Gå til innhold

Har min venninne rett, var det dårlig gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne vant en Danmarkstur til Århus for et par år siden. Hun inviterte med seg meg, noe jeg gladelig takket ja til. VI planla og gledet oss til turen begge to. Turen var tiltenkt å reise i slutten av mai.  Så - plutselig i påska samme år slipper den ene datteren min på 14, en bombe om at hun hadde blitt utsatt for et seksuelt overgrep da hun var 13. Verden raste for oss. Det ble et voldsomt kjør med abup, politi, skole, osv. Jeg var så sliten og helt på felgen. Min datter hadde slitt lenge, men jeg visste ikke hvorfor. Vi tenkte det var fysisk, hadde testet henne for alt mulig. Hun hadde stort fravær på skolen. 

Når turen vår nærmet seg, så spurte min venninne om jeg fremdeles ville være med. Dumme meg svarte ja, for på et tidspunkt så ønsket jeg en pause ifra alt. Selv om det hele var veldig ferskt. Sånn ca to tre uke før så måtte jeg si ifra at jeg ikke kunne likevel. Og var helt ærlig og begrunnet det med situasjonen, som hun allerede kjente til. Jeg sa jeg var supersliten og orket rett og slett ikke. Min venninne er så grei som bare det, men hun er veldig glad i å drikke så det ville blitt en tur med masse drikking og pub-besøk etter hennes ønske. 

Hun sa hun skjønte det. Var dumt det ble sånn, men hun hadde forståelse for det. Hun tok med seg en annen istedet. 

Så nå to år etter, nå i helgen forteller hun litt brisen at hun gjerne ville fortelle meg at hun ble veldig skuffet over meg den gangen. At hun synes det var på sin plass at min mann kunne stille opp da. Jeg sa at jeg var lei for at det ble slik, men situasjon var såpass prekær at jeg følte jeg ikke hadde noe annet valg enn å være der for min datter med tanke på at alt var så rykende ferskt for oss. 

Nå merker jeg hun har tatt litt avstand. Og ærlig talt tenker jeg det er helt greit om det kun er det som er grunnen. 

Hva tenker dere om dette? 

Anonymkode: 572b5...e34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun ikke har holdt avstand før nå skyldes det nok ikke at hun er sur for det som skjedde den gangen. Da vil jeg heller tippe at du holder litt avstand uten å mene det, at hun synes situadjonen har blitt pinlig etter betroelsen eer noe sånt. 

Ere har tydlig vis bært venner lenge. Ta en telrfon og skvær opp. Ikke la dette ødelegge et venskap.

Anonymkode: dc5b5...c6b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun ikke har holdt avstand før nå skyldes det nok ikke at hun er sur for det som skjedde den gangen. Da vil jeg heller tippe at du holder litt avstand uten å mene det, at hun synes situadjonen har blitt pinlig etter betroelsen eer noe sånt. 

Ere har tydlig vis bært venner lenge. Ta en telrfon og skvær opp. Ikke la dette ødelegge et venskap.

Nei det kan jo godt være. Det var bare så rart at hun følte hun måtte si dette nå plutselig. Jeg kunne ikke annet enn å unnskylde egentlig. Men likevel sitter jeg igjen med en irritert følelse. Jeg er nok litt skuffet over at hun ikke er mer overbærende. 

Skrevet (endret)

Jeg synes det heller var dårlig gjort av din venninne å dra dette opp nå bare for å gi deg dårlig samvittighet. 

Uhørt å bli sur for noe sånt, når en venninne står midt oppi en krise! Hadde ikke følt det som noe stort tap om det vennskapet gikk over. Hun høres egoistisk ut synes jeg. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet

Vel, hun ga deg muligheten til å trekke deg fra turen. Du valgte å fortsatt takke ja for så å trekke deg i siste liten. 
Rart å dra det frem så lenge etterpå, men jeg forstår at hun ble skuffet over deg

Anonymkode: cfb87...c94

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det kan jo godt være. Det var bare så rart at hun følte hun måtte si dette nå plutselig. Jeg kunne ikke annet enn å unnskylde egentlig. Men likevel sitter jeg igjen med en irritert følelse. Jeg er nok litt skuffet over at hun ikke er mer overbærende. 

Hun var full. Da forsvinner ofte en del filtre for hva man betror seg om. Hun ble sikkert skuffet den gangen. 

Hun burde kanskje ikke sakt det. På den andre siden tyder det på at dere er så nære venner at hun føler hun kan fortelle deg slikt som ikke er bare poditivt også. Ikke heng deg opp i det. Hun fortalte det fordi hun er glad i deg og ønsker et nært forhold. Det var klønete, men noen tabber gjør man gjennom et langt vennskap.

Skrevet

Jeg tenker at hun kanskje ble litt flau av seg selv etterpå og at det er derfor hun er litt fjern, så sant det var etter det hun har trukket seg bort. Dere burde snakke om det når dere er edru.

Jeg har full forståelse for at du valgte å ikke reise allikevel, verden raser sammen etter noe sånt som skjedde med datteren din❤

Anonymkode: 431b0...4d9

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, hun ga deg muligheten til å trekke deg fra turen. Du valgte å fortsatt takke ja for så å trekke deg i siste liten. 
Rart å dra det frem så lenge etterpå, men jeg forstår at hun ble skuffet over deg

Ja gud forby å droppe en fylle-tur bare fordi venninna står midt oppi en krise liksom 😛

Skrevet

Synes du gjorde det rette. Familien kommer foran alt 

Anonymkode: 4f1ef...0ce

Skrevet

Du gjorde det rette, men jeg kan forstå at hun føler det sånn.

Anonymkode: a5d90...1d5

Skrevet
36 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Ja gud forby å droppe en fylle-tur bare fordi venninna står midt oppi en krise liksom 😛

Det går an å gi klare beskjeder til folk, ikke si "ja" først når man vet på forhånd at man mest sannsynlig kommer til å si nei. Det var likevel ikke nødvendig av venninna å ta det opp. En av grunner til at jeg ikke omgås fulle folk, er nettopp risikoen for å høre masse ufint.

Anonymkode: 313c5...609

Skrevet

Det er helt forståelig at du ble hjemme

Det er helt forståelig at hun ble skuffet.

Noen ganger blir man skuffet over uviktige ting også, og det er helt lov. 

Litt merkelig at hun tok det opp nå etter så lang tid da, det kan det godt hende hun er flau over og derfor trekker seg litt unna.

Jeg ville sendt henne en melding, synd om en sånn ting som skjedde for lenge siden skal ødelegge et godt og langt vennskap...

"Hei, jeg føler du trekker deg litt unna meg om dagen og det gjør meg trist. Er det den betroelsen du kom med i fylla som er grunnen? Det synes jeg i tilfelle vi bare skal legge bak oss, det er forståelig at du ble skuffet, og det er forståelig at jeg ble hjemme, så det tenker vi ikke mer på okei? Vi har vært venner i så mange år at vi lar vel ikke vennskapet koke bort over litt rusk gjør vi vel, ingen av oss er feilfri, men vi er glade i hverandre for det"

Anonymkode: 17456...b42

Skrevet
1 time siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

HI kunne sagt fra når venninna spurte. Men det gjorde hun ikke. Hun venta til i siste liten. Det er det som er litt ugreit 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

HI kunne sagt fra når venninna spurte. Men det gjorde hun ikke. Hun venta til i siste liten. Det er det som er litt ugreit 

Ugreit eller ei, jeg tenker at som venninne trenger du ikke si høyt at du ble skuffet. Jeg har forståelse for at venninnen ble det, men å faktisk si det er ikke ok. Hva er poenget med det? At HI skulle få dårlig samvittighet? Fordi det var synd i henne? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå merker jeg hun har tatt litt avstand. Og ærlig talt tenker jeg det er helt greit om det kun er det som er grunnen. 

Hva tenker dere om dette? 

At det er litt for mange som vet om det overgrepet. Er det med barnets samtykke at din venninne fikk vite hva som skjedde?

Anonymkode: 48b50...3c2

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At det er litt for mange som vet om det overgrepet. Er det med barnets samtykke at din venninne fikk vite hva som skjedde?

Anonymkode: 48b50...3c2

Ja det var det. Fordi min datter visste at jeg skulle på tur, og jeg spurte om det var greit at jeg sa det som det var da jeg ville avlyse. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt forståelig at du ble hjemme

Det er helt forståelig at hun ble skuffet.

Noen ganger blir man skuffet over uviktige ting også, og det er helt lov. 

Litt merkelig at hun tok det opp nå etter så lang tid da, det kan det godt hende hun er flau over og derfor trekker seg litt unna.

Jeg ville sendt henne en melding, synd om en sånn ting som skjedde for lenge siden skal ødelegge et godt og langt vennskap...

"Hei, jeg føler du trekker deg litt unna meg om dagen og det gjør meg trist. Er det den betroelsen du kom med i fylla som er grunnen? Det synes jeg i tilfelle vi bare skal legge bak oss, det er forståelig at du ble skuffet, og det er forståelig at jeg ble hjemme, så det tenker vi ikke mer på okei? Vi har vært venner i så mange år at vi lar vel ikke vennskapet koke bort over litt rusk gjør vi vel, ingen av oss er feilfri, men vi er glade i hverandre for det"

Anonymkode: 17456...b42

Dette 👏🏻

Anonymkode: 01bae...bb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...