Anonym bruker Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Min bror og hans fraseparerte kone har mistet omsorgen for sine barn. Mine barn er en del år eldre og vi har aldri hatt veldig god kontakt, mest fordi han ikke så verdien av familienontskt og oppfølging av nevøer og nieser før han selv fikk barn. Jeg har hendene fulle med mitt liv. Jeg er kronisk syk, har 4 barn jeg selv skal følge opp og vi har ikke mer enn den plassen vi trenger. Her er saken. Hans barn har fått fosterhjem, men begge hjemmene ønsker avlastning 1 helst 2 helger per måned (krevende barn). Min bror og resten av familien ønsker da at jeg skal være avlastning. Min brors barn kan ikke være sammen,, og barnevernet synes det kan være en god løsning (de sliter med å finne passende hjem). Barna hans kan ikke være sammen, så da betyr det at jeg skal stille opp 2-4 helger i måneden. Jeg har sagt at det er uaktuelt. Mine unger skal ikke måtte stues sammen hver helg. I tillegg har jeg helseutfordringer som gjør formen uforutsigbar, og jeg vil bruke min tid på mine barn. Så nå er jeg egoisten i familien! Jeg tenker ikke på barnas beste, og jeg gjør at familien blir splittet!? Det er min feil hvis hans barn senere bebreider familien. Jeg føler meg bare matt. Vi har flere søsken, men de bor langt unna. Derfor faller alt på meg. Ingen peker finger mot de som tross alt ikke klarer å følge opp egne barn. Det er de som har blitt fratatt ungene på grunn av omsorgssvikt. Helt siden barna ble født har jeg prøvd å forklare og rettlede dem der de har manglet evne. Jeg meldte til barnevernet, og etter 4 år med barnevernet i bildet ble ungene fjernet. Og nå er det jeg som svikter barna. Hva kan man si? Og er det urimelig at jeg ikke ønsker det ansvaret? Anonymkode: 62890...aff
Anonym bruker Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Du er overhodet ikke urimelig, forstår deg godt! En helg i ny og ne kunne vært rimelig, men overhodet ikke 2-4 helger i måneden! Anonymkode: 3d608...e49
Anonym bruker Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 Du må ta vare på dine. Egentlig litt rart at de ønsker et avlastningshjem med 4 barn.. Anonymkode: 2ea13...fda
Anonym bruker Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 Jeg mener ikke du er urimelig, men jeg reagerer litt på at du mener at broren din ikke så verdien i familiekontakt og oppfølging av nevøer og nieser, for så å gjøre akkurat det samme selv. Anonymkode: 3b2fc...3a4
Anonym bruker Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 Jeg hadde sagt klart fra - "hvis *** selv hadde valgt å ta til seg hjelp og veiledning og faktisk tatt godt nok vare på ungene sine så hadde dette ikke vært et problem i det hele tatt. Hvis dere skal gjøre noen til syndebukk så bør det kanskje være de som ikke har greid å ta vare på sine egne barn, eller? Jeg er syk og greier å ta godt vare på egne barn, men jeg har dessverre ikke kapasitet til å ta på meg flere barn som i tillegg har problemer etter omsorgssvikt fra bror og kone og har tilleggsproblemer. Har dere glemt at jeg er syk også? Jeg er syk, jeg har fire barn jeg greier å ta godt vare på, men jeg har ikke kapasitet til flere barn, skulle jeg ta dem inn - enda så glade jeg er i dem! - så ville det blitt omsorgssvikt mot både mine egne og brors barn. Det er det siste hans barn trenger nå etter å ha blitt forsømt så lenge. Nå trenger de andre som har mer energi til å møte de ekstra behovene de har, og den energien har ikke jeg. Ikke gjør meg til det sorte fåret her! Det finnes ett sort får i denne familien, og det er han som har forsømt barna sine i flere år!" Og så hadde jeg heller sørget for å la kontakt med dine tanteunger gå gjennom barnevernet, ev. fosterfamilie. Så kan dere heller be dem i bursdager og andre familietilstelninger, eller møte fosterfamilie og gå tur eller finne på noe sammen. Resten av familien din er helt urimelige! Anonymkode: 4a411...c32
Anonym bruker Skrevet 6. november 2020 #6 Skrevet 6. november 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener ikke du er urimelig, men jeg reagerer litt på at du mener at broren din ikke så verdien i familiekontakt og oppfølging av nevøer og nieser, for så å gjøre akkurat det samme selv. Anonymkode: 3b2fc...3a4 Jeg er ikke HI, men det er jo noe helt annet. Før hennes bror fikk barn selv gjorde han ikke nok for å ha kontakt med henne og sine nevøer/nieser. Det at Hi, med fire egne barn og kronisk syk selv, ikke har kapasitet til å ha to barn med såpass store utfordringer de fleste helger, det sier seg selv. Det betyr ikke at hun ikke vil ha kontakt med tanteungene, eller at hun ikke har kontakt med dem, det sier at hun ikke har kapasitet til å ta på seg fast omsorg for hans barn. Hun kan likevel ha kontakt med dem. Anonymkode: 4a411...c32
Anonym bruker Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 Det er hans feil som har mistet barna Anonymkode: f90bf...969
Anonym bruker Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 Dette skal du inne ha en smule dårlig samvittighet for. Det er din bror og hans kone som har sviktet her. Er de så dårlige til å ta hånd om barna at de ikke klarer å ha dem en helg eller to i måneden? Det gikk jo tross alt fire år før de ble fratatt barna, så noe riktig må de ha gjort. Eller er det barnevernet som har sviktet grovt her? Anonymkode: 9ad45...e8c
Gjest Skrevet 6. november 2020 #9 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva kan man si? Og er det urimelig at jeg ikke ønsker det ansvaret? Anonymkode: 62890...aff Stå bare på ditt. Broren din kan ta seg en lang, grundig kikk i speilet før han klandrer andre. 🙄
Anonym bruker Skrevet 6. november 2020 #10 Skrevet 6. november 2020 Jeg hadde selvfølgelig stilt opp for tantebarna mine!!! Jeg er ufør og 100% alene med barn selv. Aldri i verden om jeg ikke hadde hatt de så ofte som mulig. Elsker de som mine egne! Anonymkode: c8592...b0c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #11 Skrevet 7. november 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke HI, men det er jo noe helt annet. Før hennes bror fikk barn selv gjorde han ikke nok for å ha kontakt med henne og sine nevøer/nieser. Det at Hi, med fire egne barn og kronisk syk selv, ikke har kapasitet til å ha to barn med såpass store utfordringer de fleste helger, det sier seg selv. Det betyr ikke at hun ikke vil ha kontakt med tanteungene, eller at hun ikke har kontakt med dem, det sier at hun ikke har kapasitet til å ta på seg fast omsorg for hans barn. Hun kan likevel ha kontakt med dem. Anonymkode: 4a411...c32 Jeg forstår ikke hvorfor HI mener det er relevant om det ikke er for å fortelle «han gjorde ikke noe for mine barn, så hvorfor skal jeg gjøre noe for hans» Anonymkode: 3b2fc...3a4
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #12 Skrevet 7. november 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener ikke du er urimelig, men jeg reagerer litt på at du mener at broren din ikke så verdien i familiekontakt og oppfølging av nevøer og nieser, for så å gjøre akkurat det samme selv. Anonymkode: 3b2fc...3a4 Akkurat dette tenkte jeg også. Synes det er fælt at denne broren blir slått hånden av. Anonymkode: 15a0b...f9b
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #13 Skrevet 7. november 2020 Støtter deg. Synes barnevernet burde forstå dette også. Anonymkode: 58101...66a
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #14 Skrevet 7. november 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat dette tenkte jeg også. Synes det er fælt at denne broren blir slått hånden av. Anonymkode: 15a0b...f9b Ja, det er jo viktig at hi med sine 4 barn, helseutfordringer og lite plass skal avlaste fosterfamilier 2-4 helger i måneden. Bare pga at hun skal bevise at hun setter det å følge opp nieser og nevøer først. Hvorfor skal hun det? Det er ikke hi som har satt broren i den situasjonen han er i. Hvorfor skal hi slite seg ut pga brorens dumhet? Hvis broren hadde hatt interesse av å ha barna sine hos seg, måtte han jo jobbe for det da. Dette er virkelig ikke hi sitt ansvar. Anonymkode: f51c6...c84
Østerdølen Skrevet 7. november 2020 #15 Skrevet 7. november 2020 Dine barn er din førsteprioritet,ikke dine tantebarn. Det er ikke din skyld at din bror ikke klarer å ta vare på sine egne barn.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #16 Skrevet 7. november 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er jo viktig at hi med sine 4 barn, helseutfordringer og lite plass skal avlaste fosterfamilier 2-4 helger i måneden. Bare pga at hun skal bevise at hun setter det å følge opp nieser og nevøer først. Hvorfor skal hun det? Det er ikke hi som har satt broren i den situasjonen han er i. Hvorfor skal hi slite seg ut pga brorens dumhet? Hvis broren hadde hatt interesse av å ha barna sine hos seg, måtte han jo jobbe for det da. Dette er virkelig ikke hi sitt ansvar. Anonymkode: f51c6...c84 Det var ikke det jeg sa i det hele tatt. Nå snakker jeg om at HI ikke gadd å stille opp etter at han fikk barn, fordi han ikke stilte opp for henne da han var barnløs. Når han fikk barn ville han plutselig være med familien, men HI ville straffe han. Dagens situasjon skjønner alle at HI ikke kan ta ansvar for brorens barn. Men fint med kontakt med familien da.. Anonymkode: 15a0b...f9b
