Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 (endret) Hva betyr tallene i kolonnene til høyre? Jeg ser at den summerer opp sifrene i produktet, men hvorfor blir verdien 9 satt til 0? Endret 5. november 2020 av Den perfekte mor, påan igjen Glemte å legge til bilde🙈
Musemor med tre søte små Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 Det er tversummen av svaret i regnestykket. For eksempel er 7*8=56, tversummen av 56 er 5+6=11, og tversummen av 11 er 1+1=2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 Jeg gikk på skolen i Russland, og der pugget vi bare, pugget og pugget. Det hjalp, i 2. klasse kunne alle gangetabellen utenat. Jeg ser at flere av min datters venner i 5. klasse ikke kan hele gangetabellen, så jeg er litt usikker på hvilken metodikk som brukes nå for å lære den. Anonymkode: 245d0...b68
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 5. november 2020 Forfatter #5 Skrevet 5. november 2020 Men hvorfor står det 0 der tverrsummen er 9?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 5. november 2020 Forfatter #6 Skrevet 5. november 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg gikk på skolen i Russland, og der pugget vi bare, pugget og pugget. Det hjalp, i 2. klasse kunne alle gangetabellen utenat. Jeg ser at flere av min datters venner i 5. klasse ikke kan hele gangetabellen, så jeg er litt usikker på hvilken metodikk som brukes nå for å lære den. Anonymkode: 245d0...b68 Vi pugget også, men kolonnen til høyre var ikke der. Jeg husker den ikke fra barna hadde den heller, men de er vesentlig dårligere i gangetabellen enn hva jeg var.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 Det kan se ut som en gjennomgående feil. Alle andre steder i den tabellen der tverrsummen er 9 er den satt til 0. Anonymkode: 0a0d1...39e
Musemor med tre søte små Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 1 minutt siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Men hvorfor står det 0 der tverrsummen er 9? Antagelig en feil i tabellen. Husker den fra jeg var liten, og da var 9=9, og ikke 0
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 5. november 2020 Forfatter #9 Skrevet 5. november 2020 Aha! Om det er en feil så skjønte jeg den jo faktisk😅
Anonym bruker Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 Jeg har kunnet den lille gangetabellen siden andre klasse. Men vi hadde ikke med tverrsummene - hvorfor tas de med? Ang. 9 som er blitt til null, kanskje den som har skrevet den konsekvent har bommet på 9 og 0 Anonymkode: 8daf2...68c
Musemor med tre søte små Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har kunnet den lille gangetabellen siden andre klasse. Men vi hadde ikke med tverrsummene - hvorfor tas de med? Ang. 9 som er blitt til null, kanskje den som har skrevet den konsekvent har bommet på 9 og 0 Anonymkode: 8daf2...68c Man kan i enkelte tilfeller bruke tversummen til å lettere finne svaret. For eksempel: 3-gangen: blir tversummen: 3, 6, 9, 3, 6, 9, 3........ 8-gangen: blir tversummen: 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 9, 8, 7...... Ved å se mønstret i tversummen kan det brukes til lettere å finne svaret. Bruker det litt med min datter som syns ganging er vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 32 minutter siden, Musemor med tre søte små skrev: Man kan i enkelte tilfeller bruke tversummen til å lettere finne svaret. For eksempel: 3-gangen: blir tversummen: 3, 6, 9, 3, 6, 9, 3........ 8-gangen: blir tversummen: 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 9, 8, 7...... Ved å se mønstret i tversummen kan det brukes til lettere å finne svaret. Bruker det litt med min datter som syns ganging er vanskelig. Takk for svar Har aldri tenkt på. Mulig det kan være enklere for noen å ha det som tilleggsinformasjon. Har sett litt på det nå, og ser jo systemene, men forstår de det enklere når de må huske enda en tallrekke og hvilket system som hører til hvilken gangetabell? Kanskje det gjør selve innlæringen letter? Vi pugget bare, så kom forståelsen etterhvert. Jeg likte alltid å leke med tallene for meg selv, finne systemer, men brukte aldri disse. Anonymkode: 8daf2...68c
Musemor med tre søte små Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar Har aldri tenkt på. Mulig det kan være enklere for noen å ha det som tilleggsinformasjon. Har sett litt på det nå, og ser jo systemene, men forstår de det enklere når de må huske enda en tallrekke og hvilket system som hører til hvilken gangetabell? Kanskje det gjør selve innlæringen letter? Vi pugget bare, så kom forståelsen etterhvert. Jeg likte alltid å leke med tallene for meg selv, finne systemer, men brukte aldri disse. Anonymkode: 8daf2...68c Jeg syns det går litt lettere. Jeg liker matte veldig godt, frøkna, egentlig ikke, men dersom man bruker litt tallmagi og tilsette en liten skje tull og tøys så virker det til dels. Har egentlig akkurat begynt med det, men ser ut som om det har litt effekt så får vi se i det lange løp.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 20 minutter siden, Musemor med tre søte små skrev: Jeg syns det går litt lettere. Jeg liker matte veldig godt, frøkna, egentlig ikke, men dersom man bruker litt tallmagi og tilsette en liten skje tull og tøys så virker det til dels. Har egentlig akkurat begynt med det, men ser ut som om det har litt effekt så får vi se i det lange løp. Høres ut som en god kombinasjon du legger opp til for henne Tror det er nyttig å gå ungene til å se tall og kombinasjoner i hverdagen også, for det er jo veldig mye man kan se og bruke til slik tallæring. Jeg tok tall lett, min beste venninne slet mye med det. Det hjalp henne veldig når hun fikk tall "naturlig" inn, i alt fra lek, observere ting i naturen, antall klinkekuler, matlaging, osv. Hun trengte gjerne det håndfaste for å forstå koblingene, bare tallene ble for abstrakt for henne. Anonymkode: 8daf2...68c
Mostly Harmless Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 9 timer siden, Musemor med tre søte små skrev: Man kan i enkelte tilfeller bruke tversummen til å lettere finne svaret. For eksempel: 3-gangen: blir tversummen: 3, 6, 9, 3, 6, 9, 3........ 8-gangen: blir tversummen: 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 9, 8, 7...... Ved å se mønstret i tversummen kan det brukes til lettere å finne svaret. Bruker det litt med min datter som syns ganging er vanskelig. For ikke å snakke om ni-gangen, der alle tverrsummene er 9, og det går fra 0 til 9 på tierplassen og fra 9 til 0 på enerplassen. Vakkert😍 Funker dog ikke med defekt gangetabell som opererer med 0 i stedet for 9 i tverrsumkolonnen...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2020 #16 Skrevet 6. november 2020 7 timer siden, Mostly Harmless skrev: For ikke å snakke om ni-gangen, der alle tverrsummene er 9, og det går fra 0 til 9 på tierplassen og fra 9 til 0 på enerplassen. Vakkert😍 Funker dog ikke med defekt gangetabell som opererer med 0 i stedet for 9 i tverrsumkolonnen... Nå er også tabellen i hovedinnlegget hentet fra "Sosialnytt" - Er ikke akkurat det stedet jeg stoler mest på Anonymkode: 0eb25...b47
Musemor med tre søte små Skrevet 6. november 2020 #17 Skrevet 6. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nå er også tabellen i hovedinnlegget hentet fra "Sosialnytt" - Er ikke akkurat det stedet jeg stoler mest på Anonymkode: 0eb25...b47 Den skulle selvfølgelig ikke være anonym
Mostly Harmless Skrevet 6. november 2020 #18 Skrevet 6. november 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå er også tabellen i hovedinnlegget hentet fra "Sosialnytt" - Er ikke akkurat det stedet jeg stoler mest på Anonymkode: 0eb25...b47 Gylden mulighet til å vise de håpefulle kildekritikk i praksis, haha! "Når man kan leke finn fem feil i tabellen, har man funnet tabell på feil sted"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå