Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2020 #1 Skrevet 31. oktober 2020 Min 12 år gamle datter er forferdelig lat og oppfører seg som en tenåringer flest! Jeg har ikke erfaring med hvordan man håndterer tenåringer..er det noen som har tips til meg? Jeg begynner å føle meg helt maktesløs..hver dag er en kamp med henne..vi snakker da om at hun gjør ingenting og da mener jeg ingenting! Det er vel vanlig at så store barn får små oppgaver rundt om i huset som å rydde rommet sitt..og kanskje gå med søpla, tømme oppvaskemaskin avogtil. Vel hun gjør ingen av delene. Jeg har tatt fra henne tlf ved noen anledninger som straff for å ikke hjelpe til med noen verdens ting. Det har ikke hjulpet..det har gått så langt at hun har begynt å kalle meg for bitch,hurpe og enda værre ting når jeg bet henne gjøre noe..gjærne noe så simpelt som å gå med 1 søppelpose..det ender da med at jeg tar den selv. Jeg trenger råd for å håndtere dette. Anonymkode: cafb3...920
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2020 #2 Skrevet 31. oktober 2020 Er det alderen? Min veldige aktive 12 åring har blitt lat i det siste. Han trenger fortsatt men tilbringer mye tid liggende i sofa Anonymkode: 3a780...9e0
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2020 #3 Skrevet 31. oktober 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det alderen? Min veldige aktive 12 åring har blitt lat i det siste. Han trenger fortsatt men tilbringer mye tid liggende i sofa Anonymkode: 3a780...9e0 Trener skulle det stå Anonymkode: 3a780...9e0
Optatium Skrevet 31. oktober 2020 #4 Skrevet 31. oktober 2020 Uavhengig av om det er alder eller hormoner, den slags språkbruk hadde vært helt uaktuelt her i huset.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2020 #5 Skrevet 31. oktober 2020 Det er naturlig at hun hjelper til med slike ting, men du må nok regne med å mase. Anonymkode: f754c...3fa
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2020 #6 Skrevet 31. oktober 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Min 12 år gamle datter er forferdelig lat og oppfører seg som en tenåringer flest! Jeg har ikke erfaring med hvordan man håndterer tenåringer..er det noen som har tips til meg? Jeg begynner å føle meg helt maktesløs..hver dag er en kamp med henne..vi snakker da om at hun gjør ingenting og da mener jeg ingenting! Det er vel vanlig at så store barn får små oppgaver rundt om i huset som å rydde rommet sitt..og kanskje gå med søpla, tømme oppvaskemaskin avogtil. Vel hun gjør ingen av delene. Jeg har tatt fra henne tlf ved noen anledninger som straff for å ikke hjelpe til med noen verdens ting. Det har ikke hjulpet..det har gått så langt at hun har begynt å kalle meg for bitch,hurpe og enda værre ting når jeg bet henne gjøre noe..gjærne noe så simpelt som å gå med 1 søppelpose..det ender da med at jeg tar den selv. Jeg trenger råd for å håndtere dette. Anonymkode: cafb3...920 Folk som ikke bidrar hos meg, kan heller ikke motta noe. Det kan f eks være at jeg ikke dekker på med middag til dem - en tolvåring kan lage seg mat selv. Jeg betaler ikke mobilregning, jeg vasker ikke tøy, jeg streiker over hele fjøla. Og jeg blir rasende så det singler i vinduene hvis noen drister seg til å bruke skjellsord som bitch eller hurpe til meg! Da kan jeg love deg at ALLE goder ryker, inkludert retten til å bevege seg inn på stua. Men jeg har sjelden måttet bruke det, da. Ungene skjønte lenge før tolvårsalderen at de ikke kødder med mamma. Anonymkode: c24bc...999
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2020 #7 Skrevet 31. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: .gjærne noe så simpelt som å gå med 1 søppelpose..det ender da med at jeg tar den selv. Jeg trenger råd for å håndtere dette. Anonymkode: cafb3...920 Jeg hadde båret søppelposen inn på rommet hennes og plassert den på hodeputa. Gjerne når hun hadde venninner på besøk. Med en meget skarp instruksjon om at den fra nå av var hennes ansvar, og at hun ville få flere tilsvarende om hun ikke fra nå av påtok seg det ansvaret. Anonymkode: c24bc...999
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2020 #8 Skrevet 31. oktober 2020 Takk for innspill! Ikke bare jeg som blir rasende når late tenåringer ikke hjelper til 😅 da skal jeg gå litt mere drastisk til verks neste gang! Søppelposen på hodeputa..den var ikke værst 😂 Anonymkode: cafb3...920
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2020 #9 Skrevet 31. oktober 2020 Mulig det er en jentegreie? Jeg har en gutt på 12 år og ser ingen sånne tendenser. Han gjør lite uten at jeg spør, men hjelper alltid gledelig til hvis jeg ber han om det uten sure miner. Eneste han gjør seg litt vanskelig på er å legge seg på kvelden, men det er sjelden noe annet enn «måååå jeg???» 😂 Anonymkode: 76b50...439
Anonym bruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Mulig det er en jentegreie? Jeg har en gutt på 12 år og ser ingen sånne tendenser. Han gjør lite uten at jeg spør, men hjelper alltid gledelig til hvis jeg ber han om det uten sure miner. Eneste han gjør seg litt vanskelig på er å legge seg på kvelden, men det er sjelden noe annet enn «måååå jeg???» 😂 Anonymkode: 76b50...439 Har 3 gutter og alle skapte seg litt i den alderen. Anonymkode: c24bc...999
gale damen Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 Men hvorfor gir du full service til en unge som ikke bidrar? Jeg antar at mobilregningen blir betalt, matpakka smurt, klærne vasket, lommepenger utbetalt, nye klær innkjøpt, etc, etc., Språkbruken er et kapittel for seg selv, og hadde utløst inndragning av absolutt alt inntil en unnskyldning var på plass. Første gang det skjedde. Andre gang har jeg aldri måtte tenke på. Slutt å gi service! Fordel husarbeidet rimelig. Unger og mann skal delta på like fot, det vil si at de voksne i husstanden bidrar som om de begge (eller flere om voksne barn bor hjemme) eier det evigvarende berget av husarbeid som skal gjøres, og barn har plikter som skal utføres. Åtteåringen min har badevask, rydding av rom, tømming av oppvaskmaskin, trappevask og å gå ut med søpla som sine oppgaver. Hun utfører disse pliktene uten munnbruk fordi hun forstår at alle må bidra for at det skal bli best mulig hjemme for alle. Ingen av ungene har protestert på at alle må være med på det vi alle tross alt synes er kjedelige jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå