Gå til innhold

Hvordan er det å ha et barn med autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og finnes det håp om løsning? Hjelp?

Anonymkode: 56012...e17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Autisme kan jo være så mye, og jeg har ikke selv barn med autisme. Anbefaler likevel boken «Tung tids tale» av Olaug Nilssen, hun har fått mye skryt for å beskrive hverdagen med håp, raseri, sorg og glede. 

Anonymkode: 58e75...9b9

Skrevet

Hva mener du med løsning?

Nevøen min har asbergers, og det er jo ingen annen løsning enn at han må få oppfølgingen og forståelsen og tilretteleggingen han trenger både hjemme og på skolen.

Mange bekymringer selvfølgelig, man vet jo ikke hva fremtiden vil bringe og statistikken er ikke så god med tanke på jobb, partner osv. Men akkurat nå går han på barneskolen og har et par kompiser han henger med, han har dårlige dager og gode dager, de må foreldrene ta nå, også må fremtiden vise hva fremtiden vil bringe.

Anonymkode: afa68...8c0

Skrevet

Jeg har Aspergers, og mine foreldre hadde ingen anelse om det. Ingen som har forstått det, og jeg har to søsken som ikke er autister. Jeg var annerledes enn dem, men ikke slik at noen mistenkte autisme. Så autisme er jo et vidt spekter - du må nok spørre mer konkret etter det du vil ha svar på... 

Anonymkode: 68b2e...be2

Skrevet

Jeg har ikke barn med autisme, men et med Tourettes syndrom og ADHD, og ett med "bare" ADHD, og jeg antar det er litt det samme selv om jeg nok tror autisme er mye tyngre hvis barnet er hardt rammet. Det er slitsomt og tidkrevende med mye ekstra oppfølging både med tanke på møter og hjelp til barnet med ting andre på samme alder klarer selv. På mye merker jeg stor forskjell på dem og de to "normale". Ting må ofte planlegges og forberedes på en helt annen måte, og i hvert fall jeg går litt med konstant stress i kroppen fordi reaksjonene til barna er så uforutsigbare. Og så føles det veldig ensomt til tider. Foreldre som ikke har barn med noe ekstra forstår ofte ikke hvordan det er, de ser ikke den enorme mengden med arbeid vi gjør hjemme, og de forstår ikke fortvilelsen og bekymringene man har for barnets framtid. 

Anonymkode: 57469...58c

Skrevet

Jeg har tre barn med autisme, og det er jo ganske overveldende til tider. Det finnes jo ingen direkte løsning, men nøkkelen er jo tilrettelegging. Jeg er inne i en periode nå der jeg ser litt svart på fremtiden for eldste sønnen min er inne i en veldig dårlig periode. Hvor på spekteret er barnet ditt da? Mange med autisme kan ha fullstendig fullverdige liv. 

Anonymkode: dcde1...4d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...