Anonym bruker Skrevet 2. november 2020 #1 Skrevet 2. november 2020 Hun virker til å ha det bra, har snakket med henne selv og læreren, ingen tegn noen vei på at noe er galt. Har sjekket hos lege, alt fra blodprøver til mr av hodet siden hun har litt ofte hodepine (ikke så rart med tanke på søvnmangel), men alt er bra. Hun er i puberteten, og mye skjer i kropp og sinn selvfølgelig, litt endringer i vennskap og relasjoner, men hun blir ikke mobbet og går aldri alene. Har mange venner, er med folk hjem, har med folk hit, overnattinger osv. Skjønner jo at puberteten er slitsom i seg selv for henne, men hun sovner jo aldri om kvelden. Hun legger seg til vanlig tid, men har prøvd både litt tidligere og litt senere for å se om det hjelper, det gjør det ikke. Hun ligger og ligger, vet at hun bør sove, men får ikke sove. I går hadde hun sett på klokken siste gangen nærmere to...! Har prøvd lydbøker, stille musikk og slike ting i tilfelle det er tankekjør hun trenger å komme litt bort ifra, men hun sier at det holder henne våken så hun ligger og lytter til hun mener det har blitt for sent så hun skrur det av. Har en jente på 13 også og hun har aldri slitt med søvn så dette er nytt for oss. Noen geniale tips om ting vi kan prøve, jenta sover jo altfor lite. Vurderte å kjøpe en flaske med sanasol og vaske av etiketten, si til henne at det er en vitamindrikk som skal hjelpe henne å sove, kan de lures av sånt når de er såpass store, flytter tro fjell? Hun har aldri fått sanasol så hun kjenner ikke smaken. Anonymkode: 790c4...216
Anonym bruker Skrevet 2. november 2020 #2 Skrevet 2. november 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun virker til å ha det bra, har snakket med henne selv og læreren, ingen tegn noen vei på at noe er galt. Har sjekket hos lege, alt fra blodprøver til mr av hodet siden hun har litt ofte hodepine (ikke så rart med tanke på søvnmangel), men alt er bra. Hun er i puberteten, og mye skjer i kropp og sinn selvfølgelig, litt endringer i vennskap og relasjoner, men hun blir ikke mobbet og går aldri alene. Har mange venner, er med folk hjem, har med folk hit, overnattinger osv. Skjønner jo at puberteten er slitsom i seg selv for henne, men hun sovner jo aldri om kvelden. Hun legger seg til vanlig tid, men har prøvd både litt tidligere og litt senere for å se om det hjelper, det gjør det ikke. Hun ligger og ligger, vet at hun bør sove, men får ikke sove. I går hadde hun sett på klokken siste gangen nærmere to...! Har prøvd lydbøker, stille musikk og slike ting i tilfelle det er tankekjør hun trenger å komme litt bort ifra, men hun sier at det holder henne våken så hun ligger og lytter til hun mener det har blitt for sent så hun skrur det av. Har en jente på 13 også og hun har aldri slitt med søvn så dette er nytt for oss. Noen geniale tips om ting vi kan prøve, jenta sover jo altfor lite. Vurderte å kjøpe en flaske med sanasol og vaske av etiketten, si til henne at det er en vitamindrikk som skal hjelpe henne å sove, kan de lures av sånt når de er såpass store, flytter tro fjell? Hun har aldri fått sanasol så hun kjenner ikke smaken. Anonymkode: 790c4...216 Har dere prøvd å ligge i senga med henne å se om hun sovner da, bare ligge å skravle litt først og så kose? Er det trygghet hun mangler eller noe hun ikke tør si noe om kan det sikkert hjelpe. Ellers, kjør på med sanasol trylledrikk, det skader ikke. Null skjerm en time før leggetid osv er jo også viktig. Og de sier man skal stå opp igjen om man ligger våken lenge og så legge seg når man blir søvnig. Anonymkode: 3aa7b...201
Anonym bruker Skrevet 2. november 2020 #3 Skrevet 2. november 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Har dere prøvd å ligge i senga med henne å se om hun sovner da, bare ligge å skravle litt først og så kose? Er det trygghet hun mangler eller noe hun ikke tør si noe om kan det sikkert hjelpe. Ellers, kjør på med sanasol trylledrikk, det skader ikke. Null skjerm en time før leggetid osv er jo også viktig. Og de sier man skal stå opp igjen om man ligger våken lenge og så legge seg når man blir søvnig. Anonymkode: 3aa7b...201 Takk for svar. Ja, vi følger henne alltid til rommet om kvelden, brer over og snakker litt i mørket. Har ligget litt ved siden av flere ganger, men det går egentlig bare en liten stund før hun "kaster meg ut" fordi det blir varmt og trangt... Hun er veldig kosete og kjærlig en stund da, så den stunden får hun. Jeg har sagt til henne at om vi blir liggende å gruble får vi ihvertfall ikke sove, så jeg har sagt det du sier, at stå opp og drikk litt vann, gå på do eller et eller annet som bryter av tankemønsteret og legg deg på nytt. Hun har blitt ekspert på sånt, snur dyna og slike ting for å bryte av en negativ spiral og prøve på nytt. Jeg har sagt hun skal synge en sang inni hodet sitt om hun har tanker som blir slitsomme, ord for ord, hele teksten på en sang, for å slippe unna tanker som holder henne våken. Helt rådløs jeg altså, men jeg tror vi skal prøve sanasol-trylledrikk, det skader jo ikke om det ikke virker HI Anonymkode: 790c4...216
Anonym bruker Skrevet 2. november 2020 #4 Skrevet 2. november 2020 Deltar hun på noen form for fysisk trening? Anonymkode: 964a7...e19
Anonym bruker Skrevet 2. november 2020 #5 Skrevet 2. november 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Deltar hun på noen form for fysisk trening? Anonymkode: 964a7...e19 Ja, tre dager i uka. Men har nå tatt en pause frem til jul for å se om det kan hjelpe å ikke ha "må avgårde" over seg og heller bruke tiden til lek og venner. Hun er en aktiv jente, mye ute. Anonymkode: 790c4...216
Anonym bruker Skrevet 2. november 2020 #6 Skrevet 2. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Ja, vi følger henne alltid til rommet om kvelden, brer over og snakker litt i mørket. Har ligget litt ved siden av flere ganger, men det går egentlig bare en liten stund før hun "kaster meg ut" fordi det blir varmt og trangt... Hun er veldig kosete og kjærlig en stund da, så den stunden får hun. Jeg har sagt til henne at om vi blir liggende å gruble får vi ihvertfall ikke sove, så jeg har sagt det du sier, at stå opp og drikk litt vann, gå på do eller et eller annet som bryter av tankemønsteret og legg deg på nytt. Hun har blitt ekspert på sånt, snur dyna og slike ting for å bryte av en negativ spiral og prøve på nytt. Jeg har sagt hun skal synge en sang inni hodet sitt om hun har tanker som blir slitsomme, ord for ord, hele teksten på en sang, for å slippe unna tanker som holder henne våken. Helt rådløs jeg altså, men jeg tror vi skal prøve sanasol-trylledrikk, det skader jo ikke om det ikke virker HI Anonymkode: 790c4...216 Mulig det bare sitter i hodet nå, tanken på å ikke få sove, og så en ond sirkel. Høres litt sånn ut. Tror hun burde prøve å fysisk gå ut av rommet en stund, bryte de ritualene hun nå har. Lese litt om hun ikke får sovne? Gjerne noe kjedelig😅 Banan inneholder stoffer man blir trøtt av, ta en på kvelden. Eneste som fikk snudd meg når jeg holdt på slik var at jeg innså at det ikke var noen krise om jeg ikke sovnet, det går bra uansett. Da slapp jeg den panikken jeg fikk når jeg ikke fikk sove. Ellers blir man jo trøtt av enkelte allergimedisiner, reisesyke osv, men det bør jo tas i samråd med fastlege. Melantonin, er det rett(?) kan vel også virke. Anonymkode: 3aa7b...201
Anonym bruker Skrevet 2. november 2020 #7 Skrevet 2. november 2020 Er hun trøtt om morgenen? Jeg har en venninne som trenger veldig lite søvn. 3-4 timer i døgnet er nok for henne. Drt var et problem da hun var ung. Hun slet med å sovne når foteldrene sendte henne i seng og våknet grytidlig. Anonymkode: 1d5c4...9dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå