Gå til innhold

Ville du fjernet etternavnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skilt, men har både mitt pikenavn og min eksmann sitt etternavn. Barna har også begge etternavnene. 
Han skal nå gifte seg på nytt og hun nye skal visst nok ta hans etternavn. Burde jeg fjerne hans etternavn? Vi har ikke ett veldig godt forhold og jeg skjønner ikke hvorfor hun nye dama skal ta hans etternavn. 

Anonymkode: f1133...a6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skal hun ta hans navn, av samme grunn som at du tok hans navn. 

Er du den samme som klager over at du ikke er i familien lenger, etter skilsmissen?

Anonymkode: bfbe6...3b7

Skrevet

Nei, du trenger ikke fjerne hans etternavn, det er ditt etternavn også nå.

Det er ikke noe rarere at hun tar hans etternavn enn at du gjorde det, de ønsker å være familie med samme navn og det er helt greit.

Anonymkode: 96a55...b62

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er skilt, men har både mitt pikenavn og min eksmann sitt etternavn. Barna har også begge etternavnene. 
Han skal nå gifte seg på nytt og hun nye skal visst nok ta hans etternavn. Burde jeg fjerne hans etternavn? Vi har ikke ett veldig godt forhold og jeg skjønner ikke hvorfor hun nye dama skal ta hans etternavn. 

DU skjønner ikke hvorfor nyedama tar hans navn? Tipper hun ikke skjønner hvorfor du tviholder på hans navn, heller. Hvorfor i verden vil du på død og liv beholde det når dere ikke en gang har et godt forhold? 

Skrevet
18 minutter siden, Bjæk skrev:

DU skjønner ikke hvorfor nyedama tar hans navn? Tipper hun ikke skjønner hvorfor du tviholder på hans navn, heller. Hvorfor i verden vil du på død og liv beholde det når dere ikke en gang har et godt forhold? 

Har man vært gift i lang tid så vil det jo uansett ikke føles som mannens navn, og det er heller ikke kun hans navn, men også hi sitt.

Det er da ikke rart å ønske å beholde et navn man har hatt i lang tid og som man også deler med barna sine. Tar man mannens navn når msn gifter seg så er det ikke sånn at man har det kun til låns, det er faktisk ens eget navn også.

HI: Nei, du trenger ikke endre navnet DITT. Det du må, er å akseptere at hans nye kone også ønsker å hete det samme som sin mann.

Skrevet

Selvfølgelig beholder du navnet som nå er ditt, og som du deler med barna dine. Synes du fars nye kone har større rett til å dele etternavn med barna dine enn hva du har?

Anonymkode: ed2f5...abd

Skrevet

Jeg endret til å kun hete mitt pikenavn etter skillsmisse. Barna har begge. Kunne ikke falt meg inn å beholde navnet hans. 

Anonymkode: 16e39...26b

Skrevet

Da jeg ble skilt tok jeg bort hans etternavn så fort jeg kom på det, hadde skiftet navn før jeg var ute av huset. Vi var godt i bare 5 år da, og hadde det egentlig ikke godt sammen i noen av disse årene. Trodde at å ha hans navn skulle tette oss mer, men gjorde ikke det. Jeg avskydde ham på slutten, derfor var det befriende å både å flytte og å finne tilbake til mitt eget navn. Sønnen min ville fortsette med sin fars etternavn og det er jo greit. Jeg er like mye moren hans selv om vi ikke har samme etternavn. 

Du må jo bare gjøre det DU vil, føler du for å beholde det så gjør du det selv om han nå gifter seg på nytt. Det er ikke noe rart hans nye kone vil ha hans etternavn hun også, men du kan uansett beholde det, om det er det du vil. 

Ingen skal fortelle deg hva du SKAL gjøre nemlig. Hverken din eksmann eller nye konen eller øvrig familie. Kun du avgjør dette. Mener du skrev en gang om at nye konen vil du skal skifte til pikenavnet ditt. Jeg skrev i den tråden også at ingen andre enn deg  kan bestemme dette. 

Anonymkode: faff7...144

Skrevet

Og derfor har jeg og barna mitt etternavn

Anonymkode: 167fe...b0b

Skrevet

Hva du føler du burde gjøre med ditt navn er helt og holdent opp til deg.
Hva eksmannen sin nye kone ønsker er helt og holdent opp til henne.

Hun vil være like mye hans kone som det du var den gang dere var gift, og selvfølgelig kan hun ta hans etternavn akkurat som du gjorde det

Anonymkode: 51863...6e6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke ett veldig godt forhold og jeg skjønner ikke hvorfor hun nye dama skal ta hans etternavn. 

Er det du som ikke skjønner hvorfor «hun nye» skal med i familieselskap heller? 

Anonymkode: 5c467...9c8

Skrevet

Om min eksmann hadde giftet seg på nytt og den nye dama tok samme etternavn som han, så ville jeg nok ha skiftet tilbake til mitt gamle etternavn. 

Skrevet

Du kan selvsagt beholde etternavnet hans. Og den nye dama tar sikkert avnet av samme grunn du gjorde. Vilntro hun forestiller seg at de skal være sammen livet ut. 

Jeg har hatt min manns etternavn halve livet, så jeg hadde beholdt det om vi skulle skilles. Døpenavnet mitt er min fars. Og senere ble det byttet til min mors pikenavn. Mitt nåværende etternavn er det jeg har hatt lengst, og oppveksten min gjør at jeg ikke ønsker noen av mine tidligere etternavn. 

Du gjør det som passet deg best, det samme gjør den nye kona. Vet om ei som var gift i under ett år, og skilt i midten av 20-årene. Nå er hun over 40 og har fremdeles eksens navn. Hennes valg. 

Anonymkode: 50c2b...aa3

Skrevet
5 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Om min eksmann hadde giftet seg på nytt og den nye dama tok samme etternavn som han, så ville jeg nok ha skiftet tilbake til mitt gamle etternavn. 

Selv om barna hadde «hans» etternavn? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selv om barna hadde «hans» etternavn? 

Ja. Barna er jo hans også så det blir noe annet synes jeg. Jeg tenker det er mer rart å beholde hans etternavn dersom nye kona har samme. Vi er jo ikke en hel familie lenger. 

Skrevet
8 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Ja. Barna er jo hans også så det blir noe annet synes jeg. Jeg tenker det er mer rart å beholde hans etternavn dersom nye kona har samme. Vi er jo ikke en hel familie lenger. 

Jeg tenker annerledes. Jeg ville tenkt det var rart om barna våre delte etternavn med hans nye kone, men ikke med meg.

Derfor var jeg helt klar på at jeg ikke bare «lånte» navnet hans så lenge vi var gift, men at dette navnet ble like mye mitt som hans da barna våre tok det etternavnet.

Skrevet
56 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Sånn at far, barna og ny kone har samme etternavn. Ehh.... Tenker du da at de er familie? Og du er ikke familie? Siden det er argumentet ditt? 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sånn at far, barna og ny kone har samme etternavn. Ehh.... Tenker du da at de er familie? Og du er ikke familie? Siden det er argumentet ditt? 

Jeg er ikke lenger gift med min eksmann. Mine barn har eksmannen min som far, og da blir det jo også naturlig for dem å beholde navnet. Jeg er moden nok til å skjønne at jeg ikke er mindre mor til mine barn selv om jeg har et annet etternavn. 

Men slike tilfeller er så individuelle. Dette er kun meg. 

Skrevet
Akkurat nå, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jeg er ikke lenger gift med min eksmann. Mine barn har eksmannen min som far, og da blir det jo også naturlig for dem å beholde navnet. Jeg er moden nok til å skjønne at jeg ikke er mindre mor til mine barn selv om jeg har et annet etternavn. 

Men slike tilfeller er så individuelle. Dette er kun meg. 

Ok. Jeg forstår bare ikke argumentasjonen med at du ikke kan ha samme etternavn som barna, men fars nye kone kan. Og du begrunner det med at dere ikke er familie lengre? 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ok. Jeg forstår bare ikke argumentasjonen med at du ikke kan ha samme etternavn som barna, men fars nye kone kan. Og du begrunner det med at dere ikke er familie lengre? 

Far har valgt en ny kone, som igjen har valgt samme etternavn som han. Jeg er ikke lenger hans kone. Derfor vil jeg personlig synes det er rart at jeg og nye kona har samme etternavn. Jeg VAR hans kone, og jeg hadde et annet navn før jeg ble gift med han. Derfor er det mest naturlig for meg å ta tilbake det navnet siden jeg ikke lenger er en del av kjernefamilien. Mine barn er mine barn uavhengig av etternavn. Det er jo ingen problem da barna i dette tilfellet har både HI og eksens etternavn. 

Skrevet

Jeg ville ikke tatt noen andres etternavn i utgangspunktet, så det blir jo hypotetisk: Men ja, jeg ville fjernet etternavnet til en person jeg skilte meg fra. Barna har en tilknytning til vedkommende etter skilsmissen, du har ikke det. Barna dine er barna dine uansett navn.

Anonymkode: 21d35...877

Skrevet

Det er ikke rart om ekskone og ny kone får samme etternavn. Er vanlig å gifte seg på nytt. Mange kan hete det samme. Folk vet da likevel hvem som er barnas foreldre. 

Anonymkode: faff7...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...