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #17 Skrevet 7. november 2020 Nei du er ikke urimelig, ditt ansvar ligger hos egne barn som du selv har valgt å sette til verden. Du har ikke ansvar for andres valg. Dine barn skal ikke settes bak i køen fordi du skal rette opp for feilene broren din gjorde, du gjør rett i å skjerme egne barn i denne saken. Hvis broren din var rasjonell og oppegående, ville dette ikke vært en sak. Så man kan ikke vente en rasjonell relasjon, dessverre. Ungene hans blir jo kasteball, merkelig at de tenker en familie med fire barn er en god løsning som avlastningshjem. Anonymkode: 6c761...310
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #18 Skrevet 7. november 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var ikke det jeg sa i det hele tatt. Nå snakker jeg om at HI ikke gadd å stille opp etter at han fikk barn, fordi han ikke stilte opp for henne da han var barnløs. Når han fikk barn ville han plutselig være med familien, men HI ville straffe han. Dagens situasjon skjønner alle at HI ikke kan ta ansvar for brorens barn. Men fint med kontakt med familien da.. Anonymkode: 15a0b...f9b Hvor står det? Anonymkode: f51c6...c84
soleia Skrevet 7. november 2020 #19 Skrevet 7. november 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var ikke det jeg sa i det hele tatt. Nå snakker jeg om at HI ikke gadd å stille opp etter at han fikk barn, fordi han ikke stilte opp for henne da han var barnløs. Når han fikk barn ville han plutselig være med familien, men HI ville straffe han. Dagens situasjon skjønner alle at HI ikke kan ta ansvar for brorens barn. Men fint med kontakt med familien da.. Anonymkode: 15a0b...f9b Det veit du då ikkje noko om. HI har skrive at ho prøvde å rettleie før dei mista barna, og ho var den som tok kontakt med barnevernet for å få hjelp. Det er ikkje å straffe foreldra, men å ville det beste for barna. Det er nok best for både HI og barna det gjeld, at dei kjem til ein familie som har meir ressursar til å ta seg av dei enn det HI har. Hennar hovudansvar er hennar eigne barn. Og det er ikkje ei lita bør dei vil legge på henne, når dei vil ho skal bruke alle helgene, det vil jo heilt klart gå ut over hennar eigen familie. Kanskje nokon andre kunne stilt opp halvparten av tida, i staden for å berre peike på henne?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #20 Skrevet 7. november 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var ikke det jeg sa i det hele tatt. Nå snakker jeg om at HI ikke gadd å stille opp etter at han fikk barn, fordi han ikke stilte opp for henne da han var barnløs. Når han fikk barn ville han plutselig være med familien, men HI ville straffe han. Dagens situasjon skjønner alle at HI ikke kan ta ansvar for brorens barn. Men fint med kontakt med familien da.. Anonymkode: 15a0b...f9b Du må slutte å anta, hold deg til det som blir sagt. Du lager en egen spinnoff ut fra noe du tror. Blir bare tullete å diskutere det. Anonymkode: 6c761...310
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #21 Skrevet 7. november 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var ikke det jeg sa i det hele tatt. Nå snakker jeg om at HI ikke gadd å stille opp etter at han fikk barn, fordi han ikke stilte opp for henne da han var barnløs. Når han fikk barn ville han plutselig være med familien, men HI ville straffe han. Dagens situasjon skjønner alle at HI ikke kan ta ansvar for brorens barn. Men fint med kontakt med familien da.. Anonymkode: 15a0b...f9b Du leser noe helt annet ut av HI enn det som faktisk står der. Hun hadde liten kontakt med sin bror i mange år fordi han ikke var interessert i kontakt etter at hun fikk barn. Men HI skriver dette om hva hun har gjort etter at han fikk barn: "Helt siden barna ble født har jeg prøvd å forklare og rettlede dem der de har manglet evne. Jeg meldte til barnevernet, og etter 4 år med barnevernet i bildet ble ungene fjernet." Dette er ikke en person som ikke "gidder" stille opp. Dette er ikke en person som "vil straffe" broren. Tvert imot forteller HI at hun har forsøkt å stille opp, selv om broren ødela kontakten i mange år da han ikke var interessert i kontakt med henne og hennes barn. Anonymkode: 4a411...c32
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #22 Skrevet 8. november 2020 På 6.11.2020 den 21.29, Anonym bruker skrev: Min bror og hans fraseparerte kone har mistet omsorgen for sine barn. Mine barn er en del år eldre og vi har aldri hatt veldig god kontakt, mest fordi han ikke så verdien av familienontskt og oppfølging av nevøer og nieser før han selv fikk barn. Jeg har hendene fulle med mitt liv. Jeg er kronisk syk, har 4 barn jeg selv skal følge opp og vi har ikke mer enn den plassen vi trenger. Her er saken. Hans barn har fått fosterhjem, men begge hjemmene ønsker avlastning 1 helst 2 helger per måned (krevende barn). Min bror og resten av familien ønsker da at jeg skal være avlastning. Min brors barn kan ikke være sammen,, og barnevernet synes det kan være en god løsning (de sliter med å finne passende hjem). Barna hans kan ikke være sammen, så da betyr det at jeg skal stille opp 2-4 helger i måneden. Jeg har sagt at det er uaktuelt. Mine unger skal ikke måtte stues sammen hver helg. I tillegg har jeg helseutfordringer som gjør formen uforutsigbar, og jeg vil bruke min tid på mine barn. Så nå er jeg egoisten i familien! Jeg tenker ikke på barnas beste, og jeg gjør at familien blir splittet!? Det er min feil hvis hans barn senere bebreider familien. Jeg føler meg bare matt. Vi har flere søsken, men de bor langt unna. Derfor faller alt på meg. Ingen peker finger mot de som tross alt ikke klarer å følge opp egne barn. Det er de som har blitt fratatt ungene på grunn av omsorgssvikt. Helt siden barna ble født har jeg prøvd å forklare og rettlede dem der de har manglet evne. Jeg meldte til barnevernet, og etter 4 år med barnevernet i bildet ble ungene fjernet. Og nå er det jeg som svikter barna. Hva kan man si? Og er det urimelig at jeg ikke ønsker det ansvaret? Anonymkode: 62890...aff Går mot strømmen. Synes så klart du må ta ansvar for niesene/nevøene dine. For deg er de slit, men for dem kan du bli de viktigste voksne de har. Du vil dessuten få betalt for det. Hvor mye mer jobb kan det være å ha 5 kontra 4 i helgene? Barna har ikke råd til at du er egoistisk. De er allerede utsatt for altfor mye risiko. Still opp! Anonymkode: 32852...eda
Blondzilla Skrevet 8. november 2020 #23 Skrevet 8. november 2020 (endret) Men er det virkelig barnevernet som har foreslått at du skal være avlastningshjem? Jeg jobbet i bv før og jeg ville aldri foreslått et hjem med fire barn som avlastningshjem, og ihvertfall ikke for krevende barn. Eller er det familien din som har en sterk forventning om dette? Barnevernet burde virkelig se at dette ikke er en god idé. Endret 8. november 2020 av Blondzilla
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #24 Skrevet 8. november 2020 Lurer også på om dette er familiens eller barnevernets synspunkt. Dette er enkelt, det handler om barnas beste. De trenger avlastningshjem med kapasitet, ro og tid til dem. De trenger faktisk å komme til opplagte, ressurssterke voksne som bruker energien på akkurat dem de dagene de er der. Dette kan ikke du tilby fordi du har en helse og fire egne barn å ta vare på. Ikke ha dårlig samvittighet. Forklar enkelt at barna trenger mer, at en fremmed familie er det beste for dem i dette tilfellet. De kan vel uansett besøke dere en helg innimellom, det betyr jo ikke at du ikke kan være en god tante likevel. Anonymkode: 53e83...501
Iiiiik Skrevet 8. november 2020 #25 Skrevet 8. november 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lurer også på om dette er familiens eller barnevernets synspunkt. Dette er enkelt, det handler om barnas beste. De trenger avlastningshjem med kapasitet, ro og tid til dem. De trenger faktisk å komme til opplagte, ressurssterke voksne som bruker energien på akkurat dem de dagene de er der. Dette kan ikke du tilby fordi du har en helse og fire egne barn å ta vare på. Ikke ha dårlig samvittighet. Forklar enkelt at barna trenger mer, at en fremmed familie er det beste for dem i dette tilfellet. De kan vel uansett besøke dere en helg innimellom, det betyr jo ikke at du ikke kan være en god tante likevel. Anonymkode: 53e83...501 Tror du ikke de har fosterfamilier med kapasitet, ro og tid til dem? Kanskje er vurderingen av barnets beste at de i tillegg trenger tid med sin familie? Da leter man da, etter alternativer i noe som synes ganske magert. Kanskje HI er eneste alternativ? HI, det er ikke mulig for oss andre å vite hva som kan la seg gjøre, men jeg ville nok prøvd å få det til. Hva med å foreslå et mindre omfang enn det som nå er foreslått? En helg i mnd totalt for deg, eller hver tredje uke? Eller middag for alle hver fjerde søndag? Eller samvær med dere på hverdager? Sette av en fast dag i uka for nevøer og nieser med lekser og middag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå