Gå til innhold

Hjelp med brøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan hjelpe med disse? Står helt fast!

9055A4DE-8354-4C23-A660-D9EEDCF2BC33.jpeg

Anonymkode: 93ed2...629

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle oppgavene du legger ut er enkle oppgaver og når du ikke får til disse, mangler du grunnleggende forståelse for brøkregning. I stedet for å spørre her hver gang, anbefaler jeg deg å finne noen som kan forklare det ordentlig for deg. Hvis det er du som går inn for å lære deg grunnleggende matte du ikke kan, ville jeg enten spurt noen du kjenner som kan forklare pedagogisk eller sjekket muligheten tull å finne en privatlærer som kan forklare deg. Hvis det egentlig er barnets lekser, ville jeg tar kontakt med læreren og forklart at barnet ikke skjønner det og at du selv ikke har kunnskap nok til å forklare det. Dette er så grunnleggende for matte senere at barnet vil få store problemer senere hvis det ikke forstår dette. 

Anonymkode: 9a0a1...bfb

Skrevet

Den første oppgaven har jo omtrent fasiten der. Jeg hjelper deg litt på veg: det grønne feltet, som markerer 1/2 er, hvis du ser oppdelinga under, det samme som 3/6. Og hvis du ser du har brukt 1/6, det gule feltet, hvor mye er det igjen av det grønne da?

Hvis barnet ikke forstår det, bør du heller sende en beskjed til lærer, så barnet får det forklart.

Anonymkode: 8e607...158

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle oppgavene du legger ut er enkle oppgaver og når du ikke får til disse, mangler du grunnleggende forståelse for brøkregning. I stedet for å spørre her hver gang, anbefaler jeg deg å finne noen som kan forklare det ordentlig for deg. Hvis det er du som går inn for å lære deg grunnleggende matte du ikke kan, ville jeg enten spurt noen du kjenner som kan forklare pedagogisk eller sjekket muligheten tull å finne en privatlærer som kan forklare deg. Hvis det egentlig er barnets lekser, ville jeg tar kontakt med læreren og forklart at barnet ikke skjønner det og at du selv ikke har kunnskap nok til å forklare det. Dette er så grunnleggende for matte senere at barnet vil få store problemer senere hvis det ikke forstår dette. 

Hjelpsomt svar! 

IMG_20201109_210535.jpg

Anonymkode: da798...42f

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpsomt svar! 

IMG_20201109_210535.jpg

Hun skjønner neppe hvordan hun finner felles nevner... 

Anonymkode: 0f2bb...8e6

Skrevet

Brøk er vanskelig, men når man forstår prinsippet blir det heldigvis greit. Det er viktig at du for noen til å hjelpe deg med dette, slik at du kan hjelpe barnet ditt. Det er mange voksne som synes dette er vrient, og jeg har hatt gode samtaler med foreldre som opplever det vanskelig og sårt å ikke kunne hjelpe barna sine med lekser. 
Snakk med læreren til barnet ditt, be ham/henne om å vise deg og om å bruke konkreter. 
Lykke til 😊

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du en tøff oppvekst? Makan til oppførsel.

Anonymkode: 00027...463

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jo vist det med å gange ene brøken likt på teller og nevner, så den minste nevneten blir som den største. 

Jeg har såpass tro på Hi, og at hun skjønner at 1/2 er samme størrelse som 3/6.

Om ikke: Hvis du har en pizza og du eter 1/2 pizza, så har du fremdeles spist 1/2 pizza om du først deler den i 6 biter og spiser 3 av dem (3/6).  

Det å finne en felles nevner, betyr at man må finne en nevner som begge de gitte nevner e går opp i. Som i 1/2 og 1/6. 2 og 6 går begge opp i 6. For at 2 skal gå opp i 6 må den ganges med 3. For å utvide brøken må også telleren utvides likt. Og skal også ganges med 3. Brøken 1/6 trenger ikke å utvides og blir stående slik den er. 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jo vist det med å gange ene brøken likt på teller og nevner, så den minste nevneten blir som den største. 

Jeg har såpass tro på Hi, og at hun skjønner at 1/2 er samme størrelse som 3/6.

Om ikke: Hvis du har en pizza og du eter 1/2 pizza, så har du fremdeles spist 1/2 pizza om du først deler den i 6 biter og spiser 3 av dem (3/6).  

Det å finne en felles nevner, betyr at man må finne en nevner som begge de gitte nevner e går opp i. Som i 1/2 og 1/6. 2 og 6 går begge opp i 6. For at 2 skal gå opp i 6 må den ganges med 3. For å utvide brøken må også telleren utvides likt. Og skal også ganges med 3. Brøken 1/6 trenger ikke å utvides og blir stående slik den er. 

Hun legger daglig ut oppgaver tilsvarende dette og mange har forsøkt å forklare, så selv om du har gjort en god jobb med å forklare, vil det nok dessverre ikke hjelpe HI at noen andre, nok en gang, har løst oppgavene for henne. Derfor anbefalte jeg henne å få ordentlig hjelp for å få det forklart så hun kan skjønne det, ikke bare få fasiten.

Skrevet

Hi her, takk for hjelp. Jeg synes oppgavene er vanskelige og har snakket med læreren om det. Er hjemmeskole pga korona og ikke så greit å skulle hjelpe med noe jeg selv ikke skjønner helt. Ble veldig glad for hjelp.

Anonymkode: 93ed2...629

Skrevet

Det ligger mange videoer om bl.a. brøk på youtube. Jeg anbefaler deg å se der, og kanskje du finner noen som kan forklare det på en måte som passer deg. Har 6 unger, og ikke alle har tatt matte like greit på skolen, for vi har alle våre måter å tenke på. Men hvis du finner en som kan forklare det logisk for DEG, er det mye enklere å knekke koden. Og så kan man se og høre om og om igjen. Og når koden først er knekt, går det ganske greit. Jeg "hjalp" ei venninne av min datter (18 år) i vår, ved å sende youtubelinker min femte klassing fikk under hjemmeskolen. Og fikk etter en stund ei kjempetakknemlig melding om at hun endelig forsto hva hun skulle gjøre, etter å ha slitt med dette fra barneskolen. Så det er verdt et forsøk.

Anonymkode: 8e607...158

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...