Gå til innhold

14-åring ute på natta....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 14. Hun skulle sove hos en veninne natt til søndag. Nå har det kommet frem at de hadde sneket seg ut og holdt til ute helt til 04.30. Foreldrene er kontaktet. De hadde bla gått 2 km til en døgnåpen bensinstasjon. 
Hun jenta mi er egentlig en stille og rolig jente, som er veldig lett å lede. Vi var i sjokk i går når vi fikk vite dette, men nå er jeg veldig i tvil om hvordan jeg skal gripe dette an....Hun er i midten av 5 søsken så burde ha vært igjennom dette før, men har ikke hatt noen større tenåringsproblemer med de andre.

Anonymkode: 341c2...de9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke unnskyld din egen unge med et hun er lett å lede. Herjar du kun hennes versjon, og da vet ikke hvem som var pådriver for dette. Hun var jo uansett med på det.

Anonymkode: 0329b...fb2

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en jente på 14. Hun skulle sove hos en veninne natt til søndag. Nå har det kommet frem at de hadde sneket seg ut og holdt til ute helt til 04.30. Foreldrene er kontaktet. De hadde bla gått 2 km til en døgnåpen bensinstasjon. 
Hun jenta mi er egentlig en stille og rolig jente, som er veldig lett å lede. Vi var i sjokk i går når vi fikk vite dette, men nå er jeg veldig i tvil om hvordan jeg skal gripe dette an....Hun er i midten av 5 søsken så burde ha vært igjennom dette før, men har ikke hatt noen større tenåringsproblemer med de andre.

Det her ser jeg i utgangspunktet på som en vanlig og harmløs greie. Hadde ikke gjort annet med det nå enn å snakke om at dette ikke er lov og at dersom det gjentas blir det konsekvenser. 

Skrevet

Ingen overnatting hos andre resten av skoleåret så får du luka bort problemet.

Anonymkode: feb7e...4f0

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke unnskyld din egen unge med et hun er lett å lede. Herjar du kun hennes versjon, og da vet ikke hvem som var pådriver for dette. Hun var jo uansett med på det.

Anonymkode: 0329b...fb2

Det var ingen unnskyldning, bare et forsøk på å beskrive henne. Det burde du skjønt. Jeg har ikke bare hennes versjon, hvor står det? 

Skrevet

Jeg har begynt å si nei til at min datter får sove over hos ei venninne av samme grunn.  Sist hun overnattet der hadde de ringt vilt rundt til andre vanner, vært ute midt på natten, oppsøkt et par steder her som absolutt ikke er Ok å være ute på natten. Foreldrene til jenta sov. 
Vedkommende jente har sovet her  mange ganger i helgene men mobiler blir lagt i stuen,  de skal sove,  de har døgnet en to ganger men da på rommet til frøkna. Film og potetgull. 
jeg sover  i rommet ved siden av. Mannen min er er skikkelig nattugle så han er oppe veldig sent . 
Vi har strenge regler for overnatting  😄😄 

etter  den episoden sist de overnattet hos henne snakket jeg bare med jenta mi og fortalte hva jeg mente,  tok en telefon til foreldrene. Lagde ikke så stor sak. Det ble spørsmål på lørdag om jenta mi kunne  sove der da sa jeg nei, men hun kan sove her , fortalte at jeg sier nei pga det som skjedde siste gang de sov der. 

Anonymkode: f381e...030

Skrevet

Gjorde de noe galt da de var ute?

Anonymkode: 4e64c...548

Skrevet

Som 14 åring har du ingenting å gjøre ute til nesten morgenkvisten på en lørdagsnatt. 
Her kjenner jeg til flere 14 åringer som drikker og foreldrene er totalt uvitende. 

Jeg hadde snakket lenge med mitt barn. Jeg er ikke for «straff». Det hjelper ikke å sitte på rommet ei uke eller ta fra de telefon, det jeg tror du oppnår da er kun dårligere relasjon med barnet ditt. 
Men, jeg ville sagt at dersom det gjentar seg så ville all overnatting foregått her frem til tilliten hadde vært gjenvunnet. 

Og som jeg både sier og gjør til min sønn, du skal svare når jeg ringer deg, og ofte tar jeg på FaceTime også. 

Skrevet

Ganske uskyldig gjort. 
Selvfølgelig skal ikke 14-åringer reke ute om natten, men pass på at du ikke hauser det mer opp enn nødvendig. I stedet for å kjefte, så burde du veilede og informere henne om realiteten. Det kan skje mye..

Jeg husker jeg gjorde det samme én gang, med en venninne. Det var så spennende at jeg nesten sprakk. Jeg gjorde det aldri igjen, men jeg husker fortsatt følelsen av å gå over grensen og «forlate redet» helt på egen hånd uten at noen fulgte med eller visste noe. Jeg var også som datteren din. Uskyldig, rolig og stille. 

Anonymkode: f547d...dbc

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har begynt å si nei til at min datter får sove over hos ei venninne av samme grunn.  Sist hun overnattet der hadde de ringt vilt rundt til andre vanner, vært ute midt på natten, oppsøkt et par steder her som absolutt ikke er Ok å være ute på natten. Foreldrene til jenta sov. 
Vedkommende jente har sovet her  mange ganger i helgene men mobiler blir lagt i stuen,  de skal sove,  de har døgnet en to ganger men da på rommet til frøkna. Film og potetgull. 
jeg sover  i rommet ved siden av. Mannen min er er skikkelig nattugle så han er oppe veldig sent . 
Vi har strenge regler for overnatting  😄😄 

etter  den episoden sist de overnattet hos henne snakket jeg bare med jenta mi og fortalte hva jeg mente,  tok en telefon til foreldrene. Lagde ikke så stor sak. Det ble spørsmål på lørdag om jenta mi kunne  sove der da sa jeg nei, men hun kan sove her , fortalte at jeg sier nei pga det som skjedde siste gang de sov der. 

Vanner =venner. 

Jeg sier ikke at mitt barn er uskyldig men hun er lett og lede. 
jenta som er den «store stygge ulven « i denne saken er verdens fineste og flotteste jente. Men hun er eventyrlysten og søker spenning. 

Skrevet

Ikke direkte galt som i å drikke eller stjele. Men, som jeg sa til henne, det er såpass galt av en 14-åring å fly ute nattestid at om politiet hadde truffet på de så hadde de nok tatt de med i bilen og kjørt de hjem. Vi bor ikke akkurat på landsbygda, men 15 min kjøretur til nærmeste by, en middels stor en.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gjorde de noe galt da de var ute?

Anonymkode: 4e64c...548

Svarte deg et annet sted i tråden🙈

Skrevet

Jeg tenker det er på sin plass med en skikkelig alvorsprat, men hadde ikke gjort mer enn det ut av det hvis ikke det gjentok seg. 

Anonymkode: 27f55...358

Skrevet

Ene av mine tre tenåringer gjorde det samme, var vel 13 år og det var midt på sommeren. De var så varme at de bare ville lufte seg litt ;)

Her var vi kjempeheldige for politiet kjørte forbi, og tok de i bilen og kjørte de hjem. Jeg ble vekket midt på natten og politiet sa de måtte sjekke at de ikke hadde rømt fra vold og rus f.eks, men alt så bra ut så da ble de bare sluppet av igjen.

Neste dag ringte vi selvfølgelig foreldrene til overnattingsgjesten og hadde en prat med vårt barn. Det holdt i massevis det altså, trenger ikke mer straff enn det. De forsto at barn ikke skal være ute midt på natten, de skjønte at det kunne bli oppfattet veldig feil av politiet og jeg slang på at om dette skjedde flere ganger ville de jo bli en "kjenning av politet" og det ville de jo ikke.

Jeg ser på det som ganske uskyldige tenåringsstreker som vi må si ifra at ikke er greit, men som overhodet ikke skader dem på noen måte. Tenk om de hadde gått på fest, drukket seg fulle, sittet på med en gjeng 18-åringer i bil osv osv, det er så mye som kan skje som er skadelig og farlig, at de gikk seg en tur midt på natta er ganske uskyldig.

Anonymkode: 3bee0...570

Skrevet

Gjorde det når jeg var ung også 🙈 ble da folk av meg også 😏

Anonymkode: 151f7...536

Skrevet

Takk for mange beroligende svar! Godt å se at jeg ikke har oppfostret et «problembarn», dette er nemlig det siste jeg hadde ventet meg🙈Mammaen som ringte meg var mildt sagt opprørt på mine vegne. 
Håper og tror at det ikke gjentar seg, hun var rimelig fortvilet selv også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...