Anonym bruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 3 halvlitere øl og nesten en flaske rødvin på en torsdag? Det var fotballkamp. Snakket med han på søndag og sa at hvis han ikke kuttet ned på alkoholen, orker jeg ikke mer. Vi har slitt lenge. Han var enig i at det hadde blitt for mye alkohol. Tirsdag drakk han ca en flaske vin og noen øl, i går ble det også noe vin. Dette går jo ikke! De siste ukene har han hatt maks to alkoholfrie dager i løpet av en uke. Anonymkode: bb6c7...b65
Anonym bruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Ja, altfor mye alkohol. En ting var om han drakk det han drakk i kveld en fredag eller lørdag sammen med gutta til en spesiell kamp, men i hverdagen og stadig vekk, da har han et problem. Jeg ville krevd at han søker hjelp om han ikke greier å slutte. Siden dere har slitt lenge så tror jeg at jeg ville krevd at han skaffer seg hjelp, for da er det ikke noe som tyder på at han greier å slutte eller trappe nok ned (og varig). Bare fra tirsdag til og med i dag har han inntatt ca. 23 alkoholenheter. Da er han i stor fare for å utvikle både avhengighet (jeg vil tro han allerede er avhengig) og alkoholrelatert sykdom! Her kan du selv plotte inn hva han drikker av ulike typer alkohol, og så regne ut hvor mange enheter det er: https://rop.no/snakkomrus/alkoholenhetskalkulator/index.html Jeg plottet inn 2,5 flasker vin og fem halvlitere med øl ut fra det du beskrev, det ble 23 enheter med følgende tekst: "Stor risiko for å utvikle helseskader Du drikker for mye. Riskoen for helseskader, psykiske- og sosiale problemer og fare for avhengighet er stor om du fortsetter ditt konsum. Dersom du ikke kan forandre alkoholvanene på egenhånd, anbefales det at du tar kontakt med fastlege, arbeidsgiver eller andre relevante i hjelpeapparatet." Du kan også kontakte kommunen din og høre om de har tilbud til pårørende til personer med rusproblemer, mange kommuner har det. Anonymkode: b1390...bc0
Anonym bruker Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 Takk for fint og nøkternt svar. Jeg vet jo egentlig dette, men det er så fryktelig vanskelig å gå! Men nok får være nok, han holdt seg bare to dager denne gangen, og det er ikke i nærheten av godt nok. Han har tidligere utøvd psykisk vold når han har drukket, så han vet at det utløser redsel hos meg hver gang han drikker. Anonymkode: bb6c7...b65
Anonym bruker Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for fint og nøkternt svar. Jeg vet jo egentlig dette, men det er så fryktelig vanskelig å gå! Men nok får være nok, han holdt seg bare to dager denne gangen, og det er ikke i nærheten av godt nok. Han har tidligere utøvd psykisk vold når han har drukket, så han vet at det utløser redsel hos meg hver gang han drikker. Anonymkode: bb6c7...b65 Forstår at det er vanskelig, men dette vet du bare vil bli verre siden han ikke greier å slutte selv. Når han ikke greier å holde seg mer enn to dager, da tenker jeg at han er alkoholiker. En av tegnene er jo at det går utover de nærmeste, at forhold blir skadet osv. Dette må du rett og slett komme deg ut av. Spesielt hvis dere har barn er det viktig. Jeg ville kontaktet familievernkontoret selv og bedt om råd. Husk også at barnevernet kan gi råd, og det er ikke så dumt hvis dere har barn og du vet at du må beskytte barna fra samvær alene med en far som ikke greier la være å drikke altfor mye. De kan hjelpe deg med hvordan best komme deg ut av det. Du kan også ringe legen din og få en time, fortell ærlig hvordan det er hjemme, hvor mye mannen drikker og at du må komme deg bort. Og så kan du også ringe kommunen og høre hvilket tilbud de har for pårørende til rusmisbrukere (et familiemedlem fikk god hjelp der pga. et familiemedlem som var alkoholiker). Om jeg var deg ville jeg ringt en eller flere av de jeg nevnte over her i morgen, bare hoppet i det, for dette kan ikke fortsette. Bestill en time hos en av dem, da er du i gang, og du trenger heller ikke stå i dette alene. Fortell gjerne en god venninne eller et familiemedlem også at mannen din har et så stort alkoholproblem at du må bort for å beskytte deg selv og barna (om dere har). Og så ville jeg ha snakket med ham når han er edru i morgen ettermiddag/kveld. Ikke godta flere lovnader fra ham, for han vil ikke greie å slutte alene! Vil han ha en sjanse til, da må du gjøre det tydelig at da må han selv kontakte legen sin og innrømme sitt alkoholproblem og hvor stort det er og at det nå ødelegger familien hans, og at han skaffer seg hjelp til å slutte, og at han fortsetter i behandling så lenge det er nødvendig, at du ikke vil godta flere tilbakefall eller løgner eller falske lovnader. I tillegg til det han må ta tak i av dette selv, så bør dere, om du gir ham en siste sjanse, også gå i parterapi, for hans alkoholproblem og hans psykiske vold mot deg når han har drukket, det har skadet forholdet. Selv tror jeg ikke at jeg hadde orket å stå i en slik prosess hvor han skal slutte å drikke. Ikke fordi jeg ikke tror han kan greie det om han vil - men fordi han rett og slett ikke virker motivert nok til å slutte, og ikke viser noen innsikt i hva hans problemer og adferd gjør mot deg og ev. barn. En prosess som den han må gjennom om han skal bli kvitt avhengigheten sin, den kan ta lang tid, og det kan være flere tilbakefall. Det kan bli veldig usikkert for deg, og like usikkert og utrygt for ev. barn dere har. Men om han la seg flat og viste at han nå forstod og han var villig til å gjøre det han må, da skulle jeg vurdert å bli og gi ham en siste sjanse (men da med krav til oppfølging av hans behandling, deres parterapi og alkoholstopp). Ta kontakt med noen du kan snakke med selv i morgen, da er du i gang, du trenger noen å snakke med om dette, for det er tøft å stå i ❤️ Anonymkode: b1390...bc0
Anonym bruker Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 Det som er så pinlig, er at jeg har vært i kontakt med legen min, barnevernet, til og med krisesenteret (pga volden) og familievernkontoret. Som sagt, vi har slitt lenge. Alle er enige om at han drikker for mye, men han har en måte å snakke til meg på som får meg til å tvile allikevel. Skrev ned alt han drakk (han smugdrikker også) noen uker i fjor for å illustrere det, og det er horribelt. Jeg må bare greie å komme meg bort! Takk for klokt svar igjen. Anonymkode: bb6c7...b65
Gjest Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 På 5.11.2020 den 23.50, Anonym bruker skrev: 3 halvlitere øl og nesten en flaske rødvin på en torsdag? Det var fotballkamp. Snakket med han på søndag og sa at hvis han ikke kuttet ned på alkoholen, orker jeg ikke mer. Vi har slitt lenge. Han var enig i at det hadde blitt for mye alkohol. Tirsdag drakk han ca en flaske vin og noen øl, i går ble det også noe vin. Dette går jo ikke! De siste ukene har han hatt maks to alkoholfrie dager i løpet av en uke. Anonymkode: bb6c7...b65 Dette er mye på hverdager, ja.
Gjest Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det som er så pinlig, er at jeg har vært i kontakt med legen min, barnevernet, til og med krisesenteret (pga volden) og familievernkontoret. Som sagt, vi har slitt lenge. Alle er enige om at han drikker for mye, men han har en måte å snakke til meg på som får meg til å tvile allikevel. Skrev ned alt han drakk (han smugdrikker også) noen uker i fjor for å illustrere det, og det er horribelt. Jeg må bare greie å komme meg bort! Takk for klokt svar igjen. Anonymkode: bb6c7...b65 Høres ut som det er usunt for deg å være sammen med ham. Når folk får deg til å tvile på din egen fornuft, kalles det gaslighting. Det er en utrolig stygg måte å manipulere på!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Det som er så pinlig, er at jeg har vært i kontakt med legen min, barnevernet, til og med krisesenteret (pga volden) og familievernkontoret. Som sagt, vi har slitt lenge. Alle er enige om at han drikker for mye, men han har en måte å snakke til meg på som får meg til å tvile allikevel. Skrev ned alt han drakk (han smugdrikker også) noen uker i fjor for å illustrere det, og det er horribelt. Jeg må bare greie å komme meg bort! Takk for klokt svar igjen. Anonymkode: bb6c7...b65 Det er ikke pinlig, HI! Det viser heller to ting: Det ene er at du uten tvil lever i et forhold med en svært manipulerende mann. Og det kan ofte være minst like vanskelig å komme seg ut av et psykisk voldelig forhold, som et fysisk voldelig forhold. Det andre - og viktigste - er at det er like tydelig at du ønsker å komme deg ut av dette destruktive forholdet. For du har forsøkt å komme deg bort før. Det å ta kontakt med disse samme igjen, det er ikke pinlig. De ser dette stadig, og de vet at det kan være vanskelig. Men de vil garantert hjelpe deg hvis du tar kontakt igjen, viser til tidligere kontakt med dem, og at du sier det rett ut, at du MÅ komme deg bort, men at du føler det er så vanskelig fordi han alltid manipulerer deg. Da vil de være enda mer oppmerksom på dette og kunne veilede deg tettere. Etter det du sier her ville jeg kontaktet krisesenteret og bedt om hjelp slik at du og barna kan komme dere bort. Da kan han ikke manipulere deg like mye lenger. Og så er det viktig, hvis du har familie eller venner du stoler på og som stiller opp for deg, at du forteller disse helt åpent hva du og ungene lever med og at du MÅ komme deg bort før dere blir mer skadet av det. Bestem deg for at NÅ skal du gjøre noe med dette! Har du mulighet til å ringe krisesenteret i helgen? Hvis ikke så ringer du dem mandag morgen. Da er du i gang. Snakk med de du stoler på og som står deg nær slik at du har noen å støtte deg til, noen som kan hjelpe deg når han prøver å manipulere deg igjen. Ikke snakk med ham først, bare kom deg unna med barna. Kommer du på krisesenteret vil du få hjelp til å få ut dine og barnas ting og hjelp til veien videre. Du vet du må komme deg bort slik at du også kan beskytte barna dine. Prøv å forplikte deg selv til det du må gjøre. Informer en venninne om hva du må gjøre, og så når du har ringt krisesenteret. Eller oppdater tråden for hvert steg du tar. Anonymkode: b1390...bc0
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 Nei, det synes jeg ikke. Men nordmenn har generelt et veldig stramt syn på alkohol. Anonymkode: dba16...dc0
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 https://avogtil.no Anonymkode: 020c8...ba1
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #11 Skrevet 7. november 2020 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det synes jeg ikke. Men nordmenn har generelt et veldig stramt syn på alkohol. Anonymkode: dba16...dc0 Hvis du mener at 23 alkoholenheter på tre dager ikke er mye alkohol, da har du et problematisk forhold til alkohol. Det er ikke snakk om et "veldig stramt syn på alkohol", det er snakk om hva som er helseskadelig eller ikke. I tillegg er det her tydelig at mannens alkoholisme går utover familien og omgivelsene, han blir voldelig og har personlige problemer han ikke gjør noe med. De som drikker så mye som han gjør, de gjør det ofte for å selvmedisinere, for å slippe å forholde seg til deler av av seg selv eller livet de ikke takler. Problemet er at alkoholen ofte får dem til å ta ut egne problem på sine nærmeste og ødelegger disse. Det er ikke akseptabelt. Denne mannen driver dessuten med "binge"-drikking, og det er noe f.eks. søreuropere sjelden gjør. Hva mener du er ok alkoholforbruk? Anonymkode: b1390...bc0
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #12 Skrevet 7. november 2020 Hva er «binge-drikking»? jeg vet jeg burde komme meg bort, men det er så vanskelig. Han er jo verdens beste når han er i godt humør, men jeg sliter meg ut fordi jeg aldri vet hvordan han vil reagere på ting. Anonymkode: bb6c7...b65
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #13 Skrevet 7. november 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er «binge-drikking»? jeg vet jeg burde komme meg bort, men det er så vanskelig. Han er jo verdens beste når han er i godt humør, men jeg sliter meg ut fordi jeg aldri vet hvordan han vil reagere på ting. Anonymkode: bb6c7...b65 Binge-drikking er at man drikker mye (over 4 enheter) når man drikker. Din drikker mange, mange ganger mer. Nei, han er ikke "verdens beste" når han er i godt humør. Han må jo gi deg noen få gode stunder innimellom slik at du ikke går fra ham når han driver vold mot deg og ungene. For hver eneste gang han er "verdens beste", så får du håp, du tror ting kan løses, du velger da å fortelle deg selv at du sikkert overdriver det han ellers gjør. Og det er akkurat det han vil at du skal tenke og føle - for da kan han fortsette å ha deg der, fortsette å behandle deg som en dritt, fortsette å være voldelig mot deg, fortsette å skade deg og ungene. Du VET dette, det er jeg sikker på at du gjør. Da er spørsmålet hvorfor du ikke vil ta ansvar for ditt eget og barnas liv, når du vet at du lar ham skade deg og ungene ved å bli hos ham. Slutt å lage unnskyldninger for deg selv for å slippe å ta ansvar. Anonymkode: b1390...bc0
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #14 Skrevet 8. november 2020 Takk for at du er direkte. Han sier at det viktigste for han er at jeg har det bra. Han tenker på meg hele tiden og håper jeg ikke er sliten osv. Samtidig hjelper han lite til med barna, gjemmer seg i kjelleren når han er sur og jeg går på tå rundt han. Barna er veldig glad i han, men jeg merker at de synes han er ustabil i humøret, man vet ikke hvor man har han. En dag kan han være kjempeblid og lage popcorn og morsom pappa. Plutselig er han sur og sier stygge ting til dem. De har aldri sagt at de merker alkoholen eller at han er påvirket av den (dette har de blitt snakket med av barnevernet og en psykolog også) Men jeg vet jo at de kan merke det allikevel. hi Anonymkode: bb6c7...b65
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #15 Skrevet 8. november 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for at du er direkte. Han sier at det viktigste for han er at jeg har det bra. Han tenker på meg hele tiden og håper jeg ikke er sliten osv. Samtidig hjelper han lite til med barna, gjemmer seg i kjelleren når han er sur og jeg går på tå rundt han. Barna er veldig glad i han, men jeg merker at de synes han er ustabil i humøret, man vet ikke hvor man har han. En dag kan han være kjempeblid og lage popcorn og morsom pappa. Plutselig er han sur og sier stygge ting til dem. De har aldri sagt at de merker alkoholen eller at han er påvirket av den (dette har de blitt snakket med av barnevernet og en psykolog også) Men jeg vet jo at de kan merke det allikevel. hi Anonymkode: bb6c7...b65 Det er bare tull. Hadde han virkelig ment dette så hadde han tatt ansvar for sitt eget avhengighetsproblem som han VET lager problemer for deg, for barna og for dere som par og for familien. Det har til og med skapt så store problemer at barnevernet er koblet inn. Og likevel gjør han ikke alvor av å få seg hjelp til å slutte å drikke. Denne siste gangen var du viktig i to dager... Mulig han tenker på deg hele tiden og håper du ikke er sliten... men ordene hans er rimelig verdiløse når han likevel ikke er villig til å gjøre den ene tingen for å sikre at du, han, dere som par og familie skal ha det bra. Han vet at alkoholen ødelegger for dere og gjør ham mer ustabil. Så veldig redd for at du skal bli for sliten er han heller ikke siden han overlater alt/det meste til deg. Selv om barna kanskje ikke er bevisst drikkingen hans, så er de garantert veldig bevisste det at han er så ustabil, at han plutselig kan snu rundt og bli sur på dem og si stygge ting til dem. Og hver eneste gang han snur om slik, blir de litt mer skadet! Men de holder nok maska, både for å ikke belaste deg mer, og fordi de (som deg?) håper alt mirakuløst skal bli bra denne gangen... De er barn og har ingen måte å komme seg unna, så de må forsøke å holde seg inne med far når han bestemmer seg for å være blid, selv om de garantert ikke er trygg på ham da heller, garantert lurer på om han brått snur og blir stygg istedenfor. Men du, Hi, du kan beskytte både deg selv og barna dine... Er du villig til å gjøre det? Bare så det også er sagt, det kan godt være at han ser alt, at han virkelig bryr seg om både deg og ungene, at han er klar over hva han gjør med deg og dere... og likevel, det hjelper ikke hvor høyt han ev. elsker dere, hvis han ikke vil ta ansvar for egen helse og avhengighet og skaffe seg god nok hjelp. Da er det nesten bedre at du fjerner deg og barna fra ham, så får han i det minste ikke skadet dere mer enn han allerede har gjort. Og vil han ha dere tilbake, da kanskje det kan være en motivasjon for å skaffe seg hjelp. For hverken du eller barna kan gjøre ham frisk og rusfri, det må han selv ønske å gjøre OG søke hjelp for det (siden han ikke greier det på egen hånd) OG han må gå i behandling så lenge det faktisk er nødvendig OG følge den opp og gjøre alt som er nødvendig selv for å holde seg rusfri og frisk. Det er tøft, Hi. Men så lenge han viser at han ikke vil eller greier å ta ansvar for sitt liv, da må du ta ansvar for deg selv og barna slik at barna ikke blir skadet. For de blir det av å vokse opp full tid med en så ustabil og alkoholisert far. Beskytt deg selv og barna! Sender deg en klem til støtte ❤️ (Vet jeg er tøff med deg, men du kan ikke endre ham. Jeg vil ditt og dine barns beste og mener du og de fortjener et bedre liv enn hva dere har nå!) Anonymkode: b1390...bc0
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #16 Skrevet 8. november 2020 Jeg vet jo du har rett, men jeg tenker også på hvordan det vil være for barna å være alene med han (vi kommer jo til å ha delt samvær). Kanskje det blir lettere for han dersom han ikke har dem hele tiden. For jeg vet at han også er sliten, han jobber mye og det er mye styr med barna (vi har 4). Nå ligger jeg i sengen vår med tre av dem fordi to sliter med søvn og den tredje kom og gråt fordi pappa hadde sagt noe stygt til han (han var vanskelig og ville ikke legge seg). Jeg skal gå og se på en leilighet i morgen. Kanskje det blir lettere å gå hvis jeg har den klar. Takk! Anonymkode: bb6c7...b65
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #17 Skrevet 8. november 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet jo du har rett, men jeg tenker også på hvordan det vil være for barna å være alene med han (vi kommer jo til å ha delt samvær). Kanskje det blir lettere for han dersom han ikke har dem hele tiden. For jeg vet at han også er sliten, han jobber mye og det er mye styr med barna (vi har 4). Nå ligger jeg i sengen vår med tre av dem fordi to sliter med søvn og den tredje kom og gråt fordi pappa hadde sagt noe stygt til han (han var vanskelig og ville ikke legge seg). Jeg skal gå og se på en leilighet i morgen. Kanskje det blir lettere å gå hvis jeg har den klar. Takk! Anonymkode: bb6c7...b65 Barnevernet er jo allerede koblet inn, og det er kjempeviktig at du gir tilbakemeldinger til dem på hva faren sier til og gjør med barna, og barnas reaksjoner. Du har jo tidligere også dokumentert hvor mye mannen drikker, så du bør jo ha bevis for det også. Om du kan få tak i kontoutskrifter eller kvitteringer for kjøp av alkohol så kan du også bevise forbruk slik, ev. at du tar bilder av både flasker/bokser når han har kjøpt inn og når de er tomme (da får du dato på bildene). Skriv også en loggbok hvor du skriver ned alle episoder du husker, helst med dato og hva som skjedde før og etter. Og skriv ned ting som skjer fra nå, også slike ting som det som du forteller om fra i kveld. Pass bare på at mannen din ikke kan finne loggboken eller har tilgang til bildene du ev. tar. Alle slike ting vil hjelpe deg med å beskytte barna fremover, ev. at barnevernet kan ordne med samvær med tilsyn så lenge han ikke holder seg noenlunde edru og oppfører seg stabilt rundt barna. Flott at du setter igang i morgen! Anonymkode: b1390...bc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå