Gå til innhold

Hvorfor insisterer så mange på å vanne ut tradisjonene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Henge opp adventsstjernen i november, pynte til jul i adventstiden, ha plastjuletre pyntet hele desember, spise sushi og taco til julemiddag og kaste ut alt midt i julen for å ‘gjøre klart til nytt år’! 

Hva er vitsen med tradisjoner og helligdager da? Skal alle bare gjøre som de vil? Kan vi feire jul i november og påske i mai? Legge 17 mai til nærmeste fredag for alltid å få langhelg og ikke minst feire St Hans når det måtte passe?

Anonymkode: dec20...c61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er det bare en ting å gjøre, finne frem :popcorn:

Anonymkode: a403d...c7b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Henge opp adventsstjernen i november, pynte til jul i adventstiden, ha plastjuletre pyntet hele desember, spise sushi og taco til julemiddag og kaste ut alt midt i julen for å ‘gjøre klart til nytt år’! 

Hva er vitsen med tradisjoner og helligdager da? Skal alle bare gjøre som de vil? Kan vi feire jul i november og påske i mai? Legge 17 mai til nærmeste fredag for alltid å få langhelg og ikke minst feire St Hans når det måtte passe?

Norge har mange idioter. Dessverre blir det flere av dem... I dag er jeg flau av å være norsk... Er så mange som ødelegger for meg... Og deg... 

Anonymkode: e3e1c...5d5

Skrevet

Jeg vanner ikke ut tradisjonene ;)

Men selv min mormor, som hadde vært 102 år i år pyntet til jul første advent. Så jeg har ikke vokst opp med forskjell på adventspynt og julepynt.

Anonymkode: 2f45e...921

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at folk tror at tradisjoner er uforanderlige. Alle tradisjoner har begynt en gang, også har de gradvis utviklet seg til de vi har nå. De vil fortsette å utvikle seg gradvis også i fremtiden. Denne utviklingen går nok fortere nå enn den har gjort tidligere, fordi samfunnet er mer internasjonalt, og vi dermed blir mer påvirket av andre kulturer og deres tradisjoner. Hvor tror du disse tradisjonene kom fra? Hvis man aldri hadde "vannet ut" tradisjonene hadde vi ikke hatt jul slik vi kjenner den, da hadde vi bel fortsatt feiret hedensk jol, som var en helt annen feiing en dagens jul. 

Tradisjonene er ikke like over hele Norge, nettopp fordi de har utviklet seg. Det ser man blant annet tydelig når det gjelder julemat. Det er stor forskjell på pinnekjøtt og lutefisk, men ingen kan påstå at ikke begge deler er tradisjonell norsk julemat. 

Det at noen gjør ting anderledes enn deg betyr ikke nødvendigvis at de vanner ut tradisjonene. Det kan like gjerne bety at de har andre tradisjoner enn deg. 

Anonymkode: 8b542...589

Skrevet

For min del handler julen om å lage egne tradisjoner. Så lenge folk koser seg sammen med sine og har det bra så er det et fett om de danser rundt en palme eller et juletre. Misliker sterkt at noen skal bestemme hva som er riktig og ikke riktig måte å feire jul på. Min barndomsjul er ikke lik mine barns jul. Det er helt ok. 

Skrevet

Veit ikkje. Men har funne ut at den einaste som tapar på at eg går og hissar meg opp og får høgt blodtrykk frå oktober og utover er meg. Så eg øvar på å late det fare. Folk får heldigvis gjere som dei vil her til lands. Eg pyntar til jul rett før jul og feirer jul i jula. Så må andre få lov å gjere som dei vil (sjølv om eg ikkje er heilt i mål med å kontrollerer blodtrykk og temperamentet endå, men eg er blitt flinkare😉 ...) 

Skrevet

Kapitalisme, kapitalisme, kapitalisme.

Vi har fått både valentinsdagen og hallovenn fra USA. Ikke fordi vi er amerikanere, men fordi de med kapital tjener penger på disse dagene. Det samme med jul. De setter ut julemarsipan og andre juleting i september alt. Så det er gått ut på dato før jul...

Det er fordi det selger. Det er alt de med kapital er interessert i. Tjene penger. Ikke kultur. Ikke mennesker. Penger.

Anonymkode: ccf76...4a9

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette innlegget klarer jeg ikke ta seriøst 😂😂 Ja, innenfor husets fire vegger kan folk gjøre som de vil med tradisjoner. Nei, de kan ikke forlange på jobben at de skal ha krav på helligdager andre dager enn det som står i kalenderen.

Så vanskelig, men så enkelt 🙂 Fortsatt god søndag! 

Anonymkode: dc466...958

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil bemerke at første søndag i advent er nettopp i november nå og tipper de fleste henger opp stjerna til det⭐⭐

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor skal man spise julemat hvis man ikke liker den? Jul skal være en koselig tid, særlig nå som man ikke kan feire med storfamilien. Er det koselig å sitte der og kveles med mat man ikke liker? Nei. 

Anonymkode: 3f06f...2a2

Skrevet
27 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vil bemerke at første søndag i advent er nettopp i november nå og tipper de fleste henger opp stjerna til det⭐⭐

Ja, jeg skulle selvsagt spesifisert at jeg mente tidlig i november. Adventstjernen skal ikke opp før advent, før det er den bare en stjerne i et vindu. 

Hi

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor skal man spise julemat hvis man ikke liker den? Jul skal være en koselig tid, særlig nå som man ikke kan feire med storfamilien. Er det koselig å sitte der og kveles med mat man ikke liker? Nei. 

Anonymkode: 3f06f...2a2

Man kan spise hva man vil, selvsagt, men da er det jo ikke noe spesielt, men bare en helt vanlig middag. 

Hi

Skrevet
35 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

For min del handler julen om å lage egne tradisjoner. Så lenge folk koser seg sammen med sine og har det bra så er det et fett om de danser rundt en palme eller et juletre. Misliker sterkt at noen skal bestemme hva som er riktig og ikke riktig måte å feire jul på. Min barndomsjul er ikke lik mine barns jul. Det er helt ok. 

Men det er feil. Da kan man jo like godt lage seg en tradisjon med å feire jul i september?

hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man kan spise hva man vil, selvsagt, men da er det jo ikke noe spesielt, men bare en helt vanlig middag. 

Hi

Det er ikke hva som ligger på tallerken som gjør juleaften til noe annet enn en vanlig mandag altså 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det er feil. Da kan man jo like godt lage seg en tradisjon med å feire jul i september?

hi

Gud bedre

Skrevet
2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det er ikke hva som ligger på tallerken som gjør juleaften til noe annet enn en vanlig mandag altså 

Neida. Og det er ikke plastreet som har stått ferdig pyntet siden 1 desember heller. 

Men hvor blir det av julemagien? Hvor blir det av spenningen med å stå opp til julepyntet hus og kjenne julemiddagslukten spre seg gjennom huset?

Hvis barna gamer som vanlig, man spiser middag som vanlig og sitter i hver sine rom som vanlig - hvor er stemningen og magien da?

Folk gjør selvsagt som de vil, men det å vanne ut tradisjonene fordi de ikke passer helt tyder på mangelfull kulturell kapital. Det blir plast og stæsj og julens budskap forsvinner helt. 

Det er ikke noe jeg ønsker å gi mine barn som ‘tradisjon’. 

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norge har mange idioter. Dessverre blir det flere av dem... I dag er jeg flau av å være norsk... Er så mange som ødelegger for meg... Og deg... 

Anonymkode: e3e1c...5d5

La meg se om jeg forstår deg riktig: du er flau over å være norsk fordi noen pynter tidlig til jul? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Neida. Og det er ikke plastreet som har stått ferdig pyntet siden 1 desember heller. 

Men hvor blir det av julemagien? Hvor blir det av spenningen med å stå opp til julepyntet hus og kjenne julemiddagslukten spre seg gjennom huset?

Hvis barna gamer som vanlig, man spiser middag som vanlig og sitter i hver sine rom som vanlig - hvor er stemningen og magien da?

Folk gjør selvsagt som de vil, men det å vanne ut tradisjonene fordi de ikke passer helt tyder på mangelfull kulturell kapital. Det blir plast og stæsj og julens budskap forsvinner helt. 

Det er ikke noe jeg ønsker å gi mine barn som ‘tradisjon’. 

Kan ikke alle få lov å skape sin egen julemagi da? Skulle jeg på noen måte si til naboen som har sin tradisjon med å feire på Kanariøyene at hans jul ikke er magisk?. Kunne selv på ingen måte tenkt meg det selv men så lenge han har det fint på julaften så er det gull det

Skrevet

Men hva skader det dere, om noen pynter tidlig til jul, og ikke spiser julemat?

Hvorfor skal jeg og min sønn, når vi feirer helt alene måtte sitte og spise julemat vi ikke liker? På hvilken måte skader det andre sine tradisjoner at vi spiser sushi? Hadde hele familien kommet, så hadde det blitt tradisjonell julemat og kalkun. 

Anonymkode: 14a18...703

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva skader det dere, om noen pynter tidlig til jul, og ikke spiser julemat?

Hvorfor skal jeg og min sønn, når vi feirer helt alene måtte sitte og spise julemat vi ikke liker? På hvilken måte skader det andre sine tradisjoner at vi spiser sushi? Hadde hele familien kommet, så hadde det blitt tradisjonell julemat og kalkun. 

Anonymkode: 14a18...703

Kos dere som dere vil med verdens beste samvittighet. Ingen har fasiten på den perfekte julen ♥️

Skrevet

Hva er denne greia med advent? Min familie pyntet aldri til advent med lilla, vi hadde rød julepynt mesteparten av desember. For meg er det tradisjon. Jeg kan jo like godt argumentere for at du ødelegger julemagien for meg med advent.

Anonymkode: 70210...300

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er vitsen med tradisjoner og helligdager da? Skal alle bare gjøre som de vil?

Eh, ja. Det er i grunnen sånn det funker så lenge man ikke bor i Nord-Korea. 

Endret av Bjæk
Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg skulle selvsagt spesifisert at jeg mente tidlig i november. Adventstjernen skal ikke opp før advent, før det er den bare en stjerne i et vindu. 

Hi

Tar du den ned etter julaften også da? Siden det ta tross alt ikke er advent lenger?

Anonymkode: cd456...b88

Skrevet

Det handler ikke om å vanne ut, men skape sine egene tradisjoner, jeg synes julen kommer så fort i desember at jeg vil nyte den når den er her. Sakte men sikkert kommer julen i hus i desember,  alt er ferdig siste søndag i advent. 
  Julen varer til  13 dag jul.. like før nyttårsaften begynner jeg å pakke ned noe av julen og 13. dag kastes hele julen ut. 
men sånn jeg jeg det men ikke søstera min

Anonymkode: 2c87c...3be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...