Gå til innhold

Autisme og raserianfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære foreldre❤️

Vi har ett lite barn på to år som nå snart skal utredes for autisme. Hun har de siste ukene begynte å få kraftige raserianfall fordi hun blir så frustrert over å ikke klare å gjøre seg forstått eller når hun ikke får viljen sin, det resulterer i at hun skriker ekstremt høyt og prøver å skade seg ved å slo hodet og kroppen sin mot gulvet. Jeg får utrolig vondt av jenta vår og vi ender opp med å måtte tvangsholde henne så hun ikke skader seg. Hva kan vi gjøre i slike situasjoner? Vi har forsøkt å roe ned raserianfallene med trøst og peke på det hun kanskje vil ha helt forgjeves. Er det noen foreldre her som har barn med autisme som kan komme med noen råd? Hjertet mitt blør for vår lille jente  :( 

Vær så snill å vær snille med meg når dere svarer ❤️

Anonymkode: d7eb1...f15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tvangsholdt når min skadet seg selv. Bare holdt hardt rundt han til jeg kjente kroppen begynte å roe seg, da begynte jeg å snakke rolig til han til han ble såpass rolig at jeg kunne slippe gradvis. 

Dersom han ikke skadet seg selv eller andre, lot jeg han bare holde på til han fikk det ut av kroppen.  Så begynte jeg å snakke rolig til han.  

Nå er han en stor gutt på 19 år. Har heldigvis ikke slike episoder lengre nå. Hadde nok slitt med tvangsholdinig nå, han er jo mye større en meg 😅 Men heldigvis har han fått riktig hjelp og oppfølging gjennom barndommen,  slik at frustrasjonen ble mindre og mindre. 😊

Anonymkode: 347bb...a72

Skrevet

Husk at vanlige 2-åringer også har slike sinneutbrudd... men da det er sagt så har jeg en ungdom med Asperger. Under hans sinneutbrudd opp gjennom barndommen kunne han gjøre stor skade på oss, seg selv og gjenstander slik at vi måtte holde han. Noen ganger måtte vi holde opp til et par timer, mens andre ganger gikk det over på en halvtimes tid. Ble bedre da han ble større og fikk et annet skolemiljø. 

Anonymkode: 10119...ece

Skrevet

Jeg tenker all atferd er kommunikasjon. Atferden til din datter ligner veldig på den min sønn hadde da han var uten språk eller mulighet til å kommunisere det han ville/trengte. 

For en med autisme, vil forutsigbarhet være veldig viktig. 

Har du tilgang til bilder som hjelpemiddel? Eller kan dere bruke tegn? Det finnes en bra tegn-til-tale app på Statped sine hjemmesider. 

Bildene kan brukes til å lage en plan (dagsplan) for å hele tiden kunne vise henne hva som skal skje i løpet av dagen /kortere perioder. Da vil hun vite på forhånd hva som skal skje, og overgangene blir kanskje ikke like vanskelig. 

Bildene kan også brukes som en erstatning for de ordene hun ikke klarer å si. 

Jeg er ikke enig i å bruke tvang som en del av å stoppe utagerende atferd gis små barn. Her tror jeg det viktigste vil være å ligge i forkant, og heller ikke ta alle kamper. 

For dere som kanskje venter på en diagnose, kan jeg også anbefale Olaug Nilssen sin bok " Tung tids tale". 

Anonymkode: 41c36...d5d

Skrevet

Hold henne hvis hun gjør noen som kan skade henne. 

Jeg har ei jente på 11 med autisme, det er ikke så ofte sånne episoder lengre. Men det hender. Om hun er på rommet sitt, så lar jeg henne bare få rase fra seg der inne. Det hender at ting blir ødelagt... Hun greier bare ikke å la være når hun blir sånn. 

Og så må jeg bare få si at dere bør være glade for at hun blir utredet så tidlig! En diagnose gjør at hun får mer hjelp i barnehage/skole. 

Anonymkode: 86011...516

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjære foreldre❤️

Vi har ett lite barn på to år som nå snart skal utredes for autisme. Hun har de siste ukene begynte å få kraftige raserianfall fordi hun blir så frustrert over å ikke klare å gjøre seg forstått eller når hun ikke får viljen sin, det resulterer i at hun skriker ekstremt høyt og prøver å skade seg ved å slo hodet og kroppen sin mot gulvet. Jeg får utrolig vondt av jenta vår og vi ender opp med å måtte tvangsholde henne så hun ikke skader seg. Hva kan vi gjøre i slike situasjoner? Vi har forsøkt å roe ned raserianfallene med trøst og peke på det hun kanskje vil ha helt forgjeves. Er det noen foreldre her som har barn med autisme som kan komme med noen råd? Hjertet mitt blør for vår lille jente  :(

Sønnen min fikk kraftige raserianfall da han var på den alderen. Han dunket hodet i gulvet eller andre harde ting han fant til han ble blå i panna. 

Han hadde også raserianfall der han hylskrek til han sovna, og så våkna han etter en stund og fortsatte å hyle. Han kunne dermed hylskrike i 1-2 timer. Når han hadde slike raserianfall nyttet ingenting. Han kunne hyle at han ville ha smokken, og så gav jeg den til han, og da kastet han den veggimellom. Eller han hylte at jeg skulle løfte han og løftet jeg han så hylte han at han ville ned. Så alt var galt uansett.

Vi var ganske rådville når det stod på, og gjorde ikke mye annet enn å prøve å trøste og prøve å passe på at han ikke skadet seg. 

Men etter noen måneder gikk dette heldigvis over. 

Etter at vi fikk lillesøstra som var utrolig flink på kommunikasjon selv uten språk da hun brukte kroppsspråket veldig aktivt, har jeg sett forskjellen på de, og på hvor frustrerende det nok var for han som ikke klarte å gjøre seg forstått.

Men nå er han er helt normal 14-åring som gjør det bra på skolen. Han har hele tiden hatt sterk vilje, og vist mye følelser. 

Anonymkode: cae59...fb0

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Dette er en fortvilende situasjon så jeg gleder meg veldig til hun får den hjelpen hun trenger 😞❤️

Skrevet

Hvorfor skal hun utredes for autisme så tidlig? Trenger ikke være autisme bare pga det du beskriver...

Anonymkode: 656d7...581

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal hun utredes for autisme så tidlig? Trenger ikke være autisme bare pga det du beskriver...

Det vet jeg :) Men jenta vår har en rekke andre symptomer som tyder på at hun har autisme. Hvis det i verste fall ikke er det så klager vi ikke :) Men det tror jeg dessverre nok at det er liten sannsynligheten for at det ikke er det..

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg :) Men jenta vår har en rekke andre symptomer som tyder på at hun har autisme. Hvis det i verste fall ikke er det så klager vi ikke :) Men det tror jeg dessverre nok at det er liten sannsynligheten for at det ikke er det..

Hvilke andre symptomer da? Går hun i bhg? Hva sier de? Jeg er nysgjerrig pga lurer på om vår har autisme. 

Skrevet

Hvilke andre symptomer da? Går hun i bhg? Hva sier de? Jeg er nysgjerrig pga lurer på om vår har autisme. 

Hun går i barnehage ja, vi har i samråd med barnehagen søkt om å få ho utredet. Hvilke symptomer har deres?

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun går i barnehage ja, vi har i samråd med barnehagen søkt om å få ho utredet. Hvilke symptomer har deres?

Sinne. Meget sensitiv. Unormalt opphengt i dyr. Reagerer voldsomt på endringer i rutiner. 

Kan du utdype deres ?

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sinne. Meget sensitiv. Unormalt opphengt i dyr. Reagerer voldsomt på endringer i rutiner. 

Kan du utdype deres ?

Jeg skulle gjerne ha utdypet mer, men vet at mange i vår omgangskrets henger her så ønsker ikke å bli gjenkjent. Jeg kan si så mye som at mange av de typiske symptomene er der. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle gjerne ha utdypet mer, men vet at mange i vår omgangskrets henger her så ønsker ikke å bli gjenkjent. Jeg kan si så mye som at mange av de typiske symptomene er der. 

Ok. Men du ønsket at jeg skulle utdype... du kunne kanskje sagt om det var det samme som det jeg skreiv F.eks eller om det er andre ting. Eller flere ting

Skrevet

Ok. Men du ønsket at jeg skulle utdype... du kunne kanskje sagt om det var det samme som det jeg skreiv F.eks eller om det er andre ting. Eller flere ting

Det er vel bare å Google de mest typiske tegnene? Dårlig blikkontakt, manglende reaksjon på eget navn, dårlig språkutvikling, lite sosial babling, sosialt smil eller herming etter foreldre. Lite interesse for jevngamle.
Andre tegn kan være repeterende håndbevegelser, såkalt «flapping», overstimulert i travle omgivelser.. Det finnes så mye. Men noe av dette vil vel være tilstede siden foreldrene og bhg ønsker å henvise.  

Anonymkode: 55803...fbe

Skrevet

Forutsigbarhet og gode rutiner er viktig for personer med autisme. Enkle tiltak er å for eksempel lage dagsplaner sammen med hun, og forberede hun på hva som skal skje gjennom dagen. Det vil også være til fordel at dere prøver å kartlegge og gjenkjenne hennes utageringsmønstre: Hva er det som utløser sinneutbruddet? Reagerer hun på lyd og/eller lys? Endrer hun kroppsspråk? Indre uro? Ytre uro? Lager hun lyder, eller ikke lyder? 

Hvis det kun er kommunikasjonsutfordringer som er en utløsende faktor ville jeg nok snakket med barnehagen om oppstart av å benytte bilder i kommunikasjon. Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) er et hjelpemiddel som ofte blir benyttet hos barn (og voksne) som strever muntlig kommunikasjon, og ofte i sammenheng med autismespekteret. Ved å benytte bilder i kommunikasjon har barnet mulighet til å peke på hva hun vil si og mener, og dere har mulighet til å snakke med hun og stille oppfølgingsspørsmål. ASK er tilpasset barnet sin hverdag, og består av bilder som gjenspeiler barnet sine daglige aktiviteter.  

Anonymkode: b7622...f24

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære foreldre❤️

Jeg kjenner faktisk ei som gjorde det samme som barn, hun har ingen diagnose. 

Anonymkode: fb228...f5d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hun ble utredet fordi hun kastet seg ned trapper. Hun er i dag en sosial og normal ung kvinne i tyveårene som jobber med barn.

Skrevet

Jeg hadde vært sjeleglad hvis det ikke var noen diagnose i bildet ❤️ men dessverre tyder det meste på at det er det med vårt barn.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selv uten en diagnose så er problemene der. 

Og er du sikker på at hun du kjenner ikke har en diagnose? Har du bodd med denne personen? Høytfungerende autisme kan faktisk ikke oppdages av andre enn de som bor med de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...