Himmel og hav Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Etter å ha lest en artikkel i lokalavisa har mannen og jeg gått og diskutert en sak, uten at vi egentlig kommer fram til noe entydig svar. Artikkelen handlet om folk som setter søppel, gamle vaskemaskiner ol i skogkanten. Svaret er da alltid at det er grunneiers ansvar å fjerne det. Denne gangen var det også noen som hadde satt fra seg en bil. Den var avskilta, men så ellers relativt ny ut. Det var parkert et stykke utenfor veien. En forbipasserende hadde kontaktet politiet, i tilfelle bilen var meldt stjålet. Det var den ikke, og politiet gjentok at det var grunneiers ansvar å få den tauet bort. Her er det vi har begynt å fundere. La oss si at denne grunneieren har en sønn eller datter som elsker å mekke bil. Istedenfor å taue bilen til vraking, så tar han bilen opp på gården og de får satt den i kjørbar stand. Kan de da registrere bilen på seg sånn uten videre? Eller kan tidligere eier komme og kreve bilen utlevert. Gjelder finner'n er vinner'n? Det gjør jo ikke det i mange andre tilfeller. Om noen mister lommeboka i oppkjørselen min, så er den jo ikke min, men om noen parkerer sykkelen sin i min oppkjørsel, kan jeg ta den da? Er forskjellen mistet og hensatt? Eller er det et tidsaspekt her? Kan i så fall denne bileieren komme i ettertid å påstå at bilen bare skulle stå der til de hadde anledning til å hente den?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Biler har motornummer ol som gjør det mulig å finne ut om den er meldt stjålet tror jeg. Ofte er det lovlig å behplde det som er satt igjen på egen eiendom, men jeg tror det må gå en viss tid for at tidligere eier skal kunne ha mulighet til å etterlyse tingen. Anonymkode: 030fc...e93
nerdybirdy Skrevet 12. november 2020 #3 Skrevet 12. november 2020 Vel om bilen har skilt/eller om man finner registreringsnummer av noe slag, kan man som grunneier kreve at bilen flyttes eller at den vil bli tauet bort for eiers regning. Alt av skrot og skrammel er man pålagt som grunneier å fjerne. I tilfeller hvor man ikke kan finne ut hvem som er opprinnelig eier, vil jeg tro at man som grunneier kan kreve "finner er vinnere", da må eventuelle eiere kunne dokumentere at det var de som eide objektet (kvittering, bilder osv). Men kommune kan jo pålegge deg som grunneier å fjerne skrot (om du er en skikkelig skrotnisse - kan kommunen med loven i hold enten kreve at du gjør det, eller sende inn saneringstjeneste). Det er jo veldig interessant problemstilling, særlig det med hvor lang tid kan det gå før man kan fremsette krav til eiendeler man har slengt fra seg på annen persons grunn. Kan ikke nok om lovverket, men synes det er spennende!
sug lut Skrevet 12. november 2020 #4 Skrevet 12. november 2020 Hm. Prøv? Jeg mener uansett at alt jeg finner er mitt.
nerdybirdy Skrevet 12. november 2020 #5 Skrevet 12. november 2020 2 minutter siden, sug lut skrev: Hm. Prøv? Jeg mener uansett at alt jeg finner er mitt. håper du aldri finner lommeboka mi😂
Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #6 Skrevet 12. november 2020 19 minutter siden, sug lut skrev: Hm. Prøv? Jeg mener uansett at alt jeg finner er mitt. Helt enig. Fant en gang en konvolutt med 15 tusen. Gikk rett hjem å bestilte tur til Granka. Anonymkode: 6f0fa...e11
sug lut Skrevet 12. november 2020 #7 Skrevet 12. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Helt enig. Fant en gang en konvolutt med 15 tusen. Gikk rett hjem å bestilte tur til Granka. Anonymkode: 6f0fa...e11 Skulle bare mangle.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #8 Skrevet 12. november 2020 Akkurat det med bil vil jeg tro biltilsynet raskt kan svare på, om de kan registrere en bil på ny eier når gammel eier har satt den fra seg og ikke vil ha den, men ikke har levert noen salgsmelding. Når det gjelder sykler og sånt har jo politiet en auksjon på ting som ikke er hentet en gang i året, alt fra sykler til påhengsmotorer blir solgt til nye eiere fordi gammel eier ikke har krevd tingen tilbake. Så vil tro det er en tidsgrense der? Tenker jo at grunnen til at folk ikke sjekker grundigere på hittegodskontoret til politiet er at de allerede har fått penger fra forsikringsselskapet... Anonymkode: db45b...595
Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #9 Skrevet 12. november 2020 Alle biler har et motornummer, og selv om bilen er avregistrert er eieren på bilen registrert hos biltilsynet. Men kan finne eieren der. Men kontakter eieren og sier at enten blir den fjernet på eieren regning, eller så må eieren overføre eierskapet på bilen til deg. Anonymkode: 8c272...277
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå