Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Heisann. Vi har nå bestemt oss for at vi må ta kontakt med bup, eller ppt gjennom fastlegen ang barnet vårt. Men er det mulig å gå til privat istedenfor? jeg synest det tar alt for lang tid og jeg liker ikke at barnet vil få dette i journalen sin. noen erfaringer her? Anonymkode: 556f0...1b5
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Det vil jo være i journalen om det utføres privat også. Det kommer an på hva som er problemet, men her vi bor kan f.eks. en ADHD-diagnose settes av en privat neuropsykolog/psykiater i stedet for BUP, men skal dere ha riktig tilrettelegging på skole bør jo PPT inn i bildet. Anonymkode: 9544d...ba3
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 Bup eller PPT? Det er to ulike instanser som gjør ulike ting. Anonymkode: 34733...96d
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 Det er to ulike instanser ja. Hva trenger dere hjelp til? Anonymkode: aaea6...5c4
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 Nå tenker jeg for å få fortere hjelp. Det er lang ventetid og ikke minst lang behandlingstid og det føler vi at vi har. Hun trenger hjelp nå og ikke om 2 år. har 2 familiemedlemmer som har vært gjennom det samme og det tok 2 år! Anonymkode: 556f0...1b5
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Bup eller PPT? Det er to ulike instanser som gjør ulike ting. Anonymkode: 34733...96d Stemmer det. Usikker på hvem man blir evt henvist hos først. Anonymkode: 556f0...1b5
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er to ulike instanser ja. Hva trenger dere hjelp til? Anonymkode: aaea6...5c4 Vi trenger hjelp til å kartlegge barnet vårt. Konsentrasjons problemer, sinne, forståelse, osv Anonymkode: 556f0...1b5
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Det vil jo være i journalen om det utføres privat også. Det kommer an på hva som er problemet, men her vi bor kan f.eks. en ADHD-diagnose settes av en privat neuropsykolog/psykiater i stedet for BUP, men skal dere ha riktig tilrettelegging på skole bør jo PPT inn i bildet. Anonymkode: 9544d...ba3 Det er slik jeg tenker og. Har barnet en diagnose så kan man få hjelp fortere og da kan man ta kontakt med ppt når diagnose er på plass Anonymkode: 556f0...1b5
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 Jeg har tre barn med autisme og alle har vært utredet av bup og ppt. Hvis du har mistanke om nevropsykiatrisk diagnose som adhd/tourette/autisme ville jeg bedt om henvisning til bup først, men man kan strengt tatt henvise begge steder samtidig. Fastlege henviser til bup og skolen henviser til ppt. Dersom barnet ikke trenger tilrettelegging i skole er det ikke nødvendig å henvise ppt. Jeg ville ikke gått privat. Det er altfor mange barn som blir feilaktig diagnostisert i privat sektor. Anonymkode: 3f06d...a1e
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stemmer det. Usikker på hvem man blir evt henvist hos først. Anonymkode: 556f0...1b5 Da sønnen vår ble henvist til BUP, hadde vi henvisning fra fastlegen men også uttalelser fra skole og PPT. Det kan være greit å ha flere uttalelser utover fastlegen for å bli prioritert hos BUP. Anonymkode: 9544d...ba3
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 Ppt er førstelinjetjenesten og bør ha gjort en vurdering før henvisning til spesialisthelsetjenesten (bup). Det er selvsagt mulig å be om privat vurdering men de kan ikke hjelpe til med tilrettelegging på skole, observere barnet på skolen, veiledning til skole osv. Det er ppt. Om du tenker barnet trenger hjelp på skole og er redd det vil ta tid er det vel bare å komme igang med henvisning dit? Uansett om det er privat eller offentlig skrives det journal. Anonymkode: b8ec8...786
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå