Gå til innhold

5.klassing og telefon (jente)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Litt nytt for meg dette, hva bruker dere 5.klassejenter mobilen til? Hva slags mobiler har de og hvor mye får de bruke den? 

Jeg synes dette er fryktelig vanskelig. Hun vil snakke og spille med venninner hver kveld. Er det liksom vanlig? 

Anonymkode: d3252...d16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mi går i 5.klasse og har hatt mobil siden 2.klasse. Nå har hun en Samsung. Hun ringer og melder venninner, spiller Roblox, hører på musikk og er på YouTube. 

Anonymkode: 05209...d34

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mi går i 5.klasse og har hatt mobil siden 2.klasse. Nå har hun en Samsung. Hun ringer og melder venninner, spiller Roblox, hører på musikk og er på YouTube. 

Samme her. Sjekker mobilen ofte, da det ofte er endel mobbing via en mobil. Min får heller ikke ha Snapchat.

Anonymkode: da04d...2a9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Sjekker mobilen ofte, da det ofte er endel mobbing via en mobil. Min får heller ikke ha Snapchat.

Anonymkode: da04d...2a9

Ikke mi heller. Ingen Snap, Tik Tok, Instagram eller andre sosiale medier. Og jeg sjekker hvem hun legger til på Roblox. Får kun legge til venner fra skolen, fotballen og fra nabolaget, og unger av kollegaer. 
Når man ikke har fasttelefon er det kjekt med mobil. Liker at ungene får tak i meg når jeg er på jobb og de kan ringe etter hjelp om noe skulle skje. Alle mine har fått telefon i 2.klasse når de har sluttet på SFO 

Skrevet

Men snakker de mye med andre venninner? Og hvor mye/lenge er vanlig? I sånne samtalegrupper/facetime? 
min har ingen sosiale medier, det får hun ikke. 

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men snakker de mye med andre venninner? Og hvor mye/lenge er vanlig? I sånne samtalegrupper/facetime? 
min har ingen sosiale medier, det får hun ikke. 

HI

Hun snakker nesten hver dag med bestevenninna. Er det på Facetime får hun låne min ipad. De kan snakke ganske lenge og gjerne samtidig som de spiller Roblox sammen😆😅 Men hun får ikke snakke på kvelden, rett før leggetid, og telefonen legges på kjøkkenbordet når hun legger seg. 
Så lenge hun ikke takker nei til aktiviteter og lek med andre barn for å snakke eller styre med telefon / nettbrett er det greit. Og hun er flink til å avslutte når hun får beskjed om det. 

Skrevet

Min jente som går i 5 klasse, bruker telefonen til å ringe venner med, mens de spiller Roblox. Ellers bruker hun den til spillapper og YouTube.

Skrevet

Min går i 4.klasse. Har hatt mobil noen år. Hun har en iPhone og bruker den til musikk, YouTube , Roblox, Storytel , bilder, meldinger , FaceTime , Google duo , pokemon go. Ofte snakker hun med venninner mens de spiller Roblox. 

Anonymkode: a1a61...9e6

Skrevet

Hmm, da er det ikke helt uvanlig... hun satt å pratet og spilte roblox i en hel time i formiddag. Jeg fikk litt sjokk 😱🤐

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm, da er det ikke helt uvanlig... hun satt å pratet og spilte roblox i en hel time i formiddag. Jeg fikk litt sjokk 😱🤐

Balanse er cluet her.

Det kan ikke være sånn at de sniker seg til å bruke mobilen så fort mamma er ute av syne, mye bedre med åpenhet. Barn i dag vokser opp med disse mediene som en del av hverdagen sin. Vi kan si det var så mye bedre før til krampa tar oss, men barn i dag vokser ikke opp i "gamle dager" og må lære seg å balansere det de i dag har tilgang til.

Så lenge jenta har venner hun også møter fysisk, så lenge hun er med på trening og fritidsaktiviteter, så lenge hun også driver med litt kreative ting, så det er ikke noe problem at hun har spilt roblox en time lørdag formiddag altså.

Min jente går i 6.klasse, hun har mange venner, hun trener 3 ganger i uka, hun følger opp lekser og hun elsker maling, brettspill og slike ting. Hun er mye ute, hver eneste uke. Da er det helt uproblematisk at hun plutselig i går kveld satt tre timer og pratet med en venninne samtidig som de spilte.

Anonymkode: f59a1...28f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...