Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2020 #1 Skrevet 31. oktober 2020 Må si med en gang at det ikke er kritisk, så blir ikke via lege, og pt eller treningsstudio er ikke mulig for meg (avstand). Er veldig mye alene med barna (over halve året), og sliter med at jeg bruker meg opp på husarbeid. Kosthold og trening er helt elendig. Men hvor starte, for jeg må ta bedre vare på meg selv og min helse. Anonymkode: 6fcd7...030
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2020 #2 Skrevet 31. oktober 2020 Jeg har fått god hjelp via nettkurs hos Roede. Praktisk med noe digitalt i disse dager 👍☺️ Alt virket uoverkommelig for meg og... Men hjalp å bare komme igang. Og få litt personlig støtte. Så går det fort mye bedre, og når det ble resultater av det, steg med ett motivasjonen og. Lykke til! Anonymkode: 607f8...288
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2020 #3 Skrevet 31. oktober 2020 Begyn med det du synes er mest gøy. Ta et kurs der du lærer å lsge sunn mat du liker på kort tid. Finn en måte å redusere husarbeidet. Kanskje det innebærer færre ting, litt skjeldnere vask og generelt at ikke alt må være perfekt. Vær aktiv med aktiviteter du sel liker, ikke press deg til trening du hater. Det smarteste du gjør tror jeg likevell er at du finner noen du kan skryte til og som kan riose deg for alt du får til. Anonymkode: 49b05...529
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 Bruk barna som motivasjon og som hjelpemiddel. Når du er mye alene med barna regner jeg med du ikke har mye tid til treningssenter og slike ting, men det er ingen hindring. Sett deg ned og lag en ukeplan. Kartlegg hva dere gjør hver dag i en uke, da finner du ut når du har tid alene og når dere alle har tid sammen. Du kjenner også barna dine slik at du vet om ungene er slitene etter bsrnehsge og skole, eller om det er tiden de er mest aktive. Sett av tid til å være ute med barna, du bør leke og være aktiv med de. Ikke kjør de til lekeplassen for å se de leke, men ta de med ut og lek sisten med de, sykle, stå på ski, gå turer, lek med ball osv. Er det møkkavær ute kan dere lage hinderløype inne for så å leke hermeleken. La barnet lede vei og du følge etter, det er utrolig hvor slitsomt dette er. Bare det å åle seg under en stol er slitsomt for oss foreldre og unger syns dette er veldig gøy og ganske underholdene. Går dere til butikken leker dere hermegåsa på veien. Dette gjorde jeg mye, selv om det bare tar noen få minutter å gå til butikken her så ble jeg utfordret av ungene, mye bevegelse jeg ikke hsdde fått ellers og vi storkoste oss alle sammen. Det tok litt lenger tid noen ganger, men det gjorde ingenting. Du vil nok kanskje ikke merke dette så mye på vekta, men du vil merke dette på kondisen og energien din. Jeg savner denne tiden nå, for nå er ungene tenåringer og leke hermegåsa med mamma til butikken er flaut selv om de fortsstt syns det er gøy. Alt er igrunn kleint, så jeg kan ikke bruke de lengre. Nå er det ikke så viktig for meg siden jeg har en veldig fysisk krevende jobb og kan enkelt ta i litt ekstra der, men kjenner jeg går glipp av endel som jeg fikk gratis i form av leke med ungene før. Jeg har ett nabobarn jeg plutselig kan leke med, hun syns det bare er gøy når jeg spør om hun skal leke sisten når jeg ser henne ute. Skal også sies at faren ofte blir med, så vi ser nok rare ut der vi leker, men det er gøy og kroppen min har godt av den bevegelsen. Matveien kan du jo også gjøre endel, men der har jeg lite å komme med. Men ett tips kan være å finne ut hvilke mengder med kjøtt dere trenger for å bli mette slik at det ikke blir rester. Lager du mat slik at dere blir mette, men ikke stappmette blir det enklere å ikke ta den ekstra posjonen bare for at det er litt for lite til å spare. Også er det lettere å ta litt mindre posjoner for du vet det ikke er for mye, og dermed spiser du mindre uten at du føler deg sulten. Slik som kjøttdeig så trenger jeg og mine to jenter 300 gram kjøttdeig til det meste, så jeg kjøper mye kjøttdeig. Pakker de om og fryser de ned. Jeg er ikke så glad i restemat, så da syns jeg det er bedre å bare lage det vi spiser selv om ungene har begynt ålike restemat. Strimlet kyllingfilet kunne vi nok hatt samme mengde, men bruker 400gram siden det da som oftes blir en resteposjon til hun som liker rester av mat med kylling. Bruker vi strimlet kyllingfilet, trenger vi mindre kylling for å føle oss like mette. Hva og hvorfor aner jeg ikke, men det er vel typen mat vi da lager og atvihar mer grønnsaker inntil npr vi har strimlet. Jeg pleier å kjøpe mye kyllingfilet, dele opp og fryse i posjoner. Har også noen poser med en posjon i, for har vi besøk kan jeg ta en stor pose og en liten. Eller om jeg er alene hjemme kan jeg ta en liten pakke. Jeg er vant til å ha mye grønnsaker på tallerken, samt at jeg ikke er veldig storspist. Jeg spiser meg mett, men aldri mer. Jeg tar ikke den siste biten når jeg er megt, da havner den i søppla istede. Den siste biten får heller bli til jord, den jorden dyrker de blandt annet tomater av som jeg kan kjøpe og få i butikken. Så ingen dårlig samvittighet for dette. Det er forskjell på å kaste en posjon, enn litt på tallerken. Jeg vet jo hvor mye jeg normalt trenger, slik at jeg ikke ikke tar mer enn jeg pleier og jeg kan heller forsyne meg flere ganger. Folk spiser ofte større posjoner enn de trenger, så ett tips kan også være å bruke mindre tallerkner enn vanlig. Da ser mengden lik ut siden du dekker tallerknen som vanlig, Hjernen blir også littlurt av dette og kan gi deg en metthetsfølelse tidligete enn før siden hjernen tror den har spist like mye som før. Dele opp tallerknen i ulike deler kan også være lurt om du ikke spiser nok grønnsaker. Hva som er helt riktig aner jeg ikke, men jeg sier til barna st den bør deles i tre og grønnsakene bør være større enn de to andre. Anonymkode: 734cd...fdf
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Må si med en gang at det ikke er kritisk, så blir ikke via lege, og pt eller treningsstudio er ikke mulig for meg (avstand). Er veldig mye alene med barna (over halve året), og sliter med at jeg bruker meg opp på husarbeid. Kosthold og trening er helt elendig. Men hvor starte, for jeg må ta bedre vare på meg selv og min helse. Anonymkode: 6fcd7...030 Legg inn mer hverdagsaktivitet, det er det viktigste du bør gjøre først tenker jeg. F.eks parker litt lenger fra døra til butikken eller gå dit hvis det er mulig, gå trapper i stedet for heis, gå rundt mens du snakker i telefonen, lek med ungene ute osv. Har du postkasse på stativ litt unna boligen din, gå og hent den i stedet for kanskje å stoppe på veien hjem for å ta den med deg. Har du trapper hjemme, gå en gang eller to ekstra hver gang du går i de. Kan du gå en tur med ungene noen ganger i uka for å få opp pulsen litt, la de sykle ved siden av kanskje? Kunne du tenke deg å trene litt hjemme med f.eks videoer fra youtube eller livegym. Er du glad i å danse eller zumba så er det utallige videoer på youtube, man kan finne noe som passer den formen man er i. Litt lettere å tipse hvis du kan si litt om hvordan kostholdet ditt er nå. Anonymkode: 4ec8c...32d
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 Nå vet jeg ikke hvor små barn du har, men når barna er små er det en del man bare må få unna om dagene skal flyte greit. Men andre ting, som gulvvask, tørke støv osv, det kan man fint vente med. Kost og feiebrett kan ta det verste. Lag et system så du får unna det du må, rett og slett prioriter det som er viktig. Barna kan få egne oppgaver, ta ut søpla, tømme oppvaskmaskinen og lignende oppgaver, tilpass til alder. Om barna er i seng til kl 20, gi deg selv en time på å gjøre det du må av rydding og forberede til dagen etter, fra kl 21 er det egentid. Det er så viktig å prioritere litt sofatid til en bok eller netflix eller hva du slapper av med. Det aller meste av mat kan lages på 20-30 min. I hverdagen går jeg alltid for enkle løsninger. Vi har ofte kylling, ris og tilbehør, laks med poteter og agurksalat, fiskeburgere, pasta med kjøttsaus osv. I helgene planlegger jeg gjerne måltider jeg kan bruke litt lenger tid på og med flere ingredienser. Om problemet er mye usunt/godteri, så tøm skapene og ikke kjøp inn mer når du handler. Selv kan jeg ikke ha godteri i skapene for da "roper" det på meg til jeg har spist det opp. Så løsningen for meg er å kjøpe inn lørdagsgodt på lørdag og bare det barna og eventuelt jeg skal spise den dagen. Når det gjelder aktivitetsnivået er det bare å kle på dere og komme dere ut døra. Gå turer i nærmiljøet, korte eller lange, det viktigste er å få litt bevegelse og frisk luft. Om du bare begynner et sted så kan du ta en ting av gangen. Begynn med det som er viktigst å få på plass for at du skal føle at hverdagen er overkommelig, og når det er på plass så tar du for deg neste punkt. Lykke til :) Hilsen alenemor med 2 barn Anonymkode: c6ed2...8cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå