Gå til innhold

Tjenesteveien og sjef som tar ære

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kreativ og dyktig i jobben min og ønsker ingen lederstilling fordi jeg vil utvikle faget videre. De siste årene har alle gjennomførte prosjekt vært mine ideer, men jeg har ikke fått noe anerkjennelse eller oppgaver knyttet til dem som er konkrete nok for CV-bygging. 

Ved en tilfeldighet så jeg en e-post der lederen min videre formidlet min siste idé. Hun tar fullstendig æren for det, og jeg skjønner at hun som jeg mistenkte har gjort det hver gang.

Hva gjør jeg? «Eier» hun mine ideer fordi hun er lederen min? 

Anonymkode: 0a643...7aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til en viss grad gjør hun det. Leder legger til rettefor ideutvikling og bestemmer hva dere skal gå videre med osv. Ofte vil det at en konkret idee lykkes være et samarbeid mellom mange. Finansiering, selve ideen, utvikling, kontroll osv.

Anonymkode: 3be6b...14f

Skrevet

Pass på å cc inn noen relevante kollegaer, gjerne ledere, i mailer når du kommer med ideer. Da kan hun ikke uten videre ta all kred selv. Legg det gjerne frem muntlig også der det er passende, men pass på å ha ting skriftlig tidlig så ikke andre kan ta æren. Et vellykket prosjekt er selvfølgelig alltid avhengig av et godt team og samarbeid mellom flere, men at du ikke skal få noe anerkjennelse som «opphavskvinne» er jo ikke rettferdig, spesielt når du prøver å bygge en god CV.

Anonymkode: f8a06...af6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til en viss grad gjør hun det. Leder legger til rettefor ideutvikling og bestemmer hva dere skal gå videre med osv. Ofte vil det at en konkret idee lykkes være et samarbeid mellom mange. Finansiering, selve ideen, utvikling, kontroll osv.

Anonymkode: 3be6b...14f

Det er det selvsagt, og jeg har ikke noe problem med å dele «ære». Innovasjon er veldig viktig i bransjen og for videre muligheter. Jeg vurderer faktisk å holde ideene mine for meg selv fremover.

Skrevet

Jeg er leder og krediterer alltid den som kom med ideen. Min jobb som leder er å legge til rette for at ansatte skal utføre godt arbeid. Som hun over foreslo kan du komme med ideer i e-poster der du setter andre på kopi, eller på fellesmøter. Lykke til!

Anonymkode: 95c8c...503

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er det selvsagt, og jeg har ikke noe problem med å dele «ære». Innovasjon er veldig viktig i bransjen og for videre muligheter. Jeg vurderer faktisk å holde ideene mine for meg selv fremover.

Da har sjefen din oppnådd det motsatte av det som bedriften har godt av. Det er jo dumt. Kan du kanskje ta en samtale om det? At du vet du er det kreative hodet på deres avdeling, men at du ikke liker følelsen av å bli usynliggjort, og at en åpen delingskultur (som alle tjener på) kun er mulig når folk føler seg sett og anerkjent. Usynliggjøring er en hersketeknikk. 

Skrevet

Nei, en leder eier ikke ideene dine, men er gjerne personen som skal vurdere hvilke ideer som skal utvikles videre - løftes opp i organisasjonen. Det er rett og slett ukultur av en leder å ikke kreditere sine ansatte for ideene, og det skaper, som vist her, misnøye og dårlig organisasjonskultur. En leders fremste oppgave er nettopp å få det beste frem i sine ansatte for at virksomheten skal oppnå best mulig resultat.

støtter gode råd over. Om du tar en samtale, kan det være lurt å vise konkret til eposten du kom over for å illustrere poenget ditt.

Lykke til! Har hatt det slik selv på jobb, utrolig irriterende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...