Gå til innhold

Kalle sønnen min Marve


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Harald er et etablert navn. Det er ikke Marve

Anonymkode: 668b9...088

Skjønner ikke hvorfor. Marve er et like så fint og ordentlig navn som Harald. 

 

Anonymkode: ab095...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Narve er ikke et navn.

Hi: Men jeg ville heller ikke kalt guttungen for Marve. Men hva vi synes bør du drite i. 

Anonymkode: 32de5...9b1

Narve er et gammelt norrønt navn, etter sønnen til Loki. 

Anonymkode: 0c4f3...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet skjemmer ingen, det skjemmer man selv 

Sa oldemora mi. Jeg synes Marve er et flott navn. 

Og litt usikker på det med kulturell kapital og Fleksnes kjenner jeg. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte det og synes absolutt du skal kalle sønnen din det etter faren din om du ønsker. Jeg tenkte ikke umiddelbart på Fleksnes, men hva så om noen gjør det? Vi har assosiasjoner til de fleste navn uansett.

Anonymkode: 99fd3...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk Marve er et ganske kult navn! Og veldig koselig å kalle opp etter faren din. Jeg tenker ikke umiddelbart på Fleksnes, og har sett MYE Fleksnes oppigjennom. 🙂 

Anonymkode: 50f45...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marve ble funnet på da Fleksnesfiguren ble skapt. Man kan jo hevde det er et navn nå, men...

Fra Store Norske Leksikon:

Namnet er ikkje brukt som offisielt namn på 1900-talet, men i perioden 2011–14 var det fem gutar som fekk dette namnet. Marve rimar på Narve, men også Arve kan ligge bak det nylaga namnet Marve.

Anonymkode: 9f3c7...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Navnet skjemmer ingen, det skjemmer man selv 

Sa oldemora mi. Jeg synes Marve er et flott navn. 

Og litt usikker på det med kulturell kapital og Fleksnes kjenner jeg. 

Norsk humorhistorie. På linje med Juster og Booken og div annet man ikke ler av selv. Men det er en viktig del av historien.

Anonymkode: 9d345...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Anonym bruker said:

Tenker å kalle opp etter pappa ❤️ Ser Marve Fleksnes assosiasjonen, og for meg er Marve et såpass vanlig navn, har jo (som sagt) vokst opp med at folk sier Marve om pappa....Trenger noen "fra utsiden" sin mening, for er ikke lett å se det med friske øyne. Tenker PAPPA med en gang. Ikke Marve Fleksnes. 

Anonymkode: bc5e3...18c

Kult navn :) men kanskje litt for ukjent

Anonymkode: 4cc18...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Marve var fint og kult 🙂, jeg liker det faktisk bedre enn Liam, Leander, Emilian, å sånne type navn. Men alle kan jo ikke like det samme 🙂😉

Anonymkode: 8aac7...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk Marve! 
Drt er et navn du liker og har gode følelser knytt til. Jeg endret navnet på mitt barn etter at jeg spurte om tilbakemeldinger, og angrer sånn!! 
 

Personlig elsker jeg Narve som navn, men Marve var tøft det og! 

til lykke med lillegutt ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2020 den 8.43, Anonym bruker skrev:

Marsvin uten s? Hvorfor ikke Hamter, hamster uten s?

Anonymkode: 4cf42...fd6

Du er ikke helt god, er du? Du svarer på lignende måte i de fleste tråder. Er du virkelig så bitter at du må spy ut av deg så mye dritt? Ta deg en tur til en psykolog du. Vet ikke hva som feiler deg, men noe er det ihvertfall. Du er lett gjenkjennelig.

Anonymkode: 73340...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Anonym bruker skrev (På 4.11.2020 den 18.42):

Marve ble funnet på da Fleksnesfiguren ble skapt. Man kan jo hevde det er et navn nå, men...

Fra Store Norske Leksikon:

Namnet er ikkje brukt som offisielt namn på 1900-talet, men i perioden 2011–14 var det fem gutar som fekk dette namnet. Marve rimar på Narve, men også Arve kan ligge bak det nylaga namnet Marve.

Anonymkode: 9f3c7...457

Dessverre ikke helt riktig den påstanden om at Marve-navnet ble funnet på da Fleksnes-karakteren ble til. 

Fins flere herrekarer med navnet, som ble født lenge før Fleksnes-karakteren. 
 

Til HI: velg det navnet dere ønsker. Blir det Marve, så er det en heldig liten kar som har fått navn etter en person som betyr mye for dere 😊

Anonymkode: 411f9...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan barnet være født og navngitt for lenge siden for alt jeg vet, siden det er en stund siden tråden ble startet. Men om du nøler enda, råder jeg deg til å gå for navnet.

Har aldri tenkt på det som et alternativ selv, men når jeg leste det her - og begrunnelsen for at du har lyst å bruke det -  kjenner jeg at jeg liker det umiddelbart! Fleksnes omtales jo oftest helst bare som Fleksnes, så jeg tror mange ikke engang kobler fornavnet til etternavnet. De vet gjerne godt hvem han er, men ikke at han heter Marve til fornavn. De som kjenner deg og familien din, vil uansett tenke på faren din når de hører navnevalget, så jeg heier på Marve! 

Anonymkode: ae169...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har og gått og smakt på navnet etter eg såg det her. Syns det er fint eg👍 Og ser ingenting i vegen for at det kan bli brukt. Heia Marve!👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tenker jeg på Marve Fleksnes. 

Jeg tror vi bare synes navnet er litt uvant, og jeg synes navnet har blitt finere på ett kvarter. Så kjør på. 😊💙

Anonymkode: 02198...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...