Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Jeg synes denne kronikken var litt fornøyelige, jeg da. Det er altså ikke noe nytt med strenge tiltak. Lei av inngripende tiltak i Bergen? https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/9OOn2l/lei-av-inngripende-tiltak-i-bergen Anonymkode: e99b6...d3f
soleia Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 Artig artikkel. Det er gamal kunnskap, som har vorte litt fjern frå oss. Las ein gang gamle forskrifter i bibelen, frå då israelsfolket var i ørkenen, og det samsvarte veldig bra med smittevernrutinane vi praktiserar i dag. Den som hadde magesjuke skulle feks ete av eige koppetøy, sitte på eit eige teppe for seg sjølv, og når han var frisk skulle helst koppetøyet knusast og teppet brennast. Ved andre sjukdomar skulle dei flytte ut av leiren og bu for seg sjølv, så skulle andre bære ut mat til dei, som dei kunne hente utan å treffast.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 Vil man ikke «dra på seg noe» må man unngå steder, situasjoner og handlinger der man vet det kan skje. Det er ikke bare gammel kunnskap det er sunn fornuft. Vil man ikke ha kjønnssykdom bruk kondom eller unngå sex. Vil man ikke bli solbrent bruk solkrem eller unngå sola. Vil man ikke kjøre av veien på vinterføre ha på vinterdekk eller la bilen stå. Verdens befolkning i dag, da i-landsfolket er så vanvittig bortskjemt at de ser på det som en menneskerett å bevege seg dit man ønsker og kle seg slik man vil (da med tanke på munnbind). De er så selvsentrert og full av seg selv at INGEN skal fortelle de at de må vaske hender i vasken utenfor kiwi når de faktisk vasket hender hjemme. Det er interessant å observere en hvilken som helst ansamling av mennesker der koronatiltak diskuteres. Jeg deler i mitt stille sinn mine medmennesker inn i to enkle grupper nå. Rasshøla jeg ikke har bruk for og de jeg vil ha med meg videre. Det har i egen krets blitt klart hvilke mennesker jeg rett og slett ikke har bruk for. For meg personlig så kjenner jeg at jeg ikke gidder folk som ikke bidrar i denne pandemien. Folk som trekker frem statistikker som trolig er skrevet av samme folka som mener jorda er flat osv, det er folk jeg ikke gidder ha i livet mitt. Vi er så fundamentalt forskjellige. Vi plikter å bidra, vi plikter å ta ansvar og vise hensyn. Det er ikke en menneskerett å ha selskap, gå på kjøpesenter og reise til Granka. Og våre forfedre tok disse utfordringene på strak arm da jeg helt oppriktig tror at fellesskapet var viktigere før. Nå er det en haug med individualister som trekker frem menneskerettigheter som argument når de blir bedt om å bruke munnbind på bussen. Din rett som menneske er å velge om du skal gå på den bussen, ikke om du skal bruke munnbind når du har valgt å gå på. Anonymkode: 53be0...32f
Gjest Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå er det en haug med individualister som trekker frem menneskerettigheter som argument når de blir bedt om å bruke munnbind på bussen. Din rett som menneske er å velge om du skal gå på den bussen, ikke om du skal bruke munnbind når du har valgt å gå på. Anonymkode: 53be0...32f Tror mange har glemt at frihet og ansvar henger sammen. I Danmark diskuterer de vaksiner så fillene fyker, og en slektning av meg er kjempesur: «Visste du at man kan utestenges av samfunnet hvis man nekter vaksine», er hennes argument. Jeg måtte jo bare si at det tross alt er bra - i noen land vil man f eks ikke ha uvaksinerte barn på skolen, men det står dem jo fritt å danne egne skoler. De har jo valgt det selv.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 Den sammenligningen er så fjern at jeg har ikke ord. Både situasjonen med det å være selvforsynt, synet på mennesker som igjen har betydning for ressursene som brukes, dødeligheten og muligheter for å ha god hygiene er jo så vidt forskjellige at sammenligningen blir veldig dum. Og nei, under pestepidemien var det ikke vanlig å forby friske mennesker som var i slekt, å ha fysisk kontakt med hverandre. Anonymkode: 76bb5...ea3
Gjest Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Den sammenligningen er så fjern at jeg har ikke ord. Både situasjonen med det å være selvforsynt, synet på mennesker som igjen har betydning for ressursene som brukes, dødeligheten og muligheter for å ha god hygiene er jo så vidt forskjellige at sammenligningen blir veldig dum. Og nei, under pestepidemien var det ikke vanlig å forby friske mennesker som var i slekt, å ha fysisk kontakt med hverandre. Anonymkode: 76bb5...ea3 Å jo da. For man skjønte, også da, at «frisk» kan være en feilvurdering: https://www.abcnyheter.no/reise/inspirasjon/2018/12/25/195483519/da-doden-kom-til-eyam
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, Pashla skrev: Å jo da. For man skjønte, også da, at «frisk» kan være en feilvurdering: https://www.abcnyheter.no/reise/inspirasjon/2018/12/25/195483519/da-doden-kom-til-eyam Nei. Anonymkode: 76bb5...ea3
Gjest Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Anonymkode: 76bb5...ea3 Start med å lese, du. Kommenter etterpå.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, Pashla skrev: Start med å lese, du. Kommenter etterpå. Har lest For øvrig ikke noe nytt. Anonymkode: 76bb5...ea3
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei. Anonymkode: 76bb5...ea3 Gikk du tom for argumenter? Uansett er tekstforståelsen din litt dårlig. Dette er en ikke en tekst som er ment som en vitenskapelig sammenlikning, men et humoristisk skråblikk på situasjonen. Hadde jeg vært norsklæreren din ville jeg litt oppgitt. Anonymkode: e99b6...d3f
Gjest Skrevet 7. november 2020 #11 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har lest For øvrig ikke noe nytt. Anonymkode: 76bb5...ea3 Du har ikke lest. Beklager, men så fort leser du ikke.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #12 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, Pashla skrev: Du har ikke lest. Beklager, men så fort leser du ikke. Jepp, har lest. Anonymkode: 76bb5...ea3
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #13 Skrevet 7. november 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jepp, har lest. Anonymkode: 76bb5...ea3 Nei. Anonymkode: e99b6...d3f
Gjest Skrevet 7. november 2020 #14 Skrevet 7. november 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jepp, har lest. Anonymkode: 76bb5...ea3 Tar mer enn 2 minutter... men det er jo ditt valg om du vil ha info eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #15 Skrevet 7. november 2020 11 minutter siden, Pashla skrev: Du har ikke lest. Beklager, men så fort leser du ikke. Tok 3,5 minutter å lese det der Anonymkode: d4a2b...a44
Gjest Skrevet 7. november 2020 #16 Skrevet 7. november 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tok 3,5 minutter å lese det der Anonymkode: d4a2b...a44 Hun postet etter under 2 min 😉
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #17 Skrevet 7. november 2020 4 minutter siden, Pashla skrev: Hun postet etter under 2 min 😉 Artikkelen var skrevet i 2018. Så som sagt, intet nytt for meg. Har lest artikkelen før. Anonymkode: 76bb5...ea3
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #18 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Artikkelen var skrevet i 2018. Så som sagt, intet nytt for meg. Har lest artikkelen før. Anonymkode: 76bb5...ea3 Selvfølgelig har du det Anonymkode: 48573...2fc
Gjest Skrevet 7. november 2020 #19 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Artikkelen var skrevet i 2018. Så som sagt, intet nytt for meg. Har lest artikkelen før. Anonymkode: 76bb5...ea3 Ja, flott, da fikk du vel med deg det innholdet jeg refererer til? At selv de friske medlemmene av (det pestrammede) samfunnet ikke fikk møte andre friske folk? Fordi man visste at inkubasjonstiden kunne foregå uten symptomer?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #20 Skrevet 7. november 2020 1 time siden, Pashla skrev: Ja, flott, da fikk du vel med deg det innholdet jeg refererer til? At selv de friske medlemmene av (det pestrammede) samfunnet ikke fikk møte andre friske folk? Fordi man visste at inkubasjonstiden kunne foregå uten symptomer? Ja, jeg fikk med meg at storfamilier som bodde sammen ikke ble isolert en og en. Og at man ikke hadde forbud mot å klemme sin egen mor eller barn. Anonymkode: 76bb5...ea3
Gjest Skrevet 7. november 2020 #21 Skrevet 7. november 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg fikk med meg at storfamilier som bodde sammen ikke ble isolert en og en. Og at man ikke hadde forbud mot å klemme sin egen mor eller barn. Anonymkode: 76bb5...ea3 Det har man fortsatt ikke 🙄
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #22 Skrevet 7. november 2020 5 minutter siden, Pashla skrev: Det har man fortsatt ikke 🙄 Man skal holde 1 meter avstand til alle som er utenfor ens egen husholdning. Så jo. Anonymkode: 76bb5...ea3
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #23 Skrevet 7. november 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg fikk med meg at storfamilier som bodde sammen ikke ble isolert en og en. Og at man ikke hadde forbud mot å klemme sin egen mor eller barn. Anonymkode: 76bb5...ea3 Akkurat som nå, ja 🤦🏼♀️ Anonymkode: de637...e5a
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #24 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Man skal holde 1 meter avstand til alle som er utenfor ens egen husholdning. Så jo. Anonymkode: 76bb5...ea3 Goddag mann, økseskaft Anonymkode: de637...e5a
Gjest Skrevet 7. november 2020 #25 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man skal holde 1 meter avstand til alle som er utenfor ens egen husholdning. Så jo. Anonymkode: 76bb5...ea3 Er «storfamilier som bor sammen» din definisjon på «utenfor egen husholdning»? Da må du se i et oppslagsverk, gitt, for da mangler det noen ord i ordforrådet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå