Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #1 Skrevet 4. november 2020 Ja overskriften sier seg selv. Mannen blir veldig fort sint, irritere seg over den minste ting og alt er bare dritt. Det er alle sin feil Og ikke hans. Han klarer ikke å se sin egen oppførsel og diskutere med han går ikke. Da kan han bli veldig høyrøstet og klarer ikke å forstå hva du snakker om. Veldig slitsomt. føler jeg snakker med en (unnskyld ordtaket) hjernedød mann . andre dagen kan han hver overlykkelig, litt for høy etter min mening og veldig slitsomt der og. Han er veldig glad i alkohol også, han kunne drikke øl hver dag etter jobb når vi ble sammen. Det stoppet jeg fort for det var ikke greit! En øl kanskje men her var det snakk om 4 bokser. Og helgene må han bare han ha Ølen. Han får ikke drikke noe sprit da han tåler ikke det. hva tenker dere? Jeg er ikke ekspert og han er ikke en lett person å få til legen.. Anonymkode: 8a5ea...c3e
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #2 Skrevet 4. november 2020 Slår meg mer som pf enn bipolar, ut fra det lille du beskriver her. Ønsker han hjelp? Opplever han det som et problem selv? Anonymkode: f09b4...5ea
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #3 Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slår meg mer som pf enn bipolar, ut fra det lille du beskriver her. Ønsker han hjelp? Opplever han det som et problem selv? Anonymkode: f09b4...5ea Hva er pf? Anonymkode: 8a5ea...c3e
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #4 Skrevet 4. november 2020 Bipolare skifter ikke fra dag til dag, men har hypre/maniske perioder og depressive perioder. Personlighetsforstyrrelser (pf) finnes det mange forskjellige av. Anonymkode: 23315...583
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #5 Skrevet 4. november 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bipolare skifter ikke fra dag til dag, men har hypre/maniske perioder og depressive perioder. Personlighetsforstyrrelser (pf) finnes det mange forskjellige av. Anonymkode: 23315...583 Aaa oki. Har ikke så god peiling på dette.. men hvordan skal jeg ta det opp med han? Har egentlig bare lyst å bestille time til han hos en psykolog og si den dagen har du time. Da kan du snakke med noen om det du bærer på. Anonymkode: 8a5ea...c3e
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #6 Skrevet 4. november 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er pf? Anonymkode: 8a5ea...c3e Ja, pf er personlighetsforstyrrelser. Det du beskriver om ansvarsfraskrivelse (alle andre sin feil), og at man i diskusjoner opplever å ha «hvert sitt virkelighetsbilde», du ikke når inn med argumenter som oppleves som helt allmenngyldige og logiske for deg, fordi han har en annen logikk i «sin virkelighet». Dette er selvsagt ikke nok til å peke mannen din i retning av noen diagnoser, men les deg opp på personlighetsforstyrrelser og se om du blir klokere. Anonymkode: f09b4...5ea
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #7 Skrevet 4. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, pf er personlighetsforstyrrelser. Det du beskriver om ansvarsfraskrivelse (alle andre sin feil), og at man i diskusjoner opplever å ha «hvert sitt virkelighetsbilde», du ikke når inn med argumenter som oppleves som helt allmenngyldige og logiske for deg, fordi han har en annen logikk i «sin virkelighet». Dette er selvsagt ikke nok til å peke mannen din i retning av noen diagnoser, men les deg opp på personlighetsforstyrrelser og se om du blir klokere. Anonymkode: f09b4...5ea Ja jeg gikk inn å leste og det var mye som stemte der jah! Hva bør jeg gjør? Vil joviale trø en diagnose over han og gjør ting verre Anonymkode: 8a5ea...c3e
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #8 Skrevet 4. november 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aaa oki. Har ikke så god peiling på dette.. men hvordan skal jeg ta det opp med han? Har egentlig bare lyst å bestille time til han hos en psykolog og si den dagen har du time. Da kan du snakke med noen om det du bærer på. Anonymkode: 8a5ea...c3e Hvordan du skal ta det opp med ham avhenger av hans opplevelse av dette problemet. Ønsker han hjelp til endring? Har han oppfatning av at problemet ligger hos ham? Anonymkode: f09b4...5ea
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #9 Skrevet 4. november 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan du skal ta det opp med ham avhenger av hans opplevelse av dette problemet. Ønsker han hjelp til endring? Har han oppfatning av at problemet ligger hos ham? Anonymkode: f09b4...5ea Det er liksom det han ikke skjønner. Han ser ikke hvordan han er. Han klare ikke forstå hvordan han sier ting til folk. Måten han snakker på. Og jeg sier ifra at du kan si det på en finere måte. Nei da forsvarer jeg meg, jeg sier nei innholdet har du rett i men ikke måten du sa det på. Men han skjønner ikke den. Da oppfatter han bare at jeg forsvaret meg men ikke måten han snakket til meg på. Hvis du skjønner 🙈 Anonymkode: 8a5ea...c3e
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #10 Skrevet 4. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er liksom det han ikke skjønner. Han ser ikke hvordan han er. Han klare ikke forstå hvordan han sier ting til folk. Måten han snakker på. Og jeg sier ifra at du kan si det på en finere måte. Nei da forsvarer jeg meg, jeg sier nei innholdet har du rett i men ikke måten du sa det på. Men han skjønner ikke den. Da oppfatter han bare at jeg forsvaret meg men ikke måten han snakket til meg på. Hvis du skjønner 🙈 Anonymkode: 8a5ea...c3e Ja, det var det jeg fryktet. Da er det ganske komplisert å få hjelp. Han kan jo også være på autismespekteret for alt jeg vet. Eller ikke ha noen diagnose i det hele tatt. Det du kan gjøre er å dokumentere (skrive ned) helt konkrete situasjoner hvor disse vanskene hans kommer tydelig frem. Så kan du bestille time hos legen hans og drøfte problemet der. Fortell mannen at du bestiller time fordi du er bekymret, og opplever at han trenger hjelp. Tilby ham å være med til legen, eller dra alene. Legen kan henvise til utredning og behandling. Men ingen kan tvinge mannen din til dette hvis han ikke selv vil, så i bunn og grunn handler det om å enten godta ham som han er, eller kreve at han får hjelp hvis dere fortsatt skal leve sammen. Anonymkode: f09b4...5ea
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #11 Skrevet 4. november 2020 Ganske drøyt å diagnostisere mannen med personlighetsforstyrrelse fordi han er uenig med deg og ikke har samme oppfatning av ting som deg. Ikke uvanlig at man i parforhold har helt forskjellig syn på ting i konflikter og ikke klarer å se det samme. Det at han blir fort sint/irritert kan ha et hav av andre grunner enn pf. Skal mye mer til for å få en sånn diagnose enn dette. Det kan være dere bare er totalt forskjellige, har grunnleggende forskjellig oppfatning av ting og ikke evner å sette dere inn i hverandres syn. Hvordan vet du at det er hans syn som er feil og ditt som er rett? Anbefaler dere å starte parterapi først. Terapeuten vil kunne se om noe er galt utover forholdet Anonymkode: 33ff3...493
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #12 Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det var det jeg fryktet. Da er det ganske komplisert å få hjelp. Han kan jo også være på autismespekteret for alt jeg vet. Eller ikke ha noen diagnose i det hele tatt. Det du kan gjøre er å dokumentere (skrive ned) helt konkrete situasjoner hvor disse vanskene hans kommer tydelig frem. Så kan du bestille time hos legen hans og drøfte problemet der. Fortell mannen at du bestiller time fordi du er bekymret, og opplever at han trenger hjelp. Tilby ham å være med til legen, eller dra alene. Legen kan henvise til utredning og behandling. Men ingen kan tvinge mannen din til dette hvis han ikke selv vil, så i bunn og grunn handler det om å enten godta ham som han er, eller kreve at han får hjelp hvis dere fortsatt skal leve sammen. Anonymkode: f09b4...5ea Nei det er helt sant. han har vert hos psykolog før i forhold til ett brudd han hadde med xen og da fant han ikke kjemien med denne personen og trur alle er slik. Jeg har tidligere bestilt time for han på familievernkontoret men da avbestilte han den dagen før for han mente at han ikke fikk tid pga jobben. Han bestilte ikke nye time. jeg kan prøve å snakke med han. Han skylder på meg siden jeg er kronisk syk at det er derfor han er slik, men han var slik i begynnelsen av forholdet også og da var jeg ikke syk. Og har hørt fra familien hans og at han var sånn i ungdomsårene også. nei jeg for prøve å finne ut av en plan Anonymkode: 8a5ea...c3e
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #13 Skrevet 4. november 2020 Alle vil kunne kjenne seg igjen i flere av personlighetsforstyrrelsene på noen områder. Det er normalt fordi det er forskjellige utslag av personligheten og alle har noe som ikke er helt optimalt. En forstyrrelse blir det derimot når det er flere ting over tid som avviker veldig, på flere arenaer Anonymkode: 33ff3...493
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #14 Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ganske drøyt å diagnostisere mannen med personlighetsforstyrrelse fordi han er uenig med deg og ikke har samme oppfatning av ting som deg. Ikke uvanlig at man i parforhold har helt forskjellig syn på ting i konflikter og ikke klarer å se det samme. Det at han blir fort sint/irritert kan ha et hav av andre grunner enn pf. Skal mye mer til for å få en sånn diagnose enn dette. Det kan være dere bare er totalt forskjellige, har grunnleggende forskjellig oppfatning av ting og ikke evner å sette dere inn i hverandres syn. Hvordan vet du at det er hans syn som er feil og ditt som er rett? Anbefaler dere å starte parterapi først. Terapeuten vil kunne se om noe er galt utover forholdet Anonymkode: 33ff3...493 Det er ikke bare jeg som reagere da! Andre også. Og det er ikke snakk om å diagnostisere og drive å leke terapeut. Jeg ønsker å hjelpe min samboer, er det galt? er ikke snakk om vanlige uenigheter, dette er veldig ekstreme uenigheter og det har hendt at andre har måtte gripe inn å prøve å forklare han de også hva jeg mener Anonymkode: 8a5ea...c3e
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #15 Skrevet 4. november 2020 Les om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, også kalt borderline. Det du beskriver høres ut som det. Anonymkode: 0e83a...68f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2020 #16 Skrevet 4. november 2020 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Les om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, også kalt borderline. Det du beskriver høres ut som det. Anonymkode: 0e83a...68f Takk skal gjør det Anonymkode: 8a5ea...c3e
Gjest Skrevet 4. november 2020 #17 Skrevet 4. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er liksom det han ikke skjønner. Han ser ikke hvordan han er. Han klare ikke forstå hvordan han sier ting til folk. Måten han snakker på. Og jeg sier ifra at du kan si det på en finere måte. Nei da forsvarer jeg meg, jeg sier nei innholdet har du rett i men ikke måten du sa det på. Men han skjønner ikke den. Da oppfatter han bare at jeg forsvaret meg men ikke måten han snakket til meg på. Hvis du skjønner 🙈 Anonymkode: 8a5ea...c3e Nytter ikke å argumentere med en person som ikke opererer med samme virkelighetsbilde. Men det du kan gjøre er å si fra hvor mye eller lite du aksepterer av det her: 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Mannen blir veldig fort sint, irritere seg over den minste ting og alt er bare dritt. Det er alle sin feil Og ikke hans.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2020 #18 Skrevet 5. november 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja overskriften sier seg selv. Mannen blir veldig fort sint, irritere seg over den minste ting og alt er bare dritt. Det er alle sin feil Og ikke hans. Han klarer ikke å se sin egen oppførsel og diskutere med han går ikke. Da kan han bli veldig høyrøstet og klarer ikke å forstå hva du snakker om. Veldig slitsomt. føler jeg snakker med en (unnskyld ordtaket) hjernedød mann . andre dagen kan han hver overlykkelig, litt for høy etter min mening og veldig slitsomt der og. Han er veldig glad i alkohol også, han kunne drikke øl hver dag etter jobb når vi ble sammen. Det stoppet jeg fort for det var ikke greit! En øl kanskje men her var det snakk om 4 bokser. Og helgene må han bare han ha Ølen. Han får ikke drikke noe sprit da han tåler ikke det. hva tenker dere? Jeg er ikke ekspert og han er ikke en lett person å få til legen.. Anonymkode: 8a5ea...c3e Tenker vel mer konflikt mellom dere i heimen og en sta og påståelig mann som er litt for glad i alkohol, enn en diagnose ut over det. Anonymkode: 9c6fe...7fe
Anonym bruker Skrevet 5. november 2020 #19 Skrevet 5. november 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Bipolare skifter ikke fra dag til dag, men har hypre/maniske perioder og depressive perioder. Personlighetsforstyrrelser (pf) finnes det mange forskjellige av. Anonymkode: 23315...583 Bipolare kan ha svingninger fra dag til dag jo. Anonymkode: 9c6fe...7fe
Anonym bruker Skrevet 5. november 2020 #20 Skrevet 5. november 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Alle vil kunne kjenne seg igjen i flere av personlighetsforstyrrelsene på noen områder. Det er normalt fordi det er forskjellige utslag av personligheten og alle har noe som ikke er helt optimalt. En forstyrrelse blir det derimot når det er flere ting over tid som avviker veldig, på flere arenaer Anonymkode: 33ff3...493 Dette er riktig. Anonymkode: 9c6fe...7fe
Anonym bruker Skrevet 5. november 2020 #21 Skrevet 5. november 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ganske drøyt å diagnostisere mannen med personlighetsforstyrrelse fordi han er uenig med deg og ikke har samme oppfatning av ting som deg. Ikke uvanlig at man i parforhold har helt forskjellig syn på ting i konflikter og ikke klarer å se det samme. Det at han blir fort sint/irritert kan ha et hav av andre grunner enn pf. Skal mye mer til for å få en sånn diagnose enn dette. Det kan være dere bare er totalt forskjellige, har grunnleggende forskjellig oppfatning av ting og ikke evner å sette dere inn i hverandres syn. Hvordan vet du at det er hans syn som er feil og ditt som er rett? Anbefaler dere å starte parterapi først. Terapeuten vil kunne se om noe er galt utover forholdet Anonymkode: 33ff3...493 Støtter dette. Hør for all del ikke på 5ea som koker suppe på en spiker her HI. Anonymkode: 9c6fe...7fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå