Gå til innhold

Gammel skinnkåpe med pels. Fy-fy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kåpe i kaninskinn som jeg fikk for mange år siden. Den er skinn, men har pels på kragen og kantene.

Er det umoralsk og ensbetydende med å støtte pelsindustrien?

Hadde du gått med den?

Anonymkode: 54ccb...5bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri gått med den, går ikke med skinn og pels. Har aldri gjort og kommer aldri til å gjøre det.

Anonymkode: 8f691...51d

Skrevet

Jeg ville nok ikke det...

Har en minkpels etter farmor som jeg føler det blir helt feil å bruke. Vi har den jo her hjemme, de dyrene blir ikke levende igjen av at den stues inn i et skap, og den ble jo kjøpt før jeg i det hele tatt ble født. Men det føles likevel helt feil å forlate huset i den, så jentene bruker den til å sitte på, kle seg ut med osv i dukkestua ;)

Anonymkode: 42ca6...c15

Skrevet

Jeg hadde brukt den. Den er gammel, jeg tenker det er verre å ikke la dem komme til nytte.

Anonymkode: 7b68a...7de

Skrevet

Klart du kan gå med.den. Ikke la alle gærningene bestemme.

Skrevet
12 minutter siden, sug lut skrev:

Klart du kan gå med.den. Ikke la alle gærningene bestemme.

Så du mener behandlingen dyrene får i pelsindustrien er ok, human og god dyrevelferd?

Anonymkode: 477e0...75b

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener behandlingen dyrene får i pelsindustrien er ok, human og god dyrevelferd?

Anonymkode: 477e0...75b

Nei, hvor fikk du egentlig det fra? Jeg mener at derimot man må skille skitt og kanel, og at jeg både eier, bruker og vet om plenty av pels som faller i kategorien "villskutt", dvs pels fra dyr som ikke har levd i bur og gnagd av seg lemmer, og jeg eier og bruker helt uten problemer også pels i kategorien "død for uendelig lenge siden".

Skrevet
14 minutter siden, Pashla skrev:

Går med gammel pels selv, ja. 

Jeg også. Mormors mink fra 1960 eller deromkring.

Skrevet

Jeg arvet en nydelig pels fra oldemor. Hun kjøpte den i sine unge dager, og den er utrolig nydelig den dag i dag. Ikke snakk om at jeg skjemmes over å bruke den, selv om det er sjeldent 

Skrevet

Dyrene blir jo ikke levende selv om du ikke bruker den. Bruk den du.

Skrevet

Selvfølgelig kan du bruke den!

Anonymkode: 33295...6ba

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har en kåpe i kaninskinn som jeg fikk for mange år siden. Den er skinn, men har pels på kragen og kantene.

Er det umoralsk og ensbetydende med å støtte pelsindustrien?

Hadde du gått med den?

Ja

Anonymkode: 0141a...780

Skrevet

Kan du ikke bare si at besteforeldrene dine drev med oppdrett av frittgående kaniner, og at du dessuten har spist kaninene?

Skrevet
2 timer siden, hysterika skrev:

Kan du ikke bare si at besteforeldrene dine drev med oppdrett av frittgående kaniner, og at du dessuten har spist kaninene?

😂🤣

Skrevet

Pels er helt gyselig! Det er rett og slett urharry! 

Anonymkode: 341d6...097

Skrevet

Jeg er for avviklingen av pelsdyrnæringen, men det er jo helt håpløst i et bærekraftig perspektiv å kaste all gammel pels. Bruk nå heller eksisterende klær som kan brukes, i stedet for å kjøpe nye sydd av barn i Bangladesh. Der kan du snakke om mye fysiske og psykiske traumer. 

Anonymkode: c342a...77c

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pels er helt gyselig! Det er rett og slett urharry! 

Nå var det etikken som var spørsmålet, ikke om du synes det er pent eller ikke 🤦‍♀️

Skrevet
På 5.11.2020 den 17.50, Anonym bruker skrev:

Nå var det etikken som var spørsmålet, ikke om du synes det er pent eller ikke 🤦‍♀️

Det er jo gyselig og Harry pga etikken, da. Det spiller ingen rolle hvor lenge dyret har vært død. Det er grusomt uansett! 

Skrevet

Pels er ofte fint. Desuten er det behaglig å gå med. Bare bruk den. Ingen ting å skamme seg for.

Anonymkode: 881c1...f68

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo gyselig og Harry pga etikken, da. Det spiller ingen rolle hvor lenge dyret har vært død. Det er grusomt uansett! 

Flaks at bommulsindustrien er tipp topp tommel opp då! Og at plastkle ikkje loar mikrofiber til havet. 

Skrevet

Jeg er ikke prinsipielt mot å bruke gammel pels, men selv føler jeg ubehag over å iføre meg et død dyrs pels. 

Jeg spiser jo kjøtt og har sko og vesker i ekte skinn, så inkonsekvent der, altså, men jeg personlig hadde ikke brukt den. Men om du vil så bruker du den selvsagt, uten å bry deg om hva andre tenker om det. 

Anonymkode: 7a0df...f3b

Skrevet

Klart du kan bruke den, ingen grunn til å la det som har vært gå til spille. Hilsen en veggis. 

Anonymkode: 837d3...8dd

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du er av de sentimentale og pinlige. Jaja.

Skrevet

Jeg vet om noen som stilte i demonstrasjon mot dyreplageri i canada goose-jakke. Hun har ikke gjort det om igjen, for å si det sånn.

Anonymkode: e3374...373

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...