Gå til innhold

Dere som har testet positivt på korona,

Anbefalte innlegg

Skrevet

måtte dere ta en ny test? For å utelukke en eventuell falsk positiv?

Anonymkode: c554e...b47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet om man testes en gang til ved positiv test?

Skrevet

Jeg måtte ikke det. Ble testet etter jeg anså meg som frisk og ta var testen negativ 

Anonymkode: 9a65b...3f8

Skrevet

Jeg måtte ikke det. Er ikke er krav fra fhi, men noen lokale restriksjoner kan kanskje kreve det. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss. Det er jo litt merkelig i og med at ca 20% av de positive testene er falske positive. 

https://www.faktisk.no/artikler/r8q/er-14-av-15-positive-koronaprover-falske

HI

Eh, har du lest artikkelen du linker til? Den samsvarer i hvert fall ikke med påstanden din, ikke i det hele tatt. Det er jo litt pussig av deg å komme med en (falsk) påstand og så underbygge den med en artikkel som motsier din egen påstand 🤔

Anonymkode: c5334...f52

Skrevet

Dersom de tar en test i hals og en i nese er det bombesikkert. Dersom begge slår ut positivt er det ingen tvil. 

Testene i dag er mer sikre enn for kort tid siden. Hurtigtestene kan gi noe feil svar, men sjelden. 

Anonymkode: e7703...47f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dersom de tar en test i hals og en i nese er det bombesikkert. Dersom begge slår ut positivt er det ingen tvil. 

Testene i dag er mer sikre enn for kort tid siden. Hurtigtestene kan gi noe feil svar, men sjelden. 

Anonymkode: e7703...47f

Men det er jo samme pinnen som brukes begge steder

Anonymkode: 3650b...39e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det er jo samme pinnen som brukes begge steder

Nei. Jeg måtte ta en i nesen og en ny i halsen. Var samme type pinne. Men ikke samme pinne 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg måtte ta en i nesen og en ny i halsen. Var samme type pinne. Men ikke samme pinne 

Det har ingenting å si. Det analyseres bare 1 gang uansett

Anonymkode: 51555...4e3

Skrevet

Det har ingenting å si. Det analyseres bare 1 gang uansett

Det var svar til din påstand som var feil 

Skrevet

Jeg har ikke skrevet noe før. Sjekk koden

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da gjøres det tydeligvis på forskjellige måter.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh, har du lest artikkelen du linker til? Den samsvarer i hvert fall ikke med påstanden din, ikke i det hele tatt. Det er jo litt pussig av deg å komme med en (falsk) påstand og så underbygge den med en artikkel som motsier din egen påstand 🤔

Anonymkode: c5334...f52

Ingen av dere har lest artikkelen! Her:

FHI gir ut ukesrapporter om koronasituasjonen i Norge. Den seneste rapporten er fra 19. august, og har tall fra uke 33. Denne uka ble det ifølge FHI testet 63 793 personer. 0,56 prosent av dem testet positivt, og 360 tilfeller ble meldt til smitteregisteret MSIS.

– Dersom vi regner med en spesifisitet på 99,9 prosent vil man forvente at cirka 64 av de med positiv test er falske positive. Da kan vi anta at 296 testede positive sannsynligvis er sanne positive, forklarer Joakim Øverbø som er lege i FHI til Faktisk.no.

Det er svakheter med å regne på denne måten. Vi kan nemlig ikke si noe om hvor stor andel av de positive testene som er falske, siden vi ikke vet hvor mange av de testede som faktisk er smittet. Derfor kan vi heller ikke si noe om hvor mange som er smittede, men som likevel får negativt svar på testen. 

Ifølge Øverbø kan vi likevel anta noe om hvordan situasjonen er i praksis i dag:

– 18 prosent av de positive testene, eller i underkant av 3 av 15, vil sannsynligvis være falske positive i denne settingen, skriver Øverbø i en e-post til Faktisk.no.

Dvs ca 20% ER falske positive. Jeg fatter ikke at man da tar en ny test!
HI

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av dere har lest artikkelen! Her:

FHI gir ut ukesrapporter om koronasituasjonen i Norge. Den seneste rapporten er fra 19. august, og har tall fra uke 33. Denne uka ble det ifølge FHI testet 63 793 personer. 0,56 prosent av dem testet positivt, og 360 tilfeller ble meldt til smitteregisteret MSIS.

– Dersom vi regner med en spesifisitet på 99,9 prosent vil man forvente at cirka 64 av de med positiv test er falske positive. Da kan vi anta at 296 testede positive sannsynligvis er sanne positive, forklarer Joakim Øverbø som er lege i FHI til Faktisk.no.

Det er svakheter med å regne på denne måten. Vi kan nemlig ikke si noe om hvor stor andel av de positive testene som er falske, siden vi ikke vet hvor mange av de testede som faktisk er smittet. Derfor kan vi heller ikke si noe om hvor mange som er smittede, men som likevel får negativt svar på testen. 

Ifølge Øverbø kan vi likevel anta noe om hvordan situasjonen er i praksis i dag:

– 18 prosent av de positive testene, eller i underkant av 3 av 15, vil sannsynligvis være falske positive i denne settingen, skriver Øverbø i en e-post til Faktisk.no.

Dvs ca 20% ER falske positive. Jeg fatter ikke at man da tar en ny test!
HI

Det står ikke at de ER! Står at de kan være. Veldig stor forskjell!

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Voldsomt så bastant da... Vi har testet til sammen 4 ganger i familien, og alle gangend har de brukt samme pinne begge steder, ikke to ulike. Kunne det ha slått deg at det er ulik praksis rundt omkring i landet?

Anonymkode: ef604...c7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...