Gå til innhold

La barna styre mat selv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tvinger ikke noe mat i mine barn, de får plukke selv hva de vil spise og jeg tror det er viktig for å få et godt forhold til mat. Selv ble jeg bedt om å spise grønnsakene mine hele tiden og i dag spiser jeg ingen grønnsaker, rett og slett. Det er så galt det kan bli. Så oppfordering til andre mammaer er: ikke tvunget i barna maten! Mine får lov å finne ut selv at de vil like noe.

Anonymkode: 8c49a...93d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi får håpe de har en fornuftig og matglad far.

Anonymkode: ec7b8...8c3

Skrevet

Å bli tvunget til å spise har jeg ingen tro på, men det å ikke oppfordre til å spise sunt er jo ren omsorgssvikt!

Her legges grønnsaker på fatet, barna blir oppfordret til å spise men ikke tvunget.

Anonymkode: 76c4c...af5

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tvinger ikke noe mat i mine barn, de får plukke selv hva de vil spise og jeg tror det er viktig for å få et godt forhold til mat. Selv ble jeg bedt om å spise grønnsakene mine hele tiden og i dag spiser jeg ingen grønnsaker, rett og slett. Det er så galt det kan bli. Så oppfordering til andre mammaer er: ikke tvunget i barna maten! Mine får lov å finne ut selv at de vil like noe.

Din personlige opplevelse -  det er et litt tynt empirisk grunnlag 

Anonymkode: 2d262...883

Skrevet

Mat er ingen maktkamp, men jeg tilbyr og oppmuntrer til å smake på nye ting, spise sunt og ta gode matvalg. Enkelte usunne ting kommer så og si aldri i hus her. 

Anonymkode: ca6a1...ac5

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå er du voksen, du må ikke lene deg på at foreldrene dine ba deg om å spise opp grønnsakene dine som en unnskyldning for å ikke spise det.

Anonymkode: c7407...1ad

Skrevet

Jeg ble også tvunget til å spise grønnsaker, og i dag er jeg veldig glad i det.

Anonymkode: 85ee0...c84

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble også tvunget til å spise grønnsaker, og i dag er jeg veldig glad i det.

Anonymkode: 85ee0...c84

Men jeg kan jo ikke be ungene spise det når jeg ikke spiser det selv. Det er jo hykler.

Skrevet

Selvfølgelig kan du det. Du er sær som ikke spiser det, ikke lær ungene samme dårlige vaner. Pinlig hvis de inviteres på middag og legger igjen grønnsakene. 

Anonymkode: 5f89f...ec9

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg kan jo ikke be ungene spise det når jeg ikke spiser det selv. Det er jo hykler.

Lær deg å spis grønnsaker da, ikke gi barna dine dårlige matvaner

Anonymkode: c7407...1ad

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du kan spise det selv for å lære gode vaner til barna dine.. 

Anonymkode: 2d262...883

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor spiser du ikke grønnsaker selv da? Nå er du voksen og vet hvor viktig det er med et balansert og variert kosthold. 

Jeg tvinger heller ikke, men oppfordrer og forteller hva de forskjellige matvarene gjør med kroppen.  

Min åtteåring er superkresen og liker egentlig bare taco og pizza, men skjønner nå at kroppen trenger mer næring og spiser alt vi serverer, bare i mindre porsjoner. Men brokkoli og gulrot går ned på høykant, det hadde det neppe gjort om jeg lot matvalget være helt opp til henne. 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med det utvalg det nå er i grønnsaker, ( man får grønt fra hele verden nå) så må det da være noe du kan like? Så begrenset i matveien som voksen går det da ikke an å være? Jeg elsker grønnsaker, det gjør ikke ungene. De liker agurk, brokkoli og blomkål. Da er det det de spiser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...