Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Vi har i alle år feiret sammen med øvrig familie. Er ikke så stor familie, men vi har i alle år vekslet på å feire sammen med søsken og deres barn. Deres barn er mye mindre enn våre, vi har store tenåringer og de har veldig små barn. Er jo ingenting galt i det, men vi har nok litt ulike behov for hvordan julekvelden bør være. Det har i de siste årene vært mye armer og bein med tanke på julegavene. De minste er jo selvsagt veldig spente, og det hele har endt i et pakkekaos der vi aldri kommer i mål. Ingen kos bare masse styr og uendelig mange gaver som skal åpnes. Mine store barn har bare blitt sittende og nærmest ønsket seg et annet sted for det har til tider vært kaos. Det er ingen som ser hva de andre får, fordi en ene pakken blir veldig fort byttet ut med den neste. Iår skal min svoger og familien feire sin første jul på hytta og har bedt oss om å komme dit. Det betyr endel kjøring og vi tenker rett og slett å takke nei. Mye grunnet kjøretiden men også fordi vi er lei av pakkehysteriet. Vi ønsker oss en stille og rolig jul sammen med kjernefamilien, og mine foreldre. Jeg er redde det kan bli litt sure miner. Vi kan heller ikke dra corona-kortet, for vi blir ikke for mange. Hva synes dere? Er det slemt å droppe disse feiringene fordi våre barn nå er blitt så store? Anonymkode: 995af...4b8
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Hadde tatt hensyn til egne barn og ikke tatt hensyn til voksne familiemedlemmer. Feir som dere ønsker. Resten av familien kan dere treffe i romjulen Anonymkode: fabc7...6dc
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har i alle år feiret sammen med øvrig familie. Er ikke så stor familie, men vi har i alle år vekslet på å feire sammen med søsken og deres barn. Deres barn er mye mindre enn våre, vi har store tenåringer og de har veldig små barn. Er jo ingenting galt i det, men vi har nok litt ulike behov for hvordan julekvelden bør være. Det har i de siste årene vært mye armer og bein med tanke på julegavene. De minste er jo selvsagt veldig spente, og det hele har endt i et pakkekaos der vi aldri kommer i mål. Ingen kos bare masse styr og uendelig mange gaver som skal åpnes. Mine store barn har bare blitt sittende og nærmest ønsket seg et annet sted for det har til tider vært kaos. Det er ingen som ser hva de andre får, fordi en ene pakken blir veldig fort byttet ut med den neste. Iår skal min svoger og familien feire sin første jul på hytta og har bedt oss om å komme dit. Det betyr endel kjøring og vi tenker rett og slett å takke nei. Mye grunnet kjøretiden men også fordi vi er lei av pakkehysteriet. Vi ønsker oss en stille og rolig jul sammen med kjernefamilien, og mine foreldre. Jeg er redde det kan bli litt sure miner. Vi kan heller ikke dra corona-kortet, for vi blir ikke for mange. Hva synes dere? Er det slemt å droppe disse feiringene fordi våre barn nå er blitt så store? Anonymkode: 995af...4b8 Selvsagt kan dere bruke korona. Si dine foreldre må være forsiktige så dere må holde feiringen på et minimum. Men skjønner ikke hvorfor man ikke kan våre ærlige og si at vi ønsker å feire hjemme og ta det med ro. Anonymkode: fdcf8...be1
nerdybirdy Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 Nei, jeg tenker det ikke er slemt, dere gjør det dere ønsker! Jeg tror formidling er ALT når man skal overbringe "vanskelige" nyheter. Ikke per telefon - men i person, fokus på egne ønsker - uten å anklage, med humor - ikke gravalvorlig. Ikke dra corona-kortet....det er ofte gjennomskuelig at det er en vikarierende unnskyldning - og det er bare sårende. Stå for egne valg og ønsker - vær ærlig! Men det er jo mulig å forsøke å lage noen kompromisser dersom dere bestemmer dere for å feire med svoger i år eller senere. Eksempelvis kan man foreslå at de små får åpne endel gaver på formiddag eler 1.juledag, så det ikke blir så fokus på dette på julekveld, og mer likt fordelt med gaver? Kanskje man kan avtale at de små skal legge seg på et tidspunkt. så de store kan få sin del av "voksenoppmerksomhet" og ro?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 Vi har og store barn med små søskenbarn. Vi har sagt at vi ønsker å feire julaften hjemme, kun oss. Besteforeldre på begge sider er alltid velkomne om de ønsker, men ingen av våre søsken med barn. våre ungdommer er aktive med idrett og venner, så i jula ønsker vi å gjøre det som blir mest koselig for oss. På julaften spiser vi en god frokost før vi tar en skitur! Etterpå ordner vi julematen sammen, har tv på og prater. Besteforeldre kommer og vi har julemiddag og gaveåpning. Så spilles brettspill resten av kvelden før vi voksne legger oss. Da setter ungdommen på en film, som regel sovner de på sofaen alle sammen! vi inviterer våre søsken med familier på koldtbord med mat og kaker en fast dag i julen. Da samles alle sammen og vi synes det er utrolig koselig. Store og små søskenbarn bruker tid på hverandre! (Dette året må vi kanskje spre det utover flere dager.) Anonymkode: fc0c7...971
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Jeg tenker at de "led" seg gjennom tiden da dere hadde små barn. Da bør dere gjøre det samme for dem, men hva med å avtale at dere bare åpner gaver fra dem som er tiø stede felles, og bare en gave fra hver. Resten kan dere ta senere hver for dere. I og med at de planøegger å dra på hytta synes jeg likevell det ville være enklere å so nei. Da er det dem som først bryter tradisjonen. Det er grunn god nok, men hvis det egentlig bare er gaveutdelingen som er problemet synes jeg dere skal snakke om hvordan det kan løses. Anonymkode: f029f...e60
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 I mine øyne er det helt naturlig at søsken slutter å feire sammen når alle etablerer seg og får barn, det blir for mange mennesker rett og slett. Siste gangen vi feiret sammen med søsken ble vi 21 stykker rundt bordet og det er rett og slett for mange på julaften synes jeg. Det blir mye stress for vertskapet (som alltid er oss) og det blir et kaos med barn. Så vi sluttet å feire sammen, vi er mange søsken og alle har etterhvert fått mange barn. Besteforeldre er skilt og etablert på nytt så det ble for mange hensyn å ta. Nå rullerer besteforeldrene på hvem de besøker, og vi feirer hver for oss. Eller helt alene har vi aldri vært da, både jeg og mannen har et søsken som er singel og barnløs, også er det jo flere sett med besteforeldre her. Men det må jo legges til at jeg synes det er veldig koselig å møtes alle sammen, et salig kaos av unger og kos, men det tar vi en dag i romjula. En dag som ikke har så mange tradisjoner rundt seg, en dag uten gaver osv. Anonymkode: bc884...164
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 Si nei med god samvittighet. Siden de uansett gjør endringer med å feire på hytten i år, så er det en god mulighet til å endre denne tradisjonen dersom dere ønsker det. Anonymkode: 758e8...e77
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 Dere i husstanden tar en samtale om hva dere ønsker, så gir du beskjed om hva dere ble enige om. Om ting er som de er nå blir vi hjemme julaften, bare vi tre. Har ett barn i karantene, hun er ikke smittet så vi er igrunn greie. (To negative tester) Men vi vil ikke dra noe sted om ting forblir slik det er nå. Ser det øker der vi evt skal feire jul med noen familiemedlemmer. Det blir evt det mest sosiale vi har gjort siden mars og vi blir ti stk. Vi må ikke dra noen kort, alle i familien vet hva som skjer rundt oss så er ikke noe mer enn å si vi blir hjemme. Alle vi voksne som jobber har jobber som har betydd mye jobb siden mars, kaotiske arbeidstider og dager, så vi har merket detet på endel områder. Besteforeldre har ikke passet barn, men de har kommet på døra med mat og snaks til barnebarna siden de har vært mye alene hjemme med hjemmeskole. Igår var mormor innom, hun sto i døråpningen og skravlet litt før hun dro. Det er ikke synd på noen av oss, vi har like god kontakt med familien selv om vi ikke møtes som vanlig. Det finnes jo så mange måter å ha kontakt på nå, selv med besteforeldre som ikke er så teknologiske. Bare ett lite postkort i postkassa er stor stas for liten og stor, både å få og å sende. Anonymkode: 950e4...d31
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 Bli enige med ungdommene dine hva dere har lyst til å gjøre i jula. Jeg har ikke ungdom men en 8 åring, men mine søsken har ungdommer. Noen år feirer vi sammen, alt etter hva ungdommene har lyst til. I fjor var vi sammen, i år feirer vi hver for oss. På den måten får alle en fin jul. Anonymkode: af97b...b52
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 Det er da bare å få mannen din til å ringe sin bror der han sier: setter pris på invitasjonen for julaften, men i år har vi lyst til å ta en rolig feiring hjemme bare vi fire. Kommer det protest fra ande enden er det bare å fortsette å si at dette har dere blitt enige om, så sånn blir det i år. Ønsk dem så en fin feiring. Så legger han på. Kort og saklig er beste metode. Anonymkode: 483d2...571
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 dere bestemmer. Men jeg personlig synes det er merkelig. Glad ikke tanter og onkeler tenke slik når jeg var liten, jeg var 9 år etter det yngste søskenbarnet mitt og broren min kom nesten 5 år etterpå, så glad de ikke tenkte slikt. Feiret også med voksne søsken barn og barna deres av og til Anonymkode: dc0dc...22e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå