Gå til innhold

Trenger en kjapp psykoanalyse. Hvorfor er jeg sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tendens til å like ledere dårligere enn andre mennesker. Jeg tenker at det handler om at jeg forventer mer av dem, men også at mange rett og slett er for lite formelt kvalifiserte og ikke har en personlighet som kler rollen. Så er det den forklaringen som er lite smigrende for meg selv; jeg liker ikke å bli ledet. Jeg har alltid visst det, men nylig kom det opp i en personlighetstest jeg tok i forbindelse med et prosjekt på jobb. Hvorfor er jeg/ noen mennesker slik? Og hva er andre kjennetegn for slike mennesker som ikke vil bli bestemt over?

Anonymkode: 2e0e6...a28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være mange grunner til at man ikke takler autoriteter like bra.

De jeg kjenner som har så store problemer med det at de ikke fungerer i arbeidslivet er min uføre svigerinne som er bipolar og også har noen andre psykiske diagnoser. Hun har prøvd og feilet i arbeidslivet flere ganger før hun ble ufør, i veldig forskjellige yrker, men hver gang falt hun ut med ledelsen og hver gang var det i hennes øyne sjefen det var noe galt med.

Den andre jeg kjenner er en gutt som har flere diagnoser han også, mest synlig for andre ADHD, men også noen andre småskader i hjernen som gjør at han sliter med en del ting. Han prøvde seg også som ansatt et par steder, men alle sjefene var håpløse og det fungerte overhodet ikke. Han er i dag i full jobb, som selvstendig næringsdrivende.

Jeg vil tro at de som sliter med det i mindre grad, som klarer å bite det i seg og være en normal arbeidstaker kanskje har noe smårusk i erfaringene sine. Kan være alt fra dårlig forhold til egne foreldre og dårlig omsorg i oppveksten til små psykiske ting som har dukket opp av andre årsaker.

Det er mange som har litt angst, men som lever greit med det, de fleste ting kommer i flere grader. Vil tro dette også kommer i flere grader.

Anonymkode: f6847...440

Skrevet

Takk for svar, men dette traff ikke meg. Jeg fungerer svært godt i jobb og leverer gode resultat og har aldri vært i noen form for konflikt. Har også stort nettverk og har hatt en god oppvekst. Ingen psykiske plager.

Skrevet

Ble du mye bestemt over som barn? Har du følt deg overkjørt noen gang? Har du opplevd å bli sett og hørt? Skikkelig psykoanalyse her 😉

Ellers er det kanskje bare et personlighetstrekk uten at det har noen spesiell årsak 🤔

Anonymkode: 861a3...897

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ble du mye bestemt over som barn? Har du følt deg overkjørt noen gang? Har du opplevd å bli sett og hørt? Skikkelig psykoanalyse her 😉

Ellers er det kanskje bare et personlighetstrekk uten at det har noen spesiell årsak 🤔

Anonymkode: 861a3...897

Aldri blitt bestemt mye over. Sett og hørt, kanskje for mye? Tar mye styring, men er bevisst på å ikke ta for mye plass.

Skrevet

En personlighetstest beskriver varige tendenser i personlighet, de fleste medfødt.

Ellers vil jeg si fra min erfaring i arbeidslivet at det er jammen stor forskjell på kvalitet på ledere. I mine første jobber hadde jeg ingen (store) problemer med ledelse. Men i min nåværende er det helt tragisk lederlinje og hadde jeg blitt skåret på autoritetstro NÅ, ville den kommet dårlig ut. 

Så mulig du har dårlig ledelse? Bytt jobb, det behøver ikke å være slik

Anonymkode: 7dcfe...f66

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

En personlighetstest beskriver varige tendenser i personlighet, de fleste medfødt.

Ellers vil jeg si fra min erfaring i arbeidslivet at det er jammen stor forskjell på kvalitet på ledere. I mine første jobber hadde jeg ingen (store) problemer med ledelse. Men i min nåværende er det helt tragisk lederlinje og hadde jeg blitt skåret på autoritetstro NÅ, ville den kommet dårlig ut. 

Har hatt tre ulike arbeidsgivere siste ti år, og opplevd det samme. Derfor lurer jeg på om det er meg..

Skrevet

Kanskje du kjenner på litt narsisistisk sjalusi?

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en tendens til å like ledere dårligere enn andre mennesker. Jeg tenker at det handler om at jeg forventer mer av dem, men også at mange rett og slett er for lite formelt kvalifiserte og ikke har en personlighet som kler rollen. Så er det den forklaringen som er lite smigrende for meg selv; jeg liker ikke å bli ledet. Jeg har alltid visst det, men nylig kom det opp i en personlighetstest jeg tok i forbindelse med et prosjekt på jobb. Hvorfor er jeg/ noen mennesker slik? Og hva er andre kjennetegn for slike mennesker som ikke vil bli bestemt over?

Det at du er selvgående og liker å kunne styre mye selv høres ut som naturlig variasjon i personlighet. Du er kanskje mer grundertypen enn en teamperson. Det kan dessuten tenkes at du resonderer bedre på noen lederstiler enn andre.

Samtidig høres du i overkant arrogant ut, og avslører du at du har noen fordommer om ledere, og at du kanskje ikke vet så mye om hva ledelse av andre enn deg selv egentlig innebærer. Ledelse er først og fremst en rolle. Den innebærer bl.a. å legge til rette for at andre kan vokse, gjøre en god jobb og bidra til at bedriftens overordnede mål oppnås.

Anonymkode: 5e0ee...48b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Aldri blitt bestemt mye over. Sett og hørt, kanskje for mye? Tar mye styring, men er bevisst på å ikke ta for mye plass.

Antar forresten at du er eldst i søskenflokken eller enebarn?

Skrevet

Støttes. Jeg har gennom mine tyve år i arbeidslivet opplevd alt fra svært god ledelse, til "la-det-skure" ledelse og direkte helseskadelig ledelse og organisering. Det er enormt stor forskjell. Bedriften jeg jobber i nå har god nok ledelse, de klarer balansekunsten mellom å se og ta vare på de menneskelige ressursene, og samtidig ha bedriftens mål og resultater i fokus.

Skrevet

Har hatt tre ulike arbeidsgivere siste ti år, og opplevd det samme. Derfor lurer jeg på om det er meg..

Du sier at du har høye krav til ledere. Kan det tenkes at du sliter med å se på ledere som mennesker (som også er feilbarlige)?

Er det slik at du reagerer sterkt på irritasjonsmomenter som kommer fra ledelsen, når dine kollegaer kun reagerer med et skuldertrekk?

Skrevet

Jeg innrømmer at jeg har problemer med autoritære mennesker. Jeg er en barnslig «ingen skal fortelle meg hva jeg skal gjøre» person. 
Når det er sagt har jeg likt de fleste av mine sjefer. Det er de som kommuniserer klart sin forventning til meg og så lar meg gjøre jobben min. Faktisk er jeg nær venn med flere av mine tidligere sjefer. Kunsten å være en god leder i mine øyne er å ikke lede så mye. Men noen mennesker må ha en leder som følger med, jeg trenger ikke det. Har aldri misset en deadline. 
De lederne jeg ikke har likt er de som ikke stoler på at jobben blir gjort og starter å kontrollere deg tre dager før fristen. 

Anonymkode: 335e5...d6a

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Jeg var litt sånn før. Før meg handlet det om at jeg har svært høye krav til meg selv og tror jeg i underbevisstheten da hadde enda høyere krav til mine ledere. Jeg er også ganske selvstendig og liker ikke detalj overvåking. 

Det var etter jeg hadde en virkelig god sjef at jeg begynte å reflektere over det. De to siste jeg har hatt har vært kjempe bra. De stilte høye krav til meg, men tok litt dritt jobb selv også. De var åpne og holdt ikke informasjon tilbake, gjaldt spesielt under omorganisering. 

Anonymkode: 19874...6af

Skrevet

Du er autonom. Kjenner meg igjen.

Og til alle de som sier du er vrang, vanskelig, arrogant, autistisk osv: de kan ta seg en bolle. De er bare misunnelige over at de selv er uselvstendige.

Skrevet

... og jeg er yngst i søskenflokken, ingen angst, ADHD, bipolar lidelse (what??) eller andre lidelser. Det er faktisk normalt å være selvstendig også...

Skrevet
1 time siden, Pashla skrev:

... og jeg er yngst i søskenflokken, ingen angst, ADHD, bipolar lidelse (what??) eller andre lidelser. Det er faktisk normalt å være selvstendig også...

Men det fremstår som om HI krenkes av å ikke bli ledet på "riktig" måte. Da kan det ligge noe mer bak enn sunn selvstendighet. HI ba jo også om en psykoanalyse ;)

Skrevet

Jeg tror jeg er autonom, men det er i kombinasjon med et svært svakt selvbilde og kombinasjonen skår nok dårlig ut noen ganger.

Jeg har høy kompetanse men jobber i et felt der min kompetanse er mer spisset enn den de fleste her har. Lederne har jevnt over lavere, men mer tradisjonell kompetanse. 

Jeg har hatt fire ledere og har mistrivdes med to av dem. Nå har jeg én jeg digger og én jeg er usikker på.

Den jeg digger er en kjempegod leder som har dyp respekt for min kompetanse. Hun lytter til meg,men må innimellom ta besluttninger som ikke er slik jeg ønsker. Det har jeg aldri problemer med at hun gjør.

De andre har overkjørt meg, og ikke villet forholde seg til at jeg har erfaring og fagkunnskap som de ikke har. De har også gjort vurderinger av arbeidet mitt som de ikke har hatt kompetanse til, uten å spørre meg hvorfor jeg har valgt å gjøre det slik.

Den andre lederen min vet jeg ikke helt hvor jeg har. Jeg håper hun ikke er i den andre kategorien, men ser noen tegn på det.

Anonymkode: 6c8cc...fd6

Skrevet

Det er vel nokså åpenbart at du skårer høyt på autonomi. Tenker det kan ha ulike forklaringer. Du kan ha vært flink til mye tidlig, og fått tilsvarende mestringsfølelse av det. Den seiersfølelsen man får av å legge planen selv, gjennomføre og deretter se at det funker - den er ganske sterk. Hvis du i tillegg er litt introvert og i mindre grad opplever glede ved å få til noe sammen med andre, da er det jo vanskelig å la seg lede fordi det kanskje er bra for fellesskapet. Arbeidslivet er jo for mange av oss preget av kompromisser, vi kan ikke gjøre alt vi mener er best eller riktigst, fordi det ikke passer med organisasjonens målsetninger, klima eller forutsetninger. Hvis man da har en viss porsjon rigiditet, vil det være vanskelig å jenke seg. Tror også tanken om anerkjennelse kan være sentral. Noen lar seg ikke lede før lederen har gitt bøtter og spann med anerkjennelse. «Jeg kan ikke ta imot innspill eller ønsker om endring før du har vist at du skjønner hvor flink jeg er». Dette kan jo henge sammen med en oppvekst der man har fått ros for «alt» eller det kan henge sammen med svakt selvbilde og dårlig selvtillit. For andre kan det henge sammen med behovet for å bli sett for annet enn faglige forutsetninger - man må bli likt for den man er før man kan la seg lede. 

Ser bort fra forklaringer som kan handle om dårlige ledere osv siden du selv tenker at det kan handle om deg. Det at du møter en lang rekke dårlige ledere støtter jo en slik hypotese. 

Skrevet
6 timer siden, Pashla skrev:

Du er autonom. Kjenner meg igjen.

Og til alle de som sier du er vrang, vanskelig, arrogant, autistisk osv: de kan ta seg en bolle. De er bare misunnelige over at de selv er uselvstendige.

Det er da virkelig ingen her som har påstått at HI er vrang, vanskelig eller autistisk. 

Skrevet
6 timer siden, Pashla skrev:

Nå trakk hun du spurte frem dette som eksempler på de hun kjente til som likte dårlig å ledes, og ikke som et forsøk på å diagnostisere HI. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg er autonom, men det er i kombinasjon med et svært svakt selvbilde og kombinasjonen skår nok dårlig ut noen ganger.

Jeg har høy kompetanse men jobber i et felt der min kompetanse er mer spisset enn den de fleste her har. Lederne har jevnt over lavere, men mer tradisjonell kompetanse. 

Jeg har hatt fire ledere og har mistrivdes med to av dem. Nå har jeg én jeg digger og én jeg er usikker på.

Den jeg digger er en kjempegod leder som har dyp respekt for min kompetanse. Hun lytter til meg,men må innimellom ta besluttninger som ikke er slik jeg ønsker. Det har jeg aldri problemer med at hun gjør.

De andre har overkjørt meg, og ikke villet forholde seg til at jeg har erfaring og fagkunnskap som de ikke har. De har også gjort vurderinger av arbeidet mitt som de ikke har hatt kompetanse til, uten å spørre meg hvorfor jeg har valgt å gjøre det slik.

Den andre lederen min vet jeg ikke helt hvor jeg har. Jeg håper hun ikke er i den andre kategorien, men ser noen tegn på det.

Anonymkode: 6c8cc...fd6

Enig i at det siste der er problematisk, gode ledere ber deg om en begrunnelse for hvorfor du har gjort noe hvis de er usikre på vurderingen din. 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da virkelig ingen her som har påstått at HI er vrang, vanskelig eller autistisk. 

Nei, beklager, det var narsissistisk, sjalu, bipolar, arrogant og et helt utvalg av andre rare teorier.

Skrevet
6 timer siden, Barbalamma skrev:

Men det fremstår som om HI krenkes av å ikke bli ledet på "riktig" måte. Da kan det ligge noe mer bak enn sunn selvstendighet. HI ba jo også om en psykoanalyse ;)

Syns overhodet ikke det fremstår som om hun "krenkes"???

Skrevet
59 minutter siden, Pashla skrev:

Nei, beklager, det var narsissistisk, sjalu, bipolar, arrogant og et helt utvalg av andre rare teorier.

Ingen har påstått det heller. I overkant arrogant var det jeg som kom med, og det kan jeg stå inne for. Det baserte jeg på dette: "Mange rett og slett er for lite formelt kvalifiserte og ikke har en personlighet som kler rollen". HI ba om tilbakemeldinger, og fikk det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...