Gå til innhold

Jeg tror korona ødela luktesansen min


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen andre som har hatt korona, som opplever det samme? Det er hele tiden en lukt jeg ikke kan helt sette fingeren på, men som lukter litt svovelaktig(?) Jeg trodde det ville gå over, men nå er det over en måned siden jeg ble kvitt COVID. Det har også forandret hvordan mat smaker. Ingenting smaker liksom like godt lenger. Vær snill og si at jeg ikke er den eneste 😓

Anonymkode: 39157...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lukter dårligere enn jeg gjorde før, men luktesansen er ikke helt borte og den er heldigvis ikke erstattet med en dårlig lukt.

Krysser fingrene for at alt blir som normalt hos deg snart❤️

Anonymkode: 70056...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen andre som har hatt korona, som opplever det samme? Det er hele tiden en lukt jeg ikke kan helt sette fingeren på, men som lukter litt svovelaktig(?) Jeg trodde det ville gå over, men nå er det over en måned siden jeg ble kvitt COVID. Det har også forandret hvordan mat smaker. Ingenting smaker liksom like godt lenger. Vær snill og si at jeg ikke er den eneste 😓

Anonymkode: 39157...334

Dette har jeg lest flere steder, har du prøvd å Google? Jeg har ikke hatt korona selv (det jeg vet). 

Anonymkode: e7b5d...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen andre som har hatt korona, som opplever det samme? Det er hele tiden en lukt jeg ikke kan helt sette fingeren på, men som lukter litt svovelaktig(?) Jeg trodde det ville gå over, men nå er det over en måned siden jeg ble kvitt COVID. Det har også forandret hvordan mat smaker. Ingenting smaker liksom like godt lenger. Vær snill og si at jeg ikke er den eneste 😓

Anonymkode: 39157...334

Høres ut som meg! liker ikke min egen lukt heller, når jeg er nydusjet f. eks så lukter det ikke godt.  Kjenner ikke alle lukter, dritt lukt kjenner jeg ikke noe til 🙈🙈 og mat smaker ikke så mye nei. Heldigvis smaker sjokolade godt igjen.  

Anonymkode: 0c82a...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Høres ut som meg! liker ikke min egen lukt heller, når jeg er nydusjet f. eks så lukter det ikke godt.  Kjenner ikke alle lukter, dritt lukt kjenner jeg ikke noe til 🙈🙈 og mat smaker ikke så mye nei. Heldigvis smaker sjokolade godt igjen.  

Anonymkode: 0c82a...9fb

Og beklager , men jeg har hatt det sånn siden april.  

Anonymkode: 0c82a...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en bekjent hadde corona i mars, og først de siste par ukene har h*n begynt å kjenne lukter igjen. Klarer fortsatt ikke å gjenkjenne nye lukter, det er akkurat som om alle luktene må læres inn på nytt. Har også en del andre nevrologiske senvirkninger, skummelt at det skrives så lite om syns jeg.

Anonymkode: 81d60...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har flere kunder som har dårlig luktesans etter corona. Det virker som flere må lære seg luktene igjen, for når vi steker noe nytt, baker noe osv spør de ofte hva det er for de klarer ikke å forbinde lukten med hva. Vi syns dette er helt greit å svare de på, vi kjørte ut mat til de når de var syke så vi har litt kjennskap til hva de har vært igjennom. Kundene som er rundt de når de spør oss om hvem lukt det er idag kikker litt rart, så har noen ganger måtte forklare at de har mistet luktesansen etter coronaen og må trene den opp igjen. Flere var syke i mars og er enda ikke tilbake der de var. 
 

Kjenner jeg er blitt mer redd for å få dette siden jeg har skadet noen nerver i hodet fra før og funnet ut at jeg da er i risikogruppa. Ikke lyst til å finne ut om dette gjør det enda værre om jeg får det. 

Anonymkode: e87b1...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noen plager med lukt. Hadde corona i april. Ble litt syk og frisk igjen etter 4-5 dager. Luktesansen var på plass hele tiden 

Anonymkode: 4bbc1...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

en bekjent hadde corona i mars, og først de siste par ukene har h*n begynt å kjenne lukter igjen. Klarer fortsatt ikke å gjenkjenne nye lukter, det er akkurat som om alle luktene må læres inn på nytt. Har også en del andre nevrologiske senvirkninger, skummelt at det skrives så lite om syns jeg.

Anonymkode: 81d60...c55

Hvilke senvirkninger?

Anonymkode: 78d59...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med nedsatt smak og lukt, samt annerledes smak/lukt opplevelser er veldig vanlig. Og de aller aller fleste får dette tilbake som normalt etter noen uker til måneder.
 

Det er likevel noen som fortsatt har det helt likt flere måneder etter de er friskmeldte og det er for tidlig å si om det forblir livslangt. Forskere tror imidlertid ikke det.

Samme med dem som ble ekstremt trøtte og slitne under utbruddet og som sliter med dette i lang tid etter de ble friske og gjør det fortsatt i dag. En kan fortsatt ikke si 100% sikkert at de vil bli like spreke igjen.
 

Dette er vel kanskje noe av det mest skremmende med dette viruset. At det er helt nytt og at forskningen pågår nå med oss som ‘prøvekaninene😣🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jo-lene skrev:

Det med nedsatt smak og lukt, samt annerledes smak/lukt opplevelser er veldig vanlig. Og de aller aller fleste får dette tilbake som normalt etter noen uker til måneder.
 

Det er likevel noen som fortsatt har det helt likt flere måneder etter de er friskmeldte og det er for tidlig å si om det forblir livslangt. Forskere tror imidlertid ikke det.

Samme med dem som ble ekstremt trøtte og slitne under utbruddet og som sliter med dette i lang tid etter de ble friske og gjør det fortsatt i dag. En kan fortsatt ikke si 100% sikkert at de vil bli like spreke igjen.
 

Dette er vel kanskje noe av det mest skremmende med dette viruset. At det er helt nytt og at forskningen pågår nå med oss som ‘prøvekaninene😣🙈

Hva forskere tror er ikke spesielt relevant. 

Da jeg etter en stor operasjon i underlivet ikke kjente tissetrang, sa legen at han trodde at jeg ville kjenne tissetrang innen et år. Vel, så feil trodde han. Poenget er at å tro kommer man ikke langt med. 

Anonymkode: 74cb0...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva forskere tror er ikke spesielt relevant. 

Da jeg etter en stor operasjon i underlivet ikke kjente tissetrang, sa legen at han trodde at jeg ville kjenne tissetrang innen et år. Vel, så feil trodde han. Poenget er at å tro kommer man ikke langt med. 

Anonymkode: 74cb0...83c

Selvsagt er det relevant. Hva jeg TROR i en faglig, profesjonell sammenheng er jo noe jeg baserer på erfaring og kunnskap. Selv om du ikke kjenner at du skal tisse trenger du ikke bli så pissmuggen.

Anonymkode: 7d3a5...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...