Gå til innhold

Når barnet blir mobbet - så vondt

Anbefalte innlegg

Skrevet

De går i 5.klasse. Det har pågått en stund. Vi har prøvd å prate med foreldrene til de 3 som mobber. De legger det over på hun som blir mobbet eller så går de i fornektelse. Nå har læreren sett alvoret og følger godt opp. Skal tas opp på foreldresamtalene og læreren tar godt vare på datteren vår. Men det er så vondt! Hva kan vi gjøre? Hvordan nå inn til disse foreldrene? De mobber for alt, til og med at hun spiser for sakte eller for lite. Lyst å gråte hele døgnet, men det hjelper jo ikke henne.  

Anonymkode: bec57...d28

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De går i 5.klasse. Det har pågått en stund. Vi har prøvd å prate med foreldrene til de 3 som mobber. De legger det over på hun som blir mobbet eller så går de i fornektelse. Nå har læreren sett alvoret og følger godt opp. Skal tas opp på foreldresamtalene og læreren tar godt vare på datteren vår. Men det er så vondt! Hva kan vi gjøre? Hvordan nå inn til disse foreldrene? De mobber for alt, til og med at hun spiser for sakte eller for lite. Lyst å gråte hele døgnet, men det hjelper jo ikke henne.  

Atte hææææ!? Stakkars jenta, hun må jo være skikkelig skikkelig engstelig for å være i samme rom som mobberne. 

Jeg ville holdt henne hjemme til skolen hadde ordnet opp. Byttet klasse. 

Masse masse lykke til til dere alle, håper hun slipper å høre et eneste ord til fra disse andre. 

♥️

Endret av Blop
Skrevet

Stakkars deg❤️. Så vondt!! Glem å prøve å nå inn til foreldrene. Fortsett å pushe på skolen og la de ta alt ansvaret. Ellers ender foreldrene med å hate deg, noe som igjen går utover barnet ditt. Vurder også fortløpende om dere skal bytte skole/flytte. Om det ikke går seg til, må barnet ditt skjermes. Barna får tydeligvis støtte hjemme, og da kommer ikke barna til å endres. Følg veldig nøye med, og vær obs på situasjoner som kan oppstå utenfor lærerens høre-og se-vidde. Forlang ukentlig tilbakemelding, og meld inn 9a til rektor. Da må plan og oppfølging dokumenteres, noe som gjør det lettere for deg å stå på kravene. Her må du være på hele tiden. Jeg forstår så godt at det er vondt. Om du er modig nok, kunne du sagt noe om dette på et foreldremøte (uten å navngi noen)? Så kan andre slå ring rundt barnet ditt? Hvis ikke, må du få henne inn i noe der hun får mulighet til vennskap utenom skolen. Men som sagt: om skolen ikke får 100% bukt med problemet innen kort tid, bytter du. Barnet ditt kan ikke vente. Lykke til😍

Anonymkode: 00e34...d58

Skrevet

Jeg ble mobbet fordi jeg spiste rart på ungdomsskolen. En gutt som mente jef løftet leppen for høyt over pålegget for å ikke få smøreost etc. på leppene. 
Og det ble ikke med det, men de finner de utroligste feil når de vil mobbe. 😭

Anonymkode: e740c...832

Skrevet

Ta henne ut av skolen til de fikser det !!!

Anonymkode: 1ca39...5a4

Skrevet

Hun er nesten aldri borte fra skolen heller. Har fortalt bruddstykker tidligere, men har ikke forstått alvoret før nå de siste ukene. Føler jeg har sviktet. Læreren har snakket med alle jentene i klassen samlet og noen av de begynte å gråte, hun ene lo. Bør jeg ta henne utav skolen? Læreren snakker med henne etter hver friminutt, bare kort hvordan det har gått, og før hun går hjem etter skoledagen. Hun snakket også med henne i over 1,5 time når alt kom frem. Jeg mener det er de som mobber som bør bytte skole. En annen i klassen har allerede byttet pga mobbing fra de samme jentene. Helt forferdelig. Skal sies at de hadde en annen lærer på den tiden. Tusen takk for alle svar!

HI

Skrevet

De jentene som mobber burde ihvertfall bli splitta,  sendt i forskjellige klasser hvis det er flere klasser på samme trinn,  de er gjerne ikke like tøffe alene .

Anonymkode: d48fe...c4e

Skrevet

Mobbeparagraf 13a. Krev at mobberen flytter enten klasse eller skole. Fungerer ikke det bør dere selv flytte. Gutten min var helt ødelagt etter nesten 4 års mobbing. Vi gjorde alt lovlig i vår makt, men foreldrene til hovedmobberen ga blanke. Kunne ønske at gutten vår hadde slått hovedmobberen så mye at han hadde sluttet, men skolen var en skikkelig drittskole som sa at hvis han tok igjen var han selv skyld i mobbinga... Vi flytta og så oss aldri tilbake. Han er fortsatt prega av mobbinga 6 år etterpå, men nå er han så stor og sterk at hvis noen hadde forsøkt å mobbe han hadde det blitt kort prosess med et meget voldelig utfall hvis voksne ikke kan gå inn for å kontrollere (minst 2 voksne).

Anonymkode: 61cd9...7ec

Skrevet

Jeg hadde møtt opp på skolen daglig og skremt vettet av drittungen. Men, sånn er jeg. 

Anonymkode: b0f72...8eb

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde møtt opp på skolen daglig og skremt vettet av drittungen. Men, sånn er jeg. 

For en dustete kommentar. «Sånn er jeg». Så HI burde bare fikse problemene til barnet, lett som en plett, ved å skremme ungene? Var en mor som gjorde noe slikt da datteren ble mobbet da jeg var mindre. Jenta fikk det hundre ganger verre, nå kunne de jo mobbe henne for den gale moren også. Som virkelig fremsto som gal. Det var totalt feilslått. 

Til HI. Bruk mobbeparagrafen. Kontakt rektor, sett alle lærerne på kopi og krev handling. Bli den masete moren som ikke gir seg og som kjenner sitt barns rettigheter ut og inn. Krev at de tar ansvar i dag. Ikke vent en eneste dag. Skriv gjerne et innlegg på klassens fb side (uten å henge ut mobbere, folk kan legge sammen 2+2). Få lærerne til å ha et et foreldremøte om mobbing og konsekvensene av mobbing og hold gjerne et innlegg der. Vær sterk for barnet ditt og ikke spør, men krev. 

Anonymkode: 8d046...747

Skrevet

Vi har en gruppechat med kun jentene. Kan jeg skrive et innlegg der? Noen som kan hjelpe meg å formulere noe? Det bruser i sinnet mitt når jeg tenker på dette, samtidig så ufattelig trist. Hun har to venner i klassen heldigvis, og venner utenom på andre skoler. Det virker som de som mobber også er misunnelig på at hun er med jenter på andre skoler osv. Takk for alle gode råd. Vi skal på møte i uka som kommer. 

Skrevet

Jeg tenker at du må ha enkeltepisoder å dra frem. Samle foreldrene til alle jentene i klassen. De er så små, så dette må bør de voksne klare stanse. 

Eller på denne chaten. Men enda bedre å møte alle sammen. Det beste våpen mot mobbing er at foreldre er venner. Så det beste er om du klarer få foreldrene til mobberne på ditt lag. Det kan du nok klare om du også hører på det de har å si, mener de det er oppspinn? mener de din datter er en del av problemet? Terger hun de? Hva de mener må du bruke til egen fordel.

Ok, så er ikke datteren min perfekt, kanskje hun har noe skyld. Hvordan løser vi dette sammen? Ingen av jentene har godt av dette, læringsmiljøet blir også dårlig av det.

Vi hadde en jentegjeng med våre datter der det var mye tull. Min ble ofte den som gikk alene. Når jeg hørte på henne hørtes hun helt uskyldig ut, men to andre foreldre hadde en annen versjon fra sine barn. Da måtte vi liksom løse dette da, begge måtte innse at alle måtte skjerpe seg. 

Skrevet

er du sikker på at datteren din er helt uskyldig da? kan jo hende hun mobber også

Anonymkode: e6782...33f

Skrevet

Hun mobber ikke heldigvis. Det har blitt lagt merke til at hun blir mobbet av de som er vakt ute i friminuttene og, de fryser henne ut. Hun sier ingenting tilbake. Om hun prøver å forklare noe så blir hun bare ignorert eller ledd av. Inspektøren på skolen har også fått dette med seg. Jeg har gått gjennom tlf hennes og ser på chat med klassen hvordan de skriver til henne og sletter henne fra chaten, hvor da et par som ikke mobber legger henne til igjen. Det er også blitt lagt ut en tiktok video fra hun ene hvor hun beskylder datteren min for ting hun ikke har gjort og snakker stygt om henne. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun mobber ikke heldigvis. Det har blitt lagt merke til at hun blir mobbet av de som er vakt ute i friminuttene og, de fryser henne ut. Hun sier ingenting tilbake. Om hun prøver å forklare noe så blir hun bare ignorert eller ledd av. Inspektøren på skolen har også fått dette med seg. Jeg har gått gjennom tlf hennes og ser på chat med klassen hvordan de skriver til henne og sletter henne fra chaten, hvor da et par som ikke mobber legger henne til igjen. Det er også blitt lagt ut en tiktok video fra hun ene hvor hun beskylder datteren min for ting hun ikke har gjort og snakker stygt om henne. 

Dette er hårreisende. Har ikke så mye annet å si. Jo, har jo det. Men det hjelper jo ikke en dritt. Jeg hadde møtt opp på skolen i morgen den dag og forlangt at de satte i gang tiltak. Mobberne må flyttes. Klassen må splittes. Foreldre må kalles inn. De må snakkes til. Og det av noen andre enn deg. De må faktisk bare skjønne at deres barn er med på å ødelegge et annet barn. Du må, slik jeg ser det, ha dialog med rektor og andre ansvarlige på skolen hver dag /uke, alt etter hva behovet er, i lang tid fremover. 

Ønsker dere masse lykke til, pust med magen. Dette får du til ♥️

Skrevet
7 hours ago, Anonym bruker said:

Det er bra :) her hadde vi en sak der foreldrene til et barn i klasse til mitt barn, måtte anmelde både skolen og foreldrene til mobberene, barna kom under barnevernet og det ene barnet ble flyttet fra foreldrene.

grunn til jeg spurte om om mobbet var jeg opplevde det samme med mitt barn,men barnet var like god selv og mobbet vledig igjen

Anonymkode: e6782...33f

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den videoen fra tiktok, kan du få lagret den slik at du har bevis? Jeg tenker da at jeg ville ha vist denne videoen til foreldrene til jenta først og sagt at "jo, din datter mobber. Og det er blant annet slik det foregår". Deretter ville jeg tatt denne videre til skolen. Alle håndfaste bevis er viktige, eller så blir det fort ord mot ord. Husk at mobberne gjerne har en annen versjon de forteller hjemme. 

Skrevet

Har du meldt dette som en 9A sak? Det er det første du må gjøre. Så gir du skolen de dagene på å lage en aktivitetsplan du er fornøyd med. Om ikke melder du igjen evt melder saken til fylkesmannen. Mange foreldre er ALTFOR tålmodige med treige og inkompetente skoler. 

Anonymkode: a0e86...2e5

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg har fått lagret videoen fra tiktok så kommer til å vise den til læreren også. Har ikke fått meldt det som 9a sak, sender jeg bare en e-post om dette til rektor eventuelt? Tenker det er greit å ha slike ting skriftlig? 

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar. Jeg har fått lagret videoen fra tiktok så kommer til å vise den til læreren også. Har ikke fått meldt det som 9a sak, sender jeg bare en e-post om dette til rektor eventuelt? Tenker det er greit å ha slike ting skriftlig? 

HI

Alt må være skriftlig 🙂 Masse lykke til!

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

For en dustete kommentar. «Sånn er jeg». Så HI burde bare fikse problemene til barnet, lett som en plett, ved å skremme ungene? Var en mor som gjorde noe slikt da datteren ble mobbet da jeg var mindre. Jenta fikk det hundre ganger verre, nå kunne de jo mobbe henne for den gale moren også. Som virkelig fremsto som gal. Det var totalt feilslått. 

Til HI. Bruk mobbeparagrafen. Kontakt rektor, sett alle lærerne på kopi og krev handling. Bli den masete moren som ikke gir seg og som kjenner sitt barns rettigheter ut og inn. Krev at de tar ansvar i dag. Ikke vent en eneste dag. Skriv gjerne et innlegg på klassens fb side (uten å henge ut mobbere, folk kan legge sammen 2+2). Få lærerne til å ha et et foreldremøte om mobbing og konsekvensene av mobbing og hold gjerne et innlegg der. Vær sterk for barnet ditt og ikke spør, men krev. 

Anonymkode: 8d046...747

Når den pedagogiske tilgangen ikke virker, så kommer silkehanskene av. Det er viktigere for meg at barnet mitt trives på skolen, enn å ta hensyn til en drittunge.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Tror alle kommuner nå har mulighet til å melde via nettsidene til kommunen/skolen. Om du ikke finner det så sender du en epost til rektor der du viser til dialog med kontaktlærer. At dere ikke opplever at "Anne" har et trygt skolemiljø og at du herved melder det som paragraf 9.A sak. Da må skolen åpne saken og følge tidsfrister og aktivitetsplikter etter loven. Det er ikke noe å vente med og særlig viktig om dette er en skole som ikke følger opp mobbesaker godt nok.

Anonymkode: a0e86...2e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...