke i alle situasjoner. Og egne subjektive meninger om andres klær eller utseende er ikke noe man ytrer ved mindre det er av en hyggelig art. Høres ut som om hun bommer veldig på de sosiale kodene. Kanskje jobbe litt med det? Anonymkode: b7673...cff
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Har ei sånn i vennegjengen til 14 åringen. Kommenterer og lager drama. Frekk og ufin. Foreldrene skylder på alle andre og syns så synd på prinsessa si. Ta henne alvorsprat med henne . Litt sent, men sikkert håp enda Anonymkode: d3fbb...e9b
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Det er vanlig at frekke og spydige, beskrives som ærlig og direkte av foreldrene, som om det er en positiv egenskap. Vi som blir utsatt for denne "ærligheten", syns ikke det er så positivt. Litt sent å si dette nå, men dette burde dere ha rettet på for mange år siden. Hun har sikkert såret mange gjennom barne- og ungdomsåra. Men gi ikke opp! Hvis hun egentlig er snill, kan dere kanskje få henne til å forstå at dere har tatt feil, ved å ha sett positivt på noe veldig negativt, og at hun derfor må begynne å endre oppførsel. Anonymkode: 32a3f...f31
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er vanlig at frekke og spydige, beskrives som ærlig og direkte av foreldrene, som om det er en positiv egenskap. Vi som blir utsatt for denne "ærligheten", syns ikke det er så positivt. Litt sent å si dette nå, men dette burde dere ha rettet på for mange år siden. Hun har sikkert såret mange gjennom barne- og ungdomsåra. Men gi ikke opp! Hvis hun egentlig er snill, kan dere kanskje få henne til å forstå at dere har tatt feil, ved å ha sett positivt på noe veldig negativt, og at hun derfor må begynne å endre oppførsel. Anonymkode: 32a3f...f31 Jeg har aldri tenkt at hun faktisk har vært sånn med andre. Vi kan godt slenge litt med leppa vi i familien, men jeg visste ikke at det var så galt som dette egentlig. Hun har prøvd veldig å få ny omgangskrets på videregående, å få være med på fester og slikt. Men det har ikke vært så enkelt for henne å få til. Det er klart at hvis hun oppfattes som ufin og spydig så vil de kanskje ikke ha henne med. Men det er jo endel ungdommer som er veldig direkte og ærlige som likevel har mange venner. Anonymkode: 04818...3fa
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 Så bra at du tar tak og ikke bortforklarer! Snakk med henne og vær like ærlig som hun er mot andre. Jeg har sagt rett ut til mine barn at dersom de skal bli likt må de øve seg på å si gode ring om andre og til andre, for ingen liker en som skal rakke ned eller er ufin. Vi godtar ikke at de snakker dritt om andre rundt feks middagsbordet. Det å være ærlig er flott, men å snakke andre ned eller være frekk er rett og slett dårlig oppdragelse. For ikke å snakke om at andre kan bli krenket og mobbet av jenta di. Hun er stor nok til å forstå at venner trekker seg unna pga hennes oppførsel. Ikke pakk det inn, men si det rett ut. Anonymkode: 3ce6d...33c
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en datter på 17 som alltid har vært utadvendt, ærlig og direkte. Og det har jeg alltid ansett som en styrke. Igår kom hun hjem og fortalte at en lærer hadde tatt henne ut på gangen og sagt at det var flere lærere som syntes hun var ufin og spydig. Jeg vet ikke hva som har blitt sagt, men nok til at flere lærere har reagert tydeligvis. I første klasse på videregående fikk jeg tilbakemelding på at hun ble oppfattet som ufin fra enkelte av de andre elevene. Hun kommenterte andres utseende og klær. Hun er selv overvektig og har alltid hatt komplekser for det så jeg forstår ikke noe av dette. Min datter har alltid hatt litt problemer med å holde på venner, og jeg ser at dette da kanskje kan være noe av grunnen. Hvordan ta dette videre, slik at hun ikke skal miste alle vennene sine? Anonymkode: 04818...3fa Å være direkte og ærlig er ikke det samme som å være spydig og ufin, så dette ble du ta alvorlig. Hun er også såpass gammel at hun også bør ta det største taket. Anonymkode: 685f5...915
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 Jeg tenker at du må ta en god snakk med henne om forskjellen på å være direkte og ærlig, og ufin. Dere må også snakke om at dere kanskje har en sjargong innad i familien som vil oppleves ufin av andre... Om hun er vokst opp med at dere slenger litt kommentarer osv i "kjærlighetens navn" kan det godt hende hun ikke tenker over at det for andre oppleves som frekt. En fin leveregel er at om du ikke har noe positivt å si, så hold munn. I noen situasjoner er konstruktiv kritikk greit, men i de fleste dagliglivssituasjoner er det helt unødvendig. Hun bør øve seg på å si positive ting til andre, og de "direkte og ærlige" kommentarene kan hun la ligge. Hun må tenke litt, hva tjener hun på å si noe negativt til læreren som oppleves som frekt, er det ikke bedre å kanskje ikke si noe i det hele tatt? Hun er gammel nok til å være litt mer gjennomtenkt i hva som kommer ut av munnen, alle ser og opplever ting hver eneste dag som de ikke er enig i eller synes er fint, men det er slett ikke alltid nødvendig å kommentere. Dette må læres, og om datteren din på 17 år enda ikke har lært det så er det på tide å ta tak. Du må fortelle henne hva omverdenen forventer og hvordan hun oppfattes når hun velger en helt annen strategi, og hun må selv begynne å tenke før hun snakker. Selv 11-åringen min vet at om hun ikke likte buksa til klassevenninnen sin så sier hun ikke det, men hun kan si at hun var fin på håret i dag... Det er ikke "direkte og ærlig" å kommentere at man ikke likte den buksa, det oppfattes som frekt, og dette er ferdigheter som må trenes opp for barn kan være brutalt ærlige noen ganger Det høres ut som din datter ikke har lært seg å legge vekk denne ærligheten. Anonymkode: 9a45b...559
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 Har dere mye stygg snakking hjemme smitter dette over. Når foreldrene slenger dritt om andre tar barna dette med seg ut i verden . Anonymkode: d3fbb...e9b
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 Jeg kjente en kvinne som alltid skulle være ærlig og direkte, og som etter hvert ble mislikt overalt. Kommenterte folks utseende negativt, sa alt hun tenkte høyt og slo alle protester bort med: "Jeg bare ER sånn, jeg vet du, jeg sier alt rett ut". Ja, men populær blir du ikke. Noen synes det bare er godmodig erting å si "kløne!" hvis noen mister noe, f.eks. Jeg synes det er veldig lite hyggelig og gir beskjed om det med det samme. Hvis dere har hatt en sånn tone hjemme, er det viktig at datteren din forstår at dette kan oppfattes veldig annerledes av andre enn dere i familien. Støtter den over her som sier at man rett og slett bør lære barna hva man gjør for å bli likt av andre. Ikke for å bli en uselvstendig spyttslikker, men for å få det litt lettere her i verden - og for å gjøre det litt hyggeligere for folk rundt seg. Jeg sa det samme til sønnen min da han fikk nye lærere i høst; prøv å gjøre et godt førsteinntrykk, smil og vær høflig, for det blir så mye hyggeligere for alle, og det er hyggeligere for deg å gå på skolen når lærerne dine faktisk liker deg. Vet at de skal være profesjonelle uansett, men lærere er bare mennesker de også. Hvis jeg var deg, HI, ville jeg tatt en alvorsprat med datteren min. Det er ikke i orden at lærerne oppfatter henne som frekk, da har dere en jobb å gjøre. Anonymkode: c43d8...db6
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 Jeg ville lært datteren min at man ikke skal si alt man tenker. Vei dine ord er det noe som heter, og det bør hun virkelig gjøre. Hun er en sånn type jeg ville bedt barna mine holde seg unna rett og slett Anonymkode: 38841...8d3
Mostly Harmless Skrevet 10. november 2020 #12 Skrevet 10. november 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun kommenterte andres utseende og klær. Hun er selv overvektig og har alltid hatt komplekser for det så jeg forstår ikke noe av dette. Dette kan dere snakke om. Kan det være hun kommenterer andre nettopp fordi hun har komplekser selv? Det er en ikke ukjent strategi å rakke ned på andre i et forsøk på å føle seg bedre med seg selv. I prosessen gjør man seg imidlertid upopulær og blir enda mer satt på sidelinjen og utsatt for å føle seg dårlig. Det kan hjelpe henne å bli bevisst noen av disse forsvarsmekanismene, om det er det det er. Kanskje dere kan tenke sammen om hvordan hun heller kan forholde seg om hun føler seg utenfor og for dårlig. Og så ville jeg tont ned den røffe praten hjemme. Litt for å hjelpe henne å kalibrere seg til hva som er høflig og greit ute blant folk, og litt fordi hun kanskje ikke tåler kommentarer så godt som dere tror, uansett hvor spøkefullt de er ment.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 2 minutter siden, Mostly Harmless skrev: Dette kan dere snakke om. Kan det være hun kommenterer andre nettopp fordi hun har komplekser selv? Det er en ikke ukjent strategi å rakke ned på andre i et forsøk på å føle seg bedre med seg selv. I prosessen gjør man seg imidlertid upopulær og blir enda mer satt på sidelinjen og utsatt for å føle seg dårlig. Det kan hjelpe henne å bli bevisst noen av disse forsvarsmekanismene, om det er det det er. Kanskje dere kan tenke sammen om hvordan hun heller kan forholde seg om hun føler seg utenfor og for dårlig. Og så ville jeg tont ned den røffe praten hjemme. Litt for å hjelpe henne å kalibrere seg til hva som er høflig og greit ute blant folk, og litt fordi hun kanskje ikke tåler kommentarer så godt som dere tror, uansett hvor spøkefullt de er ment. Vi sier ikke stygge ting til hverandre hjemme, bare sånn at det er sagt. Kommenterer ikke hverandre på en negativ måte, men vi fleiper mye. Aldri på utseende da. Kan jo være hun gjør dette for å føle seg bedre selv, men det faller jo veldig dårlig ut i så tilfelle. HI Anonymkode: 04818...3fa
Himmel og hav Skrevet 10. november 2020 #14 Skrevet 10. november 2020 Når det er så ille at lærerne tar henne til siden og oppdrar henne, så er vi langt unna utadvendt, ærlig og direkte. Det er tydeligvis det dere ser det som, mens andre oppfatter henne som spydig, frekk og ufin. Ingen liker å være sammen med frekke folk. Ærlighet er ikke det samme som subjektiv oppfatning, direkte er fint når noen spør deg om noe, men har ingenting å gjøre i de fleste andre situasjoner, utadvendt er flott om det pares med snill og vennlig. De fleste mennesker jeg har vært borti som skryter på seg å være ærlige og si ting rett fram, er spydige, utidige og lite hyggelige å være sammen med. De kommer gjerne ubedt med sin mening og kaller det sannhet, og de bruker opp bekjentskapene sine i urovekkende høy fart. Det er vel kanskje det datteren din driver med også? Lær datteren din å sile det hun vil si: Er dette jeg vil si nødvendig å si? Er det sant? Er det snilt? Hun bør også lære seg at de færreste er interessert i hennes mening om klesvalg, hårsveis, kroppsfasong eller ferdigheter. Det har ingenting med ærlighet å gjøre å si at "den buksa er stygg på deg". Høflighet, evnen til å holde munn og lyve litt når det passer er bedre egenskaper når det gjelder å omgås folk, rett og slett.
*Miss Marple* Skrevet 10. november 2020 #15 Skrevet 10. november 2020 Hun må lære at man bør mene det man sier, men ikke si alt man mener.
Sommerkroppen 2029 Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 (endret) Kunne vært ei som går i samme klasse som min datter dette. Hun er visst veldig frekk og det finnes ingen filter for hva hun kan si til andre. Denne jenta er det heller ingen som liker og som heller ikke får komme på fester og sammenkomster. Min datter har fortalt at det har vært så ille at til og med vennene til denne jenta har kommentert "men hva er det du sier??". Da tenker jeg det er rimelig galt. Det er veldig få som liker jenta sier min datter, men folk ligger lavt for å ikke bli kommentert. Denne jenta er også ganske stor, og i overkant opptatt av andres kropper og fasonger. Du må ta en prat med henne. Dette kan bli et problem for henne helt inn i arbeidslivet om hun ikke endrer vesen. Ingen liker en besservisser og en ufordragelig verdensmester. Endret 10. november 2020 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #17 Skrevet 10. november 2020 Så bra at læreren sa i fra. Alle trenger å lære at noen ganger holder man kjeft. Å kommentere utsende til folk( negativt) er stor NO NO. Det gjør man ikke. Det lærer vi også ungene i bhg der jeg jobber. Så du er tydelig endel år for seint ut. Men greit å gjøre hun oppmerksom på det nå, om du ser det selv da... virker ikke sånn siden du har sett på det som postivit 🥴🙈 Anonymkode: 1e110...0d6
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #18 Skrevet 10. november 2020 Mange symptomer på add/adhd i teksten din, HI. Anonymkode: a4e9f...880
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #19 Skrevet 10. november 2020 Jeg hiver inn litt motvekt; lignende ting ble sagt til meg på samme alder. Jeg mente aldri p være hverken spydig eller frekk, men kunne misoppfattes da jeg passer dårlig inn i miljøet og hadde en annen type humor. Jeg var også litt tjukk og hadde store konsentrasjonsvansker og lese- og skrivevansker. Jeg opplevde at mange lærere stemplet meg negativt på grunn av det. De oppfattet konsentrasjonsvanskene som demonstrativ boikott og tolket nok ting jeg sa i det lyset. For å være ærlig, tror jeg også at en lettere tilegner overvektige flere negative egenskaper. For noen år siden kom en jeg gikk på videregående med og gjentok en historie som jeg husket veldig godt. En lærer tok meg hardt og ydmykende foran hele (den nye) klassen fordi hun misforsto noe jeg sa. Jeg ble så paff at jeg ikke klarte å svare at det absolutt ikke var det jeg mente. Det var helt tydelig et sårt punkt for læreren og jeg skjønte egentlig at toget uansett var gått. Min bekjente hadde en enda mer horribel oppfatning av hva jeg hadde sagt, så historien hadde tydeligvis fått utviklet seg. Den episoden påvirket nok mye senere også. Anonymkode: e534e...b99
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #20 Skrevet 10. november 2020 Har det vært en lignende tråd tidligere, men fra perspektivet til en jente som blir hakket på? Synes problemstillingen høres kjent ut.... Som mange skriver (..db6 og ..559 sier det veldig bra), bør du snakke med henne. Jeg vokste opp med en person som oppførte seg slik(kaller henne ikke venn, hun oppførte seg aldri som en) og det satte spor i selvfølelsen min. Tenker ikke så ofte på henne lenger, men når jeg gjør det, er det ikke gode minner som kommer opp. Nå var jeg av den mer passive, spake og følsomme typen, så balansen mellom oss var veldig ensidig. Alltid hun som klagde over utseendet mitt eller noe jeg gjorde - ikke omvendt. Det er fullt mulig å være ærlig uten å lire av seg absolutt alt man mener, og det er fint å ha litt filter på hva man sier. Det er kanskje noen som synes at det er "tøft og morsomt" med noen som er slik, men så vil andre bli såret, og det kan støte mennesker vekk. Anonymkode: bd9e8...135
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #21 Skrevet 10. november 2020 Ta en prat med lærer slik at du hører hvordan lærerene oppfatter henne. Flott dere vil jobbe med problemet. Anonymkode: afd85...566
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #22 Skrevet 10. november 2020 Dere må ta tak i ALT hjemme og veilede henne. Mulig hun ikke er mottakelig. Har du ikke veiledet henne i dette? Min eldste er direkte også, jeg har ALLTID påpekt at det du sa nå kan andre bli såret av. Det er en hårfin balansegang mellom direkte og slem og din datter trenger veiledning slik hun lærer seg å være på den riktige siden. Anonymkode: 9c2d6...115
Anonym bruker Skrevet 11. november 2020 #23 Skrevet 11. november 2020 Dette minner om en i min omgangskrets. Hun påberopte seg å være sååå ærlig, og fremhevet dette som en skikkelig bra egenskap. Alltid når hun kom med sine knusende meldinger til alle og enhver, sa hun "du vet, jeg er jo så ærlig og rett frem, jeg bare må si..." Og det var ingen grenser for hva hun syns hun måtte si: "...Guri land, nå er du blitt skikkelig tjukk....altså, du ser ikke ut på håret....oj, nå ser du sliten og gammel ut....den genseren der ser jo ikke ut....osv osv. Ærlig? Hehe, vi andre syns hun var sylfrekk og ingen likte henne. Vi slutta å invitere henne også. Så en dag eksploderte ei venninne, og leste henne leksa. Siden har vi ikke hatt kontakt, hun ble skikkelig fornærma. Slik oppførsel er det ingen som liker, og folk vil trekke seg vekk fra henne. Du bør virkelig snakke med henne, gjerne i klartekst om det ikke virker som om hun forstår. Anonymkode: 4e6ce...18c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2020 #24 Skrevet 11. november 2020 Iom at læreren tar det opp, så er hun nok frekk og ufin. At hun har hatt problemer med venner oppgjennom tyder også på det. Utrolig slitsomt med slike, så du bør ta en prat med henne og la henne skjønne at slik oppførsel er ikke greit på noen som helst måte. Anonymkode: 9c76c...f23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå